- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Įmonė „Tilsta“ neseniai užbaigė unikalų ir istorinį projektą – visame vandens kelyje nuo Kauno iki upės žiočių įrengė 553 bunas, kurios ilgam užtikrins palankias laivybai sąlygas.
Įgijo unikalios patirties
Bunos yra hidrotechnikos (vagotvarkos) statiniai, pylimai iš įvairaus stambumo akmenų, statomi prie kranto vandens tėkmei reguliuoti. Jų paskirtis – pagerinti laivybos sąlygas.
Įmonės „Tilsta“ generalinis direktorius Eduardas Grinaveckas pasakojo, kad tokio bunų statybos projekto Nemune nebūta šimtmetį, nuo tarpukario Lietuvos laikų. Vėliau Nemuno vaga būdavo stabilizuojama žvyro pylimais, kurie suirdavo po ledonešių.
„Taigi esame vienintelė įmonė Lietuvoje, įgyvendinusi šį sudėtingą projektą, – pastatėme daug tvirtų ir ilgaamžių bunų. Tam ryžomės norėdami dalyvauti istoriniame įvykyje, – teigė jis. – Be to, mūsų įmonės tikslas ir yra įgyvendinti nestandartinius projektus, kur reikia inžinerinės minties, kūrybinio darbo. Statome kelius, oro uostų dangas, elektrinių pamatus, rekonstravome Klaipėdos jūsų uosto krantines. Šiose srityse esame vieni stipriausių Lietuvoje.“
Būta daug iššūkių
Tokio bunų statybos projekto Nemune nebūta šimtmetį, nuo tarpukario Lietuvos laikų.
Įgyvendinant unikalų bunų statybos projektą įmonei „Tilsta“ teko įveikti nemažai iššūkių. Vos prasidėjo pirmieji darbai, įsiplieskė COVID-19 pandemija. „Norėjome nenutraukti darbo ir kartu suvaldyti viruso plitimą. Paskirstėme pamainas taip, kad darbas vyktų sklandžiai, nenutrūkstamai, bet su kuo mažesniu žmonių tarpusavio kontaktu, todėl didelių problemų dėl pandemijos neturėjome“, – prisimena E. Grinaveckas.
Įveikus šią krizę, užklupo kita. Dėl sankcijų Baltarusijai reikėjo pertvarkyti tiekimo grandines ir užtikrinti pagrindinės bunų žaliavos – akmenų – tiekimą. Negana to, viešojoje erdvėje pradėta skleisti melaginga informacija apie vykdomus darbus, dėl to sulaukta nemažai patikrinimų. „Jokių pažeidimų nerasta. Mūsų atsidavimą projektui ir pilietiškumą įrodo tai, kad sutaupėme daug valstybės lėšų, kai už tuos pačius projektui skirtus pinigus sugebėjome vietoj 500 bunų įrengti 553. Jų kokybe ir tvirtumu nesunku įsitikinti jau dabar, o metams bėgant statiniai tik dar labiau tvirtės“, – sakė vadovas.
Vienas didžiausių „Tilstos“ specialistų kvalifikacijos išbandymų buvo upės vandens lygio svyravimai. „Nemuno lygis gali pakilti 5 m ir buvo daug dienų, kai statomos bunos atsidurdavo 3 m gylyje. Tada darbus tekdavo tęsti nematant objekto vizualiai, remiantis brėžiniais, kuriuos stebėdamas ekskavatoriaus ekrane specialistas valdydavo techninę įrangą po vandeniu. Ypač sudėtinga buvo praėjusi vasara, nes dėl gausesnio lietaus Nemuno vanduo buvo gana ilgai pakilęs“, – pasakojo E. Grinaveckas.
Statyba: 226 km ruože įrengtos 553 bunos. / E. Virkečio nuotr.
Pagerės laivyba
Baigus projektą bunos įrengtos 226 km ruože. Kaip skelbia Vidaus vandens kelių direkcija, pastačius bunas upės vaga taps tiesesnė, sumažės krantų ir dugno erozija, sąnašos nebesikaups laivybai skirtoje upės dalyje, jos nusės tarpbuniuose arba bus pašalinamos žemsiurbėmis. Dėl to laivakelio priežiūra taps gerokai paprastesnė, o laivyba nesutriks ir sausmečio laikotarpiu. Hidrografijos specialistų teigimu, bunų poveikis bus labiausiai matomas po kelerių metų, kai susiformuos bunomis reguliuojamas laivakelis.
Vidaus vandens kelių direkcija jau pernai sulaukė laivavedžių pastebėjimų apie esminius pokyčius modernizuotuose Nemuno kelio ruožuose. Laivyba upėje tapo patogesnė – bunos reguliuoja upės vagą, ji yra kur kas gilesnė, o laivakelis tiesesnis.
Lietuvos vidaus vandenų kelias Nemuno upe ir Kuršių mariomis Kaunas–Klaipėda (E41) priklauso transeuropiniam transporto tinklui TEN-T, 1997 m. jis priskirtas tarptautinės reikšmės vidaus vandenų keliams. Vandenų kelias Nemunu per Klaipėdos uostą jungiasi su tarptautiniais maršrutais Baltijos jūroje, o per Kuršių marias – su Vakarų Europos vidaus vandenų kelių sistema.
Vandens kelias
Projekto pavadinimas:
„TEN-T tinklo kelio E41 modernizavimas“
Užsakovas: AB „Vidaus vandens kelių direkcija“
Rangovas: UAB „Tilsta“
Projektuotojas: UAB „Sweco“
Sutartis: pasirašyta 2020 09 25, darbų trukmė – 35 mėnesiai, darbų pabaiga – 2023 08 31. Fiziniai darbai pradėti 2021 m. kovą ir baigti, kaip numatyta sutartyje.
Darbų vertė: 29,7 mln. eurų su PVM.
E41 – vandens kelias, kuris yra transeuropinio transporto tinklo (TEN-T) sudėtinė dalis, taip pat Europinės svarbos vidaus vandenų kelio tinklo dalis (AGN).
Projekto darbų ruožas prasideda nuo Kauno hidroelektrinės (226 km) ir tęsiasi iki Atmatos upės žiočių (Šilutės rajonas, 0 km). Bendras ruožo ilgis 226 km, tęsiasi per šešių savivaldybių teritorijas, dalis ruožo tęsiasi pasienio ruože su Rusijos Federacija.
![](/img/dmn-pr-kd.png)
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tyrimo rezultatai baugina: įvardijo, kurių narkotikų vartojimas išaugo Kaune ir sostinėje8
Vilniuje pernai išaugo MDMA (ekstazio) vartojimas, o Kaune – kokaino, rodo naujausias kasmetinis Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centro ir Europos vandens nuotekų tyrimų grupės tyrimas. ...
-
Raudondvario dvare Kauno rajono garbės ženklais apdovanoti pasižymėję kraštiečiai7
Raudondvario dvare minint Lietuvos valstybės gimtadienį Kauno rajono meras Valerijus Makūnas Garbės ženklais apdovanojo iškilius asmenis, pasižymėjusius profesinėje ir visuomeninėje veikloje. ...
-
Valstybės diena palydėta himnu: ties Kauno pilimi net šiurpuliukai po kūną bėgiojo51
Jau 15 metų Liepos 6-ąją – Lietuvos karaliaus Mindaugo karūnavimo dieną – visame pasaulyje lietuviai vieningai gieda „Tautišką giesmę“. Prie Kauno pilies susirinkę operetės klausytojai taip iš širdies trauk...
-
„Kauno diena“ pristato „Kauno detales“: J. Jablonskio gimnazijos istorijos ir A. Kučingio biustas3
„Kauno detalių“ video pasakojimai nuo šiol – „Kauno dienos“ portale! Vienas šio projekto tikslų – kad patys kauniečiai geriau pažintų ir dar labiau pamiltų savo miestą. Nes, kaip sako „Kauno detali...
-
Pakaunėje – svarbus žingsnis: gyventojų saugumas yra didžiausia vertybė9
Kauno rajono savivaldybė ketvirtadienį pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Kauno apskrities vyriausiuoju policijos komisariatu (AVPK), pagal kurią sutarta, kad policija per savivaldybės administruojamas vaizdo kameras galės stebėti rajono erdve...
-
Krašto apsaugos ministerija siekia perimti P. Plechavičiaus kadetų licėjų
Krašto apsaugos ministerija (KAM) nuo spalio siekia iš savivaldybės bei Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) perimti Kaune esantį Generolo Povilo Plechavičiaus kadetų licėjų. ...
-
Kaunas švenčia Valstybės dieną: tradicijos, muzika, nemokami muziejai6
Liepos 6-ąją Karo muziejaus sodelyje tradiciški pakelta Vyčio Kryžiaus ordino vėliava, kurios ceremoniją atliko Lietuvos šaulių sąjungos Garbės sargybos kuopos Vėliavos būrys. Vėliau suskambo ir Kariljono varpai. Kauniečių ir miesto...
-
Kauno apygardos teisme dirbantis D. Kantaravičius teikiamas į LAT5
Prezidentas Gitanas Nausėda į Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (LAT) teisėjus teikia Kauno apygardos teisėjo Dariaus Kantaravičiaus kandidatūrą. ...
-
Dėmesio: laikinai uždaromas eismas Sargėnų viaduku2
Nuo pirmadienio dviem savaitėms uždaromas Sargėnų viadukas Kaune, penktadienį pranešė „Via Lietuva“. ...
-
Automobilio „Regitroje“ niekaip neįregistruojanti šeima: tapome situacijos įkaitais35
Nusipirkus automobilį gali tekti ilgai laukti, kol pavyks jį užregistruoti „Regitroje“, nes tiek gyva, tiek internetinė eilė – nedžiuginanti. Kaune užregistruoti automobilį panorę rokiškiečiai gali likti be nieko, mat juos sp...