- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Nesame labai toli nuo distopinės visuomenės“, – sako menininkė Inga Fontez-Sakurako, kartu su savo šokio teatru „Okarukas“ šį savaitgalį Kaune pristatysianti atnaujintą spektaklį „Meat Factory“. Pagal Jaroslavo Melniko romaną „Maša, arba postfašizmas“ sukurtas spektaklis nagrinėja propagandos poveikį žmogui, ilgainiui prarandančiam humanizmo pagrindus.
Tarptautinio šokio festivalio „Aura 34“ uždarymui pasirinktas spektaklis ruoštas kartu su nauja Panevėžio teatro „Menas“ komanda. Jame pasitelkus šiuolaikinio šokio su butoh ir flamenko elementais kalbą, elektroninę muziką, vokalą, šviesos ir kinematografinės vaizdo projekcijas, nagrinėjamos aktualios laikmečio temos. Žiūrovai bus kviečiami pagalvoti, kaip pradingsta žmogiškumas ir kada protu nesuvokiami dalykai tampa normalūs.
Vos porą kartų žiūrovų matytas ypač estetiškas spektaklis jau yra įvertintas: už šviesų dizainą Vilius Vilutis nominuotas „Auksiniams scenos kryžiams“, „Meat factory“ atrinktas dalyvauti Lietuvos sezono renginiuose Prancūzijoje.
„Pagrindinė spektaklio tema – kaip propagandos įgalintoje visuomenėje įsigali fašizmas ir kaip protu nesuvokiami dalykai tampa normalūs, – tiesiogiai koreliuoja su geopolitine situacija pasaulyje šiuo metu. Pasirinkome J. Melniko romaną kaip atskaitos tašką, kelti klausimus ir kūno kalba nagrinėti, kas yra žmogiškumas, kur yra riba tarp žmogiško ir žvėriško elgesio“, – pasakoja I. Fontez-Sakurako.
Organizatorių nuotr.
– Jūsų spektaklis – tikrai ne lengva pramoga: jis sukrečiantis ir paliečiantis ne tik protą, tačiau ir širdį. Ar žiūrovams, kurie scenoje įpratę prie teksto, pasiseka suvokti ir pajausti tai, ką norėjote pasakyti?
– Buvau maloniai nustebusi, kai gavau vieno žiūrovo atsiliepimą. Jis prisistatė kaip paprastas juodadarbis, retai vaikštantis į spektaklius, bet štai perskaitė spektaklio anonsą ir jam surezonavo nagrinėjamos temos. Žmogus dėkojo, kad spektaklis jį sukrėtė, bet kartu parodė tiesą. Kaip tai pompastiškai skambėtų, bet romane ir spektaklyje teigiama, kad meilė gali išgelbėti pasaulį, žmogus gali pasikeisti, nes net juodžiausiais laikais turi išeitį. Stebėtina, kaip man parašęs vyras, o vėliau ir kiti išdrįsę pasidalinti įspūdžiais žiūrovai, labai tiksliai nusakė spektaklio temas – džiaugiamės, kad jas, net užkoduotas, žmonės „nuskaito“.
– Kas labiausiai jaudino jus ir jūsų komandą kūrybinio proceso metu?
– Pirmiausia – pats romano aktualumas: jis parašytas dar prieš Rusijai opkupuojant Krymą, bet metaforiškai kalba apie dabartinę situaciją pasaulyje su karais, smurtu ir atgimstančiomis neofašizmo nuotaikomis.
Tai tarsi dabartinių laikų metafora: kai vieni žmonės nusprendžia, kad tokios pat būtybės nėra jiems lygiavertės ir su jomis galima elgtis kaip nori.
Spektaklyje pasakojama propagandos skleidėjo, miegančios sąmonės žmogaus, Dimos transformacijos istorija. Nuo nužmogėjusio ūkininko, kuris nesusimąstydamas skersdavo tvarte laikomus žmogaus pavidalo gyvulius (storus), iki vyro, pamilusio vieną iš jų – Mašą – ir rizikavusio savo gyvybe priešinantis nusistovėjusiai diktatūrai. Tai tarsi dabartinių laikų metafora: kai vieni žmonės nusprendžia, kad tokios pat būtybės nėra jiems lygiavertės ir su jomis galima elgtis kaip nori. Juk tai tėvai ir motinos, kurie su savo vaikais elgiasi kaip mylintys žmonės, o svetimus vaikus žudo, arba visiškai ramiai reaguoja į tai, kad kur nors toli jie žūsta karuose.
Su aktoriais aiškinomės, kaip iš esmės normalus ir padorus žmogus, toks kaip jūs ir aš, tam tikromis sąlygomis gali prarasti žmogiškumą. Ir net jei kažkas sakys: „Jau aš tai ne, aš kitoks!“, tai nebus tiesa. Mielas ir malonus žmogus tikrai gali tapti pačia žiauriausia savo versija. Apie tai mes nesusimąstome, bet pažvelgus giliai į save, ta mintis sukrečia. Aišku, visada yra pasirinkimas – net turėdamas žiaurumo potencialą, žmogus gali neleisti jam prasiveržti.
Dar kita jaudinanti tema – žmogiškumo degradavimas, kultūros saulėlydis, jausmų atrofija. Juk jei augini žmogų be meilės, be kultūros, be edukacijos, kemši jam į galvą propagandą, žemini – galiausiai jį nužmogini. O ta nužmoginta žmonių mase vėliau labai lengva manipuliuoti ir visai įmanoma tampa tai, kas anksčiau atrodė protu nesuvokiama. Tad nėra ko stebėtis situacija Rusijoje, kur dešimtmečius vykdoma propaganda.
Organizatorių nuotr.
– Esate sakiusi, kad scenoje siekiate tikrumo – kokiomis priemonėmis jį kūrėte? Ar buvo sunku su dramos aktoriais statyti šokio spektaklį?
– Taip, scenoje daug tikrų dalykų: ugnis, pienas, kraujas… Yra daug performanso menui būdingų veiksmų, pavyzdžiui, malkų kapojimas scenoje. Su pirmąja komanda kūrėme spektaklį bendradarbiavimo principu: tai nebuvo lengva, bet labai įdomu. Kartu skaitėme, diskutavome, ginčijomės, pykomės, ieškojome ir blaškėmės. Ukrainietės šokėjos nebesugebėjo tęsti tokiu principu ir tokia tematika pradėto darbo. Taip pat aktoriai, kurie scenoje buvo įpratę prie pjesių teksto, perskaitę knygą, turėjo skaudžius spektaklio klausimus (kurių gal nė vienas nenorėtų kelti), perteikti kūno kalba ir visą temos bjaurastį transformuoti į grožį. Kiekvienas spektaklio dalyvių judesys yra praturtintas japonų butoh technika – to Lietuvoje niekas nedaro. Tai tam tikras unikalus meninės raiškos būdas, kai judesio išraiškos ieškoma giliai panirus į save.
Organizatorių nuotr.
Nei aš, nei Philas Von (choreografės vyras ir spektaklio bendrakūrėjas, aut. past.) nesame nei režisieriai, nei „tikri“ choreografai. Philas yra kompozitorius, flamenko šokėjas: jis spektakliui sukūrė garso takelį, jame šoka, vaidina, dainuoja ir šiek tiek groja. Aš į teatrą atėjau kaip vizualiųjų menų ir performanso meno atstovė, supratusi, kad šiuo metu man čia dirbti įdomiau. Kuriu kitais principais, be režisieriams ir choreografams įprastų taisyklių, todėl šokio, teatro, performanso meno, dainavimo technikų derinimas scenoje man natūralus. Man labai patinka dirbti su aktoriais, nes šokio spektaklyje jų kūryba ypač sujaudina. Jiems buvo keista, kai per repeticijas sakydavau, kad nereikia vaidinti – tiesiog būti, bet kada jie suprato, kad iš to gimsta nauja kokybė, buvo nuostabu.
Kas? Festivalio "Aura'34" uždarymas. Šokio spektaklis "Meat Factory".
Kur? Nacionaliniame Kauno dramos teatre.
Kada? spalio 6 d. 19 d.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Kaunas Blues“ šventinis šėlsmas su ugningu orkestru iš Ispanijos
Spalio 11–12 dienomis Kaune praūžus klausytojų ir pačių muzikantų pamiltam festivaliui „Kaunas Blues 24“, šios fiestos rengėjai „GM Gyvai“ klausytojams ruošia dar vieną muzikinę šventę. ...
-
„8 Kambarys“ pasiruošęs sudrebinti Kauną: laukia nepamirštama naktis3
Jau šį penktadienį, lapkričio 8 d., Kauno naktinis klubas „Taboo“ virs tikra muzikos oaze. Čia vakarėlį užkurs ir vienintelį pasirodymą Kaune surengs viena iš ryškiausių Lietuvos hiphopo scenos grupių – „...
-
Alpių poema šokyje su „Ąžuolynu“
Kiekvienas lapkritis orkestrui Ąžuolynas tarsi gimtadienis, kuris tiek klausytojams, tiek muzikantams įteikia ypatingą dovaną – pažymėtą aukščiausios prabos ženklu, unikaliais, dar niekur neskambėjusiais, kūriniais, kiekvieną kartą a...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 4–10 d.
Lapkričio 4 d. Ilgakiemio laisvalaikio salė: 10 val. – edukacija „Taupyklės vaikams: rudens kompozicijų kūrimas ant taupyklių“. Liučiūnų laisvalaikio salė: 12 ir 18 val. – neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęs...
-
Efemeriškos ribos: kelionė per gamtos atmintį ir magiškus ritualus
Geltonuojant asfaltui, apsinuoginant medžiams ir pilkėjant dangui, paroda apie gamtą ir mūsų buvimą joje tampa dar aktualesnė. Ji priverčia prisiminimais grįžti į praėjusią vasarą, šiltas dienas, miškus ir laukus. Tokia yra ir Karol...
-
K. Kleizienė ir jos žvilgsnis (ne tik) į save
„Tapau moteris, nes jas pažįstu... Nes pati esu moteris“, – taip savo kūrybą pristato Kristina Kleizienė. „Parko galerijoje“ kartu su „Pagalbos moterims linija“ atidaryta jos kūrinių paroda „Į save“...
-
Helovinas gali būti ir baisiai mielas: šioje vietoje zombiai puikiai sutaria su danieliais6
Helovinas ne visada turi būti baugus ir šiurpus. Vienas parkas Lietuvoje siūlo Heloviną švęsti baisiai mielai – tarp šimtų aplink bėgiojančių danielių, kurie puikiai sutaria su drakulomis, zombiais ir vampyrais. ...
-
Estų menininkų parodoje – skirtingi žvilgsniai į pasaulį
„Mūsų paroda eksponuojama abipus Kauno Rotušės aikštės ir man ši idėja – savotiškai romantiška“, – sako kaunietis tapytojas Reiu Tüüras, seniausios Estijos menininkų grupės „Kurs...
-
Naujame albume – istorinės gamyklų nuotraukos
Kauno miesto muziejus ne tik kaupia miesto istoriją ir skirtingus miestiečių gyvenimus atspindinčius eksponatus, pristato juos parodose ir nuolatinėse ekspozicijose, bet ir viešina juos teminiuose leidiniuose, populiarina televizijos ir radijo laid...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone spalio 28 – lapkričio 3 d.1
Spalio 28 d. Liučiūnų laisvalaikio salė: 12 val. neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi projekto „Adatėlė devyndarbė“ vilnos vėlimo užsiėmimai: „Vilnos vėlimas sausuoju ir šlapiuoju būdu“, ...