- technologijos.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Japonijos greitųjų traukinių geležinkelių tinklas „Shinkansen“ garsėja punktualumu ir greičiu. Šie daugiau nei 300 km/val. greičiu lekiantys traukiniai padarė didelę įtaką Japonijos kultūrai ir ekonomikai. Ar žinojote, kad šie patys traukiniai yra sandarūs kaip lėktuvai, o bėgiai ne visur yra vienodi?
„Shinkansen“ traukiniai rieda standartinių išmatavimų bėgiais, tačiau jų konstrukcija nėra tokia jau paprasta. Šį geležinkelį sudaro ilgos vientisos suvirintos bėgių sijos. Žinoma, čia taip pat yra specialios jungtys, kurios leidžia įkaitusiems metaliniams bėgiams išsiplėsti. Siūlės suvirinamos todėl, kad taip galima sumažinti trintį ir vibracijas. Žinoma, tokie bėgiai yra brangesni, bet, kaip jau minėta, „Shinkansen“ yra vienas iš ekonomikos variklių, todėl didesnės išlaidos atsiperka. Be to, virinti bėgiai įprastai reikalauja mažiau priežiūros.
Įdomu tai, kad ne visi „Shinkansen“ bėgiai yra vienodi. Daugelyje vietų bėgiai yra nutiesti ant skaldos pagrindo. Nemažai žmonių nustemba sužinoję, kad bėgiai nedaug kuo skiriasi nuo tradicinių, tačiau šie traukiniai yra labai lengvi ir palyginti nedideli, todėl sistemos linijos tarnauja labai ilgą laiką. Kita vertus, tuneliuose bėgiai yra tvirtinami prie betoninio pagrindo. Betonas, žinoma, yra stabilesnis už skaldą, todėl jo sluoksnis yra plonesnis. Tai reiškia, kad ir bėgiai gali būti sumontuoti žemiau ir pats tunelis gali būti žemesnis.
commons.wikimedia.org nuotr.
Važiuodami su automobiliu per tunelį galite pastebėti, kad jo variklio garsas tampa ryškesniu. Tačiau nemanykite, kad traukinių problema yra aidas. Į tunelį įlekiantis traukinys priešais save stumia aukšto slėgio sritį. Nors tunelio galas yra atviras, oras nespėja taip greitai pasišalinti, todėl yra suspaudžiamas visur apie traukinį. Galiausiai, kai traukinys pasiekia tunelio galą, suspaustas oras staiga išsiplečia tarsi kokia spyruoklė. Pasigirsta sprogimą primenantis garsas.
Šis triukšmas yra toks stiprus, kad gali išdaužyti aplinkinių namų langus, apgadinti automobilius ar patį traukinį. Kuo greičiau važiuoja traukinys, tuo didesnis garsas pasigirsta. Taigi traukiniams tenka važiuoti lėčiau. Tiesa, šiuolaikiniai traukiniai yra aptakesni, todėl tokio stipraus triukšmo nebeskleidžia.
Beje, tai yra priežastis, kodėl „Shinkansen“ traukiniai yra sandarūs – staiga pasikeitęs oro slėgis lekiant į tunelį keleiviams sukeltų skausmą, o galbūt ir traumas. Nepaisant to, keisti pojūčiai vidinėje ausyje vis tiek nėra tokie jau reti. Padidėjęs oro slėgis aplink traukinį spaudžia jo šonus į vidų, todėl oras ir pačiame traukinyje gali būti šiek tiek suslėgtas.
Taigi, kai dabar diskutuojama apie naujos kartos „Shinkansen“ traukinius, pirmiausia galvojama apie triukšmo mažinimą. Technologijos jau šiandien leistų šiems traukiniams važiuoti gerokai greičiau. Tačiau jų greitis yra ribojamas būtent dėl triukšmo. Aerodinamikos pakeitimai, ventiliuojami tuneliai ir kiti sprendimai gali padėti išspręsti šią problemą.
Tačiau čia ir iškyla problema. Didėjant gyventojų tankumui miestuose, per kuriuos rieda „Shinkansen“ traukiniai, daugėja ir protestų dėl triukšmo. Tai yra pagrindinė priežastis, kodėl greitųjų traukinių greitis Japonijoje nedidėja – sunku tilpti į nustatytas triukšmo normas. Labiausiai kenčia tie, kurie gyvena prie tunelių.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
NKSC: pasauliniai IT sutrikimai Lietuvoje didelės žalos nepadarė, atstatymas užtruks3
Visame pasaulyje penktadienį fiksuoti informacinių sistemų sutrikimai kritinių Lietuvos organizacijų nepaveikė, tačiau paveiktų sistemų atstatymas apskritai užtruks dėl sutrikimų pobūdžio, teigia Nacionalinio kibernetinio saugumo centro (NKSC) va...
-
Pasauliniai IT sutrikimai: ką daryti, jei jūsų kompiuteris susidūrė su šia problema?2
Dideli IT sutrikimai penktadienį paveikė įmones visame pasaulyje: nutrūko skrydžiai, sutriko televizijos transliacijos ir bankų veikla. Ką daryti, jei jūsų kompiuteris susidūrė su šia problema? ...
-
Kodėl kiberchaosas aplenkė Lietuvą? Priežastis – stulbinančiai paprasta44
Kompiuterinių tinklų sutrikimai sukėlė paniką nuo Niujorko ir Kanberos iki Berlyno ir Delio. Tuo metu Lietuvos kritinė infrastruktūra nenukentėjo. ...
-
NKSC įvardijo, ar pasauliniai IT sutrikimai paveikė paslaugas Lietuvoje2
Visame pasaulyje fiksuojant didelio masto IT sutrikimus, Nacionalinis kibernetinio saugumo centras (NKSC) nurodo neturintis informacijos apie kritinių paslaugų sutrikimus Lietuvoje. ...
-
Pasaulį apėmė kibernetinis chaosas: „Windows“ klaida „išjungė“ bankus, prikaustė prie žemės lėktuvus19
Oro uostai, bankai ir įmonės visame pasaulyje penktadienį praneša apie technines problemas dėl operacinės sistemos „Windows“ klaidos. ...
-
Kas mūsų laukia @eityje?2
Akademinė bendruomenė Lietuvoje naudoja skirtingus lietuviakalbių mokslo šaltinių duomenynus – nacionalinius, institucinius, privačius – su skirtinga paslaugų pasiūla, skirtingu lankomumu ir panašiai. Vieną jų, @eitį (Ateiti...
-
Kitokia studijų patirtis: sesija be baimės ir glaudus ryšys su būsimais darbdaviais3
Kauno kolegijos Verslo fakultetas – vienas didžiausių verslo ir vadybos rengimo centrų, vienijantis apie 120 dėstytojų ir 1200 studentų. Studijas kasmet užbaigia apie 500 darbo rinkai pasiruošusių specialistų. ...
-
Ekspertai pataria: „Temu“ programėlę geriau nedelsiant ištrinkite46
Kinijoje sukurta pigių prekių apsipirkimo platforma „Temu“ žaibiškai išpopuliarėjo ir svetur, ir čia – Lietuvoje. Tačiau ši platforma susirūpinimą kelia ir Europos politikams, ir informacinių technologijų žinov...
-
KTU mokslininkė: nanodalelės gali pernešti vaistus tiesiai į vėžio ląsteles2
Nanodalelės žymi proveržį medicinoje – jos atveria naujas galimybes vėžio gydymui, pristatydamos vaistus tiesiai į naviko ląsteles – tokiu būdu pasiekiamas didesnis gydymo efektyvumas. Nanotechnologijoms besivystant ir Lietuvoje, KTU Med...
-
Dirbtinis intelektas – futbolo varžybų transliacijose1
Nors UEFA Europos futbolo čempionatas eina į pabaigą, laukia pačios svarbiausios finalinės varžybos, per kurias paaiškės, kuri šalis iškovos čempionų titulą. Kol laukiama rezultatų, Kauno technologijos universiteto (KTU) mokslin...