(Ne)vykusios dovanos: ką daryti, jei Kalėdų Senelis susimovė

Kalėdų Seneliai taip pat klysta, o paskubomis pirktos dovanos ne visada pasiteisina. Vis dėlto prekybininkai pastebi, kad gruodį įsigytų prekių grąžinimas nebėra toks intensyvus.

Smarkiai nepataikė

Šiemet mūsų šeimą ištiko pirmas kartas – ne vienus metus sėkmingai nešęs dovanas, per šias šventes Kalėdų Senelis susimovė. Minkšta pižama, kurios taip troško vyresnėlė, buvo gerokai per ankšta, todėl šeimos jaunėlė į savo stalčių grūdo dvi.

„Mielas Kalėdų Seneli, labai ačiū už dovanas, tik pižama, kurios prašiau, man per maža. Jei gali atnešk naują, o jei ne, ačiū už tavo gerus norus“, – didvyriškai slėpdama ašaras, antrą Kalėdų dieną vyresnėlė ant balto popieriaus išraitė naują tekstą, kuris jau netrukus iškeliavo į Laplandiją.

Stebint srautus didžiuosiuose prekybos centruose galima įtarti, kad šiemet Kalėdų Senelis klydo ne kartą. Anot prekybininkų, po didžiųjų metų švenčių įprastai grąžinama 3 proc. prekių. Daugiausia – sausio mėnesį.

Pinigų prašo vos vienas kitas. Kur kas dažniau žmonės pasiruošę plačiau atverti pinigines ir įsigyti daiktų, kurių norėjo, bet sau neleido. Panašiai per šias šventes nutiko ir kaunietei Audronei.

„Su artimiausiais šeimas nariais kasmet keičiamės dovanomis. Ilgą laiką dovanodavome vieni kitiems tradicinius šventinius niekučius: puodelius, kojines, Kalėdų pyragus. Šiemet nusprendėme keisti tradiciją. Kadangi prie Kūčių ir Kalėdų stalo sėda trys šeimos, sutarėme dovanoti ne smulkmenas kiekvienam šeimos nariui, o po vieną didelę dovaną kiekvienai šeimai“, – grožio srityje dirbanti moteris pasakojo, Kalėdų rytą gavusi dvi dideles kaspinais perrištas dėžes. Vienoje jų buvo brolio pirktas indų servisas, kitoje – uošvių išrinktas smulkintuvas su priedais, bet ne virtuvinis kombainas, apie kurį ji buvo užsiminusi anytai. Šalia prekės radusi pirkimo kvitą, kuris taip pat yra ir prekės garantinis dokumentas, Audronė prieš kelias dienas padarė mainus.

„Šiek tiek primokėjau, bet užtai nusipirkau tai, ko norėjau ir ko tikrai reikėjo. Tikiuosi, anyta neprašys parodyti, kaip veikia jos dovanotas virtuvinis prietaisas“, – juokėsi moteris.

Pasiteisino internetas

Dovanų gautos prekės grąžinamos, nes netiko arba nepatiko spalva, dydis, modelis. Anot prekybininkų, dažniausiai nepataikoma perkant drabužius ir avalynę.

„Dažniausiai grąžinamos prekės yra būtent iš šių kategorijų. Bet jos nepatenka tarp perkamiausių gruodžio mėnesio prekių. Gruodį pas mus populiariausi žaislai, kvepalai ir kosmetika, mobilieji telefonai, smulkioji  virtuvės ir grožio technika. Jautėme susidomėjimą naujausiais „Apple“ telefonais ir laikrodžiais. Tarp populiariausių – ir „Xiaomi“ išmaniosios apyrankės“, – kalbėjo didžiausios Lietuvoje internetinės parduotuvės Pigu.lt pardavimų vadovė Kristina Liškauskaitė. Internetu pirktas prekes, anot jos, galima grąžinti per keturiolika dienų, todėl tie, kurie jas įsigijo gruodžio pabaigoje, grąžina sausio pradžioje.

Nuomonė: anot K. Liškauskaitės, pirkimas internetu apdraudžia nuo impulsyvių dovanų, kurių neišvengiama fizinėse parduotuvėse.

„Vertindami sausio mėnesį grąžinamas gruodį pirktas prekes, matome netgi mažesnį skaičių nei įprastais mėnesiais, todėl galime sakyti, kad dovanų žmonės negrąžina“, – K. Liškauskaitė spėjo, kad tokius pokyčius lėmė kelios priežastys. Internetu, anot jos, perkama ne taip impulsyviai kaip fizinėse parduotuvėse, todėl visi pirkiniai yra labiau apgalvoti. Be to, apsiperkant internetu renkamasi iš milijoninio asortimento, žmonės gali skirti daugiau laiko kainų ir alternatyvų analizei.

Bendrovė Varlė.lt skaičiavo, kad grąžinamas Kalėdų dovanų skaičius nesiekia 1 proc. Taip yra, nes žmonės išmoko pirkti internetu – jie dešimt kartų pamatuoja, o tada priima sprendimą, pirkti ar ne. Anot prekybininkų, tai džiugina, nes vartotojas tampa atsakingesnis.

„Ne paslaptis, kad, vertinant pasauliniu mastu, grąžinamos prekės prisideda prie gamtos teršimo. Dalis prekių patenka į perdirbimo kompanijas arba dar blogiau – išmetamos į sąvartyną“, – besikeičiančiais įpročiais džiaugėsi bendrovės Varlė.lt serviso vadovas Andrius Visockis.

Pasitaiko piktnaudžiavimų

Po švenčių grąžinamos ne tik dovanos, pirktos artimiems, bet ir daiktai, turėję džiuginti mus pačius. Kažkam naujamečius planus sugriovė liga ir žėrinti smaragdo spalvos suknelė liko kabėti spintoje.

Kažkas suprato, kad Kalėdų vakarienė su šeima bus jaukesnė kojas įsispyrus į megztas šlepetes, o ne į lakinius aukštakulnius. Jeigu pirkėjas persigalvojo ir nusprendė grąžinti netikusį, nenaudotą daiktą, prekybininkai pirmiausiai pasiūlo jį pakeisti kitu. Atsisakius grąžinami pinigai. Anot prekybininkų, vis dar pasitaiko piktnaudžiavimo atvejų, kai žmonės nori grąžinti jau panešiotą drabužį. Tarkim, suknelę, kurios reikėjo vieninteliam šventiniam vakarui.

„Mūsų akys įgudusios, todėl nesunkiai atskiriame dėvėtą daiktą. Jei etiketės nuimtos, daiktą traktuojame kaip nenaują ir priimti jo negalime. Ir šiaip, jei drabužis buvo apsivilktas kokiam nors vakarėliui, nuo jo jaučiasi kvapas. Išvaizda nėra tokia, kokia buvo tik išsinešus iš parduotuvės“, – kalbėjo vienos drabužių parduotuvės pardavėja-konsultantė.

Pasitaiko, kad pirkėjai panešiotą, kartais keletą kartų valytą gaminį bando grąžinti kaip naują po mėnesio. Deja, apgauti prekybininkų praktiškai neįmanoma. Kiekviena grąžinama prekė kruopščiai apžiūrima, o jei reikia, siunčiama vertinti specialistams. Be jokių kalbų priimamos tik parduotos nekokybiškos prekės. Tarkim, suknelė, nuo kurios krinta karoliukai, ar švarkas su prairusia siūle ir pan.

Perleidžia dovanas

Kiekvienais metais kai kurių didžiųjų prekybos tinklų Lietuvoje ir pasaulyje darbuotojai gali rinktis, kokių dovanų iš darbdavio nori Kalėdoms. Dalis renkasi čekius knygoms, renginiams, daiktams, o dalis darbuotojų savo dovanas aukoja tiems, kuriems jų labiau reikia.

Asmeniškai aš esu už apgalvotas dovanas, todėl pirkti jas pradedu spalio mėnesį.

Panašiai šiemet pasielgė bent keli žinomi Lietuvos žmonės. Antai, nuomonės formuotoja Karolina Meschino, „Instagrame“ turinti daugiau nei 414 tūkst. sekėjų armiją, vos prieš kelias dienas viešai dalijosi vaizdais iš savo biuro, kuris po didžiųjų metų švenčių užverstas dovanomis, pradedant kosmetikos rinkiniais, baigiant drabužiais ir bižuterija. Moteris siuntėjams dėkojo už dėmesį, tačiau tikino, kad visko sau tikrai nepasiliks, o išdalys skurdžiau gyvenantiems.

Kalbinti kauniečiai neslėpė kalėdiniu laikotarpiu taip pat užsiėmę labdara. Tiksliau, dovanų, kurių negalima grąžinti, dovanojimu kitiems. Dažniausiai iš vienų rankų į kitas keliavo skanėstų, kosmetikos rinkiniai, alkoholiniai gėrimai, namų kvapai, šventinės dekoracijos: žvakės ir žvakidės, kalėdiniai vainikai.

„Asmeniškai aš esu už apgalvotas dovanas, todėl pirkti jas pradedu spalio mėnesį. Paskubomis nuo lentynų nušluoti paruošti rinkiniai man nepatinka. Per šias šventes gavau gal du pyragus, kurių nevalgau, raudonojo vyno, nuo kurio man skauda galvą, puodelį, kurio neturėsiu kur dėti, ir kažkokį itališkų skanėstų rinkinį“, – pamačiusi, kad pastarajame yra alyvuogių ir džiovintų pomidorų, kaunietė Eglė rinkinį padovanojo kolegei. Šios šventinis atsakas buvo labai panašus – arbata ir meduolių dėžutė. Kalėdiniais saldėsiais Eglė pavaišino vienišą kaimynę iš pirmo aukšto. Jai atiteko ir liepų žiedų arbata.

„Žinau, kad negalima kitiems dovanoti gautų dovanų, tačiau ką jūs siūlote? Išmesti? Mano atveju laimingi liko visi. Na, bent jau aš taip tikiuosi“, – kalbėjo moteris.

Faktas: puodeliai – viena nemėgstamiausių Kalėdų dovanų, kuria jos gavėjai skuba atsikratyti.

Grąžinimo tvarka

Po šventinės karštinės prekybos centruose gruodį Vartotojų teisių apsaugos tarnyba sausį pastebi daugiau pirkėjų nusiskundimų. Dažniausiai – dėl nekokybiškų prekių, jų grąžinimo terminų. Specialistai, prieš perkant pataria prisiminti, kurių prekių nebus galima grąžinti. Tai elektronikos prietaisai, kosmetika, apatiniai drabužiai, juvelyriniai dirbiniai, žaislai, knygos, Kalėdų eglutės ar puošmenos. Jei jūsų įsigyta prekė patenka į šį sąrašą, tinkamos kokybės ją galėsite grąžinti tik pardavėjui geranoriškai sutikus.

Perkant internetu taisyklės kitokios – grąžinti galima beveik visas prekes. Išskyrus tas, kurios buvo gaminamos individualiai. Norint grąžinti prekę, ji turi būti nenaudota, prekinė išvaizda nepakitusi, išsaugota pakuotė. Jei pardavėjas nenustatęs ilgesnio termino, prekes grąžinti galima per keturiolika dienų.

„Fizinėje parduotuvėje įsigytų prekių grąžinimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo kitos dienos po prekės įsigijimo, o perkant internetu – nuo kitos dienos po prekės gavimo. Pareiga įrodyti, kad prekė buvo grąžinta per nurodytą terminą, tenka vartotojui“, – priminė Vartotojų teisių tarnybos specialistai.

Grąžinti prekę įmanoma net ir neturint kasos kvito. Pakanka sąskaitos faktūros, banko pervedimo kopijos ar kokio nors kito prekės įsigijimo dokumento, kuris užfiksuoja prekės kainą, prekės įsigijimo datą ir pardavėją, iš kurio buvo įsigyta prekė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių