- Lukas Blekaitis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vyriausybė džiaugiasi, kad kitų metų valdžios sektoriaus biudžetas pirmą kartą po nepriklausomybės atkūrimo bus perteklinis. Iš tiesų kitų metų biudžetas kartu bus ir deficitinis, ir perteklinis. Kaip tai suprasti? Ir kodėl valdžiai taip reikšminga deklaruoti biudžeto perviršį?
Ir perteklius, ir deficitas
Norint suvokti, kodėl kitų metų biudžetas bus ir deficitinis, ir perteklinis, pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kas vadinama valstybės biudžetu, ir tai, kas įvardijama konsoliduotais viešaisiais finansais arba valdžios sektoriaus balansu.
Valstybės biudžetas – tik viena iš viešųjų finansų sudedamųjų kartu su "Sodros", Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSD) ir įvairių kitų valstybės fondų biudžetais. Ir šis biudžetas (valstybės – aut. past.) kitąmet išliks deficitinis – konkrečiai, valstybės pajamos 2018 m. turėtų siekti 9,071 mlrd. eurų, o išlaidos – 9,558 mlrd. eurų, tad deficitas sieks apie 0,5 mlrd. eurų. Vyriausybė pažymėjo, kad 2018 m. valstybės biudžetas bus deficitinis dėl poreikio mažinti socialinę atskirtį (tam tikslui kitąmet numatyta skirti 600 mln. eurų daugiau negu šiemet), stiprinti krašto gynybą (skirti NATO reikalaujamus 2 proc. BVP gynybai), taip pat vykdyti struktūrines reformas.
Kalbant apie viešuosius finansus arba valdžios sektoriaus balansą, pajamos viršys išlaidas maždaug 240 mln. eurų, tai sudaro apie 0,6 proc. šalies BVP. Ir tai yra 0,5 proc. daugiau nei šiemet (0,1 proc. BVP).
"Menamas perteklius"
Kodėl valdžiai yra svarbu turėti perteklinį biudžetą? Kaip teigė finansų viceministras Darius Sadeckas, yra įvairių priežasčių, skatinančių turėti perteklių.
Biudžeto deficitas yra vienas iš kertinių aspektų, kurį tarptautinės kreditų reitingų agentūros vertina, suteikdamos arba peržiūrėdamos valstybės kredito reitingus.
"Perteklius yra reikalingas norint atitikti fiskalinės drausmės taisykles, taip pat dėl ekonominės Lietuvos padėties ir perspektyvų. Šiais metais yra juntami ekonomikos šilimo požymiai. Tam, kad ekonomikos kaitimas būtų stabdomas, reikalingos fiskalinės politikos priemonės – pertekliaus formavimas, ribojant valdžios sektoriaus išlaidas. Valstybės kontrolės ir Lietuvos banko nuomone, valdžios sektoriaus perteklius 2018 m. yra būtinas", – aiškino viceministras.
Seimo Audito komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė sukritikavo būdus, kuriais norima formuoti minėtą perteklių.
"Perteklius veikiau yra tik menamas, kadangi pajamų planas yra suplanuotas itin ambicingai, ką, beje, savo išvadose pažymi ir Europos Komisija. Be to, jis neproporcingai nukreiptas į socialinius fondus ir vietos valdžią. Todėl net dėl natūralaus ekonomikos prieaugio pilnėjantis PSD fondas privalo nukreipti didžiąją dalį pajamų prieaugio į rezervą, nors valstybės biudžetas išlieka stipriai deficitinis, – pabrėžė I.Šimonytė. – Toks neproporcingas pertekliaus paskirstymas yra nesąžiningas atskirų viešųjų sektorių atžvilgiu. Užuot atlikusi žadėtą mokesčių reformą, kuri leistų padidinti biudžeto pajamas, Vyriausybė verčia fondus, turinčius mažesnį pajamų šaltinį ir fokusuotus į vieną išlaidų sritį, taupyti sukandus dantis."
"Biudžeto perteklius būtų sveikintinas dalykas, jei jis būtų pasiektas tvariais būdais, tačiau tiek dėl nevykstančios mokesčių reformos, tiek dėl nesprendžiamų viešųjų paslaugų problemų, tiek dėl paties pertekliaus dirbtinumo, džiaugtis šiuo atveju nėra kuo", – pridūrė Seimo narė.
(Nuotraukoje - Darius Sadeckas)
Reikšminga skolinantis
Vienas iš svarbiausių viešųjų finansų politikos 2017–2020 m. uždavinių – užtikrinti valstybės skolos tvarumą, kasmet siekiant valdžios sektoriaus pertekliaus ne mažesnio nei 0,3 proc., skaičiuojant nuo BVP.
Kita vertus, formuojamas valdžios sektoriaus perteklius nebūtinai sumažins valstybės skolą. Ji augs, kol bent vienas valdžios sektoriaus biudžetas bus deficitinis.
Skaičiuojama, kad vien valstybės skolos refinansavimui iki 2026 m. kasmet reikės apie 1,6 mlrd. eurų. Didžiausi skolų grąžinimai yra numatyti 2018 m., taip pat 2020–2022 m. Vyriausybė 2018 m. planuoja skolintis apie 1,46 mlrd. eurų. Liūto dalį lėšų (apie 1,1 mlrd. eurų) ketinama pasiskolinti vidaus rinkoje, išleidžiant vertybinius popierius. Dar apie 0,36 mlrd. eurų planuojama pasiskolinti iš tarptautinių finansinių institucijų.
Ar perteklinis biudžetas reikalingas tam, kad ateityje būtų galima pigiau skolintis? Viceministras D.Sadeckas šios prielaidos neneigė.
"Nuosekliai vykdoma valstybės fiskalinė politika, kurios tikslas yra užtikrinti skolos tvarumą ir siekti biudžeto pertekliaus, neabejotinai didina rinkos dalyvių pasitikėjimą Lietuvos ekonomika bei valstybės gebėjimu laiku padengti savo finansinius įsipareigojimus. Biudžeto deficitas yra vienas iš kertinių aspektų, kurį tarptautinės kreditų reitingų agentūros vertina, suteikdamos arba peržiūrėdamos valstybės kredito reitingus. Biudžeto perteklius sudaro sąlygas kilti šalies kredito reitingui ir sumažėti skolinimosi kainai", – pažymėjo viceministras.
Vis dėlto D.Sadeckas pridūrė, kad ilgainiui Lietuvos skola ims mažėti.
"Jau keletą pastarųjų metų Vyriausybės skolinimosi apimtis apsprendžia ankstesnės skolos grąžinimai, o ne einamosios biudžeto išlaidos. Dėl to biudžeto perteklius ir kaupiamas fiskalinis rezervas palaipsniui leis mažinti valstybės skolą", – tikino jis.
Remiantis statistika, centrinės valdžios skola šiuo metu siekia apie 18 mlrd., o tai sudaro apie 40 proc. viso šalies BVP.
Pastarąjį dešimtmetį Lietuvos skola nuosekliai auga. 2008 m. Lietuva buvo prasiskolinusi apie 5 mlrd. eurų, o 2017 m. – jau per 18 mlrd. eurų. Taigi, jei skaičiuosime Lietuvos skolą vienam gyventojui, kiekvienas esame skolingi po 6 tūkst. eurų.
2010 m. Lietuvos centrinės valdžios skola siekė 10,6 mlrd. eurų, 2011 m. – 12 mlrd., 2012 m. – 13,4 mlrd., 2013 m. – 13,5 mlrd., 2014 m. – 15,4 mlrd., 2015 m. – 16,6 mlrd., 2016 m. – 17,1 mlrd. eurų. Tiesa, analitikai ramina, esą didelės grėsmės skolos augimas šiuo metu nekelia, mat ji, lyginant su kitomis valstybėmis, tebėra santykinai maža.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Litgrid“: sinchronizavimas įtakos elektros kainoms neturėjo: kodėl jos didėjo?
Praėjusį sekmadienį įvykęs Baltijos šalių elektros tinklų sinchronizavimas su kontinentine Europa įtakos elektros kainoms neturėjo – jos kaina Lietuvoje per savaitę augo 24 proc. iki 125 eurų už megavatvalandę (MWh) dėl nusilpu...
-
Susisiekimo ministras: džiaugiuosi, kad naujoji Vyriausybė grįžo prie žvyrkelių programos
Rengiantis žvyrkelių programos darbų įgyvendinimui, „Via Lietuva“ pradėjo kelių su žvyro danga tyrimus bei konstrukcijos būklės vertinimus, rašoma bendrovės pranešime. Remiantis šių tyrimų rezultatais, bus apskaiči...
-
Prie valstybinių IT projektų prisideda Valdysenos departamentas
Pasikeitus valdantiesiems, aštuonioliktosios Vyriausybės iniciatyva sukurto Valdysenos departamento, žinomo kaip „StartupGov“, direktorius Eimantas Norkūnas teigia, kad darbai bus tęsiami. Jis tikino, kad departamentas ir toliau ie&scaro...
-
KAM telkia gynybos pramonę į strateginius klasterius
Krašto apsaugos ministerija (KAM telkia gynybos pramonę į klasterius strategiškai svarbiose srityse: amunicijos ir sprogmenų, dronų bei kritinės karinės technikos gamybos ir remonto, pirmadienį pranešė ministerija. ...
-
Jeglinskas: šios įmonės neturi būti pavaldžios Finansų ministerijai
Reikia keisti valstybinių gynybos pramonės įmonių valdymą, perduodant jas Krašto apsaugos arba Ekonomikos ir inovacijų ministerijoms, sako Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas. ...
-
Nebijo rizikuoti žmonių sveikata? Šiomis prekėmis drįsta prekiauti tik vienas tinklas
Prekiauti pasibaigusio galiojimo, bet vis dar tinkamais vartoti maisto produktais parduotuvės gali jau beveik metus. Įstatymo pataisos tai leidžia, Veterinarijos tarnyba taip pat neprieštarauja, tačiau tokią galimybę pirkėjams kol kas siūlo tik ...
-
Paluckas paskelbė, kada žada pristatyti mokesčių pakeitimus
Premjeras Gintautas Paluckas siūlomus mokesčių pakeitimus koalicijos partneriams žada pristatyti per artimiausias dvi savaites. ...
-
Premjeras: koalicija iš esmės pritaria siūlomiems pensijų kaupimo pokyčiams
Valdančiosios koalicijos partneriai iš esmės pritaria Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) parengtiems antros pakopos pensijų kaupimo sistemos pakeitimams, sako premjeras Gintautas Paluckas. ...
-
Blaivumo patikros darbe: įvardijo „blaiviausius“ sektorius
Blaivumo patikros darbe rodo, kad daugiausiai apsvaigusių nuo alkoholio žmonių darbe pasirodo žemės ūkio ir komunalinių paslaugų sektoriuose. ...
-
Avulis dėl gynybos finansavimo: pritarčiau, jei jis būtų dar didesnis
Norint pasiekti 5–6 proc. nuo bendrojo vidaus produkto (BVP) finansavimą gynybai, reikalinga mokesčių reforma, mano nekilnojamojo turto (NT) bendrovės „Hanner“ valdybos pirmininkas Arvydas Avulis. Tačiau, anot verslininko, imdamiesi toki...