- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jūrininkų keitimo problema taip ir neišspręsta – kiekvienas laivo savininkas jūrininkus keičia taip, kaip išmano.
Karantinavimasis soduose
Prieš porą savaičių Dituvos soduose dar galėjai pamatyti atsargiai vaikštinėjančius indus, ukrainiečius, tailandiečius.
Neįtikėtina, bet tai buvo jūrininkai, kurie Dituvos soduose laukdavo, o gal nauji jūrininkai ir dabar tebelaukia atplaukiančio laivo.
Baltijos šalys, tarp jų ir Klaipėda, buvo ir yra mėgstamos jūrininkų keitimo vietos. Lėmė tai, kad čia COVID-19 lygis nedidelis, todėl jūrininkus galima palyginti saugiau atskraidinti ir pakeisti.
Gali kilti klausimas, o kam juos laikyti Dituvos soduose? Logika paprasta. Laivuose įgulos nesikeičia 100 proc., o tik dalimis. Dituvos soduose naujai atvykę jūrininkai tarsi praeina dviejų savaičių karantiną.
Į Dituvos sodus jūrininkai iš oro uostų atvežami likus maždaug dviem savaitėms iki jų laivo atplaukimo į Klaipėdą. Nameliuose jie sėdi po 3–4 jūrininkus. Tačiau vienam ar kitam kažko prireikia, jie pasilabina su sodo kaimynais. Taip ir sklinda kalbos apie Dituvos soduose „užsikarantinavusius“, tarsi inkarą išmetusius jūrininkus.
Skiria specialias patalpas
Tarptautinės laivybos vadybos asociacijos („InterManager“) duomenimis, įgulų keitimo reikalai šiuo metu pasaulyje vėl ėmė strigti.
Pasauliniame prekybiniame laivyne repatriacijos, pasibaigus darbo sutarties terminui, laukia apie 400 tūkst. jūrininkų. Kada jie bus pakeisti, neaišku.
„InterManager“ duomenimis, daugiausia jūrininkų buvo pakeista liepą – per 41 tūkstantį. Rugpjūtį keičiamų jūrininkų skaičius sumažėjo apie 40 proc. Taip yra todėl, kad daugelyje vietų vėl kilo COVID-19 bangos. Įtakos turėjo ir tai, kad kai kur į laivus atvykę nauji jūrininkai užkrėtė tuos, kurie juose iki tol dirbo.
Ne atsitiktinai daugelyje vietų prieš patekdami į laivus jūrininkai tarsi turi praeiti dviejų savaičių karantiną. Tai daroma įvairiai, bet galbūt yra panašių atvejų kaip ir Dituvos soduose.
Ar toks karantinavimasis ir jūrininkų keitimas yra nelegalus? Greičiausiai ne, nes jūrininkai keitimui atvyko legaliai.
Tačiau pats faktas, kad jūrininkai yra priversti lūkuriuoti lyg ir paslapčia, skamba negražiai. Siaučiant COVID-19 virusui pasaulyje taip ir nepasirūpinta tinkama jūrininkų keitimo sistema. Vėl kilus naujai koronaviruso bangai, nuo rugpjūčio daugelis uostų griežtina jūrininkų keitimo sąlygas. Daug kur įvedamas privalomas dviejų savaičių karantinavimasis prieš patenkant į laivą.
Įdomu, ar tai daroma panašiai kaip Klaipėdoje – kažkokiuose privačiuose plotuose? Ar vis dėlto yra specialūs viešbučiai? Pavyzdžiui, Pietų Afrikoje, kur jūrininkų keitimas yra leidžiamas tik dviejuose uostuose – Durbane ir Keiptaune, abiejuose miestuose yra specialios jūrininkų karantinavimuisi skirtos patalpos.
Lietuva „A“ lygio sąraše
„InterManager“ pateikė duomenų, kad jūrininkų keitimui palankiausi uostai yra Europoje. Paminėti Nyderlandai, Ispanija, Vokietija, Belgija. Dalyje iš tų uostų ir Lietuvos laivų savininkai keitė įgulų narius.
Lietuvos laivų savininkų asociacijos vykdomasis direktorius Gintautas Kutka yra teigęs, kad jų asociacijos nariai jūrininkus pasikeitė. Vieni tai daro palyginti nesunkiai, kaip jūrų keltų kompanija, nes laivai nuolat atplaukia į Klaipėdą. Kiti samdė specialius užsakomuosius reisus naujiems jūrininkams į vieną ar kitą uostą nuskraidinti ir laivuose dirbusiems parskraidinti.
Lietuvos ar kitų Baltijos šalių tarp jūrininkų keitimui minėtų palankiausių uostų nėra. Tai suprantama – čia atplaukia mažiau laivų, mažiau jūrininkų buvo keičiama.
Įdomu ir tai, kad pasaulyje iki šiol taip ir nėra patvirtinta daugmaž bendra jūrininkų keitimo sistema. Daugumoje šalių laikomasi nuostatos, kad vos pakeistas jūrininkas, palikęs laivą, turi be jokių tarpinių sustojimų sėsti į lėktuvą ir išskristi iš šalies. Išvykimui iš laivo skiriamas iki 12 valandų laikotarpis. Tačiau yra šalių, kur jūrininkas net negali išlipti iš laivo, jeigu nėra dokumento, kad jis neužsikrėtė koronavirusu. Tokiose šalyse tyrimo mėginys imamas uostuose, o jūrininkas laive turi laukti atsakymo.
Dar įdomiau yra su jūrininkais, kurie atvyksta keisti įgulas į laivus. Kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Kipre, jūrininkams leidžiama atvykti tik tokiu atveju, jei jie ne mažiau nei dvi savaites praleido „A“ arba „B“ lygio šalyse. Pagal Kipro pateiktus duomenis, tokių šalių pasaulyje buvo 16 „A“ lygio sąraše ir 16 „B“ lygio sąraše. Lietuva iki šiol buvo kvalifikuojama kaip „A“ lygio šalis. Pats Kipras taip pat yra „A“ lygio šalis.
Išlipti iš laivo Kipre jūrininkas gali tik tuo atveju, jei dvi savaites laivas praleido jūroje arba jei laivas buvo užsukęs tik į „A“ arba „B“ lygio šalių uostus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kalėdoms besiruošianti Šilutė įrengs ledo čiuožyklą1
Gražiausioms metų šventėms, kaip ir kiti miestai, besiruošianti Šilutė šiemet gyventojus nustebins ne tik ne tik kalėdinėmis puošmenomis. Šilutės Hugo Šojaus dvare intensyviai vyksta darbai. Čia įrengin...
-
Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Modernus „Vaikystės sodo“ darželis: naujos erdvės vaikams Klaipėdos centre1
Įvairūs moksliniai tyrimai rodo, kad kokybiškas ankstyvasis ugdymas yra itin svarbus ikimokyklinio amžiaus vaikų raidai ir jų ateities sėkmei. Šis ugdymas yra tvirtas pamatas, ant kurio formuojasi vaikų intelektinis, emocinis ir socialinis...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
„Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį3
Ne vienerius metus klaipėdiečiams rodęs, kaip šiame mieste gyventa prieš kelis šimtus metų, kūrinys dingo iš įprastos vietos. Šioje tvirtovės įtvirtinimų vietą ženklinančiame plote netrukus bus įrengtas kitas akc...
-
Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...
-
Terminalo pavadinimas – ne vienas
Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...
-
Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį1
Rudeninių lapų šlavimo ir išvežimo darbai vyks iki gruodžio vidurio. Šią savaitę vien iš Skulptūrų parko išvežta net 20 tonų lapų. Didžioji dalis šaligatvių – nuvalyti, pamažu valomi ir kiti parkai ...
-
Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!3
Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...