- Teisininkė Laima Platūkytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Klausimas, į kurį atsakydami pirmiausia suklysta vairuotojai, – kas yra atsakingas už kelio trūkumus ir kam pareikšti pretenzijas? Atsakymas paprastas: to konkretaus kelio savininkas.
Svarbu žinoti
Apibendrinant: už valstybinės reikšmės magistralinius, krašto ir rajoninius kelius atsako valstybė, o už vietinės reikšmės – tos konkrečios vietos savivaldybė.
Antras svarbus niuansas – išimtys, kada atsako ne kelio savininkas, o jo valdytojas. Kaip sužinoti?
Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (LAT) praktikoje išaiškinta, kad jeigu pagal kelio savininko (paprastai valstybės ar savivaldybės) ir įmonės sudarytos sutarties sąlygas įmonei yra perduota tik kelio techninės priežiūros funkcija ir darbai atliekami tik pagal konkretų kelio savininko nurodymą / užsakymą, tada atsakingu subjektu išlieka kelio savininkas. Tačiau jeigu pagal konkrečios sutarties nuostatas įmonei yra perduotas kelio valdymas ir įmonė nepertraukiamai prižiūri kelią bei darbus atlieka savo sprendimu, tuomet atsakingu asmeniu bus laikoma įmonė. Trečias ir svarbiausias klausimas – kokiais atvejais už žalą yra atsakingas kelio savininkas, o kada atsakomybę turėtų prisiimti pats vairuotojas?
Teisminė praktika
Pavyzdžiui, LAT nagrinėtoje civilinėje byloje Nr. e3K-3-27-701/2017 iš savivaldybės buvo priteistas 3 491,77 eurų nuostolių atlyginimas dėl to, kad vairuotojas įvažiavo į dvi viena po kitos buvusias ir nepažymėtas kelio duobes (1,2 x 1 x 0,2 m ir 1,0 x 0,8 x 0,2 m). Incidento metu buvo apgadinta automobilio padanga, vairo kolonėlė, amortizatorius, svertė, guolis, guoliavietė, vairo traukė.
Teismas šioje byloje išaiškino, kad kai žala padaryta dėl kelio kaip statinio konstrukcinių trūkumų, savivaldybė atsako pagal griežtosios civilinės atsakomybės taisykles. Tai reiškia, kad tokiose bylose neturi būti įrodinėjama savivaldybės kaltė, užtenka paties fakto, kad kelias priklauso savivaldybei, kad duobės kelyje neatsirado staiga ir netikėtai, kad jos nebuvo laiku ir tinkamai pažymėtos, o vairuotojo veiksmuose nėra jokių neteisėtų veiksmų.
Vairuotojo veiksmai
Pabaigoje reikėtų akcentuoti, kad net tais atvejais, kai pagal preliminarų vertinimą yra akivaizdu, jog už konkrečią žalą turėtų atsakyti kelio savininkas, teismo procese visada lygiagrečiai bus vertinamas ir nukentėjusiojo elgesys. Pavyzdžiui, ar vairuotojas neviršijo leistino greičio, ar nepažeidė kitų KET, ar buvo pakankamai apdairus ir rūpestingas, ar turėjo galimybę sumažinti greitį ir išvengti kliūties ir pan. Jeigu būtų nustatyta, kad vairuotojas taip pat pažeidė vienokias ar kitokias savo pareigas, kelio savininko civilinė atsakomybė galėtų būti mažinama arba jis apskritai nuo jos galėtų būti atleistas.
Todėl tais atvejais, kai vairuotojas pagal preliminarų aplinkybių vertinimą ketina kreiptis į kelio savininką dėl žalos atlyginimo, rekomenduotina į įvykio vietą kviesti policiją ir prašyti aptariamą įvykį fiksuoti bei spręsti, ar vairuotojas pažeidė kokias nors KET, ar ne. Padarius išvadą, kad vairuotojo veiksmuose KET pažeidimo nėra, tikimybė sulaukti žalos atlyginimo iš kelio savininko padidėja.
Slalomo tarp duobių dekalogas
Šilto ir šalto oro staigi kaita lėmė, kad gatvėse po kiekvienos nakties atsiranda vis naujų duobių, į kurias neatsargiai įvažiavus gali tekti ieškoti atsarginio rato arba galvoti apie pakabos remontą. Kaip išgyventi netikėtai prasidėjusį duobių sezoną?
1. Nevažiuokite tarsi prilipę prie kito automobilio. Laikykitės pakankamo atstumo nuo priešais važiuojančiųjų – tai leis matyti kelio dangą ir laiku reaguoti. Taip galėsite ir lengviau pristabdyti, jeigu išvysite duobę. Kartu tokia taktika sumažins tikimybę, kad į jūsų automobilį pataikys akmenys, skriejantys iš po priekyje važiuojančių mašinų ratų.
2. Nebūtina visą laiką žiūrėti į apačią ir tykoti duobių. Geriau išlaikyti žvilgsnį aukštai ir reguliariai žvilgčioti į kelio paviršių.
3. Susitelkite tik vairavimui. Blaškymasis gali nulemti, kad laiku nepastebėsite duobės ar nespėsite pasukti vairo.
4. Vairaratį laikykite abiem rankomis, ties laikrodžio 9 ir 3 valandų pozicijomis. Taip galėsite geriausiai valdyti automobilį.
5. Venkite staigių judesių. Karštakošiškas vairaračio pasukimas gali pridaryti dar daugiau bėdų nei įvažiavimas į duobę kelyje.
6. Stebėkite priešinga kryptimi važiuojančias transporto priemones. Jeigu dėl duobės teks išvažiuoti į priešingą eismo juostą ir taip sukelti pavojų kitiems eismo dalyviams, geriau to nedarykite: įlėkti į duobę mažiau skausminga, nei susidurti su kitu automobiliu.
7. Daug duobių susidaro ten, kur labiausiai nuvažinėtas asfaltas ir todėl susidariusios galimybės kauptis vandeniui. Vienas iš būdų išvengti duobių – neleisti ratams riedėti vėžėmis.
8. Jeigu pastebėjote, kad įvažiavote į prasto kelio zoną – pristabdykite. Taip turėsite daugiau galimybių išvengti duobių. Kuo greičiau važiuojate, tuo mažiau laiko turite sureaguoti.
9. Jeigu matote, kad teks važiuoti per duobę – prilėtinkite, tačiau, prieš pat įvažiuodami į duobę, atleiskite stabdžio pedalą – taip sumažinsite pakabos apkrovą ir galimus smūgio padarinius.
10. Būkite atsargūs važiuodami per balas – jos gali slėpti gilias ir pavojingas duobes. Todėl, jei galite, venkite važiuoti per balas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Automobilių rinkos pulsas: lietuviai pirks daugiau
Automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, Lietuva išlaiko tvirtą lyderės poziciją tarp Baltijos šalių: mūsų automobilių rinką 2024 m. papildė 73 proc. daugiau naujų automobilių nei Latvijoje ir 19 proc. daugiau nei Estijoj...
-
Pirmu bandymu įveikti techninę apžiūrą – neįmanoma misija?
Nuo šių metų vairuotojams Lietuvoje draudžiama dalyvauti eisme neturint galiojančios sveikatos pažymos. Net ir gavus šią pažymą privaloma turėti ir automobilio techninės apžiūros (TA) taloną. Kodėl šis barjeras iškart ...
-
Už motociklą paklojo 1,32 mln. JAV dolerių
Las Vegase (JAV) surengtame „Mecum“ aukcione už 1,32 mln. dolerių parduotas 1915 m. motociklas „Cyclone V-Twin“. ...
-
Po istorinės metų pergalės – iššūkiai namie ir svetur
Vienas svarbiausių Lietuvos ekonomikai – transporto sektorius. Kaip verslas vertina 2024-uosius ir ko tikisi 2025-aisiais? ...
-
Naujas mokestis kirto žiaurų smūgį prekybai automobiliais
Estijoje nuo šių metų įsigaliojus naujam motorinių transporto priemonių mokesčiui, per pirmąjį metų mėnesį jų nupirkta triskart mažiau nei pernai sausį – tik 531, skelbia Estijos įgaliotųjų prekybos automobiliais atstovų asociaci...
-
Legendinis automobilis parduotas už 46,5 mln. eurų
Šeštadienį „Mercedes-Benz“ muziejuje Štutgarte buvo parduotas legendinis 1954 m. „W196R“, dar vadinamas „Sidabrine strėle“. Šis automobilis laimėjo Argentinos didįjį prizą Buenos Airėse, o ...
-
Vilnius lenkia net Londoną ir Paryžių: vairuotojai atsakė, kodėl
Nyderlandų tyrimas nustatė, kiek laiko įvairių miestų vairuotojai praleidžia spūstyse. Paaiškėjo, kad spūstys Vilniuje lenkia net tokius Europos didmiesčius kaip Londonas, Paryžius ar Berlynas. Vilniaus vairuotojai vardijo priežastis, kodėl...
-
Įsidėmėkite: šios trys žiedinės sankryžos – pačios pavojingiausios
Avaringiausia ir pavojingiausia žiedine sankryža Vilniuje galima vadinti Savanorių pr., Laisvės pr. ir Geležinio Vilko g. sankirtą. „Lietuvos draudimo“ duomenimis, šiame transporto mazge praėjusiais metais buvo užfiksuoti 96 eismo ...
-
Netekus vairuotojo pažymėjimo užsienyje, Lietuvoje vairuoti galima
Jei užsienyje dėl Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimo yra netenkama vairuotojo pažymėjimo, ar galima vairuoti parvykus į Lietuvą? Kitoje valstybėje skirta tokia bausmė galios ar negalios grįžus į tėvynę? ...
-
Monte Karlo ralyje startavo Vitkevičiaus ir Žvinakevičiaus ekipažas
Sausio 30 dieną 19 val. startavo prestižinės „Rallye Monte Carlo Historique“ lenktynės, kuriose nelengvą kelionę pradėjo ir mūsų šalies istorinių automobilių gerbėjų Tado Vitkevičiaus ir Lino Žvinakevičiaus ekipažas, važiuo...