- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Pirmą kartą Lietuvoje pristatoma K. Szymanowskio „Karaliaus Rodžerio“ sceninė versija
-
Pirmą kartą Lietuvoje pristatoma K. Szymanowskio „Karaliaus Rodžerio“ sceninė versija
-
Pirmą kartą Lietuvoje pristatoma K. Szymanowskio „Karaliaus Rodžerio“ sceninė versija
-
Pirmą kartą Lietuvoje pristatoma K. Szymanowskio „Karaliaus Rodžerio“ sceninė versija
-
Pirmą kartą Lietuvoje pristatoma K. Szymanowskio „Karaliaus Rodžerio“ sceninė versija
2025 m. balandžio 5-ąją Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro scenoje bus pirmą kartą Lietuvoje parodytas lenkų kompozitoriaus modernisto Karolio Szymanowskio (1882–1937) žymiausias sceninis veikalas – opera „Karalius Rodžeris“ (1918–1924). Ją Klaipėdoje atliks Gdansko Baltijos operos (Opera Bałtycka) trupės solistai, choras, baleto šokėjai ir simfoninis orkestras.
Dėl unikalios meninės vertės ir plačių interpretavimo galimybių, traukiančių viso pasaulio operos režisierius, „Karalius Rodžeris“ priskiriamas prie svarbiausių XX amžiaus operų. Po premjeros Varšuvos Didžiajame teatre 1926 metais šis kritikų išliaupsintas, tačiau publikos gan santūriai dėl muzikinės kalbos naujumo ir sudėtingumo sutiktas K. Szymanowskio kūrinys ilgainiui tapo dažniausiai pasaulio scenose skambančia lenkiška opera. Maždaug nuo XX a. 9 dešimtmečio pabaigos, kai 1998 m. Simonas Rattle’as vainikavo savo vadovavimą Birmingamo miesto simfoniniam orkestrui „Karaliaus Rodžerio“ koncertiniais atlikimais žymiajame Londono cikle „BBC Proms“ ir Zalcburgo festivalyje, o šio atlikimo įrašą kitais metais išleido kompanija EMI, opera išgyvena tikrą atgimimą. Vien pastaraisiais dešimtmečiais ji sulaukė pastatymų ir koncertinių atlikimų prestižinėse Brėgenco festivalio (rež. David Pountney, 2009), Madrido „Teatro Real“ (rež. Krzysztof Warlikowsky, 2011), Bilbao ABAO operos teatro (rež. Michał Znaniecki, 2012), Londono Karališkojo „Covent Garden“ operos teatro (rež. Kasper Holten, 2015), Berno operos (rež. Ludger Engels, 2019) scenose, daugelyje kitų Europos (Palermo, Štutgarto, Amsterdamo, Edinburgo, Paryžiaus, Niurnbergo, Prahos, Brėmeno), JAV (Niujorko, Los Andželo, Detroito, Bafalo, Santa Fė), Australijos (Sidnėjaus, Melburno) operos teatrų ir koncertų salių.
K. Szymanowskio opera „Karalius Rodžeris“. K. Mystkowskio nuotr.
Opera, sujungusi misterijos, muzikinės dramos ir oratorijos bruožus
Paties K. Szymanowskio ir jo tolimo giminaičio Jarosławo Iwaszkiewicziaus libretu sukurtoje vadinamojoje „sicilietiškoje dramoje“ vaizduojamas asketiško viduramžių krikščionių pasaulio, kurį reprezentuoja XII a. Sicilijos karaliaus Rodžerio II dvaras ir Bažnyčia, susidūrimas su spalvingos, paslaptingos arabiškos kultūros bei atvirą juslingumą ir gyvenimo džiaugsmą aukštinančios pagonybės pasauliu, kurį operoje reprezentuoja Piemuo. Tokiu pavadinimu opera buvo kuriama šešerius metus nuo 1918-ųjų, įkūnydama kompozitoriaus susidomėjimą helenistine Antikos ir arabiška-bizantiška Artimųjų Rytų kultūra, kurios pėdsakų jis aptiko savo kelionių po Siciliją metu.
K. Szymanowskio opera „Karalius Rodžeris“. K. Mystkowskio nuotr.
Poetinis libreto simbolizmas remiasi Kristaus ir Dioniso sugretinimu, o tarp gausių pasakojimo metaforų ir simbolių iškyla svarbiausias kūrinyje karaliaus Rodžerio sielos pasaulis, kupinas prieštaringų jausmų ir skausmingų vidinių konfliktų. Iš pažiūros nepavojingas, jaunas ir dieviškai gražus Piemuo kelia pavojų Bažnyčios mokymui ir nusistovėjusiai pasaulio tvarkai, bet jo skleidžiama nauja religija traukia minias. Jo žavesiui neatsispiria ne tik karaliaus žmona Roksana, bet galiausiai ir pats karalius. Tai opera apie tikėjimą ir tris jo apraiškas: institucinę Bažnyčią, spontanišką garbintojų judėjimą ir individualų žmogaus ryšį su Dievu. Joje taip pat reflektuojama Platono idėja apie žmogaus prigimtinį harmonijos ir gyvenimo pilnatvės siekį.
K. Szymanowskio opera „Karalius Rodžeris“. K. Mystkowskio nuotr.
Operoje nėra aiškaus siužeto, kiekvienas iš trijų veiksmų („Bizantiškasis“, „Rytietiškasis“ ir „Helenistinis“) remiasi ta pačia statiška dramaturgine schema (laukimas–atvykimas–išvykimas), kurioje atsiskleidžia skirtingos veikėjų emocijos, nuostatos ir konfliktai. Tuo tarpu libreto poetiškumą perteikianti muzika kuria nerealumo pojūtį ir sustiprina jį ilgomis bei lėtai besiplėtojančiomis vokalinių partijų linijomis, ekspresyvia, jausminga melodika, rafinuotomis orkestro faktūromis ir subtiliomis skambesio spalvomis. Monografiją apie K. Szymanowskio gyvenimą ir kūrybą („K. Szymanowski. Liryka i ekstaza“, 1997) parašęs lenkų muzikologas Tadeuszas A. Zielińskis tokį peros muzikos stilių apibrėžė „slaviškojo ekspresionizmo“ sąvoka. „Karalius Rodžeris“ yra tarsi įmantrūs kvepalai“, – vaizdžiai apie šios operos muziką atsiliepė seras Simonas Rattle’as, vienas žymiausių nūdienos dirigentų, svariai prisidėjusių prie šios K. Szymanowskio operos populiarinimo pasaulyje.
K. Szymanowskio opera „Karalius Rodžeris“. K. Mystkowskio nuotr.
„Karalius Rodžeris“ atkeliauja į Lietuvos operos sceną
Lietuvoje ši opera lig šiol skambėjo tik koncertinių versijų pavidalu: 2023 m. ją dusyk (Pažaislio festivalyje ir LVSO 35-ojo sezono pradžios koncerte) atliko Gintaro Rinkevičiaus diriguojamas Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras, Lietuvos ir užsienio solistai, Berniukų ir jaunuolių choras „Ąžuoliukas“ (vad. Vytauto Miškinio) bei Kauno valstybinis choras (vad. Roberto Šerveniko).
2025 m. balandžio 5 d. Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre pirmą kartą bus parodyta sceninė operos versija. Tai Gdansko Baltijos operos teatre 2022 m. spalio 1 d. pastatytas spektaklis, režisuotas šio teatro vadovo Romualdo Wicza-Pokojskio ir diriguojamas muzikos vadovo Yaroslavo Shemeto.
Gdansko Baltijos operos teatre gastrolės Lietuvoje vyks bendradarbiaujant su Klaipėdos valstybiniu muzikiniu teatru. Gastrolės finansuojamos iš Lenkijos Respublikos kultūros ir nacionalinio paveldo ministerijos programos „Įkvepianti kultūra“, kuria siekiama populiarinti įdomiausius lenkų kultūros reiškinius užsienyje.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Švyturių metų kulminacija – „Odė šviesai“
Gruodžio 16-osios vakarą Klaipėdos dramos teatras taps šviesos ir meno erdve, kuri spinduliuos ypatingą šventinę dvasią. Čia vyksiantis renginys „Odė šviesai“ – tai Klaipėdos kultūrinio gyvenimo perlas, įprasmi...
-
Į delfinariumą sugrįžta kalėdinė „Sniego karalienė“
Lietuvos jūrų muziejaus delfinariumas Kalėdoms paruošė staigmeną – jau nuo šio penktadienio, gruodžio 13 d., čia bus demonstruojama kalėdinė pasaka „Sniego karalienė“. Ją kartu su Klaipėdos valstybinio muzikinio teat...
-
Švęsti – į Teatro aikštę
Įsibėgėjus gruodžiui, Teatro aikštė tapo kalėdinių renginių centru. Joje tiek šį, tiek likusius gruodžio savaitgalius ir Naujųjų išvakarėse skambės muzika, vyks šventiniai žaidimai, pasirodymai ledo čiuožykloje, tra...
-
Artėjant gražiausioms metų šventėms, bilietai tirpsta akimirksniu
Artėjant gražiausioms metų šventėms, klaipėdiečiai suskubo pirkti bilietus į įvairius renginius. Į gruodį vyksiančius koncertus ir spektaklius bilietų beveik neliko, tad perkama net į kitų metų pavasarį planuojamus pasirodymus. ...
-
Klaipėdos valstybiniam muzikiniam teatrui pradeda vadovauti Giedraitytė
Nuo trečiadienio Klaipėdos valstybiniam muzikiniam teatrui pradeda vadovauti Goda Giedraitytė, pranešė Kultūros ministerija. ...
-
Klaipėdos rajonas kviečia švęsti šventes kartu: atvykite į kalėdinį miestelį Gargžduose
Praėjusį penktadienį Gargžduose pagrindinę eglę įžiebęs Klaipėdos rajonas kviečia tiek gyventojus, tiek svečius iš visos Lietuvos pasinerti į kalėdinių pramogų sūkurį ir pasidžiaugti išskirtinėmis bei ypatingomis akimirkomis &...
-
Alina Velykienė: tik matydami aukštą profesinį lygį vaikai gali tobulėti
Pirmąjį advento sekmadienį Klaipėdos baleto mokykla sužavėjo žiūrovus, pristatydama šokio spektaklį „Undinėlė“, du kartus parodytą Klaipėdos žvejų kultūros rūmuose. Jautrioje istorijoje, grįstoje H. K. Anderseno klasika, mo...
-
„Naglio“ kino teatro vietoje įkasta kapsulė, žyminti Regioninės filmotekos statybų pradžią
Palangoje, rekonstruojamo „Naglio“ kino teatro vietoje, antradienį įkasta simbolinė kapsulė, žyminti statybų pradžią. ...
-
Vyriausiasis dirigentas T. Ambrozaitis: man svarbūs žmonės, su kuriais einu į sceną
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) vyriausiasis dirigentas Tomas Ambrozaitis kalbėdamas apie orkestro muzikantų darbą sako, kad kiekviena muzikinė interpretacija reikalauja kruopštumo ir atsidavimo, juk ieškoma unikalių garsų ir...
-
Šilutėje įžiebta auganti Kalėdų eglutė
Gruodžio 6-ąją Šilutėje antrus metus iš eilės buvo įžiebta ypatinga, gyva Kalėdų eglutė, auganti prie Šilutės kultūros centro. ...