- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Transporto spūstys miestuose – įprasta kasdienybė. Ne tik ilgėja kelionės laikas, bet ir dažniau įvyksta eismo nelaimės. Tačiau šiems iššūkiams galima pasiruošti.
Namų darbai
Draudimo bendrovės BTA ekspertizių skyriaus vadovo Andriaus Žiukelio nuomone, tikroji galimo eismo įvykio valdymo sėkmė prasideda dar namuose.
„Rekomenduoju namuose užpildyti bandomąją eismo įvykio deklaraciją – nesvarbu, ar tai būtų popierinė, ar elektroninė forma. Elektroninę mokomąją versiją galime rasti Transporto priemonių draudikų biuro svetainėje. Tai paprastas žingsnis, tačiau jis suteikia didesnį pasitikėjimą savimi, kai realioje situacijoje tenka imtis veiksmų“, – patarė A. Žiukelis.
Jeigu renkatės popierinę formą, ekspertas siūlo automobilyje turėti jau iš dalies užpildytą deklaraciją – vairuotojo ir transporto priemonės duomenys nesikeičia, todėl iš dalies užpildytą formą galima paruošti iš anksto.
A. Žiukelis taip pat priminė dar kelis svarbius pasiruošimo aspektus, galinčius padėti išvengti nemalonumų kelyje.
„Planuokite savo kelionės laiką ir stenkitės išvykti anksčiau, ypač jei reikia važiuoti intensyvaus eismo metu. Pagal galimybes venkite kelionių tamsiu paros metu, ypač užmiestyje, kur matomumas ribotas, o sąlygos gali būti pavojingesnės. Taip pat prieš kelionę patikrinkite savo automobilio būklę – padangų slėgį, alyvos lygį, apšvietimą ir kitus esminius techninius dalykus. Tai paprasti, bet būtini veiksmai, padėsiantys išvengti nemalonių situacijų, kaip, pavyzdžiui, gedimų“, – teigė A. Žiukelis.
Nesusikalba: kartais policijos pareigūnai į eismo įvykio vietą kviečiami dėl smulkmenų arba vairuotojų asmeninių ambicijų. / asociatyvi gettyimages.com nuotr.
Pagarbos principai
Kai spūstys tampa neišvengiamos, vairuotojai dažnai praranda budrumą, o tai, anot vairavimo mokytojos ir saugaus eismo ekspertės Olgos Židovlenkovos, yra didelė klaida.
„Atrodo, kad eismas juda taip lėtai, jog nereikia ypatingo dėmesio. Tačiau būtent tada ir įvyksta avarijos. Dažnai žmonės nesureaguoja, kai automobilis prieš juos staiga stabdo arba paskutinę akimirką persirikiuoja į kitą juostą“, – pastebėjo O. Židovlenkova.
Pasak jos, svarbiausia – stebėti ne tik priešais esantį automobilį, bet ir tai, kas vyksta prieš jį.
Anot ekspertės, posūkių signalai yra būtinas įrankis kiekvienam manevrui: „Aplink jus esantys vairuotojai negali atspėti, ką darysite. Jei norite persirikiuoti – parodykite tai iš anksto“, – sakė O. Židovlenkova.
Ji akcentavo ir savitarpio pagarbos principą, kuris turėtų galioti net spūstyse. Įleisti automobilį iš besijungiančios juostos ar aplenkti kliūtį gali atrodyti kaip smulkmena, tačiau toks elgesys palaiko tvarką ir padeda sklandžiam eismui.
Kai spūstys – neišvengiamos, vairuotojai dažnai praranda budrumą.
Prioritetas – saugumas
Avarijos niekas nesitiki, tačiau jų tikimybė spūstyse išauga. Pirmas žingsnis tokioje situacijoje, anot O. Židovlenkovos, – užtikrinti savo ir kitų saugumą.
„Įjunkite avarinius žibintus ir, stovėdami lauke, būtinai vilkėkite ryškiaspalvę, šviesą atspindinčią liemenę. Kai temsta anksti, būti matomam – privaloma. Taip pat svarbu vengti stovėti tarp dviejų susidūrusių automobilių. Kita transporto priemonė gali atsitrenkti į stovintį automobilį ir prispausti jus“, – pabrėžė vairavimo mokytoja.
Ekspertė patarė būtinai nufotografuoti įvykio vietą: ne tik automobilius ir jų pažeidimus, bet ir jų padėtį kitų objektų – ženklų, pastatų, stulpų ar medžių – atžvilgiu. Tai pravers tiek pildant deklaraciją, tiek tuo atveju, jei vėliau kiltų ginčas dėl įvykio aplinkybių.
Tarp ambicijų ir policijos
Įvykus eismo incidentui kelyje, policija kviečiama tik tada, kai sužeidžiamas arba žūsta žmogus arba dalyviai nesutaria dėl avarijos aplinkybių.
Būtent antrasis atvejis, anot ekspertų, dažniausiai tampa priežastimi, dėl kurios situacija užsitęsia.
A. Žiukelis pabrėžė, kad dažnai policijos kvietimo galima išvengti šaltai, objektyviai vertinant situaciją ir pripažįstant, kuris vairuotojas yra kaltas dėl įvykio.
Deja, pasitaiko atvejų, kai pareigūnai kviečiami visiškai be reikalo – tiek įvykio kaltininkų, tiek kito eismo dalyvio iniciatyva.
„Kartais policija kviečiama dėl paprasčiausio nesusikalbėjimo arba asmeninių ambicijų. Vieni siekia papildomai paauklėti kitą vairuotoją, net jei šis pripažįsta savo kaltę, kiti griebiasi pareigūnų kaip paskutinio šiaudo, tikėdamiesi, kad kaltininko statusas bus peržiūrėtas jų naudai. Toks elgesys tik sukelia papildomų eismo trikdžių ir dar labiau apsunkina situaciją“, – sakė ekspertas.
Pasak jo, reikėtų susitaikyti, kad avarijos – tai tiesiog gyvenimiškos situacijos, su kuriomis gali susidurti bet kuris vairuotojas. Vietoje priimtas šaltas ir logiškas sprendimas padės išvengti bereikalingo laiko gaišimo.
Kada į kelkraštį?
Svarbu žinoti, kada ir kaip galima patraukti automobilius iš įvykio vietos, kad būtų galima atlaisvinti eismo srautą.
„Elektroninė deklaracija yra puikus įrankis, padedantis išvengti klaidų, galinčių atsirasti pildant popierinę deklaraciją. Tačiau svarbu žinoti, kad naudojant el. deklaraciją automobilių patraukti negalima, kol nėra užpildyta visa deklaracija“, – pabrėžė A. Žiukelis.
Jei naudojate popierinę deklaraciją, automobiliai gali būti patraukti iš įvykio vietos anksčiau, tačiau tik užpildžius pagrindinę informaciją.
„Prieš patraukdami automobilius, nufotografuokite įvykio vietą ir užpildykite svarbiausias deklaracijos dalis: įvykio datą, laiką, aplinkybes, eismo įvykio schemą, automobilių vairuotojų duomenis ir nurodykite kuris vairuotojas yra kaltas dėl įvykio. Likusią informaciją, pavyzdžiui, draudimo bendrovės duomenis, galite įrašyti jau patraukę automobilius į saugią vietą, pavyzdžiui, kelkraštį“, – paaiškino ekspertas.
Užpildyti deklaraciją ir tik tuomet patraukti automobilius būtina dėl to, kad būtų išvengta tyčinių manipuliacijų arba netyčinių klaidų, dažnai kylančių dėl streso ir emocijų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kaunui pavyko: nevienareikšmis sprendimas davė greitų vaisių9
Kauno senamiestyje nuo rugpjūčio pradėjęs veikti sumažintos taršos zonos mokestis jau duoda vaisių. Gyventojai pastebi mažėjantį automobilių srautą, bet padaugėjo ir nepasitenkinimo dėl baudų. Savivaldybė skaičiuoja, kad įspėjimus dėl...
-
„Regitra“: tikimasi, kad šių modernių automobilių skaičius augs1
Elektromobilių skaičius Lietuvoje kasmet auga, tačiau ne tokiais tempais, kad didėtų jų dalis lengvųjų automobilių rinkoje. Automobilių prekybininkai pastebi, jog susidomėjimas elektromobiliais pastaraisiais metais sumenko, nors infrastruktūra page...
-
„Rombai“ Kaune gelbėja gyvybes?61
Kasmet susisiekimo infrastruktūrą gerinantis ir padidintą dėmesį eismo saugumui skiriantis Kaunas pasiekė lauktų rezultatų. Analogų šalyje neturintys rombo formos ženklai ant važiuojamosios kelio dalies prisidėjo prie išsaugotų gyvyb...
-
Būsimiems vairuotojams – egzaminavimo pokyčiai2
„Regitra“ pusę metų neleis registruotis vairavimo egzaminui asmenims, per metus penkis kartus laikyti užsiregistravusiems, tačiau neatvykusiems. ...
-
Specialistų išvada: maršrutas pasiteisino6
Keleivių vežimo įmonės „LTG Link“ duomenimis, nuo 2023 m. gruodžio 27-osios traukiniais tarp Vilniaus ir Rygos važiavo beveik 62 tūkst. keleivių. ...
-
Geriausių elektromobilių dešimtukas: ekspertų ir pirkėjų nuomonės – skirtingos9
Britų savaitraštis „Autocar“ sudarė 2024 m. geriausių elektromobilių dešimtuką. Jame kažkodėl nėra nė vieno Kinijos, tvindančios vis daugiau rinkų savo gaminiais, atstovo. ...
-
Elektromobilių gamintojai suprato: teks prisitaikyti prie realijų55
2025-aisiais lietuviai vis labiau jaus naujas elektromobilių rinkos tendencijas. Dar neseniai dideliais šuoliais elektrifikuoti mūsų šalies rinką žadėję jų gamintojai koreguoja ambicingus planus. Dabar potencialūs pirkėjai viliojami nuo...
-
Perspėja: 70 tūkst. vairuotojų gali turėti rimtų problemų
Sveikatos nepasitikrinus apie 70 tūkst. vairuotojų, policija specialių reidų neplanuoja, ketvirtadienį paskelbė „Regitra“. ...
-
Būtino dokumento vis dar neturi kas dešimtas: net nežinojau, kad reikės1
Jau nuo sausio pirmos vairuotojų pažymėjimai taps beverčiai, jeigu nebegalios medicininė pažyma. Tokios pažymos, atėjus Naujiesiems, vis dar neturi kas dešimtas vairuotojas. ...
-
Viskas, nuo šiandien gali nebegalioti jūsų vairuotojo pažymėjimas3
Nuo sausio 1 d. įsigalioja transporto priemonių vairuotojams aktualūs pokyčiai – neturint galiojančios medicininės pažymos, negalios ir turimas vairuotojo pažymėjimas. ...