- Parengė Rita Bočiulytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nors Klaipėdos dramos teatro pastatas vis dar rekonstruojamas ir jame tebetriūsia statybininkai, publika turi galimybę apsilankyti teatre nelaukdama jo remonto pabaigos. Čia jau rodomi spektakliai. Tiesa, dar ne scenoje, o repeticijų salėje. Ten galima pamatyti viešnios iš Latvijos Maros Kimelės specialiai šiai vietai pernai rudenį pastatytą „Lūšies valandą“, rodomas ir režisieriaus Tomo Jašinsko spektaklis „Produktas“, o kovo 23 d. 18 val. naują erdvę „prisimatuos“ ir Klaipėdos Laisvojo teatro kūrinys „Sudie, derintojau!“, jau spėjęs pelnyti publikos ir kritikų palankumą.
Ne tik jaunimui
Spektaklis 2010-ųjų pradžioje rampų šviesą išvydo Klaipėdoje, kartu pareikšdamas apie naujo, Laisvuoju pasivadinusio teatro gimimą uostamiestyje, jo aktorei Augustei Pociūtei dar tebesimokant gimnazijoje. Ten ją susirado „Sudie, derintojau!“ režisierius, vienas iš Laisvojo teatro įkūrėjų Nerijus Gedminas.
Monospektaklis sukurtas pagal rusų dramaturgo Vadimo Levanovo pjesę. Jos autorius savo kūryboje daug dėmesio skyrė jauniausiems visuomenės nariams. Jis yra parašęs visą pjesių ciklą, kaip pats įvardijo – „apie vaikus ir paauglius“. V.Levanovo herojai – jaunuoliai, maištaujantys, atstumtieji, nesugebantys, o kartais ir nenorintys susitaikyti su jiems primestomis suaugusiųjų gyvenimo taisyklėmis. Jie negali apsiginti, todėl yra labiausiai pažeidžiami. Autorius teigimu, „statant šiuos tekstus, labai svarbus atlikėjų ir medžiagos autentiškumas“. Tai reiškia, kad į žiūrovus turi kreiptis jų bendraamžis jiems suprantama kalba. Tik tai padės užmegzti dialogą su auditorija. Jauniesiems aktoriams „..nieko nereikia vaizduoti. Tai – beveik jų gyvenimas, jie jį pažįsta ir supranta... Svarbiausia – kuo mažiau „pervaidinimo“ ir „vaizdavimo“, daugiau – natūralumo ir tiesos“.
Tačiau spektaklis skiriamas ne tik jaunimo auditorijai. Gal net labiau jų tėvams bei mokytojams – 30-mečiams ir 40-mečiams. Dramaturgas tarsi iš šalies žiūri į savo kartą, kalba, apie tuos žmones, kurių gyvenimas „jau įvyko“ – jie įgijo išsilavinimą, susikūrė buitį, įsitvirtino, bet palengvėjimo visi šie pasiekimai jiems neatnešė. Net priešingai. Jų egzistavimas atrodo pilkas ir nykus, o svajonės, kaip ir anksčiau, nepasiekiamos.
Įsiveržė kaip kometa
Spektaklio herojė negaili kritiškų pastabų vyresniajai kartai dėl jos silpnumo, veidmainiškumo, bet pati iš suaugusiųjų pasiima ne pačias geriausias savybes. Vaidinimo kūrėjams pavyko surasti aktorę, kuri puikiai atitinka autoriaus reikalavimus.
Dabar jau Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentė A.Pociūtė su šiuo monospektakliu tarsi kometa įsiveržė į Klaipėdos teatrinį pasaulį ir iš karto atkreipė į save žiūrovų bei teatro specialistų dėmesį. „...Ji nuoširdi, plastiška, organiška...” (G.Gugevičiūtė, „Klaipėda“ / „Durys“), „..spektaklyje apstulbino saviti merginos aktoriniai duomenys, jos gebėjimas sukurti charakterio visumos įspūdį, drąsa, skonis, lengva ironija, požiūris į heroję..“ (R.Viskauskas, „Literatūra ir menas“), „Augustės kuriamas šiuolaikinės merginos vaidmuo paperka tikroviškumu. A.Pociūtė ir plastiška, šokiu išreiškianti tikruosius, po šiurkštumo kauke slepiamus jausmus, ir muzikali, skausmo akimirką į rankas paimanti gitarą, rusiškai uždainuojanti Vladimiro Vysockio dainą“ (L.Armonaitė, „Naujoji Romuva“) – negailėjo liaupsių jaunajai aktorei kritikai.
VI tarptautiniame monospektaklių festivalyje „Atspindys“ Visagine A.Pociūtė komisijos buvo apdovanota „už subtilų jauno žmogaus išgyvenimų atskleidimą“, sulaukė daug žiuri narių, atstovaujančių Prancūzijai, Armėnijai, Baltarusijai, Ukrainai bei Lietuvai, ir jos pirmininko žinomo teatro ir kino aktoriaus Regimanto Adomaičio komplimentų. Aktorei taip pat buvo skirtas žurnalo „Naujoji Romuva“ prizas už sėkmingą debiutą.
Dabar mąsto jau kitaip...
Spektaklio „Sudie, derintojau!“ herojė – turtingų tėvų duktė, pasakoja apie didžiausią savo, dar neilgo, gyvenimo nuotykį – meilę pianinų derintojui. Merginai dar sunku suprasti ir iki galo įvertinti tai, kas su ja atsitiko. Aišku tik, kad visi tie įvykiai negrįžtamai pakeitė jos ir su ja susijusių žmonių likimus. Šis vaidinimas, tai paauglės išpažintis, pasakojimas apie bundantį moteriškumą, pirmąją meilę, aistrą. Šiuolaikinė Lolitos istorija pasakojama herojės lūpomis yra nuoširdi, intymi ir tikra.
Per tris gastrolių metus spektaklis buvo parodytas daugiau kaip 30 kartų. Jis keitėsi, augo, o kartu su juo ir jaunoji aktorė. „Dabar mąstau jau kitaip... Į daugelį dalykų žvelgiu kitaip. Kitaip pradedu suprasti ir savo vaidmenį. Per kiekvieną repeticiją apie savo veikėją suprantu vis kažką naujo. Man dar vis įdomu į ją gilintis“, – teigė Augustė.
„Apkeliavęs pusę Lietuvos, pristatytas Jungtinėje Karalystėje gyvenantiems tautiečiams, parodytas tarptautiniame festivalyje Visagine, Lietuvos teatro sąjungoje Vilniuje, pagaliau mūsų spektaklis persikels ten, kur savo darbus svajoja pristatyti kiekvienas Klaipėdos teatralas – į istorinį Dramos teatro pastatą“, – džiaugėsi „Sudie, derintojau!“ režisierius N.Gedminas.
Bilietus į spektaklį (po 10, 15 Lt) platina abu teatrai – Laisvasis ir Klaipėdos dramos teatras.
(Antono Shuminsky nuotraukoje – scena iš A.Pociūtės monospektaklio „Sudie, derintojau!“)
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Britų klimato aktyvistai vėl apipylė sriuba V. van Gogho paveikslus7
Trys klimato aktyvistų organizacijos „Just Stop Oil“ (JSO) šalininkai penktadienį apipylė sriuba du olandų dailininko Vincento van Gogho (Vincento van Gogo) paveikslus Londono nacionalinėje galerijoje, praėjus kelioms valandoms po to, ...
-
Klaipėdos knygų mugė – įvairiai auditorijai
Penktadienio rytą Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešojoje bibliotekoje atsidarė tradicinė Knygų mugė. Joje šiemet dalyvauja 20 leidyklų, kurios pristato įvairaus žanro leidinius – nuo akademinės, grožinės literatūros...
-
Lietuva 2028-aisiais bus Geteborgo knygų mugės garbės viešnia
Geteborgo knygų mugėje penktadienį pasirašytas ketinimų protokolas, juo įtvirtintas sutarimas 2028 metais Lietuvai būti šio kultūros renginio šalimi viešnia. ...
-
Kultūros lenktynės: tarp estetinių sprendimų ir viešosios nuomonės2
Tęsdamas meno kūrinio viešojoje miesto erdvėje temą kalbinu Tadą Vosylių – Vilniaus dailės akademijos Kauno fakulteto 3D meno objektų studijų programos vadovą, skulptorių ir medijų menininką, kurio kūrinių dažnai išvysite ne...
-
Nuobodžiauti sudėtinga, bet taip naudinga1
Vieną vasaros popietę Nemuno upės pakrantėje Panemunėje žiūrovų minia susidomėjusi stebi pasirodymą apie nuobodulį „The Turtle“. Visi, maži ir dideli, smalsiai stebi, kaip istorijų pasakotojo Pieterio Posto vėžliukas vėžlišk...
-
Apleistose Našlaičių kapinėse rasti evangelikų reformatų pastoriaus palaikai
Vilniuje, apleistose Našlaičių kapinėse, rasti reikšmingo prieškario Lietuvos evangelikų reformatų bendruomenės nario, evangelikų reformatų pastoriaus Michalo Jastržembskio palaikai, ketvirtadienį paskelbė Lietuvos gyventojų ge...
-
Poetų ir dirbtinio intelekto dvikovos: ar šis algoritmas gali prilygti kūrėjui?1
Dirbtinio intelekto (DI) pagalba kuriami darbai padeda ar vis dėlto trukdo tapti autentišku kūrėju? O gal tai – tik naujas šių laikų įrankis, niekada taip ir nepralenksiantis žmogaus gebėjimų? Šiais ir panašiais klaus...
-
Nuo scenos – apie mirtį6
Jau rytoj Klaipėdos dramos teatro gerbėjai turės progą pamatyti pirmąją 89-ojo sezono premjerą. Liko vos keli bilietai į spektaklį „Sugrįžimas“, kurio statytojai intriguoja užuominomis apie scenoje vyrausiančią šviesą bei siu...
-
Grupė „Braška lizdas“: visi folkloro atlikėjai dainose palieka dalį savęs
„Autentiškas folkloro dainos atlikimas nėra tik archyvinio įrašo mėgdžiojimas“, – įsitikinę folktronikos grupės „Braška lizdas“ nariai Dainius Kučinskas ir Dalia Peseckaitė. ...
-
Spektaklio „Hamletmachine“ atgarsiai: tik teatras gali sukelti tokius jausmus žiūrovo sieloje
„Kapas, žemė, šauksmas, pyktis, pasipriešinimas totalitarizmui, mizoginija, smurtas, karas, prasmė, beprasmybė, neviltis, maištas, revoliucija... įvairiomis formomis pasirodo spektaklyje „Hamletmachine“. Giliai jaudi...