- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Paskutinį lapkričio penktadienį ES šalys galiausiai sutarė dėl naujų automobilių efektyvumo ir CO2 taršos reikalavimų, taikytinų nuo 2020 m. Patvirtintas 95 g CO2/ km tikslas reiškia, kad ateinančiame dešimtmetyje parduodami nauji automobiliai vidutiniškai 100 kilometrų suvartos apie 4,1 litro benzino arba 3,6 litro dyzelio, t .y. beveik trečdaliu mažiau nei dabar parduodamų naujų automobilių vidurkis.
Nors nutarimas dėl 95 g CO2 tikslo taikymo nuo 2020 m. buvo priimtas dar 2009 m., paskutinius pusantrų metų vyko intensyvios derybos dėl reguliavimo įgyvendinimo sąlygų. Šių metų birželį ES šalys jau buvo pasiekusios neformalų susitarimą patvirtinti 95g CO2 /km tikslą 2020 metams, tačiau tam paskutinę minutę pasipriešino Vokietija (gindama prabangių automobilių gamintojų interesus) ir eilės politinių veiksmų dėka paskatino kitas valstybes pakeisti savo pozicijas. Todėl spalį Europos Sąjungos aplinkos ministrų taryba nubalsavo nesilaikyti ankstesnio susitarimo ir pavedė Lietuvai ieškoti naujo kompromiso, kas iš esmės reiškė derybas dėl papildomų lengvatų automobilių gamintojams.
Penktadienį patvirtintas galutinis susitarimas išties mažiau ambicingas, nei minėtas birželio susitarimas. Jame numatytas vienerių metų pereinamasis periodas – visiems naujiems parduotiems automobiliams 95 g CO2/km tikslas bus privalomas tik nuo 2021 m., o 2020 metais šis tikslas bus taikomas tik 95 proc. naujų automobilių pardavimų. Taip pat, 2020-2022 m. laikotarpiu gamintojai galės lanksčiai naudotis super-kreditais, t.y. pasididinti savo CO2 tikslo „lubas“ iki 7,5 g, parduodami elektromobilius.
Gamintojams suteiktos lengvatos reiškia, kad 95 g CO2/km tikslas be išlygų įsigalios tik nuo 2023 m. pradžios. Dėl to Europos vartotojų kuro sąnaudos bus 25 milijardų eurų didesnės ir papildomai bus išmesta 50 milijonų tonų CO2.
„Visgi pasiektas galutinis susitarimas yra kur kas ambicingesnis nei keli Vokietijos pasiūlymai, teikti derybų procese. Džiugu, kad politikams pavyko susitarti ir išlaikyti apčiuopiamą automobilių CO2 mažinimo ambiciją. Pastaruoju metu didėjo rizika, kad gali tekti pradėti visą varginantį svarstymo procesą iš naujo. Tai būtų nutikę, jei Lietuvos komanda nebūtų sugebėjusi pateikti visas puses (Europos Parlamentą, Europos Komisiją ir Europos ministrų tarybą) tenkinančio kompromiso. Dabar, turėdami patvirtintą 2020 m. tikslą, automobilių gamintojai gali saugiau investuoti į kuro sąnaudas mažinančias technologijas“, – teigia Gintarė Jonušauskaitė, Baltijos aplinkos forumo klimato kaitos ekspertė.
Ateityje numatoma ir toliau palaipsniui mažinti automobilių kuro sąnaudas. Iki 2015 m. Europos Komisija turi pateikti tokio reguliavimo poveikio vertinimą ir pasiūlymus dėl sekančio 2025 m. automobilių taršos tikslo. Nustatant naują tikslą bus atsižvelgiama į automobilių technologijų progresą, pramonės konkurencingumą bei būtinybę mažinti CO2 išmetimus.
Naujų automobilių efektyvumo reguliavimas nėra naujas reiškinys – jis vykdomas ir šiandien. Iki 2015 m. automobilių gamintojai privalo patobulinti savo technologijas siekdami, kad nauji automobiliai vidutiniškai išmestų ne daugiau kaip 130 g CO2/km, t.y. suvartotų apie 5,6 l benzino ir 5 l dyzelio 100-tui kilometrų. „Nors dar liko daugiau nei metai iki termino pabaigos, šis tikslas jau beveik pasiektas. Šiandien rinkoje yra daug automobilių, kurie vartoja kur kas mažiau kuro. Tai rodo, kad automobilių CO2 taršos tikslai veiksmingai mažina automobilių kuro sąnaudas. O tai naudinga tiek vartotojams, tiek energetiniam saugumui, tiek klimatui“ – teigiamus šio reguliavimo bruožus vardina Gintarė Jonušauskaitė.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Regitra“ išnarpliojo sudėtingą vertėjų apgaulės schemą: nustatyti net 28 sukčiavimo atvejai
Praėjusiais metais „Regitroje“ identifikuota ir eliminuota sudėtinga vertėjų sukčiavimo schema. Anot bendrovės, tyrimo metu buvo nustatyti 28 atvejai, kai teorijos egzaminas buvo išlaikytas neteisėtai, padedant vertėjui. ...
-
Kaip tinkamai paruošti automobilį techninei apžiūrai?
Nemaža dalis vairuotojų prieš automobilio techninę apžiūrą, ko gero, jaučiasi panašiai, kaip prieš egzaminą, kuriam, deja, nėra tinkamai pasiruošęs. Tai atskleidžia ir statistika – daugiau nei pusė automobilių i&s...
-
Peikia naują „Regitros“ tvarką: šio skambučio nenori sulaukti niekas
Praktinis vairavimo egzaminas dažnam lietuviui – tikras galvos skausmas. O džiugią akimirką, gavus vairuotojo pažymėjimą, gali sugadinti „Regitros“ skambutis. Nuo šiol, peržiūrėjus egzamino įrašą ir pastebėjus egzam...
-
Automobilių rinkos pulsas: lietuviai pirks daugiau
Automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, Lietuva išlaiko tvirtą lyderės poziciją tarp Baltijos šalių: mūsų automobilių rinką 2024 m. papildė 73 proc. daugiau naujų automobilių nei Latvijoje ir 19 proc. daugiau nei Estijoj...
-
Pirmu bandymu įveikti techninę apžiūrą – neįmanoma misija?
Nuo šių metų vairuotojams Lietuvoje draudžiama dalyvauti eisme neturint galiojančios sveikatos pažymos. Net ir gavus šią pažymą privaloma turėti ir automobilio techninės apžiūros (TA) taloną. Kodėl šis barjeras iškart ...
-
Už motociklą paklojo 1,32 mln. JAV dolerių
Las Vegase (JAV) surengtame „Mecum“ aukcione už 1,32 mln. dolerių parduotas 1915 m. motociklas „Cyclone V-Twin“. ...
-
Po istorinės metų pergalės – iššūkiai namie ir svetur
Vienas svarbiausių Lietuvos ekonomikai – transporto sektorius. Kaip verslas vertina 2024-uosius ir ko tikisi 2025-aisiais? ...
-
Naujas mokestis kirto žiaurų smūgį prekybai automobiliais
Estijoje nuo šių metų įsigaliojus naujam motorinių transporto priemonių mokesčiui, per pirmąjį metų mėnesį jų nupirkta triskart mažiau nei pernai sausį – tik 531, skelbia Estijos įgaliotųjų prekybos automobiliais atstovų asociaci...
-
Legendinis automobilis parduotas už 46,5 mln. eurų
Šeštadienį „Mercedes-Benz“ muziejuje Štutgarte buvo parduotas legendinis 1954 m. „W196R“, dar vadinamas „Sidabrine strėle“. Šis automobilis laimėjo Argentinos didįjį prizą Buenos Airėse, o ...
-
Vilnius lenkia net Londoną ir Paryžių: vairuotojai atsakė, kodėl
Nyderlandų tyrimas nustatė, kiek laiko įvairių miestų vairuotojai praleidžia spūstyse. Paaiškėjo, kad spūstys Vilniuje lenkia net tokius Europos didmiesčius kaip Londonas, Paryžius ar Berlynas. Vilniaus vairuotojai vardijo priežastis, kodėl...