Ministerijai pakeitus taisykles tikimasi atviresnės krovinių vežimo geležinkeliais rinkos

  • Teksto dydis:

Pernai 40,53 tūkst. eurų baudą dėl apribotos prieigos prie viešosios geležinkelių infrastruktūros ir konkurencijos gavusi Susisiekimo ministerija pakeitė pajėgumų kroviniams vežti skirstymo taisykles, ketvirtadienį pranešė Konkurencijos taryba. 

„Viliamės, kad pakeitus minėtas taisykles, krovinių vežimo geležinkeliais rinka taps labiau atvira ir bus sudarytos sąlygos į ją įeiti naujiems vežėjams, kurie konkuruos su rinkos senbuviu“, – pranešime teigė tarybos pirmininkė Jolanta Ivanauskienė.

Tarybos teigimu, ministerija ją informavo pakeitusi viešosios geležinkelių infrastruktūros prioriteto taisykles ir atsisakiusi nuostatų, susijusių su perpildytoje geležinkelių dalyje krovinius pageidaujančių įmonių vertinimu, – pakeista taisyklė, numačiusi pajėgumus skirti įmonei, daugiau sumokėjusiai už minimalų paketą.

Iki šiol užmokestis skaičiuotas ne tik tame maršrute, dėl kurio krovinių vežėjai varžosi, bet ir kituose maršrutuose.

Konkurencijos tarybos vertinimu, pakeitus taisykles ir užmokesčio skaičiavimą turėtų būti išspręstos anksčiau institucijos nustatytos problemos.

Pernai lapkritį taryba ministerijai skyrė 40,53 tūkst. eurų baudą už tai, kad 2020 metais tuometinis ministras Jaroslavas Narkevičius patvirtino viešosios geležinkelio infrastruktūros infrastruktūros naudojimo prioriteto taisykles, be kita ko, užkirtusias kelią Igorio Udovickio netiesiogiai valdomai bendrovei „Gargždų geležinkelis“ vežti krovinius per Lietuvą.

Viliamės, kad pakeitus minėtas taisykles, krovinių vežimo geležinkeliais rinka taps labiau atvira ir bus sudarytos sąlygos į ją įeiti naujiems vežėjams (...)

 

Šį Konkurencijos tarybos nutarimą yra Susisiekimo ministerija yra apskundusi teismui, tačiau, pasak tarybos, baudą jau yra sumokėjusi.

Taryba tyrimą pradėjo 2021 metų lapkritį įtarus, kad pajėgumų skyrimo taisyklės gali prieštarauti Konkurencijos įstatymui. Taisyklės taikomos, kai kelios įmonės pageidauja vežti krovinius geležinkeliu ir tam tikroje atkarpoje pritrūksta laisvų pajėgumų. 

Pagal jas įmonė, pageidaujanti vežti krovinius perpildytame ruože, privalo iš anksto pateikti dokumentus ir pagrįsti, kad turi pakankamai riedmenų, darbuotojų bei krovinių.

Tarybos vertinimu, tokia tvarka privilegijavo „LTG Cargo“, nes ji galėjo pagrįsti, jog yra pasirengusi panaudoti prašomus pajėgumus. Tuo metu naujas vežėjas turi pateikti sutartis dėl krovinio vežimo, įsigyti riedmenis bei įdarbinti darbuotojus ir prisiimti finansinę riziką net nežinodamas, ar gaus prašomų pajėgumų.

Ji tyrimą pradėjo pagal bendrovės „Gargždų geležinkelis“ skundą. Tyrimas patvirtino, kad į rinką ketinantys įeiti žaidėjai gali būti diskriminuojami ir tuomet, kai šiems nustatomi vienodi reikalavimai, kaip ir senbuviui, kuris juos gali įvykdyti daug lengviau.

Anot tarybos, Europos Komisijos stebėsena patvirtino, kad naujiems žaidėjams itin sudėtinga patekti į Lietuvos rinką, kur faktiškai veikia vienintelis vežėjas „LTG Cargo“.

Taryba skelbė, kad ES krovinių vežimo geležinkeliais sektorius 2007 metais buvo atvertas konkurencijai – 2016 metais visose ES šalyse, išskyrus Graikiją, Airiją, Lietuvą ir Liuksemburgą, veikė nauji operatoriai, konkuruojantys su jau įsitvirtinusiomis įmonėmis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių