- technologijos.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Žvalgydamiesi į lėktuvus pastebėsite, kad kai kurie iš jų turi į priekį nukreiptą vamzdį. Kartais jis būna ant lėktuvo nosies, kartais – ant vertikalaus uodegos stabilizatoriaus ar kitos briaunos. Šis vamzdis sutinkamas ir kariniuose, ir civiliniuose orlaiviuose, bet kam jis skirtas?
Tai – Pitot vamzdis, taip pavadintas prancūzų išradėjo Henri Pitot garbei. Šis įtaisas buvo sukurtas dar 18 amžiuje, gerokai prieš aviacijos įsigalėjimą, todėl nenustebsite sužinoję, kad originali jo paskirtis nebuvo susijusi su lėktuvais. Pitot vamzdis yra skirtas tėkmės greičiui matuoti. Tai yra palyginti nedidelis įtaisas, todėl jo matavimai yra labai lokalūs. Kita vertus, lėktuvų atveju matavimų taip stipriai neveikia vėjas (nebent jis pučia lygiagrečiai lėktuvo skridimo krypčiai).
Pitot vamzdis lėktuvuose yra slėgio matavimo sistemos dalis. Jis padeda apskaičiuoti lėktuvo judėjimo ore greitį. Judėjimas žemės atžvilgiu šiais laikais nustatomas navigacine sistema, o štai greitis ore nustatomas Pitot vamzdžiu. Ta pati Pitot vamzdžio sistema padeda išmatuoti ir skrydžio aukštį pagal aplinkos slėgį. Didesni lėktuvai turi bent kelis Pitot vamzdžius, patiems mažiausiems pakanka ir vieno.
Orlaivio greitis ore yra labai svarbus rodiklis. Juk nuo oro tėkmės aplink sparnus priklauso sukuriama keliamoji jėga. Tai yra taip svarbu, kad dėl tinkamai neveikiančio Pitot vamzdžio įvyko ne viena lėktuvo katastrofa.
1996 metais „Aeroperú“ oro linijų „Boeing 757-23A“ pakilo skrydžiui iš Majamio į Santjagą Čilėje, tačiau dar pačioje kelionės pradžioje pilotai pastebėjo, kad skrydžių prietaisai neveikia – jie pateikia nuolat šokinėjančius duomenis. Buvo paskelbta avarinė situacija, lėktuvui leista sugrįžti ir leistis. Patyrę pilotai tiesiog neturėjo būdų nustatyti lėktuvo greičio ore ir aukščio. Buvo naktis, o po lėktuvu ramiai tyvuliavo Atlanto vandenynas. Kelis kartus lėktuvas smuktelėjo žemyn, nes pilotai negalėjo palaikyti tinkamo skrydžio greičio nusileidimui. Galiausiai vienas sparnas palietė vandens paviršių ir lėktuvas po keliolikos sekundžių sudužo, nusinešdamas 70 gyvybių – neišgyveno nei vienas keleivis ar įgulos narys.
Tyrimas parodė, kad tąkart lėktuvą prižiūrintys darbuotojai pamiršo pašalinti jutiklių angas dengiančią lipnią juostą. Pitot vamzdis negalėjo veikti be per jį tekančios oro srovės ir pilotai naktį neišlaikė lėktuvo ore. Juosta buvo būtina, kad nedidelėse angose neįsiveistų vabzdžiai, nesirinktų nešvarumai. Juostos klijavimas ant jutiklių buvo įprasta, tačiau prieš skrydžius ji privalėjo būti pašalinta. Ir tai yra tik vienas iš daugybės atvejų, kuomet tinkamai neveikiantis Pitot vamzdis sukėlė didelių bėdų lėktuvams.
Tačiau Pitot vamzdžiai naudojami ne tik aviacijoje. Jie sumontuoti ir Formulės 1 boliduose (aerodinamika jiems yra labai svarbi), greiti kateriai, netgi kai kurie traukiniai. Pitot vamzdžius dažnai naudoja ir mokslininkai, meteorologinės stotys.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„SpaceX“ į kosmosą iškėlė dar du lietuviškus palydovus
JAV kosmoso bendrovė „SpaceX“ misijos „Transporter 12“ metu antradienio vakarą į kosmosą iškėlė du Lietuvos įmonės „Kongsberg NanoAvionics“ („NanoAvionics“) palydovus. ...
-
Kodėl traškučių pakeliuose tiek daug oro: retas žino ar susimąsto apie tai2
Į šį klausimą atsakė patys gamintojai. Faktas yra tas, kad traškučių pakuotėje esantis oras atlieka pagrindinį vaidmenį. Pasak gamintojų, tai – ne šiaip paprastas oras, kaip daugelis mano, o azotas, kuris naudojamas tam, ka...
-
Tarptautinis faktų tikrintojų tinklas: Zuckerbergo pareiškimas apie cenzūrą yra netiesa2
Įmonės „Meta“ steigėjo ir generalinio direktoriaus Marko Zuckerbergo pareiškimas, kad feisbuko faktų tikrinimo programa pavirto į cenzūrą, yra „netiesa“, ketvirtadienį pranešė Tarptautinis faktų tikrintojų tinkl...
-
Mokslininkai: pirmą kartą viršyta kritinė pasaulinio atšilimo riba3
Mokslininkų teigimu, praėję metai buvo karščiausi nuo tada, kai buvo pradėti fiksuoti tokie duomenys – be to, tai buvo pirmieji metai, kuriais viršyta svarbi 1,5 laipsnio Celsijaus pasaulinio atšilimo virš ikipramoninio l...
-
„Meta“ atsisako faktų tikrinimo programos: cenzūros pabaiga ar chaoso pradžia?
JAV technologijų bendrovė „Meta“ antradienį paskelbė, kad atsisakys savo faktų tikrinimo programos. ...
-
Gėrimas iš ateities: kavos gurmanai jau ragauja dirbtinio intelekto kūrinį5
Suomiai jau gali paragauti kavos, kurią sukūrė dirbtinis intelektas. Tai – keturių kavos rūšių derinys, sukomponuotas taip, kad idealiai atitiktų kavos gurmanų skonį. ...
-
Pietų Anglijoje rastas 166 mln. metų senumo „dinozaurų takas“1
Pietų Anglijos kalkakmenio karjere kasdamas molį darbininkas pastebėjo neįprastus iškilimus, kurie, pasirodo, slėpė vadinamąjį dinozaurų taką – išmirusių roplių pėdsakų grandinę, ketvirtadienį pranešė tyrėjai. ...
-
Mokslininkai įspėja apie naują grėsmę: dirbtinis intelektas jumis manipuliuos4
Kembridžo universiteto mokslininkai pirmadienį paskelbtame straipsnyje įspėjo, kad pokalbių dirbtinio intelekto įrankiai netrukus galės „slapta daryti įtaką“ vartotojų priimamiems sprendimams naujoje komercinėje erdvėje, vadinamoje &bdq...
-
Neištvėrė baisaus poveikio vaikams: ketiname išvyti šį banditą iš savo kaimynystės2
Albanijos ministras pirmininkas Edi Rama (Edis Rama) šeštadienį pareiškė, kad vyriausybė nuo 2025-ųjų bent vieneriems metams uždarys socialinį tinklą „TikTok“. ...
-
Protingiausiu pasaulio žmogumi tituluojamas vyras tikina turįs atsakymą, kas vyksta po mirties17
Christopheris Langanas, kurio intelekto koeficientas (IQ), teigiama, yra aukštesnis nei Alberto Einšteino, pasidalijo savo teorija apie pomirtinį gyvenimą. ...