- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Didžiųjų Europos automobilių gamintojų problemos tiesiogiai atsiliepia ir Lietuvoje, praneša LNK.
Skausmingas metas verslininkams
Įmonė „Hi-steel“ Lietuvoje gamina kėbulo detales didžiausioms Europos automobilių markėms. Tačiau gamybos apimtys šiuo metu mažinamos.
„Sandėlis taip pat yra pilnas, todėl, kad mūsų užsakovai turi teisę paskutiniu metu sustabdyti produkciją ar turi teisę turimus mūsų užsakymus nukelti į priekį“, – sakė įmonės vadovas Dainius Volskis.
Verslininkui dabar ypač skausmingas metas, mat žaliavų užsipirko su kaupu, detalės pagamintos, o sandėlis tik pildosi.
„Įmonė yra tarp dviejų žirklių, kuriose turi rasti būdą, kaip išlaviruoti ir kaip išlikti šioje sudėtingoje rinkos situacijoje“, – teigė D. Volskis.
Kol kas į prastovas verslininkas neišsiuntė nė vieno darbuotojo, tačiau mano, kad po poros mėnesių gali tekti išleisti daugiau nei trečdalį.
„Ši tikimybė yra labai aukšta“, – tikino jis.
Dėl tiekimo sutrikimų kenčia ir daugiau šalies gamintojų. Tenka mažinti gamybos apimtis, darbuotojus išleisti į prastovas ar netgi mažinti atlyginimą. Taip pat miglota ir verslo ateitis.
„Turime keletą jau pakankamai grėsmingų pavyzdžių. Visi tiesiog dar tikisi, kad galbūt tie užsakymai sugrįš. Problema, kokius uždavinius tada sprendžia tos įmonės, nes pagrindinis resursas turbūt ir yra žmogiškieji ištekliai ir kompetencijos“, – kalbėjo Baltijos automobilių detalių klasterio valdybos pirmininkas Giedrius Valuckas.
V. Bukėno / Fotobanko nuotr.
Valstybė siūlo skolintis
O be užsakymų likę gamintojai kaip vienintelę išeitį matytų valstybės paramą.
„Aš gal nesakyčiau, kad čia reikia visą krizę sugerti, bet tai turėtų būti konstruktyvūs sprendimai, kurie padėtų įmonėms išgyventi tą laikotarpį“, – šnekėjo G. Valuckas.
O ministerija, ilgai ieškojusi atsakymo, jį pateikė raštu. Pasak jų, gamintojams pateiktos sąlygos skolintis.
„Šalies įmonės su valstybės pagalba gali pasiskolinti, mokant ribotas palūkanas, arba gauti paskolas su valstybės garantija. Šiuo metu taip pat vertinamas poreikis bei galimybės sukurti specialių paskolų, skirtų ekonominių ryšių su Kinija turinčioms ir apyvartinio kapitalo poreikį jaučiančioms įmonėms finansuoti“, – rašė Ekonomikos ir inovacijų ministerija.
Tai, kas dabar vyksta automobilių pramonėje, ekonomistai apibūdina taip:
„Susiformavo tobula audra“, – sakė ekonomistas Aleksandras Izgorodinas.
Dėl jos automobilių gamyba Europoje kas mėnesį krenta po 20 proc., todėl artimiausiu metu tikėtis atsigavimo, mano ekonomistai, būtų naivu.
Yra visiška nežinomybė, ar mes sugebėsime kitais metais parduoti produkciją su brangiomis žaliavomis.
„Vokietijos gamintojai negamina tiek mašinų, kiek planavo. Jie atitinkamai neduoda Lietuvos įmonėms tiek kontraktinių užsakymų, kiek anksčiau planavo. Tai reiškia, kad Lietuvos įmonės turės mažesnes gamybos apimtis. Klausimas, kaip tai paveiks darbo rinką“, – aiškino A. Izgorodinas.
Nereikėtų stebėtis ir tuo, kad su automobilių pramonės krize tiesiogiai siejamas ir elektros bei šildymo brangimas. Brangstančios žaliavos stabdo metalų gamybą.
„Su tokiomis energetinių išteklių kainomis Europoje, kokias turime šiuo metu, metalo gamyba tiesiog fiziškai neapsimoka“, – teigė A. Izgorodinas.
Tačiau žaliavų kainų svyravimai verslininkams kelia dar vieną dilemą. Kadangi prieš kurį laiką teko užsipirkti brangesnės žaliavos, svarsto, ką reikės daryti, jei ji atpigs.
„Yra visiška nežinomybė, ar mes sugebėsime kitais metais, kada žaliavos jau bus atpigusios, kaip mes prognozuojame, parduoti produkciją su brangiomis žaliavomis“, – svarstė D. Volskis.
Automobilių pramonei didelį smūgį sudavė ir lustų trūkumas. Dėl šio komponento trūkumo pasaulinės gamyklos skaičiuoja per 200 mlrd. dolerių nuostolius.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pažeidimai nustatyti 23 Palangos maitinimo įstaigose iš 331
Daugumoje šiemet patikrintų Palangos maitinimo įstaigų Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos specialistai nustatė pažeidimų, šeštadienį praneša portalas tv3. ...
-
Šileika: e. tollingo sistema turės įtakos krovos Klaipėdos uoste apimtims
Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos vadovas Vaidotas Šileika sako, kad elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistema, vadinamasis e. tollingas pabrangins krovinių pervežimus automobiliais, todėl turės įtakos Klaipėdos jūrų uost...
-
Naujųjų naktį viešbučiai bus užpildyti, tačiau metų pradžia bus sunkesnė5
Naujųjų metų naktį Lietuvos viešbučiai bus beveik visiškai užimti, tačiau pirmoji sausio savaitė jiems bus sunki, sako šio verslo atstovai. ...
-
LEA – apie prieššventinės savaitės vidutinę elektros kainą biržoje2
Prieššventinės savaitės vidutinė elektros kaina biržoje sudarė 0,056 Eur/kWh ir buvo viena mažiausių 2024-aisiais, o per savaitę šalyje pagaminta net 88 proc. visos suvartotos elektros energijos. Kaip praneša Lietuvos energe...
-
Interneto parduotuvių atstovai: „Juodojo penktadienio“ savaitė ateityje aplenks kalėdinę
Prekybininkai pastebi, kad „Juodojo penktadienio“ išpardavimų savaitė ne vienerius metus iš eilės tampa bene didžiausiu apsipirkimo įvykiu Baltijos šalyse ir reikšmingai konkuruoja su kalėdinio laikotarpio pardavim...
-
LEA: degalai šiuo metu pigesni nei pernai
Šiemet švenčių dienomis degalai Lietuvos degalinėse 3–4 proc., arba 4–5 centais už litrą pigesni nei pernai tuo pačiu metu, praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Ekonomistai įvertino, kas 2025 m. brangs labiausiai1
Statistikams gruodį fiksuojant 1,8 proc. išankstinę metinę bei 0,1 proc. mėnesio infliaciją, BNS kalbinti ekonomistai prognozuoja, jog vartotojų kainų indeksas kitais metais toliau augs. ...
-
Panevėžio savivaldybė: pabėgėliai iš Ukrainos ir kitąmet galės naudotis lengvatomis1
Penktadienį posėdžiavusi Panevėžio miesto savivaldybės taryba nusprendė pratęsti nuo 2022 m. pavasario Ukrainos karo pabėgėliams taikomas viešojo transporto lengvatas. ...
-
Čmilytė-Nielsen: Žemaitaitis kelia įtampą koalicijoje visai kitu tikslu46
Liberalų sąjūdžio pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen sako, kad socialdemokratų vedamos Vyriausybės programos vykdymas reikalaus ambicingų ir skausmingų planų, kaip surinkti daugiau lėšų į valstybės biudžetą. Politikė jau dabar įžv...
-
Uostamiesčio skolų kreivė: kaip klaipėdiečiai tvarko savo finansus?
Baigiantis kalendoriniams metams, paprastai siekiama nepalikti skolų naujiesiems. Tačiau tarp klaipėdiečių yra tokių, kurie šių nuostatų nepaiso. Vis dėlto antstoliai, vertinantys uostamiesčio skolininkų situaciją, konstatuoja, kad Klaipėdo...