- Asta Aleksėjūnaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Stebi: vairuotojai net neįtaria, kad juos gali stebėti policijos ekipažas, kuris fiksuoja eismo dalyvius ir išsiunčia pranešimus apie kiekvieną padarytą pažeidimą.
-
M. Džermeika: atrodo, kad sėdę prie vairo lietuviai ima elgtis lyg laukiniuose vakaruose.
-
Grėsmės: didžiausią nerimą pareigūnams kelia girtų vairuotojų vojažai, todėl dažnai tenka tikrinti sustabdytųjų blaivumą.
-
Įpročiai: Klaipėdoje eismo dalyvių aiškinimaisi dėl KET subtilybių ir suteikiamų prioritetų ne taip jau retai baigiasi įnirtingais mūšiais važiuojamojoje dalyje.
-
Įpročiai: Klaipėdoje eismo dalyvių aiškinimaisi dėl KET subtilybių ir suteikiamų prioritetų ne taip jau retai baigiasi įnirtingais mūšiais važiuojamojoje dalyje.
Klaipėdos gatvėse kone kiekvieną dieną galima išvysti šokiruojančius įžūlių vairuotojų viražus. Norma tapo net elementarių taisyklių nepaisymas. Aršių paauklėjimų ir priekaištų dabar sulaukia tie, kurie kelyje nieko nepažeidžia.
Neskubi – sulauksi įžeidimų
Klaipėdiečių vairavimo įpročių vaizdų galima išvysti socialiniuose tinkluose.
Neseniai vienas miestietis dalijosi įrašu apie tai, kad buvo agresyviai iškoneveiktas iš paskos važiavusio vairuotojo vien dėl to, kad važiavo 50-ies kilometrų per valandą greičiu.
Vyras ne tik signalizavo ilgosiomis šviesomis, bet ir prie šviesoforu reguliuojamos sankryžos atėjo paaiškinti žmogui, koks jis esąs asilas arba net vienos partijos, kuri gina seksualinių mažumų teises, atstovas, nes važiuoja leistinu 50 kilometrų per valandą greičiu.
Pamokslai – dėl mažo greičio
Panaši situacija nutiko kelyje praėjusio pirmadienio, rugpjūčio 22-osios, rytą.
"Buvo ką tik paliję, duobės pilnos vandens, neasfaltuotu keliu važiavau išties negreitai. Kodėl duobėse turėčiau daužyti savo automobilį? Staiga prie mašinos galo prisigretino raudonos spalvos "Ford Mondeo". Veidrodėlyje išvydau isterišką "mirkčiojimą" ilgosiomis šviesomis. Fordą vairavo moteris", – pasakojo klaipėdietis vairuotojas.
Ponia taip įnirtingai spaudinėjo šviesų įjungimo svirtį, kad tai išvydęs vairuotojas sustojo ir įjungė avarinę signalizaciją.
"Gal kas nutiko, pamaniau. Tačiau ponia, savo mašina prisigretinusi prie mano automobilio iš kairės, sustojo, atidarė langą ir ėmė mane auklėti, esą lėtai važiuoju. Ji net nurodė, kokiu jai priimtinu greičiu turėčiau judėti. Tiesiog apstulbau", – pasakojo vairuotojas.
Fordo vairuotoja pamokslo ėmėsi, nors pati nepaisė Kelių eismo taisyklių (KET). Tiesa, kalbėjo mandagiai.
Kalta prasta genetika?
"Aš juk taisyklių nepažeidžiau, tai ji padarė iškart du pažeidimus ir dar mane auklėjo. Perspėjau, kad už signalizavimą šviesomis gali netekti vairuotojo pažymėjimo. Antra – ji sustojo šalia mano automobilio, užtverdama visą važiuojamąją dalį. Įspūdis toks, kad šiais laikais vairuotojai tiesiog nebegali nepažeisti taisyklių. Tai tiesiog yra būtina. Jau seniai pastebiu tam tikrą nuolatinį spaudimą važiuoti greičiau nei leidžiama, nepaisyti šviesoforo signalų. Tačiau miesto gatvė – ne greitkelis", – teigė nemalonios situacijos liudininkas, beje, turintis sportinį 400 arklio galių automobilį ir nevengiantis palakstyti Vokietijos magistralėse, kur greitis nėra ribojamas.
Įpročiai: Klaipėdoje eismo dalyvių aiškinimaisi dėl KET subtilybių ir suteikiamų prioritetų ne taip jau retai baigiasi įnirtingais mūšiais važiuojamojoje dalyje. / Stop kadras.
"Viską reikia daryti su protu ir saugiai. Tuo mes ir skiriamės nuo vokiečių – mieste važiuojame kaip bepročiai ir dar kitus verčiame daryti tą patį. Važiuoti greitai reikia greitkelyje, o ne gyvenvietėje, tačiau primityvūs, sudebilėję žmonės tokio elementaraus dalyko nėra pajėgūs suvokti. Matyt, reikėtų rimtai susirūpinti lietuvių genetika, nes genetinis mūsų žmonių kodo brokas – akivaizdus: pusgalvių yra neįtikėtina gausybė", – netikėtai reziumavo vyras.
Su alumi – prieš eismą
Kita iš koto verčianti situacija nutiko Liepų gatvėje. Tik per plauką niekuo dėtas vairuotojas liko gyvas.
Netoli sankryžos su Trilapio gatve ryte buvo nusidriekusi nedidelė automobilių eilutė.
"Liepų gatvėje stovėjo kelios mašinos, nes viena mašina rodė posūkio signalą į kairėje esančios statybinių prekių parduotuvės kiemą. Šios mašinos vairuotojas praleidinėjo iš priekio atvažiuojančias mašinas ir laukė galimybės pasukti į kairę. Už jo stovėjusių mašinų vairuotojai kantriai laukė, nes tokia situacija yra įprasta šioje vietoje", – pasakojo incidentą stebėjusi vairuotoja.
Staiga moteris nustėro, nes per kairės pusės veidrodėlį pamatė iš paskos atvažiuojantį automobilį priešpriešine eismo juosta.
"Galinio vaizdo veidrodėlyje pamačiau, kaip už manęs stovėjęs automobilis, vežantis alų, iššoko per dvigubą ištisinę juostą ir nurūko priešprieša. Pasirodo, veikėjas tokiu būdu nusprendė aplenkti spūstį", – šiurpo moteris.
Tačiau šioje situacija baisiausia tai, kad alaus statinių vežiotojas vos nesitrenkė į automobilį, kuris laukė galimybės pasukti į kairę.
"Alaus vežėjas taip nusprendė greičiau už visus nusukti į statybinių prekių parduotuvės kiemą. Tai, kad jį, atvažiuojantį priešpriešine eismo juosta, paskutinę sekundę spėjo pamatyti žmogus, sukantis į kairę, statinių vežiotojo net nejaudino. Jis iššoko šiam vairuotojui prieš nosį ir nurūko. Be žado liko visi, tą rytą stovėję šioje vietoje", – pasakojo vairuotoja.
Pasiuntė net teisėją
Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos viršininkas Mindaugas Džermeika iš karto įvertino vairuotojų elgesį aprašytose situacijose.
Mindaugas Džermeika: atrodo, kad sėdę prie vairo lietuviai ima elgtis lyg laukiniuose vakaruose. / Vytauto Liaudanskio nuotr.
"Ištisinė dviguba juosta kirsta, važiuota prieš eismą. Grėstų pažymėjimo
atėmimas. Pavojingas ir chuliganiškas vairavimas yra dvi skirtingos sąvokos. Už chuliganišką vairavimą pažymėjimo netekimas prasideda nuo vienerių metų. Pavojingą vairavimą lemia keli, vienas paskui kitą padaryti nusižengimai. Vairuotojas nerodė posūkio signalo, kirto ištisinę liniją, kitą vairuotoją vertė stabdyti ar keisti kryptį", – konstatavo M.Džermeika.
Chuliganiškas vairavimas yra agresyvūs veiksmai, nukreipti prieš kitus visuomenės narius.
Pavyzdžiui, viešoje žmonių susibūrimo vietoje manevruojama taip, kad kyla grėsmė kitiems eismo dalyviams.
"Tendencijos rodo, kad kol kas pas mus nėra tokios vairavimo kultūros, kokia, pavyzdžiui, ji yra Skandinavijos šalyse. Ir Danijoje vairuotojas bijo greitį viršyti vienu ar dviem kilometrais. Kolega pasakojo, kad vos pora kilometrų viršijęs greitį gavo 200 eurų baudą. Štai ir atsakymas, kodėl yra tvarka", – tikino M.Džermeika.
Lietuvoje kai kurie pirmą kartą prasižengę vairuotojai pusę minimalios baudos susimoka lengva ranka ir toliau lygiai taip pat elgiasi keliuose.
"Jie nieko nepasimoko, tokios baudos negąsdina. Bet įstatymas juk sukurtas tam, kad pilietį auklėtų. Vadinasi, tokie baudų dydžiai neauklėja. Dažnas tik nusišaipo. O kai kurie net nesuvokia, kokia yra baudos paskirtis. Tokie galvoja, kad čia jų kelio mokestis. Ir toliau važiuoja taip pat", – baisėjosi M.Džermeika.
Jis prisiminė vieno garbaus teismo pirmininko pasakotą istoriją.
Įpročiai: Klaipėdoje eismo dalyvių aiškinimaisi dėl KET subtilybių ir suteikiamų prioritetų ne taip jau retai baigiasi įnirtingais mūšiais važiuojamojoje dalyje. / Stop kadras.
"Važiuojant jam namo, toks jaunuolis užkirto kelią, pavojingai manevravo. Teisėjas kitoje sankryžoje perspėjo greta pristojusio automobilio vairuotoją, kad šis kelyje elgiasi nederamai. Dėl jo tokio vairavimo kiti turi staiga stabdyti ir keisti judėjimo kryptį. Vairuotojas teisėją pasiuntė tuo gerai žinomu rusišku keiksmažodžiu. Toks pavyzdys parodo mūsų kultūrą ir mentalitetą. Atrodo, kad sėdę prie vairo lietuviai ima elgtis lyg laukiniuose vakaruose. Tai yra nesuvokiama", – stebėjosi M.Džermeika.
Pamokos – iš vaikystės
Uostamiesčio Kelių policijos tarnybos vadas pabrėžė, kad minėti pavyzdžiai byloja, jog vairuotojai neišmoko pirmojo Kelių eismo taisyklių straipsnio.
"Kalbame apie Saugaus eismo įstatymo paskirtį. Įstatymas mums visiems primena, kad keliuose mes esame ne vieni, kad turime rodyti pagarbą kitiems eismo dalyviams. Kitas momentas – iki šiol mes neturime teisinės sąmonės. O ji formuojasi per dešimtmečius", – pažymėjo M.Džermeika.
Vadovas priminė sovietinius laikus, kai saugaus eismo pamokėlės buvo privalomos mokyklose.
"Nuo 1990 m. tokių užsiėmimų nėra. Šioje kartoje nebuvo išugdyta teisinė sąmonė. Tai yra 25-erių – 30-ies metų amžiaus žmonių karta. Šie žmonės dalyvauja su mumis eisme, bet jie neturi jokios vairavimo kultūros. Jie matė, kaip jų tėvai vairavo nesegėdami saugos diržų, ir jų supratimas yra visiškai kitoks nei anksčiau", – kalbėjo M.Džermeika.
O štai stebėtinai aukštą vairavimo kultūrą demonstruoja kai kurie buvę emigrantai.
"Žmonės pabuvoja užsienyje, pamato ir išmoksta ten vyraujančios kultūros. Vakarų pasaulio žmonės jau kitaip elgiasi keliuose. Sugrįžę į tėvynę, patys lietuviai stebisi, kad čia yra pavojinga vairuoti. Daugelis čionykščių landžioja iš juostos į juostą, nerodo posūkių signalų. Lietuvaičiai pernelyg agresyviai vairuoja automobilius", – pasakojo M.Džermeika.
Jau ruošiasi spūstims
Šią savaitę uostamiesčio gatvėse vėl nutįs ilgos automobilių eilės, nes daugybė tėvų veš savo atžalas į mokyklas.
"Bus tam tikras išbandymas visiems. Vaikus į mokyklas gabens mamos, kurios galbūt turi mažiau patirties. Visiems patariu laikytis rimties ir turėti kantrybės. Visko gali būti, kad bus eismo įvykių dėl neatidumo", – prognozavo M.Džermeika.
Primindamas nelengvą artėjantį laikotarpį, jis akcentavo, kad spūstyje nutikus eismo įvykiui, kai vienas automobilis smogia kitam į galinę dalį, derėtų kuo skubiai traukti mašinas į šoną ir pildyti deklaracijas.
"Ne kartą yra buvę, kai tokioje situacijoje vairuotojai dar ginčijasi, kviečia policiją. Mielieji, pareigūnai jums nieko naujo nepasakys, net jei pusantros valandos važiuosi iki įvykio vietos per spūstis. O yra ir taip buvę. Kaltas tas, kas nesilaikė saugaus atstumo", – priminė M.Džermeika.
Dar viena situacija, kuri erzina vairuotojus, – spūstys žiedinėse sankryžose.
"Taip, būna, kai spūstys kyla visiškai dėl nekaltų dalykų. Kažkas važiuodamas žiedine sankryža pristabdo, užblokuoja net dvi įvažas, kad kelią duotų vienos įvažos srautui. Būna ir taip, kad pareigūnai, radę eismo juostoje bejėgiškai stovinčią mašinos vairuotoją, stoja padėti, nes moteris kartais pamano, kad sugedo jos mašina. Paaiškėja, kad joje veikia "stop-start" sistema, tausojanti aplinką, o moteris paprasčiausiai nežino, kodėl jos mašinos variklis užgęsta ir ką daryti toliau", – prisiminė M.Džermeika.
Ieškinys – 30 tūkst. eurų
Analizuodami eismo įvykių pobūdį, pareigūnai skaičiuoja, kad avarijas pirmiausia nulemia nesaugus greitis, alkoholio vartojimas, tik trečioje vietoje lieka netinkami inžineriniai kelių infrastruktūros sprendimai.
"Greitis lemia daugumą nelaimių. Todėl Kelių policijos tarnyba nuolat naudoja mobiliuosius greičio matuoklius. Situacija, įvykusi Klaipėdoje, parodė, kad žmonės nesupranta, kam ši įranga mums yra reikalinga. Mūsų matuokliai jau tris kartus nukentėjo nuo klaipėdiečių. Pastarąjį kartą matuoklį nuspyrė žmogus, gyvenantis tame pačiame mikrorajone, kur buvo matuojamas greitis. Taip asmuo išreiškė nepasitenkinimą. Ką darysi. Įranga sugadinta", – pasakojo M.Džermeika.
Grėsmės: didžiausią nerimą pareigūnams kelia girtų vairuotojų vojažai, todėl dažnai tenka tikrinti sustabdytųjų blaivumą. / Vytauto Liaudanskio nuotr.
Policija nufilmavo BMW vairuotoją, kuris, pravažiavęs matuoklį, sugrįžo savo automobiliu prie įrangos ir ėmė kabinėtis prie pareigūno, prižiūrėjusio aparatą.
"Gavęs visus atsakymus į savo klausimus, nueidamas vis tiek nuspyrė matuoklį. Na, ką, civiline tvarka šis pilietis turės atlyginti 30 tūkst. eurų dydžio padarytą žalą. Gal jis milijonierius?" – stebėjosi M.Džermeika.
Keliuose – slaptas stebėjimas
Policijos pareigūnai tvarkos keliuose siekia ne tik naudodami mobiliuosius greičio matuoklius.
Po uostamiestį važinėja ne viena nežymėta policijos mašina, kurios ekipažas stebi ir fiksuoja absoliučiai viską, kas pasitaiko jų kelyje.
Pareigūnai pripažįsta, kad "ekstraagresyvių" vairavimo atvejų pasitaiko retokai, bet kitų KET pažeidimų skaičiai vis dar išlieka.
Dažniausiai fiksuojama, kaip vairuotojai praleidžia pėsčiuosius pėsčiųjų perėjose. Stebimas ir eismas sankryžose.
Dažniausias pažeidimas – naudojimasis mobiliaisiais telefonais vairuojant.
Klaipėdiečiai vis dar dažnai nesegi saugos diržų.
Tokių policijos ekipažų darbo specifika įdomi – pareigūnai automobilius stebi tiek fotoobjektyvu, tiek vaizdo kamera.
Pažeidėjai apie tai, kad "užsidirbo" baudą, sužino tik gavę pranešimą, jų gatvėje policijos ekipažas nebestabdo. Išskyrus tuos atvejus, kai pareigūnams kyla įtarimas, kad vairuoja neblaivus pilietis.
Pranešimas apie padarytą KET pažeidimą gali būti įforminamas čia pat, automobilyje, ir išsiųstas vairuotojui iš karto.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
„Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį2
Ne vienerius metus klaipėdiečiams rodęs, kaip šiame mieste gyventa prieš kelis šimtus metų, kūrinys dingo iš įprastos vietos. Šioje tvirtovės įtvirtinimų vietą ženklinančiame plote netrukus bus įrengtas kitas akc...
-
Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...
-
Terminalo pavadinimas – ne vienas
Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...
-
Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį1
Rudeninių lapų šlavimo ir išvežimo darbai vyks iki gruodžio vidurio. Šią savaitę vien iš Skulptūrų parko išvežta net 20 tonų lapų. Didžioji dalis šaligatvių – nuvalyti, pamažu valomi ir kiti parkai ...
-
Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!3
Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...
-
Lapkričio pabaiga – nežiemiška
Sinoptikų pranešimai pajūryje gyvenantiems žmonėms neleidžia tikėtis nei didesnių šalčių, nei ypatingos šilumos. Viskas bus taip, kaip ir paprastai būna lapkričio gale – stiproki vėjai vaikys debesis, o kai jie nurims, ga...
-
Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės1
Klaipėdos vadovo Arvydo Vaitkaus feisbuko paskyroje atsirado šmaikštus vaizdo įrašas, kuriame visiems žinomas aktorius klaipėdietis Giedrius Savickas prašo „pasimatuoti“ mero kėdę. Šiuo vaizdo įrašu ...