- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Iš sovietinių laikų vyresnės kartos žmonės dar gerai prisimena Kuršių mariomis ir Nemunu iš Klaipėdos į Kauną plaukiojusį laivą „Raketa“.
Nepriklausomos Lietuvos laikais taip ir nepavyko atgaivinti šio maršruto. Viena priežasčių – nebuvo greitaeigių upinių laivų. Bandyta prikelti „Raketas“, bet to padaryti nepavyko.
Gerokai didesnius vidaus vandenis turinti Rusija ėmėsi gaivinti savo vidaus vandenų laivybą. Neseniai Rusijos Rybinsko statykloje pradėtas statyti naujo tipo upinis keleivinis laivas „Kometa 120M“, turintis povandeninius sparnus. Toks laivas Rusijoje pradėtas statyti daugiau kaip po 20 metų pertraukos. Iš esmės tai yra Lietuvos „Raketos“, o kitur Sovietų sąjungoje plaukiojusių laivų „Meteor“, „Kometa“ kopija. Tik naujosios „Kometos 120M“ dizainas skirsis nuo senųjų laivų – jis bus šiuolaikiškesnis.
Pasaulyje greitaeigiai laivai su povandeniniais sparnais yra retenybė. Sudėtingiausia sukurti povandeninio sparno konstrukciją. Sukonstruoti povandeninį laivo sparną kainuoja netgi brangiau nei šiuolaikinio lėktuvo sparnus. Todėl daugelis pasaulio šalių yra atsisakiusios statyti greitaeigius katerius ant sparnų.
Sovietų sąjungoje tokie laivai buvo gaminami, nes išlaidų šiam tikslui tikrai negailėta. Todėl ir plaukiojo sąlygiškai brangūs laivai su povandeniniais laivais.
Dabar jų buvusioje Sovietų sąjungos dalyje jau beveik neliko. Rusijoje dar galima pamatyti laivus „Voschod“.
Statant naująjį laivą „Kometa 120M“, konstruktoriams, kurie žinojo sovietinių laivų su sparnais statybos ypatumus, teko spręsti keletą problemų. Pirmiausiai reikėjo sumažinti laivo svorį, kad mažėtų jo gramzda, ir laivas skrietų ant sparnų virš vandens. Tai pavyko padaryti atsisakius įvairių kabelių ir įdiegus šiuolaikines beryšes jo valdymo sistemas. Tokia, atrodytų, menka naujovė sumažino laivo svorį daugiau nei viena tona. Įdiegtos ir kitos laivo svorį mažinančios naujovės. Tai suteikė galimybę sukurti naujo profilio laivus vandens sparnais. Sovietiniai laivai ant sparnų turėjo didelę problemą – labai triukšmingus variklius. Plaukiant būdavo sunku susikalbėti. Po kelių valandų išlipus į krantą galvoje dar „ūždavo“ varikliai. Pranešama, kad laive „Kometa 120M“ variklių triukšmo lygis sumažintas kelis kartus.
„Kometa 120M“ pritaikyta plukdyti 120 keleivių. Salone įrengtos tokios pat sėdynės, kokios yra lėktuvuose. Numatyta, kad vidutinis laivo greitis bus 35 mazgai (apie 65 km/val.), tačiau atskirais atvejais laivas galės išvystyti net iki 60 mazgų (110 km/val.) greitį.
Šiuo metu Rusijos konstruktoriai kuria dar kelių modifikacijų laivus su vandens sparnais. Vienas jų – laivas „Valdai“, galėsiantis plukdyti iki 40 keleivių. Jis plaukios sekliose upėse, kur didesni laivai sparnais jau kabintų dugną. Tokia problema Rusijoje aktuali, nes mažiau prižiūrimos upės sparčiai senka.
Kitas naujas laivas „Ciklon“ su vandens sparnais skirtas plaukioti jūromis. Jis galės priimti iki 250 žmonių.
Tarptautinėje parodoje Sankt Peterburge šiais metais buvo pristatytas ir dar vienas mažos klasės greitaeigis laivas. Tai laivas ant vadinamojo oro kilimo. Tai konstrukcija, panaši į laivus ant oro pagalvės. Numatytos kelios tokių laivų modifikacijos – keleiviniai, plukdysiantys apie 120 keleivių, ir krovininiai, kurie galės gabenti apie 70 tonų krovinių.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vestuvių dieną moteris jaunikiui pasakė, kad už jo netekės
JAV gyventoja nusprendė netekėti ir apie tai jaunikiui pasakė vestuvių dieną. ...
-
JAV teismas: zoologijos sode laikomi drambliai nėra žmonės
Aukščiausiosios instancijos Kolorado valstijos teismas antradienį priėmė sprendimą, kad viename Jungtinių Valstijų zoologijos sode esantys drambliai nėra žmonės ir todėl neturi žmogaus teisės būti paleisti iš Čejeno kalno zoologijo...
-
Pagyvenę japonai nori sėsti į kalėjimą8
Vyresnio amžiaus Japonijos gyventojai siekia atsidurti kalėjime, kad galėtų išgyventi. ...
-
Neįtikėtina: vyras nenukentėjo „keliaudamas“ įsikabinęs į milžinišku greičiu lekiantį traukinį1
Vokietijoje greituoju traukiniu keliavęs vyras, kuris sustojimo metu išlipęs parūkyti nespėjo į jį sugrįžti, įsikabinęs laikėsi į vagono šoną ir per stebuklą liko gyvas, traukiniui lekiant iki 282 kilometrų per valandą greičiu, p...
-
Šešiolikmetis vartininkas krūtine atrėmė baudinį ir mirė5
Šešiolikmetis vartininkas Edsonas Lopesas Gama, atstovavęs neįvardintam Brazilijos futbolo mėgėjų klubui iš Amazonės valstijos, mirė per treniruotę. ...
-
60-ies metų mokytoja mokykloje moksleiviams rodė savo nuogos nuotraukas29
JAV suėmė pagyvenusią mokytoją iš Floridos valstijos. Ji rodė moksleiviams savo nuogos nuotraukas. ...
-
Vyras teisme prisiteisė daugiau nei 6 tūkst. eurų už tai, kad įsipjovė skusdamasis3
Londono gyventojas Nickas Silverthornas, įsipjovęs nekokybišku skustuvu, laimėjo teismą prieš jo gamintoją. ...
-
130 metų paslaptis – atskleista?1
Jungtinėje Karalystėje (JK) brutaliomis žmogžudystėmis liūdnai pagarsėjusio žudiko, praminto Džeku Skerdiku, tapatybė kelia klausimų jau daugiau nei šimtmetį. Tačiau atsiradus naujiems DNR įrodymams, serijinio žudiko vardas pagaliau gali ...
-
Didžiausias žmonių sambūris istorijoje: Indijoje maudynių rituale dalyvaus šimtai milijonų piligrimų4
Pirmadienį Indijoje minios induistų piligrimų pradėjo maudytis šventuose vandenyse, organizatoriai tikisi, kad festivalyje „Kumbh Mela“ dalyvaus 400 mln. žmonių ir tai bus didžiausias žmonijos susibūrimas. ...
-
Pasityčiojimas: dukart pasaulio čempionė už pergalę gavo šampūno ir rankšluosčių19
Vokietijos šuolių su slidėmis atstovė Selena Freitag pasiskundė labai jau kukliais prizais, gautais už pergalę kvalifikaciniame „Dviejų naktų turo“ etape. ...