Elektromobilių atliekų iššūkiai: reikės perdirbti milijonus tonų baterijų

  • Teksto dydis:

Keliais riedantys elektromobiliai populiarėja daugelyje pasaulio šalių: gamintojai imasi jų gamybos dėl griežtėjančių aplinkosaugos reikalavimų, o pirkėjus juos pirkti skatina valstybių taikomos subsidijos ir lengvatos.

Elektromobiliai, kaip ir bet kuri kita transporto priemonė, sensta ir tai reiškia, kad ateityje reikės perdirbti milijonus tonų eksploatuoti netinkamų ličio jonų baterijų.

Naujausi rinkų tyrimų bendrovės "IDTechEx" duomenys rodo, kad iki 2040 m. bendras eksploatuoti netinkamų elektrinio transporto ličio jonų baterijų kiekis pasieks 7,8 mln. t per metus. Skirtingai nuo baterijų, naudojamų elektronikos įrenginiuose, tokiuose kaip nešiojamieji kompiuteriai ar mobilieji telefonai, nebetinkamos elektromobiliams naudoti baterijos vis tiek gali išlaikyti 70–80 proc. savo pradinės talpos ir būti panaudotos kitiems tikslams, pavyzdžiui, stacionariam energijos kaupimui.

Netinkamų elektrinio transporto ličio jonų baterijų kiekis pasieks 7,8 mln. t per metus.

Automobilių gamintojai "Nissan", "Renault", BMW, "Volkswagen", BYD ir kiti tyrė įvairius antrinio elektromobilių baterijų panaudojimo scenarijus – nuo gyvenamųjų namų iki komercinių ir tinklų energijos kaupimo programų. Tačiau yra tokių kompanijų kaip "Tesla", kuri tvirtina, kad visos bendrovės elektromobilių baterijos bus iškart perdirbamos, užuot panaudotos antram gyvenimui.

Rinkos tyrimų bendrovė pažymi, kad teoriškai perdirbimas yra mažiausiai tausojanti priemonė žiedinėje ekonomikoje ir tai turėtų būti paskutinis žingsnis, kai baterijų negalima būtų dar kartą panaudoti. Vis dėlto svarstant, ar ličio jonų baterijas reikėtų perdirbti, ar toliau panaudoti, praktikoje atsižvelgiama į daug daugiau veiksnių, pavyzdžiui, į baterijų cheminę sudėtį.

Kinijos elektrinio transporto gamintojai baterijose naudoja ličio geležies fosfatą, jis dėl saugumo šioje šalyje buvo plačiai naudojamas elektriniuose autobusuose. Elektromobilių gamintojo BYD teigimu, tokių baterijų perdirbimo vertė yra palyginti maža, nes jose nėra didelės vertės metalų, todėl tokios baterijos turėtų būti naudojamos stacionariam energijos saugojimui.

Iš kitos pusės, elektromobilių gamintojai, atgaudami kritines žaliavas iš perdirbamų ličio jonų baterijų, apsisaugotų nuo žaliavos tiekimo sutrikimų ir generuoti papildomus pajamų srautus. "IDTechEx" skaičiuoja, kad iki 2040 m. pasaulinė ličio jonų baterijų perdirbimo rinka kasmet sieks 31 mlrd. JAV dolerių.

Gamintojų ir importuotojų asociacijos atstovė Vitalija Sičiūnienė sako, kad, nepriklausomai nuo to, ar elektrinio transporto baterijos bus naudojamos antrąkart ar ne, jas vis tiek reikės perdirbti. "ES skatina nares laikytis žiedinės ekonomikos principų tvarkant visas atliekas, įskaitant ir transporto priemonių baterijas. Nors Lietuvoje elektromobilių kol kas nuperkama santykinai nedaug, valstybė jau dabar turėtų pradėti inicijuoti projektus, kaip mūsų šalyje pakartotinai panaudoti ličio jonų baterijas. Kitiems tikslams galima panaudoti iki 50 proc. pradinės baterijų talpos", – sako V.Sičiūnienė. Netinkamos naudoti baterijos, kaip ir kitos automobilių atliekos, turi patekti pas šių atliekų tvarkytojus.



NAUJAUSI KOMENTARAI

vasia

vasia portretas
pamirsot paminet ne tik utilizacija bet pagrinda tu bateriju gamyba

Batareika \\\\\.../////

Batareika  \\\\\...///// portretas
Mano manymu dėl ekologijos,tos barareikinės mašinos blefas.Pamastykim:-užkraut batarejas tai elektra naudojama,o ją gaminant naudojamas kuras,o batarejų utilizacija tai jau katastrofa.Sumoje manau batereikinės mašinos ekologijai kenksmingesnės.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių