- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tiek per Lietuvą, tiek per Latviją planuojamas tiesti europinis geležinkelis („Rail Baltica“) svarbiausiu tikslu jau iškelia ne jungtis su jūrų uostais, o karinį mobilumą.
Nesimato atšakos į Klaipėdą
Lietuvos susisiekimo ministerija šiuo metu rengia Vyriausybės nutarimą dėl „Rail Baltica“ europinės geležinkelio vėžės tiesimo per Lietuvą iki 2030 m. Paraleliai derinamas ir šio geležinkelio specialusis planas.
Labiausiai užkliūva tai, kad Lietuvos planuose tiesiant europinę vėžę iki 2030 m. nėra atšakos į Klaipėdos uostą. Viešai buvo skelbta, kad toks geležinkelis į Vakarų Lietuvą bus, nes jam tiesti finansavimą sutikusi teikti Europos Komisija.
Dėl europinio geležinkelio atšakos tiesimo Klaipėdoje netgi buvo surengtas atskiras posėdis. Jame pasirašytas memorandumas dėl europinio geležinkelio atšakos tiesimo į Klaipėdą. Susisiekimo ministras Marius Skuodis tikino, kad iki 2030 m. turėtų būti pradėta tiesti europinio geležinkelio atšaka į Klaipėdą.
Buvo minimos netgi kelios tokios atšakos tiesimo į Klaipėdą alternatyvos: nuo Šiaulių, nuo Kauno per Tauragę, Pagėgius arba nuo Kazlų Rūdos per Tauragę.
Šiuo metu jokiose europinės vėžės schemose atšakos į Klaipėdą nėra. Toliau pristatoma tik pagrindinė linija iš Lenkijos per Kauną, Jonavą, Panevėžį, tiksliau šalia jų į Latviją. Atšakoje tarp Kauno ir Jonavos būtų planuojama tiesti europinio geležinkelio jungtį į Vilnių dėl ten esančio pagrindinio Lietuvos oro uosto.
Pasigendama: „Rail Baltica“ geležinkelio linijoje nėra numatyta atšakų į Klaipėdos jūrų uostą, Rygos jūrų ir oro uostus. / „Trans.info“ nuotr.
Uostai liks nuošalyje
Kol kas neplanuojama „Rail Baltica“ europinio geležinkelio atšaka ne tik į Klaipėdos jūrų uostą, bet ir į Latvijos oro bei jūrų uostus.
Pirminiuose planuose buvo numatyta europinio geležinkelio atšaką tiesti į Rygos oro uostą. Čia karaliaujanti „Air Baltic“ oro linijų kompanija jau netgi reklamavo, kad iš Rygos oro uosto bus „ekspress“ traukiniai. Tai būtų buvę naudinga ne tik latviams, bet ir lietuviams, nes iš Rygos oro uosto arba vykstant į jį būtų galima naudotis greitaeigių europinės vėžės traukinių paslaugomis.
Perspektyva nutiesti europinę vėžę Latvijoje stringa dėl pinigų. Tuneliui iš Rygos europinės geležinkelio vėžės mazgo iki oro uosto būtų tekę papildomai skirti apie 150 mln. eurų.
Europos Sąjungos institucijos nesutiko finansuoti europinės vėžės geležinkelio atšakos į Rygos oro uostą, nes vieno kilometro tiesimo kaina siekia net 14,45 mln. eurų.
Bendra šio geležinkelio tiesimo Latvijoje kaina vertinama 3–5 mln. eurų už kilometrą, kai kuriose vietose pakyla ir iki 9 mln. eurų už kilometrą.
Dėl pernelyg didelės kainos Latvijoje kol kas neplanuojama ir geležinkelio atšaka į Rygos jūrų uostą. Kol kas neaišku ir tai, kokie europine vėže atvežti kroviniai ateityje papildomai galėtų keliauti per šį uostą.
Dažnai Latvijoje yra ir tokia problema, kad ši šalis neturi pinigų dengti 15 proc. „Rail Baltica“ išlaidų dalį. 85 proc. šio projekto finansuoja Europos Sąjunga. Praradus tranzitą iš Rytų, Latvijos transporto projektų finansavimas yra atsidūręs itin sunkioje padėtyje.
Jei „Rail Baltica“ yra labiau karinis projektas, visiškai aišku, kodėl jūrų ir oro uostai iš jo akiračio iškrenta.
Geležinkelis karo tikslams
Šiuo metu, kai vyksta Rusijos karas su Ukraina, pasigirsta vis daugiau vertinimų, kad „Rail Baltica“ būtų reikšminga ne vien kaip ekonominis, bet labiau kaip karinis projektas.
Tikėdamasi gauti papildomų pinigų iš karinių programų, Latvijos transporto ministerija suformavo tikrąjį „Rail Baltica“ tikslą.
Neva nors „Rail Baltica“ yra transporto sistemos projektas, bet itin svarbi jo karinio mobilumo funkcija. Karo su Rusija ar Baltarusija atveju „Rail Baltica“ geležinkelio linijomis galėtų būti permetama karinė technika iš Vakarų į Baltijos šalis.
Karo su Rusija atveju Baltijos šalys su „Rail Baltica“ europinio geležinkelio linija taptų tarsi Vakarų skėtis nuo Rytų agresorių.
Ryški Lietuvos, Latvijos ar Estijos karinio mobilumo problema esanti ir tai, kad šios Baltijos šalys tebeturi rusiškos vėžės sąsajas tiek su Rusija, tiek su Baltarusija. Įsiveržimo į Baltijos šalis atveju priešai iš rytų puikiai pasinaudotų rusiškos vėžės geležinkeliais. Jais pasinaudoję jie europinę vėžę „Rail Baltica“ sunaikintų taip, kad ji nebetiktų jokiems karinio mobilumo tikslams.
Pavyzdys yra Ukrainos patirtis, kur Rusijos kariai dažnai miestus šturmuoja pagal geležinkelių ir kelių linijas.
Lietuvoje jau buvo pasigirdę raginimų, kad rusiškos vėžės geležinkeliai turi būti išmontuoti arba siaurinami nuo rusiškos 1 520 mm vėžės iki 1 435 mm europinės vėžės. Galbūt ateityje taip ir bus, kai ateis protingų minčių ir praeis noras nemenkus pinigus „nusikalti“ iš europinės vėžės tiesimo? Gal tada atsiras siauresnės vėžės ir į jūrų ir į oro uostus?
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarpušvenčiu lietuviai plūsta į Palangą: kiek čia kainuoja šventės?8
Palangos verslininkai pastebi, kad į kurortą daugiausia svečių atvyksta tarpušvenčiu, o itin daug – sutikti Naujųjų metų. Šią tendenciją rodo viešbučių ir privačių būstų užimtumas. ...
-
Eglutės žaisliukai – gyvenimo atspindys: kokias istorijas jie pasakoja?
Žiemos sode pastatyta Kalėdų eglutė antrus metus gaivina primirštą, bet prieš šimtmetį gyvavusią tradiciją. Mat grafai Tiškevičiai savo Kretingos rezidencijos Kalėdų eglę visuomet puošdavo Žiemos sode. Po ja dova...
-
Be jų neįsivaizduojamos Kalėdos, o toks čempionatas – vienintelis pasaulyje?2
Kretingoje pakvipo mandarinais. Čia surengtos pirmosios mandarinų valgymo varžybos. ...
-
Kariai sugrįžo namo8
Lietuvos karinių jūrų pajėgų kariai šiandien, gruodžio 21-ąją, grįžo iš penkis mėnesius trukusios NATO vykdomos tarptautinės operacijos „Brilliant Shield“ (liet. „Briliantinis skydas“). Džiaugsmingais sveikini...
-
Kariškių užmojai kelia klausimų dėl turizmo5
Kairių poligone kariškių ketinimai įrengti tolimojo šaudymo pratybų poligoną sukėlė klausimų Klaipėdos rajono savivaldybei dėl turizmo infrastruktūros plėtros. ...
-
„Grigeo Klaipėda“ Kuršių marių taršos byloje bus apklausiami užsienio specialistai
Artimiausiuose bendrovės „Grigeo Klaipėda“ Kuršių marių taršos bylos posėdžiuose bus apklausiami specialistai iš užsienio, penktadienį pranešė Šiaulių apygardos teismas. ...
-
Kalėdos bus be sniego
Šių metų Kalėdas švęsime be sniego. Anot sinoptikų, orai per šventines dienas anaiptol neprimins žiemos. Laikysis teigiama oro temperatūra, protarpiais palis, labiau vėjuota bus tik šį savaitgalį. Šventinėmis dieno...
-
Vakarų laivų gamyklos direktorius šventinėje skuboje linki neišbarstyti to, kas svarbiausia
Šventinėje skuboje neišbarstykime to, kas svarbiausia: te artėjančios šv. Kalėdos brangių žmonių artumu užpildo visas širdies kerteles. Stabtelėjimas metų sandūroje tebūna prasmingas ir įkvepiantis, belaukiant, kol atsi...
-
„Klaipėdos vandens“ direktorius: iššūkių būta įvairių
Vakar vykusiame susitikime įmonės „Klaipėdos vanduo“ atstovai žurnalistams atskleidė, su kokiais iššūkiais šiemet teko susidurti ir kokie pokyčiai laukia kitąmet. ...
-
Vietoj namų šurmulio – linksmybės restorane10
Klaipėdoje keičiasi švenčių tradicijos – vis daugiau žmonių Kūčių vakarienės patiekalus užsisako iš mėgstamų kavinių, o Kalėdas ir Naujuosius mieliau švenčia restoranuose. Tuomet nereikia rūpintis svečių priėmimu,...