- Venantas Butkus
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Carinės Rusijos transatlantinių lainerių ketvertukas ne kartą keitė vėliavas, pavadinimus, atlaikė du pasaulinius karus ir paliko istorinį pėdsaką.
Neįprastas sprendimas
Danijos princesės Dagmaros pasaulis pasikeitė 1866 m., kai ji netikėtai ištekėjo už būsimo Rusijos caro Aleksandro III. Tada ji pakeitė ne tik tikėjimą, bet ir vardą – tapo Marija Fiodorovna. Kol jos vyras dar buvo tik sosto įpėdinis, buvusi Danijos princesė su vyru ir vaikais dažnai lankydavosi savo gimtojoje šalyje. Kelionės vykdavo jūros keliu imperatoriškuoju burlaiviu.
Po beveik penkiasdešimties laimingos santuokos metų Dagmara-Marija tapo našle. Tada ji priėmė neįprastą sprendimą – dalį turto, kurį sudarė brangenybės, skirti laivų statybai. Tai nenustebino, nes ji visada domėjosi jūriniais klausimais.
Asmenybė: Sankt Peterburge Ermitaže yra Henriko von Angeli 1874 m. tapytas princesės Dagmaros (Marijos Fiodorovnos) paveikslas. / Livejournal.com nuotr.
Nebesaistoma aukšto titulo, jos sūnui Nikolajui tapus Rusijos imperatoriumi, buvusi Danijos princesė iš dalies finansavo keturių transatlantinių lainerių statybą Škotijoje. „Rossija“ (1908 m.), „Kursk“ (1910 m.), „Carj“ (1912 m.) ir „Carica“ (1915 m.) papildė „Russian American Line“ bendrovės laivyną.
Iš Liepojos į Niujorką
1900 m. Liepojoje (tada Libava) pradėjusi veikti „Russian American Line“ buvo Kopenhagoje danų įkurtos laivininkystės „Det Ostasiatiske Kompagni“ dukterinė įmonė. Ji vertėsi keleivių pervežimu maršrutu Libava–Roterdamas–Kopenhaga–Niujorkas.
Iš pradžių linija plaukiojo anksčiau pirkti garlaiviai „Mitava“, „Dvinsk“ ir „Birma“, kurios kapitonu vienu metu buvo lietuvis Liudvikas Stulpinas. Vėliau prie jų prisijungė specialiai šiai daniškos kilmės laivybos bendrovei skirti laivai.
Istorija: šis laivas turėjo „Carica“, „Lituania“, „Kosciuszko“ ir „Gdynia“ pavadinimus. / Livejournal.com nuotr.
Didžiąją keleivių dalį sudarė ekonominiai ir politiniai emigrantai. Iki Pirmojo pasaulinio karo „Russian American Line“ bendrovės transatlantiniais garlaiviais kasmet naudojosi maždaug po 60 tūkst. keleivių. Didėjant jų srautui, Liepojoje buvo pastatyti 780 vietų emigrantų namai. Juose, laukdami maršrutinio laivo, būsimi keleiviai galėjo nemokamai gyventi 5 dienas, už kitas – po 25 kapeikas per dieną.
Kelionė per Atlantą užtrukdavo 10–11 parų. Bilietas į Niujorką emigrantų klasėje kainavo 85 rublius. Pirmos klasės keleiviai už kelionę mokėjo dvigubai daugiau.
Danijos ir Lenkijos vėliavos
Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui, keturi laivai iškėlė princesės Dagmaros gimtosios šalies Danijos vėliavą. Pakeisti ir jų pavadinimai.
„Kursk“ tapo „Polonia“ ir gabeno lenkų emigrantus į Ameriką, „Carj“ buvo pavadintas „Estonia“, „Carica“ – „Lituania“, „Rossija“ – „Latvia“. Jie visi priklausė tai pačiai bendrovei, bet po atgaivinimo ji vadinosi „Baltic American Linie“.
1930 m. visą liniją su trans-atlantiniais laineriais, išskyrus „Rossija-Latvia“, kuri jau buvo iškėlusi Japonijos vėliavą, perėmė Lenkijos bendrovė „Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrçtowego“.
Kvietimas: 1913 m. „Russian American Line“ reklaminiame puslapyje buvo vaizduojamas transatlantinis laineris „Carica“. / Livejournal.com nuotr.
Iš pradžių laivuose buvo paliktos danų įgulos, kurias laikui bėgant pakeitė lenkų jūreiviai.
Trys buvę carinės Rusijos ir Danijos laivai tapo pirmaisiais Lenkijos vandenynų laineriais, kurie kursavo maršrutu Gdynė–Niujorkas.
Išskirtinė istorija
Iš šios trijulės išsiskiria prieš 105 metus Škotijoje Glazgo laivų statykloje į vandenį nuleistas 138 m ilgio plieninis šešių denių keleivinis laivas „Lituania“. Jis galėjo išvystyti 14 mazgų (26 km/val.) greitį, priimti 712 keleivių ir 290 įgulos narių.
Per 35 metus ne kartą keitėsi jo pavadinimai. Jis buvo pastatytas kaip „Carica“. Lenkai, iš danų nusipirkę garlaivį „Lituania“, nutarė jį pavadinti karo inžinieriaus ir Lenkijos nacionalinio herojaus Tadeuszo Kosciuszkos garbei.
Laivas beveik 10 metų praleido transatlantinėse linijose. Kilus karo su Vokietija grėsmei, „Kosciuszko“ buvo išsiųstas į Dartmutą. Ten, Anglijoje, nauju pavadinimu „Gdynia“ jis buvo paverstas Lenkijos jūrų pajėgų plaukiojančia baze. Prasidėjus karui, laivui buvo grąžintas ankstesnis pavadinimas. Didžiosios Britanijos vadovybė jį naudojo kaip karinį transportą Indijos vandenyne ir Viduržemio jūroje.
Interjeras: restorano salė laive „Lituania“. Praeitis: 1910 m. pastatytas vienas iš Danijos princesės laivų „Kursk“. / Livejournal.com nuotr.
Pasibaigus karui „Kosciuszko“ įgula atsisakė grįžti Lenkiją, kuri prarado nepriklausomybę, buvo sovietų okupuota. 1946 m. buvęs laivo savininkas Lenkijos bendrovė „Gdynia-American Shipping Lines“ pardavė „Kosciuszko“ Didžiosios Britanijos transporto ministerijai. Ant bortų atsirado naujas pavadinimas – „Empire Helford“. Atlikęs keletą kelionių Indijos vandenyne, jis grįžo į Glazgą, kur buvo pastatytas. 1950 metų vasarį buvusi „Carica“, „Lituania“, „Kosciuszko“ ir „Gdynia“ iškeliavo į laužyną.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ruonių šventė Palangoje: į bangas ners šimtai sveikuolių iš visos Lietuvos
Vasario 8 dieną šimtai ledinių maudynių aistruolių iš visos Lietuvos bursis į tradicinę bendruomenės šventę pajūryje – „Palangos ruoniai 2025“. Lietuvos sveikuolių sąjungos (LSS) prezidentas Simonas Dailid...
-
Darbai Karininkų ramovėje tęsiasi
Šalia piliavietės esantis šimtametis namas, kurį miestas prieš dvejus metus perleido Lietuvos kariuomenei, dar šiemet gali sulaukti statybininkų. Šiuo metu pastatas jau aptvertas statybine tvora, o fasadas uždengtas tentu...
-
Prekybininkai jau ruošiasi Valentino dienai: gyventojų didėjančios gėlių kainos neatbaido
Klaipėdos verslininkai jau ruošiasi gėlių prekybai vasario 14-ąją, Valentino dieną. Klaipėdos savivaldybė suteikė aštuoniolika leidimų lauko prekybai. Iki vadinamosios Meilės dienos šis skaičius dar keisis. Jau didėja ir gėli...
-
Dėl brolio Benedikto – peticija
Lietuvos pranciškonų vienuolynuose – pokyčiai. Paskelbus, kad brolis Benediktas Jurčys perkeliamas į kitą parapiją, klaipėdiečiai užregistravo peticiją ir renka parašus, kad būtų atšauktas šis sprendimas. ...
-
„Vilkyčių paukštyne“ baigiamas likviduoti paukščių gripo židinys
Šilutės rajone esančiame „Vilkyčių paukštyne“ antradienį baigiamas likviduoti paukščių gripo viruso židinys, pranešė Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT). ...
-
Siūlymas statyti tiltą į Kuršių neriją kelia susirūpinimą: sureagavo ir UNESCO
Lietuvos nacionalinė UNESCO komisija reiškia susirūpinimą dėl pastaruoju metu Neringos mero Dariaus Jasaičio pasisakymų, susijusių su idėja statyti tiltą per Kuršių neriją. ...
-
Pasižvalgykite: kaip atrodys naujieji Palangos J. Basanavičiaus gatvės šviestuvai
Iki birželio vidurio Palangos Jono Basanavičiaus gatvėje, aprėpiant Jūratės ir Kastyčio skverą bei Palangos tiltą, planuojama atnaujinti apšvietimą, įrengimo darbus už vieną eurą atliks konkursą laimėjusi žaliosios energetikos bendrov...
-
Žiemos išdaigos: Ventėje sužaliavo meškinis česnakas
Neįprastai šiltas sausis pažadino ne tik bites aviliuose. Ventės rage ėmė dygti girinės tulpės, sužaliavo meškinis česnakas. ...
-
Klaipėdos rajone bus pastatytos trys naujos ugdymo įstaigos
Netolimoje perspektyvoje Klaipėdos rajone planuojama statyti tris naujas ugdymo įstaigas. Skaičiuojama, kad jose atsiras papildomos 330 vietų rajono vaikams. ...
-
Senelis tapo legenda: papasakojo ir apie neįtikėtiną rankos istoriją
Keli tūkstančiai tapytojo Eugenijaus Kulviečio paveikslų yra pasklidę po visą pasaulį. Šį įstabų kūrėją likimas nubloškė į tolimąją Kolumbiją, tačiau jis visada norėjo grįžti į gimtinę. Dailininko svajonę įgyvendino jo a...