- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Pagarba: 2018 m. Klaipėdoje, Turgaus g. 2, kur gyveno ir dirbo V. Didžys, buvo atidengta jam skirta atminimo lenta. Šalia jo vaikai Ieva Aras ir Martynas Didžys.
-
Pradžia: pirmasis lietuviško jachtklubo Klaipėdoje komandoras V. Didžys.
-
Grakštu: V. Didžio jachta „Rūta“ Kuršių mariose 1936–1938 m.
-
Tarp burių: V. Didžys ir Jonas Dėckis „Rūtoje“ apie 1929 m.
Mažosios Lietuvos, Klaipėdos ir uosto prijungimas prie Lietuvos 1923 m. įrodė, kad ir lietuviams jūra gali būti artima.
Mažosios Lietuvos patriotas
Gydytojas, Tilžės akto (1918 m.) signataras Valteris Didžys (1886–1977), vaistininkas Kazimieras Mažonas (1886–1958), banko tarnautojas Kristupas Plonaitis (1905–1980), uosto inžinierius Fricas (Pričkus) Bernardas Buntinas (1904–1966) žinomi kaip pirmieji buriuotojai, kurie Klaipėdoje kūrė lietuviško buriavimo pagrindus.
Išskirtinė asmenybė buvo V. Didžys. Tilžėje gyvenęs, jis po Pirmojo pasaulinio karo įsijungė į politinę ir visuomeninę veiklą, tapo Prūsų Lietuvos tautinės tarybos nariu.
Vos 22 metų jis buvo jauniausias tarp 24 žinomų asmenybių, kurios 1918 m. lapkričio 30 d. pasirašė Mažosios Lietuvos Tautinės tarybos aktą, dar vadinamą Tilžės aktu.
Šis aktas buvo politinis ir teisinis dokumentas, kuriuo reikalauta Mažąją Lietuvą prijungti prie Didžiosios Lietuvos.
Aktas buvo naudojamas kaip argumentas 1919 m. Paryžiaus taikos konferencijoje teikiant argumentus, kad Mažoji Lietuva turi būti Lietuvos dalis.
Po 1923 m. sausio 15 d. įvykusio Klaipėdos krašto sukilimo Tilžės aktu remtasi tarptautinių organizacijų prašant Klaipėdos kraštą pripažinti Lietuvos dalimi. Tai ir įvyko.
Pradžia: pirmasis lietuviško jachtklubo Klaipėdoje komandoras V. Didžys. „Jankausmuziejus.lt“ nuotr.
Gydytojas, buriuotojas, lenktynininkas
Nenuostabu, kad Klaipėdai tapus Lietuvos dalimi, 1924 m. V. Didžys atvyko ir apsigyveno šiame mieste. Dirbo Klaipėdos geležinkelio ruožo gydytoju. Tuo pat metu jis aktyviai įsiliejo į Klaipėdos visuomeninę veiklą.
Kurį laiką mokytojavo, dėstė fiziką Klaipėdos lietuviškoje gimnazijoje. Tapo Lietuvos mokytojų sąjungos valdybos nariu, ėmėsi steigti Klaipėdos krašto lietuviškas mokyklas.
Turėjo tvirtą nuostatą, kad Lietuva ir Mažoji Lietuva, taip pat Karaliaučiaus kraštas turi būti kartu.
Tuo pat metu V. Didžys buvo ir Lietuvos gydytojų sąjungos Klaipėdos skyriaus pirmininku.
Dar viena jo veikla buvo susijusi su buriavimu. Jis tapo pirmojo lietuvių jachtklubo Klaipėdoje steigėju ir komandoru. Tas laikotarpis nėra gana gerai ištyrinėtas. Labiau akcentuojami vėlesni metai, kai įkurtas Lietuvos jachtklubo Klaipėdos skyrius, kurio simboliniu komandoru buvo uosto kapitonas Liudvikas Stulpinas.
V. Didžys ne tik dalyvavo visuomeninėje veikloje, bet ir pats aktyviai buriavo.
Dar 1931 m. V. Didžys buvo įsigijęs kelioninę jolę „Aušrinė“. 1936 m. jis įsigijo tuo metu vieną populiariausių Baltijoje Hai klasės jachtą. Ją pavadino „Rūta“. Su šia jachta V. Didžys aplankė Baltijos ir Skandinavijos šalis, dalyvavo ir laimėjo prizų tarptautinėse regatose Gotlande, Rygoje, Abo Suomijoje.
1938 m. V. Didžys su savo jachta tapo I Lietuvos tautinės olimpiados čempionu.
V. Didžys savo laiku buvo žinomas ir automobilių lenktynininkas, netgi tapęs Lietuvos automobilių sporto čempionu. Klaipėdoje jis buvo įsteigęs automobilistų klubą.
Grakštu: V. Didžio jachta „Rūta“ Kuršių mariose 1936–1938 m. Lietuvos jūrų muziejaus nuotr.
Sugrįžo į Mažąją Lietuvą
Tai, kad V. Didžys buvo gerbiamas tarp buriuotojų, liudija ir tai, jog nuo 1936 m. vasario 4 d. jis buvo Lietuvos buriuotojų sąjungos Švietimo komisijos pirmininku, 1940 m. nuo balandžio iki birželio – Lietuvos buriuotojų sąjungos pirmininku, 1942–1944 m. – Vyriausiojo buriavimo komiteto prie Kūno kultūros rūmų pirmininku.
Tai jau buvo naujas V. Didžio gyvenimo etapas, nes po 1939 m., kai naciai aneksavo Klaipėdos kraštą, jis pasitraukė į Kauną. Nepaisant karo, iš dalies ir V. Didžio pastangomis buriavimas Lietuvoje nesustojo. Veikė Kauno, Trakų, Vilniaus, Šiaulių jachtklubai.
Tarp burių: V. Didžys ir Jonas Dėckis „Rūtoje“ apie 1929 m. Mažosios Lietuvos enciklopedijos nuotr.
Artėjant sovietams 1944 m. jam teko trauktis iš Lietuvos. Iš pradžių į Vokietiją, o 1949 m. į Australiją.
Po karo kurį laiką gyvendamas Vokietijoje, V. Didžys 1946 m. įsiliejo į Mažosios Lietuvos veiklą, tapo atkurtos šio krašto draugijos vicepirmininku. V. Didžys buvo vienas tų, kurie 1947 m. pasirašė Mažosios Lietuvos lietuvių protestą, vadinamąjį II Fuldos aktą, kuriuo reikalavo Karaliaučiaus kraštą prijungti prie Lietuvos. Šiuo aktu mažalietuviai, kuriuo save laikė ir V. Didžys, protestavo, kad jų tėvynę Mažąją Lietuvą kolonizuoja rusai. Buvo prašoma, kad Mažąją Lietuvą, kol ji bus sujungta su nepriklausoma Lietuva, valdytų Jungtinių Tautų komisija.
Tai, kad V. Didžys buvo Mažosios Lietuvos ir Klaipėdos krašto sūnus, liudija ir jo veikla Australijoje. Jis buvo Melburno lietuvių klubo narys, su kitais įsteigė Mažosios Lietuvos bičiulių draugiją.
Ir Australijoje jis buvo įsigijęs jachtą, buriuodavo kartu su sūnumi Martynu.
V. Didžys mirė 1977 m. Melburne. 2013 m. jo ir žmonos Liudvikos palaikų urnos vaikų Ievos Aras ir Martyno Didžio iniciatyva buvo perkeltos į Mažąją Lietuvą, į Bitėnų kapines. Bitėnuose Martyno Jankaus muziejuje saugomi ir likę asmeniniai V. Didžio daiktai, dokumentai, nuotraukos, korespondencija.
Publikacija parengta įgyvendinant Klaipėdos miesto savivaldybės iš dalies finansuojamą 2023 m. kultūros ir meno sričių projektą „Klaipėdos prijungimo prie Lietuvos 100-metis – atverti jūrų vartai į pasaulį ”, skirtą Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-mečiui.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdos apšvietimo atnaujinimas: pirmasis žingsnis žengtas
Klaipėdos miesto savivaldybės valdoma bendrovė UAB „Klaipėdos paslaugos“ prižiūri ir aptarnauja beveik 22 tūkst. miesto šviestuvų. Tačiau tik pusė jų – naujos kartos ekonomiški LED šviestuvai. Modernizuoti vis...
-
„Orlen Lietuva“ skystuosius energijos išteklius Klaipėdos terminale kraus dar bent trejus metus
Lenkijos energetikos koncerno „Orlen“ įmonė Lietuvoje dar bent trejiems metams sudarė sutartį su skystųjų energijos produktų terminalo Klaipėdoje valdytoja „KN Energies“, per „Nasdaq“ biržą antradienį prane&scaron...
-
Netektis medikų bendruomenėje: mirė jauna Klaipėdos gydytoja1
Pirmadienį medikų bendruomenę sukrėtė liūdna žinia – mirė Klaipėdos gydytoja Aurelija Gestautienė. ...
-
Perspėja: tarp jaunuolių paplito alternatyva cigaretėms
Tarp jaunuolių paplito naujas tabako produktas, pavadinimu snusas. Anot pareigūnų, tai tarsi nikotino „pagalvėlė“, dažniausiai naudojama dedant ją po viršutine lūpa ir įsisavinant pro dantenas. Nepilnamečiai snusą esą naudoja kai...
-
Dreverna nebėra provincija
Kaimu interneto enciklopedijoje vis dar vadinama Dreverna šiemet tapo sostine – mažąja kultūros sostine, kasmet sutraukiančia daugybę žmonių pramogauti ir pažinti Pamario kraštą. Tai yra didžiulis vietos šviesuolių nuopeln...
-
Lyderius pristabdė jaunieji krepšininkai
Klaipėdos miesto krepšinio mėgėjų „Mano būsto“ taurės varžybose antrą nesėkmę patyrė lyderių komanda. ...
-
Iš ekrano – neapykanta: kur ir kaip pranešti apie tokius incidentus?
Didelę gyvenimo dalį perkeldami į virtualią erdvę žmonės kartais savo emocijų ar atsitiktinių minčių negeba valdyti ir išlieja jas į viešumą, neretai nė nepagalvodami apie pasekmes. Todėl policijos, prokuratūros bei teismų darbo ...
-
Paplūdimyje – išterliota sveikuolių kabina
Antrojoje Melnragėje, prie pirties, akį rėžia grafičiais išterliota persirengimo kabina. Ji šiuo metu vienintelė paplūdimyje, palikta žiemos sezonu Baltijos jūroje mėgstantiems plaukioti sveikuoliams. Pasibaigus žiemai, visos persireng...
-
Į Klaipėdos vicemero pareigas – teisininkas?
Nors pagal daugiamandatį sąrašą daugiau nei prieš tris mėnesius į Seimą buvo išrinkta Klaipėdos vicemerė Lina Šukytė-Korsakė, iki šiol viešai neskelbta, kas ją pakeis. Dienraščio duomenimis, į &scar...
-
Smėlio gatvėje Gargžduose perkami garažai
Klaipėdos rajono savivaldybė tęsia Gargždų miesto centro atnaujinimo darbus ir vėl skelbia kvietimą parduoti garažus Smėlio gatvėje. Siekiant paspartinti teritorijos pertvarkymo darbus, garažų savininkams siūloma 10 proc. didesnė nei rinkos kaina...