- Sonata Pakutkienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Neseniai Kauno valstybinėje filharmonijoje vykusiame koncerte pianistas Paulius Anderssonas nukėlė klausytojus į XIX a. „koncertinę salę“, kur muzikos mylėtojai galėjo patirti įspūdingą Ferenco Liszto muzikos pasaulį.
Nuostabus profesionalumas skambinant visus „Transcendentinius etiudus“ fortepijonui leido klausytojams pajausti paties kompozitoriaus ir pianisto virtuozo muzikos dvasią, kai itin virtuoziški kūriniai klausytojams kalba efektinga, bet kartu labai gilia ir nuoširdžia muzika.
P. Anderssonas sužavėjo savo meniniais atlikimo sprendimais, interpretacija, idėja, kuri siejo visus Transcendentinius etiudus į vieną pasakojimą, ir atlikimo meistriškumu, neleidžiant klausytojui suvokti, kaip sudėtinga atlikti tokius kūrinius.
Koncerto metu patirti įspūdžiai visuomet skatina ne tik pasveikinti atlikėją, bet jį ir pakalbinti, pažinti menininką giliau. Tad apie žmogaus, menininko kelionę pianisto profesionalo keliu, būdus to pasiekti ir asmenines bei pianisto, kaip profesijos, perspektyvas – pokalbis su P. Anderssonu.
– Jūs turėjote ypatingai dėkingas sąlygas augti ir tobulėti kaip menininkas, pianistas. Kelių kartų šeimos, artimųjų muzikantų sukaupta išmintis, patirtys ir įgimti gabumai leido jums nuo ankstyvos vaikystės būti muzikinio gyvenimo apsuptyje. Tai padėjo įveikti profesinio augimo iššūkius ir formavo platų, gilų muzikinės kultūros suvokimą. Jau kuris laikas ir pats esate fortepijono pedagogas, dirbęs asistentu Frosto muzikos mokykloje Majamio universitete (JAV), o dabar fortepijono mokytojo karjerą pradėjęs ir Nacionalinėje M. K. Čiurlionio menų mokykloje. Kokius svarbiausius dalykus norėtumėte išskirti jaunojo pianisto ugdyme ir kokias pedagogines patirtis, sukauptas užsienyje, norėtumėte atnešti į Lietuvos muzikos, meno mokyklas?
– Mano nuomone, pats svarbiausias muziko tobulėjimo etapas yra pati mokymosi pradžia. Itin svarbu, kad nuo pirmųjų grojimo dienų būtų vystomi teisingi įgūdžiai – tiek techniniai, tiek muzikiniai. Savo, kaip mokytojo, praktikoje visuomet stengiuosi mokiniams įskiepyti savarankiško darbo įrankius ir paruošti juos ateičiai – pratinti kuo efektyviau dirbti asmeniškai, suteikti pasitikėjimo ir žinių patiems priimti svarbius interpretacinius sprendimus.
Manau, kad pedagogo misija – ne „dresiruoti“ mokinius ir daryti stebuklus pamokos metu, o išlavinti jaunų atlikėjų įgūdžius savarankiškam darbui su savimi – tikslų savęs girdėjimą ir kritinį mąstymą. Be to, labai daug įtakos mokinio tobulėjimui turi repertuaras. Jeigu kūriniai mokymuisi parenkami teisingai, ne tik spartėja tobulėjimo procesas, bet ir mokiniui yra smagu juos groti. Be visų profesinių aspektų paminėčiau ir gero kontakto su mokiniu užmezgimą. Pasitikėjimo kupinas ryšys su pedagogu padeda palaikyti didesnę motyvaciją.
Pedagogo misija – ne „dresiruoti“ mokinius ir daryti stebuklus pamokos metu, o išlavinti jaunų atlikėjų įgūdžius savarankiškam darbui su savimi.
– Kodėl, jūsų nuomone, verta eiti muzikos profesionalo keliu? Ką Jums pačiam reiškia būti menininku, muzikos atlikėju?
– Tai – kiekvieno žmogaus asmeninis pasirinkimas, tad atsakyti į šį klausimą nėra paprasta. Aš šį kelią pasirinkau dėl kelių priežasčių. Pirmiausia – tam didelės įtakos turėjo mano aplinka: visa mano šeima – muzikai, tai yra daugumos mūsų pokalbių tema (P. Anderssono mama ir močiutė – žinomos pianistės, profesorės Aleksandra Žvirblytė ir Veronika Vitaitė, red.past.)
Tuo pačiu, muzikanto kelias yra ne tik profesija – tai gyvenimo būdas. Džiaugiuosi, nes kiekvieną dieną galiu prisiliesti prie genijų kūrybos, įsigilinti į jų pasaulėžiūrą, susipažinti su skirtingų epochų menine kalba. Itin mėgstu koncertuoti ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje – kelionių metu susipažįstu su tų šalių kultūra, neretai susirandu ir daug puikių draugų ir bendraminčių, su kuriais vėliau nuolat palaikome ryšį. Be muzikos iš tiesų nė neįsivaizduoju savo gyvenimo.
– Kokios, jūsų nuomone, muzikos atlikėjo profesijos perspektyvos? Dabar vis labiau populiaru muziką kurti ir ją atlikti skaitmeninių technologijų pagalba, formuojasi požiūris, kad norint būti muzikos kūrėju, nereikia mokytis muzikos atlikimo, nereikia mokytis muzikos profesionaliai – užtenka tiesiog valdyti kompiuterines programas ir daryti tai, kas patinka. Profesionalaus muziko ir technologijų meistro meninės saviraiškos keliai ateityje susikirs vis dažniau. Koks, jūsų manymu, galėtų būti balansas tarp šių saviraiškos krypčių?
– Pirmiausia, vertėtų pažymėti, kad šios muzikos sritys labai skirtingos. Elektroninė muzika atveria atlikėjams neribotas kompozicines ir atlikimo galimybes. Akustinis klasikinės muzikos atlikimas yra unikalus tuo, kad koncerto metu tarp atlikėjo ir klausytojų užsimezgantis ryšys, artumas, emocijos yra tiesiog nepakeičiami.
Vis ryškėjant technologijų vaidmeniui mūsų šiandienos gyvenimuose ir ateityje, manau, kad žmogaus subjektyvumo reikšmė bus vis didesnė. Palaikau šių dviejų sričių sinergijos eksperimentus – manau, kad tai itin įdomi sfera, kuri ateityje muzikos pasaulyje bus labai svarbi. O galiausiai – tikiu, kad nesvarbu kokiomis priemonėmis žmogus pasirenka kurti, svarbiausia, kad tik nesustotų ir dalintųsi su kitais žmonėmis savo idėjomis, kad ir kokiomis priemonėmis jos išreikštos.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pažintis su pasaulio legendomis tapusiais litvakų dailininkais20
Kauno rajono muziejus tęsia žymiausių litvakų dailininkų, priskiriamų įtakingiausiai pasaulyje XX a. modernistinės dailės Paryžiaus mokyklai („L’École de Paris“), kūrybai skirtas parodas. Trečioje šio ciklo parodoje ...
-
Augalai kaip niekad ankstyvi: anksčiau pražydusias astilbes vejasi skubanti hortenzijų kolekcija2
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sode Kaune jau nuo pavasario augalai stebina neįprastai ankstyvu žydėjimu: įprastai birželio pabaigoje pradedantis žydėti tulpmedis, šiemet tokiu metu žydėjimą jau baigė. O paskutinę birželio s...
-
Raudondvario dvare – Starkenbergo orkestras ir legendinė „Hiperbolė“8
Valstybės gimtadienį, Mindaugo karūnavimo dieną, Kauno rajono bendruomenė tradiciškai švęs ypatingoje vietoje, kur susikerta istorija ir šiandiena, – Raudondvario dvare. Liepos 6-ąją vykstanti šventė „Lietuva Ra...
-
Kaune – istorinių ir šiuolaikinių žemėlapių paroda
Kaune eksponuojama unikali kartografijos paroda „Lietuva Europoje“. Ekspozicijoje, kuri jungia senuosius XVII–XVIII a. žemėlapius, tarpukario ir naujausios, šiuolaikinės kartografinės medžiagos derinį, lankytojų laukia pažintis...
-
Simona ir Jonas Nainiai kviečia šunų mylėtojus ir jų augintinius į specialų renginį „Megoje“28
Nemokamų vasaros renginių fiesta prekybos ir laisvalaikio centre „Mega“ tęsiasi! Jau šį trečiadienį (liepos 10 d.) centrinė PLC „Mega“ aikštė taps šunų mylėtojų ir jų augintinių susitikimo vieta –...
-
Tradicinė Aludarių šventė vėl užlies „Volfas Engelman“ erdves19
Liepos 12-ąją jau septintą kartą kauniečius ir miesto svečius pakvies „Aludarių diena by Volfas Nealkoholinis“. Šią dieną verta pasižymėti kalendoriuje, mat nemokamame renginyje bus ir netikėtų skonių, ir ryškiausių &sc...
-
Mirė žymi poetė N. Daniulaitienė18
Trečiadienį pranešta, kad mirė žinoma kultūros veikėja, gidė, poetė Neringa Daniulaitienė (1976–2024). Apie tai socialiniame tinkle „Facebook“ pranešė jos sūnus Povilas Daniulaitis. ...
-
Pažaislio festivalyje vokalinis ansamblis „Duodeco“ kvies į muzikos meditaciją
Liepos 19 d. UNESCO pasaulio paveldu tapusiame Kauno modernizmo architektūros objekte – Lietuvos banko Kauno rūmuose į muzikos meditaciją pakvies vokalinis ansamblis „Duodeco“. Pirmą kartą Pažaislio muzikos festivalis rengia koncertą ...
-
Pirmas A. Mamontovo turo koncertas Druskininkuose: „Tautiška giesmė“ ir svečias iš už Atlanto12
Liepos 6 d., Druskininkų pašonėje įsikūrusiame Leipalingio dvare, įvyks pirmasis Andriaus Mamontovo koncertinio turo po Lietuvą „Vienas. Vasara“ pasirodymas. Koncertas bus išties ypatingas – renginį atidarys ir savo kūry...
-
Pirmas toks vakarėlis Baltijos šalyse: Leon Somov ir vakarėjančio Kauno panorama2
Penktadienį Kaune, vos praeitą savaitę žmonėms pristatytoje laisvalaikio erdvėje, įkurtoje ant „Volfas Engelman“ bravoro stogo – „Panorama Skybar“ pirmą kartą Baltijos šalyse vyko visame pasaulyje pripažintas &bdq...