- Remigijus Bielinskas, Roma Pakėnienė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) po vasario 1-osios negabens į JAV sankcijų sąrašus įtrauktos vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ trąšų, kaip to prašė trys Baltarusijos bendrovės-tarpininkės.
LTG pranešė neišpildžiusi bendrovių prašymų vežti kalio trąšas. Jei jos pateiktų naujus prašymus su naujais argumentais, tokiems prašymams atmesti reikėtų tvirto teisinio pagrindo, rašoma pranešime spaudai.
LTG taip pat gavo dar dviejų bendrovių – Lietuvos „Lit Salt Trade“ ir „Belintertrans Baltik“ – paraiškas vežti „Belaruskalij“ trąšas. Dėl pirmosios LTG jau kreipėsi į vyriausybinę nacionalinio saugumo komisiją, dėl antros – ketina kreiptis.
„Lit Salt Trade“ komercijos direktorė Laima Vosylė BNS nekomentavo įmonės planų.
Praėjusią savaitę LTG gavo kitų trijų Baltarusijos bendrovių prašymus vežti „Belaruskalij“ trąšas. Juos pateikė Baltarusijos valstybės valdoma viena didžiausių šalies ekspeditorių „Belintertrans“, „Belkali-Migao“, kurią „Belaruskalij“ įkūrė kartu su Kinijos įmone „Migao Corporation Ltd“, ir „Belaruskalij“ antrinė trąšų eksporto bendrovė „Belorusskaja kalinaja kompanija“ (BKK) – pastaroji norėjo vežti jau nuo sausio 24 dienos.
Visos jos kartu prašo vežti maždaug tiek trąšų, kiek per mėnesį įprastai gabena „Belaruskalij“ – apie 1 mln. tonų, BNS pranešė LTG.
Dėl visų trijų prašymų LTG praėjusią savaitę kreipėsi į vyriausybinę strateginių įmonių sandorius tikrinančią komisiją. BNS žiniomis, komisija jau pradėjo nagrinėti prašymus, tačiau sprendimų dar nėra.
„Kol komisija nagrinėja dokumentus, LTG priėmė sprendimą nesiimti jokių veiksmų dėl BKK prašymo sudaryti sutartį dėl trąšų vežimo. Kitų dviejų pareiškėjų prašymai buvo atmesti, nes jie kreipėsi dėl krovinio vežimo pagal sutartis, kurios jau negalioja, arba sutarčių su LTG neturi“, – rašoma pranešime.
„Atsižvelgiant į trijų bendrovių argumentaciją, LTG galėjo atsisakyti išpildyti jų prašymus arba nesiimti dėl jų jokių veiksmų“, – teigia LTG.
Pasak grupės, Vyriausybė yra priėmusi sprendimą dėl LTG ir „Belaruskalij“ 2018 metų sutarties nutraukimo, tačiau nėra priimto aiškaus draudimo vežti kalio trąšas pagal kitas sutartis.
„Todėl ateityje gali susiklostyti situacija, jog esami ar potencialūs klientai pateiks prašymus gabenti baltarusiškas trąšas remdamiesi tarptautiniuose susitarimuose ir taisyklėse įtvirtintais būdais. Tuomet norint atsisakyti vežti trąšas ir taip stabdyti jų tranzitą per Lietuvą, LTG bus reikalingas tvarus teisinis pagrindas. Jei jo nesant LTG atsisakytų vežti kalio trąšas, tai sukeltų ieškinių tiek LTG, tiek ir valstybei riziką“, – teigia LTG.
LTG praėjusią savaitę pranešė sausio 17 dieną oficialiai informavę „Belaruskalij“ apie Vyriausybės nutarimą nuo vasario 1 dienos nutraukti bendrovių sutartį, o sausio 18 dieną bendrovei taip pat pranešta, kad pagal ilgalaikę sutartį teikiamos paraiškos jos krovinių vežimui nuo vasario 1 dienos nebus suderintos.
Vyriausybė tikisi, kad jos sprendimas padės išvengti itin didelių nuostolių, jei „Belaruskalij“ pateiktų ieškinius teismams.
Pagal 2018 metais pasirašytą ir iki 2023 metų pabaigos galiojančią sutartį LTG per metus perveža apie 11 mln. tonų kalio trąšų. Pagal sutartį ją galima nutraukti apie tai perspėjus prieš 12 mėnesių.
Pernai gruodžio 8 dieną įsigaliojo JAV sankcijos „Belaruskalij“, tačiau trąšos per Lietuvą toliau važiuoja. Balandžio 1-ąją įsigalios pernai gruodžio pradžioje paskelbtos JAV sankcijos ir „Belorusskaja kalinaja kompanija“.
Dvi bendrovės savo planų nekomentuoja
„Lietuvos geležinkeliams“ (LTG) po vasario 1-osios nebegabensiant į JAV sankcijų sąrašus įtrauktos vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ trąšų, LTG trečiadienį pranešė gavusi dar dviejų bendrovių-tarpininkių prašymus vežti „Belaruskalij“ trąšas arba druską keliams. Bendrovės savo planų nekomentuoja.
Baltarusijos valstybei priklausančios vienos didžiausių Baltarusijos ekspeditorių įmonių „Belintertrans“ valdomos Klaipėdos įmonės „Belintertrans Baltic“ vadovas Artūras Gaidauskas BNS atsisakė komentuoti šią informaciją.
„Jokių komentarų nebus“, – BNS sakė A. Gaidauskas.
Praėjusią savaitę jis BNS teigė, kad įmonė paraiškos vežti trąšas nėra pateikusi ir su „Belaruskalij“ ji esą neturi jokių sąsajų.
Registrų centro duomenimis, Baltarusijoje registruota „Belintertrans“ valdo 100 proc. „Belintertrans Baltic“ akcijų. 2020 metais pastarosios apyvarta buvo 35,7 mln. eurų, pelnas – 34,6 tūkst. eurų.
Vilniuje įsikūrusios „Lit Salt Trade“ komercijos direktorė Laima Vosylė trečiadienį BNS taip pat nekomentavo įmonės planų.
Įmonė nurodo, kad atstovauja „Belaruskalij“ ir trims Baltijos šalims didmena tiekia trąšas bei techninę druską keliams barstyti. Vienintelis įmonės akcininkas yra jos vadovas Piotras Kravčenka. Su juo BNS susisiekti nepavyko.
Viešuosius pirkimus registruojančio portalo duomenimis, pernai „Lit Salt Trade“ Lietuvoje laimėjo 9,6 mln. eurų vertės „Kelių priežiūros“ ir Vilniaus savivaldybės administracijos užsakymų tiekti „Belaruskalij“ druską keliams barstyti žiemą.
Registrų centrui pateiktoje „Lit Salt Trade“ ataskaitoje nurodoma, kad jos pajamos 2020 metais siekė 34,3 mln. eurų, grynasis pelnas – 848 tūkst. eurų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Mažėjant universaliosios pašto paslaugos apimtims RRT didina tarifus4
Toliau mažėjant universaliosios pašto paslaugos apimtims, Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) nuo kitų metų didina šios paslaugos tarifus, penktadienį pranešė tarnyba. ...
-
Apžvelgia vasaros kelionių tendencijas: ką atnešė 2024-ieji ir kas naujo žadama kitąmet?2
Lietuvos oro uostų statistika rodo, kad per pirmuosius 10 metų mėnesių Lietuvos keliautojų skaičius augo 9 proc., lyginant su praėjusiais metais. Kiekvieną vasaros mėnesį buvo gerinami aptarnautų keleivių visų laikų rekordai tinkle, o bendras vas...
-
Elektromobilių įkrovimas žengia į naują etapą: taškų skaičius „Enefit Volt“ tinkle viršijo 10003
Viešojo elektromobilių įkrovimo tinklo „Enefit Volt“ bendras įkrovimo prieigų skaičius viršijo 1000. Nuolat plečiamas tinklas elektromobilių savininkams leidžia patogiai keliauti ir įkrauti savo transporto priemones visose Ba...
-
STT netirs, ar „Teltonikos“ gamyklų Vilniuje statybos strigo dėl korupcijos16
Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) netirs, ar aukštųjų technologijų bendrovės „Teltonika“ gamyklų statybos Vilniuje galėjo strigti dėl korupcijos. Tačiau STT pabrėžė, kad valstybės institucijos „Teltonikos“ projekto ...
-
Pasirašė sutartis: „Rheinmetall“ gamykla Baisogaloje iškils 2026-ųjų viduryje2
Vokietijos gynybos pramonės milžinės „Rheinmetall“ 155 mm artilerijos amunicijos gamykla Radviliškio rajone turėtų pradėti veikti 2026-ųjų viduryje. ...
-
Geriausios kalėdinių dovanų idėjos norintiems atsinaujinti namus
Artėjančios žiemos šventės atneša ne tik malonų laukimą, bet ir šiokį tokį chaosą, kurį neretai sukelia dovanų paieška. Šįkart siūlome dovanų idėjas tiems, kurie galbūt įsirenginėja naujus namus, o gal planu...
-
Lietuvos paštas išleidžia kalėdinius ženklus su šiaudiniais sodais1
Lietuvos paštas penktadienį išleidžia šventinius pašto ženklus. ...
-
Vyriausybė su „Rheinmetall“ Vilniuje pasirašys dvi sutartis
Lietuvos Vyriausybės ir Vokietijos gynybos pramonės milžinės „Rheinmetall“ atstovai penktadienį Vilniuje pasirašys žemės sklypo būsimai gamyklai Radviliškio rajone nuomos bei 155 mm šaudmenų įsigijimo sutartis. ...
-
„Telia Lietuva“: atkurtas ryšys kabeliu tarp Švedijos ir Lietuvos
Prieš beveik dvi savaites Baltijos jūroje nutrūkus vienam iš trijų ryšio kabelių tarp Lietuvos ir Švedijos, Švedijos telekomunikacijų bendrovės „Telia“ ryšio srautai juo atkurti. ...
-
Išriedėjo šventėms papuošti traukiniai
Lapkričio 28 d. Kalėdoms papuošti traukiniai jau išvyksta į Klaipėdą ir Mockavą, lapkričio 29 d. papuoštas traukinys kalėdinę nuotaiką kurs keleiviams, vykstantiems ir į Rygą. Jau ketvirtus metus prie traukinių dekoravimo trad...