- „Kauno dienos“, BNS, „Deutsche Welle“ inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
2022-aisiais elektromobiliai sudarė beveik keturis iš penkių naujų automobilių, užregistruotų Norvegijoje. Specialistai akcentuoja: pažangą lemia mokesčių lengvatos, o ne kompensacijos.
Pagerino rekordą
Norvegijos kelių federacijos (OFV) duomenimis, pernai šalyje parduoti 138 265 nauji elektromobiliai. Tai sudaro 79,3 proc. visų lengvųjų automobilių pardavimų.
Daugiausia parduota JAV gamintojos „Tesla“ elektromobilių, bendrovei teko 12,2 proc. rinkos dalis.
Norvegija, kuri yra ir svarbi naftos ir dujų gamintoja, ir nulinės emisijos automobilių pradininkė, nesunkiai pagerino ankstesnį pardavimų rekordą – 64,5 proc., pasiektą 2021 m.
Elektromobilių registracijos per pirmuosius devynis 2022 m. mėnesius ES sudarė tik 8,6 proc. visų užregistruotų naujų automobilių.
Norvegija siekia, kad iki 2025 m. visi nauji automobiliai būtų nulinės emisijos – elektriniai ir vandeniliniai.
Žengia tikslo link
„Aštuoni iš dešimties žmonių pasirinko visiškai elektrinį, o ne vidaus degimo variklį – tai yra didelis žingsnis Norvegijos tikslo link, – pareiškė Norvegijos elektrinių transporto priemonių asociacijos generalinė sekretorė Christina Bu. – Mūsų žinia pasauliui yra visiškai aiški: dabar nėra jokio pasiteisinimo dėl vidaus degimo variklių lemiamos taršos, kai skubiai reikia išspręsti klimato krizę.“
Siekiant skatinti pardavimus, elektromobiliai buvo neapmokestinami, taip pat buvo taikomi mažesni kelių rinkliavos ir viešųjų automobilių stovėjimo aikštelių mokesčiai.
Vis dėlto, augant jų populiarumui ir sumažėjus valstybės pajamoms, Norvegijos institucijos pradėjo atšaukti kai kurias lengvatas.
„Tesla“ – išskirtinis reiškinys, o tai, kas vyksta Kinijoje, – cunamis, sukuriantis daugybę „Teslų“.
Nuo sausio 1 d. 25 proc. PVM lengvata perkant naujus elektromobilius taikoma tik pirmiesiems 500 tūkst. Norvegijos kronų (apie 50 500 JAV dolerių) kainos.
Subsidijos ar mokesčiai?
Vaidas Mackonis, advokatų kontoros „Cobalt“ partneris, Transporto, logistikos ir transporto infrastruktūros praktikos grupės vadovas Lietuvoje ir asocijuotas teisininkas Mantas Benkunskas pabrėžė, kad toliausiai transporto elektrifikacijos srityje pažengusioje Norvegijoje gausus paskatų paketas pradėtas taikyti dar 1990-aisiais.
Norvegijoje skiriama ne fiksuota subsidija įsigyti elektromobilį, o PVM kompensacija. Taip skatinama įsigyti brangesnį ir dažnai geresnį elektromobilį nei kitose šalyse.
Be to, Norvegijoje visi nauji pastatai turi būti pritaikyti elektromobiliams įkrauti, viešuosiuose pirkimuose nebegali būti perkami iškastiniu kuru varomi automobiliai.
Ne mažiau svarbu ir tai, kad Norvegijoje jau seniai taikomi dideli automobilių ir taršos mokesčiai, nuo kurių elektromobiliai yra beveik arba visai atleidžiami. Dėl to jų įsigijimas ir eksploatavimas tampa tiesiog pigesnis nei automobilių su vidaus degimo varikliais.
Savo politiką norvegai grindžia paprastu faktu: subsidijos gali būti eksportuotos, o mokesčių išimtys – ne. Subsidijos tuština biudžetą, o mokesčiai pildo.
Rinka – nenuspėjama
Tvirtas pozicijas Norvegijos rinkoje išsikovojusi „Tesla“ pranešė 2022-aisiais pasaulyje realizavusi iš viso per 1,37 mln. elektromobilių – 47 proc. daugiau nei užpernai.
Anot analitikų, lūkesčių ir pardavimų skirtumas susidarė nepaisant agresyvių pirkimų skatinimo priemonių metų pabaigoje, taikant neregėtas 7,5 tūkst. JAV dolerių nuolaidas kiekvienam geriausiai parduodamam Y ar 3 modeliui.
Kita vertus, pernai „Tesla“ nepristatė nė vieno naujo modelio, be to, susiduria su stiprėjančia konkurencija iš senųjų automobilių gamintojų ir startuolių, tokių kaip „Lucid“ ir „Rivian“, kurie nuolat pristato naujų elektrinių transporto priemonių.
Gruodžio 30-ąją „Teslos“ vadovas Elonas Muskas pareiškė, kad ilgalaikiai bendrovės pagrindai yra stiprūs, tačiau trumpalaikė rinkos beprotybė – nenuspėjama.
Strategija: kinų bendrovė „Nio“ jau atidarė savo gaminamų elektromobilių baterijų keitimo stotis Norvegijoje, Švedijoje, Danijoje, Nyderlanduose, Vokietijoje. / insideevs.com nuotr.
Kiniškas cunamis
Automobilizmo tyrimų centro Duisburge (Vokietija) vadovas Ferdinandas Dudenhoeferis tvirtina: „Tesla“ – išskirtinis reiškinys, o tai, kas vyksta Kinijoje, – cunamis, sukuriantis daugybę „Teslų“.
Jo nuomone, Kinijoje gimsta nauja technologijų ir tiekėjų industrija, suteikianti didelių galimybių vietos elektromobilių gamintojams.
„Šioje šalyje naujausios inovacijos realizuojamos neįtikėtinai sparčiai“, – sakė F. Dudenhoeferis.
Jis atkreipė dėmesį į kinų bendrovės „Nio“ strategiją – kartu su pardavimais plėtoti savo gaminamų elektromobilių baterijų keitimo stočių tinklą.
Tie vairuotojai, kurie nenori ar neturi laiko įprastoms savo transporto priemonių įkrovų procedūroms, gali tiesiog pasikeisti eksploatuojamas baterijas naujomis, tai specializuotoje stotyje užtrunka vos keliolika minučių. „Nio“ planuoja šiemet Vokietijoje kartu su partneriais pastatyti bent 100 tokių serviso stočių.
Kartu su „Nio“ naujas Europos rinkos erdves užkariauja ir kiti Kinijos gamintojai – BYD, SAIC, „Geely“, „Great Wall Motors“, „Xpeng“. Ekspertų nuomone, bent 20 šios šalies bendrovių turi realių galimybių įsitvirtinti Senajame žemyne. Kinų koziris – jie siūlo gana kokybiškus skirtingų segmentų elektromobilius itin palankiomis kainomis.
„Netikiu, kad nors vienas gamintojas iš Kinijos galėtų kaip lygus konkuruoti su Europos, Japonijos ar Pietų Korėjos gamintojais“, – abejojo Vokietijos konsultavimo firmos „JSC Automotive“ vadovas Jochenas Siebertas.
Tačiau Matthiaso Schmidto, elektromobilių rinkos specialisto iš Berlyno, nuomone, kinai turi realių šansų.
„Turint galvoje „Teslos“ sėkmės istoriją, tik idiotas galėtų iš anksto nurašyti ir Kinijos gamintojus“, – pareiškė M. Schmidtas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...