- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Daugumoje šalių naudotų automobilių rinka stabilizavosi ir grįžo į priešpandeminį lygį, tačiau skaidrumas – vis dar pagrindinė problema: tūkstančiai pirkėjų įsigyja transporto priemonių su paslėptais defektais ir suklastota rida.
Niūrūs rezultatai
Automobilių duomenų įmonė „carVertical“ atliko kasmetį rinkos skaidrumo tyrimą, siekdama įvertinti, kokiose šalyse įsigyti transporto priemonę iš antrų rankų – rizikingiausia.
Lietuva, kaip ir pernai, reitingų lentelėje užėmė 23 vietą – tai vienas blogiausių rezultatų tarp visų tyrime dalyvavusių šalių.
Latvija – 24-oje vietoje, Estija – 21-oje, o Lenkija – 18-oje.
Tyrimas atskleidė, kad Lietuvoje 7,7 proc. automobilių rida buvo suklastota. Vidutiniškai šie duomenys buvo koreguojami 100,5 tūkst. km. Pagal šį rodiklį Lietuvą lenkia tik Latvija, kurioje rida vidutiniškai sumažinama 102,6 tūkst. km.
Apgadintų automobilių statistika taip pat nedžiugina: 51,3 proc. visų „carVertical“ mūsų šalyje tikrintų transporto priemonių buvo apgadintos, o vidutinė žalos vertė siekė 3 500 eurų.
Tebeperka senienas
Įsigyti automobilį, kurio rida suklastota ar praeityje buvo apgadintas, labiausiai rizikuoja iš užsienio įvežtas transporto priemones perkantys vairuotojai.
63 proc. visų naudotų automobilių Lietuvoje buvo importuoti iš kitų šalių, tad naujo modelio besidairantys pirkėjai turėtų būti itin atidūs.
Per metus Lietuvoje smuktelėjo perkamų transporto priemonių amžius: 2023 m. lietuviai domėjosi 10,1 metų automobiliais, o 2024-aisiais – 12,1 metų. Senesnius automobilius tikrino tik suomiai – vidutinis transporto priemonių amžius siekė 13,7 metų.
Net 51,3 proc. visų „carVertical“ mūsų šalyje tikrintų transporto priemonių buvo apgadintos.
Kaip ir praeitais metais, skaidriausia naudotų automobilių rinka – Jungtinėje Karalystėje. Automobilių, kurių rida suklastota, dalis čia siekė vos 2,1 proc. ir tik 17,8 proc. transporto priemonių buvo apgadintos.
Skirtingai nei kontinentinėje Europoje, Jungtinėje Karalystėje absoliučios daugumos automobilių vairas yra dešinėje pusėje, dėl to vos 2 proc. visų šalies transporto priemonių buvo įvežtos iš užsienio.
Pirmame skaidriausių šalių penkete taip pat rikiuojasi Italija, Šveicarija, Vokietija ir Švedija.
„Vakarų Europos ir Skandinavijos šalių automobilių pirkėjai rečiau susiduria su ridos klastojimo atvejais ar nuslėptais defektais. Griežtesni įstatymai užtikrina, kad pirkėjai gali labiau pasitikėti transporto priemonių istorija ir kokybe“, – sakė „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Ydinga praktika klesti
Neskaidriausios šalys – Ukraina, Latvija, Lietuva, Rumunija ir Estija.
Apgadintų ir suklastotos ridos automobilių gausa, senas transporto priemonių parkas ir reikšminga importo dalis lemia tai, kad šių šalių rinkos vertinamos kaip itin rizikingos.
„Situacija Rytų Europos naudotų automobilių rinkoje išlieka nepakitusi: už ridos klastojimą ar defektų nuslėpimą nubaudžiami vienetai, ši ydinga praktika dar ilgai neišnyks“, – teigė M. Buzelis.
Daugiausia ridos klastojimo atvejų tarp Europos šalių fiksuojama Latvijoje – 11,1 proc. ir Ukrainoje – 9,6 proc. Didžiausia apgadintų automobilių dalis – Lenkijoje (61,2 proc.) ir Slovakijoje (60,5 proc.).
Rinkos skaidrumo indeksas skaičiuojamas atsižvelgus į šiuos rodiklius: odometrų, kurių rodmenys suklastoti, procentinę dalį, suklastotų odometrų duomenų vidurkį kilometrais, apgadintų automobilių procentinę dalį, santykinę žalos sumą, importuotų naudotų automobilių procentinę dalį, vidutinį patikrintų automobilių amžių.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...