- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Fotografai visuomet stengiasi užfiksuoti tai, kas trapiausia. Kaimas nenyksta, bet jis tikrai keičiasi, sako fotografai Artūras Morozovas ir Tadas Kazakevičius. Jau kelerius metus jie kuria projektą „Sekma diena“, kuriame – Lietuvos bažnytkaimių gyventojai, užfiksuoti sekmadienio rytą po Mišių.
Naujas senas formatas
Anot menininkų, „Sekma diena“ – savotiškas orumo sugrąžinimas regionų temai. Fotografijas iš šio ciklo iki pat spalio 31 d. galima išvysti Fotografijos ir medijų meno festivalio IPMA parodoje „Gyvenimo istorija“.
„Nykstančio kaimo vaizdus fiksuojame nuo pat savo, kaip fotografų, kelio pradžios. „Sekma diena“ leido susitikti žmogų, kai to padaryti galimybės nebuvo, – pandemijos laikotarpiu, – pasakoja T. Kazakevičius. – Keliavome per Lietuvos kaimus ir po Mišių fotografuodavome pasipuošusius jų gyventojus. Pagalvojome, kodėl neišbandžius senoviško formato, kuris, ko gero, egzistavo tiek, kiek ir pati fotografija. Anksčiau būdavo ateljė, keliaujantys fotografai – tapome kažkuo panašūs, tik moderniame amžiuje.“
A. Morozovas prisipažįsta, kad kurdamas šį projektą išgyveno tikrą fotografų svajonę, kai susipakavęs techniką, pasiruošęs maisto, porai ar kelioms dienoms išvažiuoji į ekspediciją, nuotykį, turi galimybę pasikalbėti ir susitikti. Į panašias ekspedicijas važiuodavę ir abu fotomenininkus įkvepiantys vyresnės kartos kūrėjai – Antanas Sutkus, Aleksandras Macijauskas, Romualdas Požerskis, kurių darbuose atskleidžiamas jautrumas žmogui, dėmesys jo gyvenimui, buičiai.
Nuoširdumo koreliacija
„Sekma diena“ leido suprasti trapumą – kiek nedaug belikę senbuvių, gyvybingų kaimo bendruomenių“, – sako A. Morozovas.
Nors daug žmonių po Mišių skuba namo, yra ir tokių, kuriuos užburia fotografavimo akimirkos. Kartu su fotomenininkais važinėjęs rašytojas Sigitas Parulskis yra pastebėjęs, kad žmonėms archetipiškai ir įdomiai atrodo kamera, stovinti ant kojų, fotografas, užsidengęs užuolaidėle.
„Kuo mažesnis kaimelis, tuo labiau žmonės linkę pasilikti, pasipasakoti, pasikviesti į svečius. Ir atvirkščiai – kuo miestas didesnis, tuo akivaizdžiau jaučiamas susvetimėjimas“, – sako T. Kazakevičius.
Mažame miestelyje žmonės jaučiasi šeimininkai, galintys daugiau papasakoti apie istoriją. „Projekto metu suvokiau, kad fotografija yra labai nutolusi nuo žmogaus. Pamatęs fotografą žmogus sutrinka, neretai įtaria klastą, stebisi: „Kuo gi aš galiu būti įdomus?“ Galbūt tai neigiamas žurnalistų įdirbis. Tačiau man kiekviena kelionė yra pažintis, fantastiškas išgyvenimas“, – prisipažino A. Morozovas.
Ne keisti, o fiksuoti
Dokumentinė fotografija neretai skleidžia socialinę, politinę žinutę. Ar patiems fotomenininkams svarbu, kad jų darbai darytų įtaką, pokyčių?
„Fotografai visuomet stengiasi užfiksuoti tai, kas trapiausia, kas kinta. Kaimas nenyksta, jis keičiasi, – sako A. Morozovas. – Matydamas žmones, kurie pasipuošę keliauja į bažnyčią, negali nefotografuoti – jų veiduose, veiksmuose, kalboje matai daug dramos, gyvenimo patirties, o tai traukia. Pradėję fotografuoti šį projektą, atvėrėme daug platesnį Lietuvos regionų portretą.“
„Sekma diena“ leido suprasti trapumą – kiek nedaug belikę senbuvių, gyvybingų kaimo bendruomenių.
T. Kazakevičius sako, kad žvelgdamas į užmiestį jis nesiekia populiarinti tokį gyvenimo būdą, kaimą. Tiesiog norįs kalbėti apie kasdienybės ir paprastumo grožį, paprastus dalykus – darbą, ramybę, neskubėjimą. „Šiuo projektu bandau įamžinti žmogaus veido tipažą, kuris, mano nuomone, antropologiniame žmogaus matyme egzistuoja vis mažiau, yra rečiau sutinkamas kasdienybėje, o ypač miesto gatvėse. Nors čia nėra siužetinės linijos, į tai žvelgiu kaip į gyvenimo įrašą, man svarbi tekstūra, akys, paveikumas“, – sakė fotomenininkas.
„Šiandien visas gyvenimas traukiasi į Vilniaus centrą, todėl paribiai plečiasi, kinta. Norisi žiūrovui parodyti kaime gyvenantį žmogų, bendruomenes, kurias sutinkame. Mūsų visuomenė gana suaižėjusi, tačiau žiūrėdamas į kito žmogaus portretą niekuomet nepavadinsi jo įžeidžiu epitetu – greičiausiai, jausi empatiją, susitapatinsi. Jaučiu šį poveikį iš parodų lankytojų, tad „Sekma diena“ – savotiškas orumo sugrąžinimas regionų temai", – konstatuoja A. Morozovas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilniuje atverta Ukrainos menininkų paroda „Karo lauko menas“
Minint Laisvės gynėjų dieną Vilniuje atidaryta Ukrainos menininkų paroda „Karo lauko menas“. Parodos organizatoriai pažymi, kad eksponuojamais darbais ne tik atskleidžiama karo realybė, bet ir siekiama parodyti, jog net ir sudėtingiausiomi...
-
Į laivą-muziejų plūdo tūkstančiai lankytojų
Uostamiestis unikalumu pasižymi daugelyje sričių. Viena jų – muziejai. Miesto širdyje prišvartuotas laivas-muziejus „Sūduvis“ pernai sulaukė per 25 tūkst. lankytojų. ...
-
Olando Kepurės skardis – lankomiausias objektas
Aplinkosaugininkai pripažįsta, kad Olando Kepurės skardis – vienas lankomiausių šalies objektų. ...
-
Dviejų talentų susitikimas virto kino filmu
„Rašydamas matau scenas, mano proza sąmoningai minimalistinė, joje mažai aprašymų“, – taip savo kūrybos kinematografiškumą aiškina rašytojas Jaroslavas Melnikas. Pagal jo apsakymų rinkinį „Roja...
-
Romualdo Augūno skrydis virš kasdienybės
Dokumentinės fotografijos žanre kuriantis Romualdas Augūnas pristato personalinę savo kūrybos parodą ir albumą „Skrydis virš kasdienybės“. Jame – netikėtos Kauno spalvos ir rakursai. ...
-
Į Vilniaus knygų mugę atvyks Nobelio premijos laureatė Svetlana Aleksijevič
Į Vilniaus knygų mugę atvyks baltarusių rašytoja, politinė aktyvistė, Nobelio premijos laureatė Svetlana Aleksijevič. ...
-
Nepaprasti Kinijos moterų gyvenimai – biografinėje knygoje „Laukinės gulbės“
Vienas įtakingiausių XX a. negrožinės literatūros kūrinių – Jung Chang biografinė knyga „Laukinės gulbės. Trys Kinijos dukros“ iki šiol uždrausta Kinijoje, bet ją jau galime skaityti lietuviškai. Knygą išleid...
-
Prasideda 18-asis Vilniaus trumpųjų filmų festivalis
18-ąjį kartą trečiadienį prasideda Vilniaus tarptautinis trumpųjų filmų festivalis. ...
-
Birutis su 27 ES šalių kolegomis išreiškė paramą programai „Kūrybiška Europa“
Kultūros ministras Šarūnas Birutis kartu su kitų 27-ių Europos Sąjungos (ES) šalių kultūros ministrais laišku kreipėsi į Europos Komisiją (EK). Jame ministrai išreiškė paramą programai „Kūrybiška Eur...
-
Kūrėjas įamžina istoriją: skulptūra turi būti šilta, artima žmogui1
Kaune gimęs ir ten mokslus baigęs skulptorius Gintautas Jonkus save laiko klaipėdiečiu. Čia kūrėjas praleido didžiąją savo gyvenimo dalį, čia jis savo darbais įamžina Klaipėdos istoriją ir jos žmones. Skulptoriaus darbų, skirtų svarbiems &sc...