- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuva tapo dešimtąja pasaulio valstybe, kuri ratifikavo 2007 metais Tarptautinės darbo organizacijos priimtą konvenciją dėl žvejų darbo jūroje. Ši konvencija įsigalios po metų – 2017-ųjų lapkritį.
Ratifikavome konvenciją
Yra manoma, kad konvencija dėl žvejų darbo jūroje, kurios numeris 188, išves žvejybos darbą, o iš dalies ir verslą, iš pusiau šešėlinės būklės, kuriame jis dabar yra.
Naujas dokumentas prilyginamas vos prieš kelis metus priimtai konvencija dėl darbo jūrų laivyboje. Ją Lietuva ratifikavo 2013 metais.
Konvencija dėl žvejų darbo jūroje apims apie 38 mln. žvejų visame pasaulyje. Visame pasaulyje yra apie 4,6 mln. žvejybos laivų.
„Konvencijos darbo normos yra pakankamai lanksčios, skirtos ginti ne tik didelių žvejybos laivų, bet ir mažų laivelių, žvejus“, - aiškino Tarptautinės darbo organizacijos generalinis direktorius Gajus Raideris.
Jis akcentavo, kad kai kuriose šalyse žvejybos laivuose iki šiol yra stebimi vergiško darbo ir vaikų išnaudojimo atvejai.
Viena pavojingiausių profesijų
Anot G.Raiderio, šalyse, kurios ratifikuos konvenciją dėl žvejų darbo jūroje, vietinės darbo inspekcijos galės tikrinti į uostą atplaukiančius žvejų laivus.
Kaip jau minėta Lietuva tapo 10-ąja šalimi, kuri ratifikavo šią konvenciją. Be jos konvenciją dėl žvejų darbo jūroje yra ratifikavusios Estija, Prancūzija, Angola, Argentina, Bosnija ir Hercogovina, Kongas, Marokas, Norvegija ir Pietų Afrika.
Žvejų, kaip ir jūrininkų darbas, yra pripažintas viena pavojingiausių profesijų pasaulyje. Žvejai yra priversti dirbti toli nuo namų, dažnai nepalankiomis oro sąlygomis ir ne pačiuose geriausiuose laivuose. Taip pat yra jų darbą sunkinantys sezoniškumo faktoriai. Dažnai žvejai kenčia ir dėl prasto darbdavių požiūrio į juos, laiku nemokamų atlyginimų.
Pasauliniame žvejybos laivyne didžiulė problema kyla ir dėl to, kad žvejai nėra vieningi. Skirtingai nei jūrininkai, jie neturi stiprios pasaulinės žvejų darbo santykius ginančios profsąjungos.
Manoma, kad konvenciją dėl žvejų darbo jūroje pagerins žvejų darbo santykius žvejybos laivyne. Konvencijoje dėl žvejų darbo jūroje apibrėžti žvejų darbas laivuose, socialiniai santykiai su darbdaviais, numatyta, kokios žvejų apsaugos priemonės privalo būti žvejybos laivuose.
Žvejo darbas nepopuliarus
Konvenciją dėl žvejų darbo jūroje ratifikavusi Lietuva pati turi daugybę problemų dėl žvejų darbo. Neseniai nuskambėjo vieno iš Klaipėdos žvejybos įmonių savininko teiginiai, kad „jauni žmonės nenori eiti dirbti į žvejybos laivus“. Laivuose dirba vyresnio amžiaus žvejai, didelė dalis jų liko iš tų, kurie žvejoti pradėjo dar tarybiniais laikais.
Jaunų žmonių pasirinkimui dirbti žvejybos laivuose iš dalies trukdo ir Lietuvos žuvininkystės sektoriuje jau keletą metų besitęsiantys aršūs ginčai dėl žvejybos kvotų paskirstymo.
Šiuo metu Lietuvoje yra registruoti 9 didieji tarpokeaninės žvejybos laivai, 32 atviros Baltijos jūros žvejybos laivai ir apie 100 priekrantės žvejybos laivelių. Pačių žvejų teiktais duomenimis šalies Prezidentei Daliai Grybauskaitei, Lietuvos žvejybos sektoriuje dirba apie 800 žmonių. Tačiau ES institucijoms yra pateikti duomenys, kad Lietuvos žuvininkystės sektoriuje dirba apie trys tūkstančiai žmonių.
Tiek pagal žuvininkystės sektoriuje dirbančių žmonių kiekį, tiek pagal laivų ir sugaunamų žuvų kiekius, Lietuva yra mažiausia žvejybos šalis tarpo Baltijos jūros šalių. Ji nusileidžia ne tik Estijai (apie 650 žvejybos laivų), bet netgi Rusijos Kaliningrado sričiai (apie 330 žvejybos laivų), jau nekalbant apie Latviją ir Lenkiją (maždaug po 700 žvejybos laivų).
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vėluoja skrydis: kaip gauti kompensaciją?
Žiemą, nors aktyvusis kelionių lėktuvais metas jau pasibaigęs, skrydžiai vėluoja, ir gana dažnai. Tam įtakos turi ir sudėtingesnės oro sąlygos arba lėktuvų, įgulų narių trūkumas. Čia ekspertai pataria nenuleisti rankų – domėtis ir ai...
-
Vyriausybė spręs, ar vystyti karinius miestelius viešos ir privačios partnerystės būdu3
Vyriausybė spręs, ar leisti Rūdninkų ir Kairių karinius miestelius vystyti pasitelkiant viešojo ir privataus sektorių partnerystę. ...
-
„Utenos trikotažo“ ginče su vokiečiais dėl „About“ pasiektas taikos susitarimas
SBA valdomos tekstilės gamybos bendrovės „Utenos trikotažo“ antrinė įmonė „Aboutwear“ ginče su Vokietijos bendrove „About You GmbH“ dėl prekės ženklo „About“ pasiekė taikos susitarimą. ...
-
Sabutis: iš e. tollingo kelių fondui kasmet daugiausia galima surinkti 300 mln. eurų2
Paskirtasis susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis sako, kad iš elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistemos, vadinamojo e. tollingo, kasmet maksimaliai būtų galima surinkti apie 300 mln. eurų. ...
-
Seimas spręs, ar leisti refinansuoti valstybės remiamas būsto paskolas
Seimas svarstys galimybę leisti refinansuoti valstybės iš dalies remiamas būsto paskolas. Tokiu atveju valstybės subsidijos nereikėtų grąžinti. ...
-
Ekonomistas Marčiulaitis: kailių fermos verslas Lietuvai nėra nei reikšmingas, nei prasmingas3
Ekonomistas Tautvydas Marčiulaitis kritiškai vertina paskirtojo žemės ūkio ministro Igno Hofmano išsakytą lūkestį atidėti kailinių žvėrelių fermų uždraudimo įsigaliojimo datą. ...
-
Vokietijos ekonomikos krizė – iššūkis ar galimybė lietuviams?3
Vokietijos ekonomiką užklupusi liga verčia sunerimti Lietuvos verslininkus. Tai yra viena svarbiausių prekybos partnerių, o tūkstančiai vokiečių įmonių praneša apie bankrotus. ...
-
I. Hofmanas kritikuoja kailinių žvėrelių fermų draudimą: visa tai grįsta emocijomis4
Paskirtasis žemės ūkio ministras Ignas Hofmanas susitikime su Mišria Seimo narių grupe sukritikavo nuo 2027 metų Lietuvoje įsigaliosiantį kailinių žvėrelių fermų draudimą. Pasak jo, sprendimų priėmėjai turėtų atsižvelgti į šio...
-
Sudarytas ypatingas žemėlapis: atskleista, kurios savivaldybės skęsta skolose7
Pirmąsyk Lietuvoje sudarytas gyventojų skolų žemėlapis. Jame spalvomis pažymėtos savivaldybės, kuriose yra daugiausiai ir mažiausiai įsiskolinusių gyventojų. Bendra skolų suma šiuo metu siekia apie 4,5 mlrd. eurų. ...
-
Vaičiūnas: valstybės parama jūros vėjo plėtotojui kasmet siektų apie 200 mln. eurų1
Būsimam antrojo jūros vėjo parko plėtotojui pagal skatinimo schemą valstybė kasmet turėtų sumokėti apie 200 mln. eurų, jei 2030-aisiais pradėjus gaminti elektrą Baltijos jūroje jos rinkos kaina siektų 50 eurų už megavatvalandę (MWh), sako pask...