- Pranešimas spaudai
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Gegužės 31 d. prasidės ilgai laukta kasmetinė muzikos gurmanų šventė – net tris mėnesius truksiantis XXIX Pažaislio muzikos festivalis. Apie jo gaires, tikslus ir ypatumus su festivalio meno vadovu, plačiai žinomu tenoru Edgaru Montvidu kalbėjosi operos solistas, baritonas Giedrius Prunskus.
– XXIX Pažaislio muzikos festivalio atidaryme turėsime garbės priimti pasaulinio lygio žvaigždę, mecosopraną damą Sarah Connolly. Tokio lygio operos solistę pasikviesti nėra paprasta. Kaip pavyko tai padaryti ir ar galima teigti, kad ši sėkmė yra tam tikras įvertinimas festivalio komandai?
– Visuomet daugiau šansų pasikviesti vieną ar kitą žymų atlikėją yra tuomet, kai pažįsti jį asmeniškai. Su S. Connolly esame pažįstami jau ilgą laiką, kartu dainavome Anglijos Šiaurės operoje. Mūsų susirašinėjimas dėl galimo pasirodymo Lietuvoje vyko bene porą metų. Iš tiesų, damos koncertas turėjo būti praeitų metų festivalyje, bet dėl ligos teko jį atšaukti. Niekada negali žinoti, kaip pakryps situacija ir kas įvyks netgi artimiausiu metu. Bet, kaip sako liaudies išmintis, žaibas du kartus į tą patį medį netrenkia. Tad šiemet, labai tikiuosi, kad koncertas įvyks ir taps neeiliniu įvykiu Lietuvos muzikos padangėje.
Grįžtant prie bendravimo ir bendradarbiavimo su žinomais atlikėjais, turiu pripažinti, kad asmeninės pažintys – daug lemiantis faktorius. Labiausiai paveikus būna būtent mano asmeninis pakvietimas. Kita vertus, daugeliui jų Lietuva atrodo ganėtinai egzotiškas kraštas, tad noras aplankyti naują šalį taip pat nusveria svarstykles festivalio naudai. Žinoma, mūsų šalies niekaip nepavadinsi kokiu nors muzikiniu užkampiu. Stebint atvykstančių koncertuoti muzikantų, spektaklius statančių režisierių ar choreografų pavardes, galime pastebėti, kad esame pakankamai ryškūs viso pasaulio kultūriniame žemėlapyje. Iš tikro – esame vis plačiau girdima aukštos kultūros šalis ir tikrai nė vienai iš čia nesilankiusių įžymybių nereikia įrodinėti, kad mūsų miestų gatvėse nebėgioja baltos meškos.
Visa tai – ilgamečio mūsų kultūros vadybininkų darbo rezultatas. Tai – tarsi grandininė reakcija, kuomet kviesdamas į festivalį vieną ar kitą įžymybę gali remtis anksčiau čia koncertavusių grandų pavardėmis. Prisimenu atvejį su pernai koncertavusiu ansambliu „Huelgas“. Manęs su šiuo kolektyvu nesaistė jokios asmeninės pažintys, bet parašiau jiems kvietimą ir jie labai apsidžiaugė galimybe apsilankyti šiaurinėje Europos dalyje. Juk bene kiekvienam menininkui būdingas žingeidumas, naujų potyrių paieškos, naujos publikos atradimas, susipažinimas su kita kultūra. Beje, paskutiniu metu ėmiau gauti vis daugiau laiškų iš įvairiausių atlikėjų bei agentūrų, kurie teikė koncertų pasiūlymus festivaliui. Tai rodo, kad mūsų vardas tampa vis plačiau žinomas. Dar daugiau – galiu tik pasidžiaugti, kad visus šių metų Pažaislio muzikos festivalio vokalinės muzikos koncertus anonsavo plačiai žinomas muzikos portalas „OperaWire“.
– Kuo stebins ir praturtins kultūrinį Kauno ir visos Lietuvos gyvenimą 29-oji Pažaislio muzikos festivalio vasara?
– Man labai rūpi, kad festivalis apimtų platų žanrų ir muzikinių skonių spektrą. Džiaugiuosi, kad vyksta vis daugiau džiazo ar kitų netradicinės muzikos projektų. Mūsų laukia susitikimas su nepaprasta dainų autore ir atlikėja Elina Duni, turinčią itin įdomią biografiją – sunku net suprasti, kokia jos tikroji tautybė. Išgirdęs jos muzikavimą, neatsispyriau pagundai pakviesti ją į Pažaislio muzikos festivalį. Festivalyje sulauksime svečių iš Kubos – vokalinio ansamblio „Vocal Sampling“, su Kauno Bigbendu koncertuos „Grammy“ apdovanojimo laureatė Nicole Zuraitis, muzikinę pasaką visai šeimai „Vienaragio mįslė“ pasakos jungtinė menininkų grupė.
Žinoma, Pažaislio muzikos festivalyje dominuoja klasikinė, akademinė muzika, bet atsigręžimas į kitus profesionalios muzikos žanrus tik praturtina klausytojų patirtis. Džiaugiuosi, kad festivalyje daugėja didžiųjų koncertų, vykstančių Pažaislio vienuolyno kiemelyje. Šiemet jų – net keturi. Vienuolyne be festivalio atidarymo su dama S. Connolly ir uždarymo su Laimio Vilkončiaus opera „Pasaulio sutvėrimas“ skambės ir pirmą kartą Lietuvoje atliekama Jules'io Massenet opera „Teresė“ bei jau minėtos N. Zuraitis pasirodymas. Ši erdvė – itin patraukli klausytojams, juo labiau pats festivalio pavadinimas siejamas su šiuo baroko perlu. O ir pačios vienuolės ne kartą manęs klausė: „Kada gi atvešite kokios nors kitokios muzikos?“ Tad džiazo skambesys vienuolyno kiemelyje – ilgai lauktas ir išnešiotas kūrybinės idėjos vaisius.
Festivalio komanda į visus koncertus įdeda galybę jėgų ir energijos, tad kiekvienas atlikėjų pasirodymas mums yra išties brangus. Labai įdomiu muzikiniu reiškiniu turėtų tapti keturių Geniušų pasirodymas vienoje scenoje. Intriguoja ansamblio „Paleasis“ rengiama programa, siurprizus klausytojams žadantis Giacomo Puccini mirties metinėms skirtas koncertas Raudondvario dvaro menų inkubatoriuje. Festivalis nuolat ieško naujų koncertinių erdvių, ir tokiomis šį kartą taps Lietuvos banko pastato fojė ir BLC verslo centro stogo terasa.
– Šių metų festivalyje itin gausu Lietuvos kompozitorių kūrinių. Tai sutapimas ar visgi yra kažkokia konkreti priežastis paskatinusi tokį sprendimą?
– Pasaulyje niekas nevyksta atsitiktinai. Ir tas faktas, kad programoje gausu lietuviškos kūrybos turi tam tikras ištakas. Atskiru koncertu Zapyškio paminklinėje bažnytėlėje paminėsime kompozitoriaus Giedriaus Kuprevičiaus 80-metį, minint šviesaus atminimo Vidmanto Bartulio 70-metį Kauno filharmonijoje nuskambės vienas monumentaliausių jo kūrinių – oratorija „Nelaimėlis Jobas“. Tikrai nesinorėtų, kad mūsų šalies kompozitoriai jaustųsi nuskriausti ar manytų, kad festivalis juos ignoruoja. Tad lietuviškos muzikos čia tikrai netruks. Be didžiųjų jubiliejinių koncertų ir festivalį užbaigsiančios L. Vilkončiaus operos, nemažai kamerinių lietuvių kompozitorių opusų skambės ir kituose koncertuose. Onutės Narbutaitės kūrinį atliks ansamblis „Paleasis“, G. Kuprevičiaus kūryba skambės pianistės Indrės Petrauskaitės ir Kauno styginių kvarteto programoje, Vytauto Miškinio giesmės liesis ansamblio „Duodeco“ virpinamuose Lietuvos banko rūmų skliautuose, prie Juozo Naujalio kūrybos prisilies svečio iš Vokietijos Christopho Hönerlageo diriguojamas projektinis choras „Cantores Montis Pacis“, Karolio Dabulskio opusu nudžiugins Kauno fleitų trio. Ir aš pats į savo rečitalio su pianistu Simonu Lepperiu programą įtraukiau naujai kuriamą Žibuoklės Martinaitytės vokalinį ciklą.
– Gal galėtume apie šį rečitalį pakalbėti plačiau. Išties, truputį nustebau, pamatęs, kad jame skambės Roberto Schumanno ciklas „Poeto meilė“ ir britų XX a. pradžios miuziklų atlikėjo Ivoro Novello muzika.
– Esu linkęs skatinti kūrybiškumą ir tvirtai tikiu, kad kompozitoriui yra parankiau rašyti užsakytą kūrinį, nei laukti iš nežinia kur atplūstančio įkvėpimo. Juolab, tokiu atveju kurti skatina faktas, kad kūrinys tikrai bus atliktas. Dar vienas džiuginantis aspektas – festivalio rėmuose įvyksianti pasaulinė premjera, skatinanti lietuviškos muzikinės literatūros plėtrą. Ž. Martinaitytė šiam rečitaliui kuria vokalinį ciklą „Gijos“ Elvinos Baužaitės tekstu. Jeigu neklystu, ciklą sudarys devynios dalys. Ši kompozitorė ne itin dažnai imasi vokalinės muzikos, tad toks susitikimas kūryboje bus išties intriguojantis. Lygiai kaip intriguoja ir šio kūrinio idėjos gimimas – mintis gimė susitikus su kompozitore atsiimant Nacionalinę kultūros ir meno premiją. Pasiūliau jai tokį kūrybinį bendradarbiavimą ir ji mielai sutiko. Ilgai galvojome apie teksto pasirinkimą, mano pageidavimas buvo, kad tekstas skambėtų lietuvių kalba. Tad E. Baužaitės eilės tapo tikru atradimu.
„Poeto meilė“ – ikoninis vokalinis ciklas, kurį, mano nuomone, kiekvienas tenoras svajoja sudainuoti taip, kaip kiekvienas aktorius trokšta suvaidinti Hamletą. Jau seniai galvojau apie šį kūrinį, o dabar pasitaikė puiki proga, nes kitais metais garsųjį R. Schumanno ciklą dainuosiu Berlyne. Manau, tai tikrai bus nuoširdi ir savita mano interpretacija.
Koncertą vainikuosianti I. Novello kūryba – itin simpatiška, atspindinti tikrąją trečiojo XX a. dešimtmečio britų kultūrą. Jis buvo itin įvairiapusiška asmenybė: rašytojas, dainininkas, aktorius, poetas. O jo dainas aptikau visiškai atsitiktinai, žiūrėdamas kino filmą „Gosfordo parkas“. Man jos pasirodė tarsi chrestomatiniai XX a. pradžios britų varjetė pavyzdžiai. Tuomet jau žinojau, kad rečitalyje tikrai dainuosiu Samuelio Barberio dainas. Ir viskas labai gražiai susisiejo. Kuriant programą norisi vientisumo, stabilumo, procese visada atsižvelgi į savo skonį, norus, ką geriausiai gali perteikti savo balsu. Kad ir kaip atrodytų keista, bet šiame rečitalyje nedainuosiu prancūziškos muzikos. Jas nusprendžiau pakeisti S. Barberio dainomis. Šio autoriaus kūrybą pažinau dirbdamas jo operos „Vanesa“ pastatyme. Tuomet kažkas man įteikė knygą su jo dainomis, labai jomis susidomėjau ir laukiau tinkamos progos jų atlikimui. Ta proga pagaliau atėjo. Mane sužavėjo meistriškai vedama vokalinė dainų linija ir giliamintiški tekstai. Ypač tie, kurių autorystė priklauso legendiniam airių rašytojui Jamesui Joyce‘ui.
– Jau kelerius metus Pažaislio muzikos festivalis pasirinkęs šūkį „Kuriame meilę muzikai“. Kaip gi sekasi ją kurti ir ką galima padaryti, kad festivalio koncertais susidomėtų jaunoji klausytojų karta?
– Manau, kad meilė muzikai jau tikrai sukurta, tereikia, kad publika jai atsiduotų. Meilė jau egzistuoja. Tereikia noro į ją panerti ir ja mėgautis, ją priimti. Dar kitaip pagalvojus, galima būtų pasakyti, kad festivalis kuria ne tiek meilę muzikai, kiek tradiciją mylėti muziką. Esame kertinis festivalis, kitais metais nuskambėsiantis trisdešimtąjį kartą. Tai jau savaime byloja apie festivalio kokybę bei vertę. Na, o jaunąją kartą stengiamės ugdyti įvairesniais projektais, pritraukti originaliomis idėjomis, kviesdami į renginius visai šeimai, taip pamažu įtraukdami augančius klausytojus į akademinės muzikos pasaulį. Raginame nebijoti, neišsigąsti tos stereotipiškai „rimtosios“ muzikos, kviečiame laužyti stereotipus ir pažinti džiaugsmingą bei intriguojančią klasikinės muzikos veido pusę, taip atrandant vis naujas meilės muzikai formas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Lietuvos etnografijos muziejus – 50 metų atviras lankytojams: kviečia kartu paminėti jubiliejų
Lietuvos etnografijos muziejus (LEM) įkurtas 1966 m., o lankytojams oficialiai atidarytas 1974 m. birželį. Šiemet sukanka 50 metų, kaip muziejus yra atviras lankytojams. Birželio 30 d. 11 val. muziejus kviečia kartu paminėti šią jubilieji...
-
Pažaislio muzikos festivalyje – premjeros ir atradimai
Paskutinę birželio savaitę Pažaislio muzikos festivalis pakvies publiką į tris išskirtinius koncertus, o du iš jų vyks pagrindinėje festivalio erdvėje – paslaptinga aura alsuojančiame Pažaislio vienuolyno kiemelyje. ...
-
Unikalios vietos Kaune atidarymas – ant stogo terasos gros L. Somovas5
Jau greitai Kaune bus atverta pirmoji tokia laisvalaikio erdvė, įkurta ant „Volfas Engelman“ bravoro stogo – „Panorama Skybar“. Birželio 28 d. šioje vietoje, žvelgiant į įspūdingus miesto panoraminius vaizdus, pirm...
-
Jaunuosius keramikus įkvėpė „Kauno dienos“ antraštės2
Kauno Antano Martinaičio dailės mokyklos skulptūros ir keramikos mokytojai kartu su savo 5–12 klasių mokiniais tęsia tradiciją – kasmet kuria molinius dirbinius, kuriems impulsą suteikia įvairios laikraščio „Kauno diena“...
-
100-mečio šventė Kaune: esmė – ugdyti tautos vienybės dvasią14
Prieš 100-metį Kaune buvo surengta pirmoji Dainų šventė. Jos organizatoriams teko rūpintis net šienu. Dabar rūpesčiai – kitokie. Tačiau esmė ta pati – ugdyti tautos vienybės dvasią. ...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone birželio 24–30 d.
Birželio 27 d. Garliavos kaimynystės parkas: 19 val. – vasaros renginių ciklo „Skambantis parkas“ penki koncertai. Atlikėjai ir programa derinami. Birželio 28 d. Parkas prie Ramučių kultūros centro: 18.30 val. – Roko kult...
-
Geto gyvenimą išliejo akvarele27
Parodoje Istorinėje LR Prezidentūroje Kaune – geto gyvenimas, geto žmonės ir keturių visa tai dokumentavusių menininkų darbai, kuriuos būtina pamatyti. ...
-
Kamerinės muzikos kursuose – pamokos ir bendrystė
Birželio 25–30 dienomis Kauno kunigų seminarijoje jau penktą kartą įvyks Tarptautiniai Juozo Naujalio kamerinės muzikos kursai, kuriuos organizuoja Kamerinės muzikos rėmimo fondas ir Kauno J. Naujalio muzikos gimnazija. Kursuose dalyvaus 30 jaun...
-
Nuo Dainų šventės iki miesto gimtadienio – kaip masiniai susibūrimai formuoja mūsų pilietiškumą?
Šiemet minime Dainų šventės šimtmetį. Šis ilgą istoriją turintis tradicinio tautinio meno festivalis ne vienam lietuviui žadina patriotiškus jausmus ir pasididžiavimą savo šalimi. Kokias transformacijas i&scaro...
-
Šimtas metų emocijų, bendrumo, šokių ir dainų4
Šiais metais minime Lietuvos dainų šventės šimtmetį. Šių dienų Lietuvos ir pasaulio įvykių fone tai nebus tiesiog apvalaus jubiliejaus, išsiskiriančio renginių gausa, paminėjimas. Tai galimybė prisiminti ir primint...