- „Velocitos“ inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Užsukus į pardavimo salonus galima rinktis automobilį tiek su vidaus degimo varikliu, tiek visiškai varomą elektra. Pastaraisiais metais išpopuliarėjo modeliai, varomi abiem jėgos sistemomis. Tiesa, hibridines pavaras galima rinktis iš kelių tipų: švelnųjį, įprastą arba įkraunamąjį hibridą.
Skirtingos sistemos
Švelniojo hibrido sistemą turinčiuose automobiliuose elektros vaidmuo bene menkiausiai pastebimas – 48 voltų sistema aprūpina didžiąją dalį automobilio elektrinių prietaisų elektra. Taip mažiau krūvio tenka automobilio generatoriui ir mažėja degalų sąnaudos.
Įprastas hibridas yra bene dažniausiai perkamas ir elektros vaidmuo čia didesnis nei švelniajame hibride. Toks automobilis didžiąją laiko dalį yra varomas vidaus degimo variklio, o elektros variklis, gaudamas energiją iš nedidelės baterijos, padeda sukti ratus tais momentais, kai reikia daugiausia galios.
Paprastai elektra čia prisideda pajudant iš vietos ar įsibėgėjant. Baterija įprastinio hibrido sistemą turinčiame automobilyje įsikrauna regeneracijos būdu, kai stabdant automobilį kinetinė energija yra konvertuojama ir išsaugoma baterijoje.
Įkraunamasis hibridas yra ne idealas, o kompromisas tarp vidaus degimo varikliais ir elektra varomų ratuočių.
Įkraunamojo hibrido ratus suka tik elektra. Statistika byloja, kad vidutiniškai ES miesto gyventojas per dieną nurieda apie 50 km, tad gamintojai, balansuodami tarp baterijų masės ir leidžiamo įveikti atstumo, dažniausiai taiko būtent į tokį viena įkrova įveikiamą atstumą.
Lieka elektros rezervas
Net ir truputį viršijus šį atstumą, tokio tipo hibridinių automobilių vairuotojai gali pasigirti neįtikimai mažomis degalų sąnaudomis – įprastai šios svyruoja apie 2 l /100 km.
Tiesa, lieka klausimas, kas nutiks įkraunamajam hibridui, išsikrovus baterijoms. Ne paslaptis, kad baterijos ir elektros varikliai sudaro nemenką papildomą masę, o tai turėtų būti papildoma našta – didesnės benzino sąnaudos.
Lietuvos metų automobilio rinkimų komisijos narys, žurnalistas Egidijus Babelis teigė, kad tokiu atveju daug kas priklauso nuo gamintojo taktikos.
„Gamintojai daro skirtingus dalykus – važinėdamas vienais modeliais pastebėjau, kad visuomet lieka nedidelis elektros rezervas. Jis pagelbėja pajudant nuo šviesoforo, bet nesuteikia daug dinamikos.
Kiti gamintojai, pavyzdžiui, „Volkswagen“, baterijose palieka daugiau elektros energijos. Šio gamintojo modeliai veikia panašiai kaip įprasti hibridai, įsikraunantys per regeneraciją. Net ir pasibaigus elektros energijai, tokie automobiliai yra ekonomiškesni už turinčius tik vidaus degimo variklius“, – aiškino E. Babelis.
Galios pokyčiai
Vieni hibridiniai automobiliai yra įkraunami tik naudojant laidą, o išsikrovus didžiajai daliai baterijos įkrovos jie tampa įprastais hibridais, kurie dėl regeneracijos gauna tiek energijos, kiek reikia pajudėti iš vietos. Kiti gamintojai leidžia visavertiškai įsikrauti bateriją važiuojant.
Geras to pavyzdys yra „Peugeot 508 PSE“, turintis „e-Save“ funkciją. Pasirinkus šią funkciją, hibrido baterijos įkraunamos ne tik stabdant, kai ima veikti regeneracijos sistema, bet ir nuo vidaus degimo variklio.
Tad bet kuris įkraunamasis hibridas, net ir pasibaigus elektros energijai, mažų mažiausiai veiks kaip įprastas hibridas. Šiuo atveju bene pagrindinis skirtumas – kokios jo įkrovimo galimybės, norint kuo daugiau atstumo įveikti naudojantis elektros energija.
E. Babelis atkreipė dėmesį, kad, išnaudojus didžiąją dalį elektros energijos, skirtinguose modeliuose skirtingai sumažėja ir automobilio dinamika.
Ne idealas, o kompromisas
Tiesa, tai priklauso nuo to, kokio galingumo varikliai sumontuoti automobilyje. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ į savo hibridinius modelius įprastai montuoja 1,4 l darbinio tūrio benzininį variklį, išvystantį 150 AG, kartu su 110 AG elektriniu varikliu – abu šie agregatai varo priekinius ratus.
Prancūzų „Peugeot 508 PSE“ modelio priekinius ratus suka 1,6 l darbinio tūrio benzininis variklis, sukuriantis 200 AG jėgą, o jam talkina net du elektriniai varikliai, išvystantys po 110 AG kiekvienas, sumontuoti ant priekinės ir galinės ašių. Išsikrovus baterijai, galios pokytis pastarajame modelyje neišvengiamai bus labiau juntamas. Tokios konstrukcijos hibridinė pavara sukuria efektyvią galimybę automobiliams būti varomiems keturiais ratais.
E. Babelio nuomone, įkraunamasis hibridas yra ne idealas, o kompromisas tarp vidaus degimo varikliais ir elektra varomų ratuočių.
„Ir ES, taikanti labai griežtus aplinkosaugos reikalavimus, lieka patenkinta, ir žmogus turi automobilį, kurį gali naudoti neprisirišdamas prie įkrovimo infrastruktūros“, – aiškino pašnekovas.
Jo žodžiais, daugelyje didžiųjų Europos miestų įkraunamieji hibridai yra itin populiarūs dėl to, kad jais galima įvažiuoti į centrines miesto dalis – dažnai jose leidžiama važinėti tik elektrinėmis transporto priemonėmis. Taip pat kai kuriose šalyse tokių transporto priemonių vairuotojai gauna įvairių lengvatų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
AAD teigia: Lietuvos transporto parkas atsinaujina1
Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnams nuo šių metų rugpjūčio kelių reiduose pradėjus tikrinti transporto priemonių taršą, per tris mėnesius visoje Lietuvoje aplinkosaugininkai sustabdė 472 transporto priemones, iš kur...
-
Transporto sektoriui metai klostėsi sudėtingai: rinka liko nestabili, griežtėja reguliacinė aplinka
Lietuvos transporto ir logistikos įmonės šiuos metus vertina kaip sunkius – nors įmonių pajamingumas šiek tiek padidėjo, bet darbuotojų trūkumas neleido pilnai pasinaudoti pagerėjusia situacija. ...
-
Bilotaitės pasiteisinimas dėl vairavimo egzamino: sprendimas nebuvo priimtas vienasmeniškai9
Buvusi vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė tvirtina, kad dabartinio ministro Vladislavo Kondratovičiaus teiginiai, jog sprendimas uždrausti laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba buvo priimtas vienasmeniškai, nesiderinant su kitomis institucij...
-
Ministras: sprendimas atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba nebuvo tinkamai suderintas3
Metams atidėjus sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba, Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius sako, jog toks žingsnis nebuvo tinkamai suderintas su atsakingomis institucijomis. ...
-
VRM atidėjo sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba7
Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius penktadienį pasirašė įsakymą, kuriuo metams nukėlė sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba. ...
-
Šventinė karštinė įsibėgėjo: Kalėdoms išpuošia ir automobilius2
Kol tarp miestų vyksta amžina kova, kurio gi eglė gražiausia, išradingumu kartais nenusileidžia ir paprasti žmonės. Štai ir automobilių mylėtojai bando įrodyti, kad ne prasčiau moka išpuošti savo ratuotas transporto priem...
-
Bilotaitė turi kategorišką nuomonę dėl vairavimo egzamino2
Buvusi vidaus reikalų ministrė konservatorė Agnė Bilotaitė nepagrįstu ir nesuprantamu vadina naujojo vidaus reikalų ministro siekį stabdyti sprendimą nuo sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje organizuoti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos ...
-
Vežėjų parką papildys elektriniai lokomotyvai2
Krovinių pervežimo bendrovė „LTG Cargo“ įsigijo septyniolika elektrinių lokomotyvų, jie į Lietuvą atvyks 2027-ųjų pradžioje. ...
-
Žali – patys saugiausi, oranžiniai – autsaideriai
Manoma, kad automobilio spalva neturi įtakos, kaip dažnai jis patenka į avarijas, tačiau ryškių spalvų transporto priemonės neretai laikomos saugesnėmis. ...
-
Naujovę „Regitrai“ padiktavo klientai4
„Regitra“ plečia savo asortimentą: įregistravę naują automobilio numerį iš karto galėsite įsigyti ir rėmelį. ...