- Viktorija Žilinskaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
K. Juška, į Arktį nuplukdęs burinę jachtą, pasiekė 80° platumą. Tai pirmas kartas Lietuvos istorijoje, kai lietuviška jachta nuplaukė taip toli į šiaurę.
-
Į Arktį – burine jachta
-
Į Arktį – burine jachta
-
Į Arktį – burine jachta
-
Į Arktį – burine jachta
-
Į Arktį – burine jachta
-
Į Arktį – burine jachta
-
Į Arktį – burine jachta
-
Į Arktį – burine jachta
-
Į Arktį – burine jachta
80 laipsnių ir 30 min. (80° 30') šiaurės platuma – tokį tašką pasiekė Kęstutis Juška, savo burine jachta plaukdamas Arkties vandenynu link Šiaurės ašigalio. Tai tolimiausias atstumas, kurį su jachta yra įveikęs kuris nors tautietis. Šį išskirtinį pasiekimą užfiksavęs šeimos gydytojas ir atokių kraštų tyrinėtojas K. Juška pasakoja apie įsimintiniausias kelionės akimirkas ir iššūkius.
Istorinis pasiekimas
„Pamenu, buvo rami popietė jūroje, kai nutarėme, kad šią naktį sieksime šiauriausią kelionės tašką. Tik išplaukus už Špicbergeno salos buvo labai malonus oras, skaisčiai švietė saulė. Apie vidurnaktį pasiekę 80°, abu su Živile pasidžiaugėm ir ji nuėjo miegoti. Aš suktis nė nemaniau, norėjau plaukti kuo toliau. Staiga jūra pradėjo banguoti, dangų apgaubė juodi debesys, bet aš vis tiek plaukiau pirmyn.
Plaukiau tol, kol vandenyje pamačiau dreifuojančias ledo lytis. Pradžioje jų buvo nedaug, bet, kai 2–2,5 m bangų pakeltos jos pradėjo skristi į jachtą ir kokpitą, pamaniau, kad gana – laikas suktis atgalios. Tuo metu užfiksavau šiauriausių mūsų kelionės tašką – 80° 30', – pasakoja K. Juška.
Jis tęsia, kad labai džiaugiasi šiuo rezultatu, nes tai pirmas kartas Lietuvos istorijoje, kai lietuviška jachta nuplaukė taip toli į šiaurę. Įprastai tokias aukštas šiaurės platumas (80° ir daugiau) pasiekia dideli, iš metalo pagaminti laivai.
Kartu su širdies drauge
Keliautojas pasakoja, kad plaukimą pradėjo trijų žmonių įgula, tačiau dėl asmeninių priežasčių vienam pasitraukus, netrukus liko du – jis ir jo širdies draugė Živilė Nazarova.
„Iš žemyninės Norvegijos dalies startavome trise. Plaukimas Norvegijos ir Barenco jūromis buvo labai varginantis, vėjuoti orai nelepino, visą laiką kankino jūrligė. Tai truko ilgiau nei savaitę. Galiausiai pasiekėme Svalbardo sostinę Longyearbyen'ą – šiauriausią tašką, turintį oro uostą, iš kurio galima grįžti namo. Čia ir paleidome vieną įgulos narį, o tada su Živile tęsėme kelionę“, – prisimena K. Juška.
Jis pasakoja, kad kelionėje jiedu turėjo aiškią taisyklę – jeigu gamta tavęs nepriima, prieš ją nekovoti. Tad, atplaukus į Lenkijos meteorologinę stotį, kai kelią pastojo dreifuojantys ledynai ir stiprus vėjas, jie staigiai apsisuko ir visą naktį plaukė į saugų uostą, nors ir buvo išvarginti trijų parų plaukimo.
Tandemas: nors plaukimą pradėjo trijų žmonių įgula, tačiau dėl asmeninių priežasčių vienam pasitraukus, netrukus liko du – Kęstutis ir jo širdies draugė Živilė. / K. Juškos asmeninio archyvo nuotr.
Ilgam įstrigęs įvykis
„Plaukimo metu netrūko labai gražių akimirkų – šiaurės vandenyse gausu žuvų, delfinų, banginių, orkų, jūrų vėplių ir ruonių. Teko laimė stebėti jų pasirodymus. Tačiau didžiausią įspūdį paliko patys Svalbardo salynai. Vien pliki tamsūs kalnai be jokio medelio, krūmelio ar augalėlio, o tarp milžiniškų kalnų – ledynai. Sunku žodžiais nusakyti tą dydį ir galybę“, – prisimena K. Juška.
Šiaurės vandenys turtingi žuvų, delfinų, banginių, orkų, jūrų vėplių ir ruonių. Teko laimė stebėti jų pasirodymus.
Jis tęsia, kad vienas įvykis ilgam įstrigo atmintyje. „Laivo inkaras išmestas, mes susėdome į pripučiamą valtelę, vadinamą dingiu, ir nuplaukėme į krantą. Išlipę valtį ištempėme iš vandens ir, užsimetę ant pečių šautuvus, išėjome apžiūrėti salos. Po geros valandos užlipę ant didelio kalno pažiūrime į apačią, o gi mūsų dingio nebėra... Neįtikėtina, bet nei krante, nei vandeny, niekur nesimato.
Pasileidome bėgti žemyn, o galvoje mintis, kaip be dingio reiks pasiekti jachtą, ji juk su inkaru maždaug už 300 metrų nuo kranto. Vandens temperatūra siekia vos kelis laipsnius, todėl niekaip nepavyks nusivilkus drabužius nuplaukti... Tokiems netikėtiems atvejams visada į krantą pasiimu išgyvenimo kostiumą, kurį apsivilkęs galėčiau nuplaukti iki jachtos. Bet mums labai pasisekė – dingį radome nuneštą bangų į kitą krantą, kuriame abu sulipome ir laimingai išplaukėme“, – dalijasi patirtais išgyvenimais keliautojas.
K. Juškos asmeninio archyvo nuotr.
Susitikimas su meškomis
Pasakodamas apie kelionėje į šiaurę ištikusius techninius gedimus, K. Juška sako, kad buvo sugedusi variklio aušinimo sistema ir tai kėlė nepatogumų valdant jachtą tais momentais, kai vandenyne buvo visiškas štilius, reikėjo kovoti su priešpriešine srove ar švartuotis uoste.
„Buvo sugedęs ir įrenginys, kuris apšildo visą jachtą iš vidaus – tuo metu kajutėje buvo keturi, o lauke – dešimt laipsnių šilumos, drėgmė taip pat labai jautėsi. Tačiau šią problemą išspręsti pavyko, ko nepasakysi apie variklį. Vieną dieną iš jo išbėgo tepalai, bet gerai, kad tai nutiko, kai buvome saugiame fjorde, o ne tada, kai būtų tekę plaukti vandenynu, kuriame kilo didelis štormas. Laimei, jo išvengti pavyko“, – teigia atokių kraštų tyrinėtojas.
Atmintin įstrigęs susitikimas su baltosiomis Arkties meškomis, kurias pamatė tuomet, kai to visiškai nesitikėjo.
„Ankstyvą saulėtą rytą prabudau patikrinti, ar jachta nepajudėjo iš inkaruotės. Atidaręs kajutės dureles ant kranto išvydau dvi meškas, vėliau nusprendėme, kad tai – meška ir meškiukas. Ilgai ir tyliai stebėjome, tiesą pasakius, buvo neramu, kad, mus pamačiusios, atplauks prie jachtos, todėl pasiruošėme signalinį pistoletą, užtaisiau šautuvą. Bet mes joms nebuvome įdomūs, nes jos turėjo grobį – dorojo jūrų vėplio dvėselieną. Mažasis pasisotinęs nuėjo maudytis. Ilgiau kaip valandą plaukiojo žaisdamas su ledo lytimis, iškišdamas tai vieną, tai kitą koją. Vaizdas buvo nuostabus“, – tikina pašnekovas.
Patirtys: šeimos gydytojas K. Juška kelionėse tyrinėja atokiausius kraštus. Nuo 2012 m. jis aplankė Rytų Sajanus, Poliarinį Uralą, Jakutiją ir Mongoliją, 2017 m. perėjo užšalusį Baikalo ežerą, 2018–2019 m. keliavo Putoranų plynaukšte. O nuo 2020-ųjų pradėjo intensyvų pasiruošimą, siekdamas įgyvendinti Arktinę svajonę. / K. Juškos asmeninio archyvo nuotr.
Pagalba mokslininkams
Šiaurėje K. Juška turėjo ir kitą misiją – Klaipėdos Jūros tyrimų instituto mokslininkų prašymu atlikti monitoringą.
„Ieškojome organizmų, kurie gyvena Arkties regione, nors ten esančios sąlygos jų gyvenimui yra nepalankios. Mūsų užduotis buvo ieškoti midijų – ieškojome jų visada, kai tik būdavo atoslūgis, bet pavyko aptikti tik kriauklių, o jų gyvų – ne. Tai reiškia, kad kažkada midijos gyveno toje vietoje, tačiau, kodėl dabar jų neradome, pasakyti sunku“, – priduria keliautojas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Reikalaudami pokyčių bausmių vykdymo sistemoje pareigūnai rengs įspėjamąją protesto akciją
Ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinės sąjungos atstovai, reikalaudami pokyčių bausmių vykdymo sistemoje, antradienį rengia įspėjamąją protesto akciją. ...
-
Praėjusią savaitę NATO naikintuvai vieną kartą kilo lydėti Rusijos orlaivių2
Pastarąją savaitę NATO oro policijos funkcijas Baltijos šalyse vykdantys naikintuvai vieną kartą kilo atpažinti ir lydėti tarptautinę oro erdvę pažeidusių Rusijos orlaivių, pirmadienį pranešė Krašto apsaugos ministerija (KAM)...
-
Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijai vadovaus pulkininkas R. Dumbliauskas5
Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijoje pirmadienį įvyko mokyklos viršininko pasikeitimo ceremonija. Vadovavimą Lietuvos karo akademijai perėmė pulkininkas Ričardas Dumbliauskas, šiose pareigose pakeitęs brigados generolą Alman...
-
Vilniaus rajono mokyklų vadovai su I. Gaižiūnu aptarė ketvirtokams privalomą patikrinimą1
Vilniaus rajono mokyklų vadovai pirmadienį su švietimo, mokslo ir sporto viceministru Ignu Gaižiūnu aptarė nuo šių metų privalomą lietuvių kalbos nacionalinį mokinių pasiekimų patikrinimą ketvirtokams. ...
-
V. Vitkauskas: nesama duomenų apie sprogimą lėktuvo viduje, jis nesileido avariniu būdu (interviu)2
Nacionalinio krizių valdymo centro vadovas Vilmantas Vitkauskas sako, kad pareigūnai neturi duomenų, jog Vilniuje pirmadienio rytą nukritusiame DHL krovininiame lėktuve gaisras būtų kilęs dar iki smūgio į žemę ar kad orlaivio pilotai būtų buvę s...
-
Kalėdoms besiruošianti Šilutė įrengs ledo čiuožyklą1
Gražiausioms metų šventėms, kaip ir kiti miestai, besiruošianti Šilutė šiemet gyventojus nustebins ne tik ne tik kalėdinėmis puošmenomis. Šilutės Hugo Šojaus dvare intensyviai vyksta darbai. Čia įrengin...
-
Paryžiuje atidengtas Lietuvos partizanų vado J. Lukšos atminimo ženklas1
Paryžiuje savaitgalį atidengtas Lietuvos partizanų vado Juozo Lukšos-Daumanto atminimo ženklas, pranešė Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras. ...
-
Policijos generalinio komisaro pavaduotojais paskirti R. Žekonis ir O. Plesko
Policijos generalinio komisaro pavaduotojais nuo pirmadienio paskirti Renaldas Žekonis ir Oksana Plesko, pranešė Policijos departamentas. ...
-
Rusijoje iškelta byla žinomam Ukrainos rėmėjui Š. Jasiukevičiui, kaltina terorizmu
Rusijos tyrimų komitetas pirmadienį paskelbė, kad pradėjo baudžiamąją bylą dėl Lietuvos piliečio Šarūno Jasiukevičiaus, kurį įtaria terorizmu Rusijos Kursko srityje, kur yra įsiveržusios Ukrainos pajėgos. ...
-
Ekspertė: nukritusio lėktuvo apgadinto namo gyventojai galės reikalauti kompensacijų1
Po Vilniuje įvykusios aviakatastrofos, aviacijos teisės ekspertė bei advokatų bendrijos „AVERUS“ vadovaujančioji partnerė Laura Čereškaitė-Kinčiuvienė teigia, kad nuo jos nukentėję asmenys galės reikalauti kompensacijos. Anot jo...