Elitas elitui nelygu

Tarybiniais laikais Klaipėda pramoniniu, išskirtinai proletarų miestu nevirto vien todėl, kad čia susitelkė meno, kultūros ir intelektualinis elitas. Ir jei ne šie, anot marksistų, "beklasiai elementai", suformavę kultūringos Klaipėdos įvaizdį, uostamiestis šiandien atrodytų labai liūdnai.

Pavogtas statusas

Sąvoka "visuomenės elitas" šiandien ne tik prarado pradinę savo prasmę, bet neretai sukelia ir pasibjaurėjimą. Šį žodį nūnai diskreditavo apsišaukėliai, tuščiagarbiai ir visokios pseudožvaigždutės, nepelnytai siekiančios visuomenės pripažinimo.

Jie esą ir yra šiandieninis elitas (pranc. geriausias, rinktinis). Nesvarbu, kad nieko nesugebantys ir nesukūrę, išskyrus savo pačių apgailėtiną įvaizdį, neretai sunkiai mokantys net gimtąją kalbą, apie knygų skaitymą ar kitokius išmanymus neverta nė kalbėti.

Tačiau šie apsimetėliai šventai įtikėjo, kad yra ta nedidelė, dominuojanti visuomenės grupė, kuriai būdingi tam tikri išskirtiniai bruožai, savybės, ir suvokia save kaip elitą. Dar elitas Lietuvoje dažnai tapatinamas su turtingiausia visuomenės dalimi.

Vis dėlto nei tie, nei anie nėra tikrasis elitas ir šitaip negali nei vadintis, nei būti vadinami, nes šis apibrėžimas šiuo atveju neatitinka tikrovės. Jie nelemia šalies ateities, nepajėgūs prisiimti už tai atsakomybės, kad ir šviečiant bei mokant visuomenę ar formuojant tam tikras moralines vertybes.

Ar galime lyginti kokią nors dunduliukę gražiuoliukę iš feisbuko platybių su profesoriumi Liudu Mažyliu ar šviesaus atminimo Leonidu Donskiu (1962– 2016).

Nepaisant sąvokos deformacijos, tikrasis elitas vis dar egzistuoja, tačiau yra nustumtas į šalį, dažniausiai kaip "nereprezentatyvus". Jo statusą šiuo metu įžūliai nusavino apsišaukėliai. Tokia iškreipta situacija yra šiandien. To nebuvo tarybiniais laikais.

Keli nesusisiekiantys indai

Būtent šviesuomenė – mokytojai, menininkai, medikai, teatro aktoriai, muzikai tarybinėje Klaipėdoje ir neleido miestui užrūgti pramonės dulkėse. Tarp jų sukinėjęsis klaipėdietis Algirdas Guzauskas išskiria tris to meto elito kategorijas – politinį arba nomenklatūrinį, sportinį ir kultūrinį.

Anot A.Guzausko, visi šie žmonės beveik nekontaktavo tarpusavyje, tai yra partiniai bendravo savo rate, sportininkai – savo, kultūros žmonės – savo. Ir svetimų neįsileisdavo. Jūrininkai ir tarybiniai kariškiai ar milicininkai, taip pat prekybininkai buvo dar atskira kategorija, jie prieš tai įvardytųjų bičiuliais taip pat netapo.

Retas atvejis, bet kai kurie pramonės įmonių vadovai įsiliedavo į kultūrinį elitą. Toks buvo tuometis mėsos kombinato direktorius Kazimieras Vizbaras.

"Kultūrinis elitas nors jokios valdžios ir neturėjo, bet diktavo tam tikrą dvasinį toną. Buvo dar ir tautinis elito susiskirstymas. Rusakalbiai, žydai ir lietuviai rinkdavosi atskirai. Tiesiog taip buvo todėl, kad jie tada neturėjo bendrų sąlyčio taškų", – mano A.Guzauskas.

Injekcija iš Kauno

Pasak A.Guzausko, Klaipėdoje 1960–1970 m. dominavo smetoninės Kauno kultūros atgarsiai, nes dauguma inteligentų, skleidusių šią aurą, buvo atvykę iš laikinosios sostinės. Jie prieškariu mokslus buvo baigę užsienyje ar ten kurį laiką dirbę, pavyzdžiui, Kęstutis Elertas dainavo Vienos operoje.

Ne paslaptis, kad pokariu žmonės, vengdami suėmimų, trėmimų ir šiaip nemalonumų su represinėmis struktūromis, nes inteligentams šios visada turėjo nepatogių klausimų, stengėsi įsikurti kuo atokiau nuo didžiųjų miestų, kad netyčia neužkliūtų kam nors iš praeities.

Taip daug žavių asmenybių atsidūrė Klaipėdoje, tarp jų – ir artistas Vytautas Kancleris (1925–1997).

"Tik štai vakarėliuose jie apie save, asmeninių dalykų beveik nepasakodavo. Būdavo gana tylūs, vengdavo pokalbių, kodėl čia atvyko. Tik mielai prisimindavo apsilankymus Kauno prieškario kavinėje "Tulpė" ar darbą teatruose, pasakodavo, kaip važinėdavo į užsienį, su kuo susitikdavo, kaip elgdavosi. Jų ne tik klausytis, bet ir juos stebėti buvo malonumas. Aš iš tų žmonių išmokau elgesio manierų prie stalo. Stebino išlaikytas jų saikas", – pasakojo A.Guzauskas.

Pašnekovo teigimu, bendraujant vengta chamizmo, vyravo santūrumas. A.Guzauskas pabrėžė, kad to meto elito atstovai pasižymėjo erudicija ir išprusimu.

Jie, kreipdamiesi į kitus, niekada netardavo sovietų pamėgto žodžio "draugas", sakydavo – tamsta. Būtent smetoniniai inteligentai ir įnešė į tarybines mokyklas kreipinį "tamsta mokytojau".

"Jie nuolatos kalbėdavo apie prieškario Kauną. Dabar suprantu, kad šie žmonės jautė didelę nostalgiją ir nuoskaudą dėl Lietuvos ir savo pačių dabarties. Būtent kauniečiai inteligentai praėjusio amžiaus 6–7 dešimtmetyje Klaipėdą pavertė kultūringu miestu. Jie populiarino savo vertybes, bendraudami tarpusavyje ir su jaunuomene, jautė, kas yra tikra. Ir jie mus mokė negalvoti garsiai, nes laikai buvo nesaugūs", – prisiminė A.Guzauskas.

Pašnekovas paminėjo ir kitus tarybinės Klaipėdos šviesuolius – mokytoją Vladą Nausėdą (1911–1983), dėsčiusį literatūrą, inžinieriaus Juozo Fabijonavičiaus, kuris čia kūrė "Sirijaus" gamyklą, šeimą.

J.Fabijonavičius išsiskyrė tuo, kad taip ir netapo komunistų partijos nariu, nors jį labai spaudė. Tai buvo jo tylus protestas dėl sovietinių represijų prieš Lietuvos žmones. Jo žmona Elena dirbo lietuvių kalbos mokytoja.



NAUJAUSI KOMENTARAI

saasas

saasas portretas
vyt visokias laužikienes, giedraitytes, vyt dalį apsišaukėlių žurnalistų, ir plebėjas - rotarietes.

Ateitis

 Ateitis portretas
Ar galėtų žurnalistė parašyti straipsnį apie dabartinį elitą ? Įdomu būtų sužinoti kas sudaro dabartinį Klaipėdos elitą?

Agnė

Agnė portretas
Dabar labai dažnai elitu skaito save tie žmonės,kurie neaiškiais keliais praturtėję.Nors viduje jie vos ne padugnės.
VISI KOMENTARAI 14

Galerijos

Daugiau straipsnių