Ko Lietuvos švietimo sistema galėtų pasimokyti iš tarptautinio bakalaureato programos?

  • Teksto dydis:

Kodėl Lietuvoje verta mokytis pagal tarptautinę programą? Kokios jos stipriosios pusės lyginant su lietuviška nacionaline švietimo programa, kokias galimybes ji padidina? Į šiuos klausimus atsakė Lietuvoje apsilankę tarptautinio bakalaureato ugdymo programos ekspertai Cherine Ahmed Kamal ir Peter’is Howe’as.

Tarptautinio bakalaureato (angl. International Baccalaureate arba IB) programa yra pasauliniu mastu pripažinta akademiškai gili ir subalansuota švietimo programa. Ji ugdo ne tik intelektines, bet ir socialines, emocines bei fizines mokinių kompetencijas ir yra itin vertinama prestižinių universitetų visame pasaulyje.

Kembridžo, Oksfordo universitetai Jungtinėje Karalystėje, Stanfordo universitetas JAV arba Aarhus universitetas Danijoje – tai žymiausi universitetai iš 2 tūkst., kuriuose pripažįstamas ir vertinamas tarptautinio bakalaureato diplomas. Stojantiesiems tarptautinio bakalaureato diplomas atveria galimybes į dideles nuolaidas mokslui, kursų kreditus, stipendijas ir kitą su stojimu susijusią naudą daugelyje universitetų.

Klaipėdos licėjus, kuriame šiemet lankėsi tarptautinės programos ekspertai, tarptautinio bakalaureato programą pradėjo įgyvendinti dar 2019 metais. Pasak mokyklos vadovės dr. Reginos Kontautienės, šios programos ugdymo praktikos jau taikomos ir nacionalinės programos rėmuose.

„Tarptautinio bakalaureato mokymosi programa yra patraukli tuo, kad ji skirta ne tik ugdyti vaiko sugebėjimus mokslo srityje. Šiandien Klaipėdos licėjuje jau visose ugdymo pakopose nuo 1 iki 12 klasės įgyvendiname akredituotas tarptautinio bakalaureato programas, esame tokia vienintelė mokykla Lietuvoje. Matome tarptautinio bakalaureato programos didelius privalumus ugdant mokinių kūrybiškumą, analitinį, kritinį mąstymą, socialines, savivaldaus mokymo(si) kompetencijas“, – teigė dr. R. Kontautienė.

Programa atsiradusi iš geriausių ugdymo praktikų

Kanadietis ugdymo ekspertas P. Howe’as tarptautinio bakalaureato programoje pradėjo dirbti beveik prieš tris dešimtmečius. Metams bėgant specialistais buvo pakviestas prisidėti ir prie programos tobulinimo bei ilgus metus dirbo tarptautinio bakalaureato programos koordinatoriumi įvairiose pasaulio šalyse (Kanadoje, Šveicarijoje, Italijoje). Šiuo metu P. Howe‘as gyena ir dirba Prahoje.

„Pirmą kartą su šia programa susidūriau dar 1997 dirbdamas gimtajame Toronte (Kanada). Ši programa man iš karto paliko didžiulį įspūdį. Tarptautinio bakalaureato programa atsirado septintajame praeito amžiaus dešimtmetyje (1968 m. Ženevoje, Šveicarijoje). Šios programos tikslas buvo sukurti tokią ugdymo programą, kuri suteiktų tarptautiniu mastu priimtiną stojimo į universitetą kvalifikaciją vaikams, kurių tėvai buvo diplomatai arba tarptautinių organizacijų darbuotojai, o jų šeimos nuolat kartu keliaudavo po įvairias šalis“, – teigė P. Howe’as.

Pasak eksperto, IB programa tuo metu išsiskyrė iš kitų, nes joje buvo aiškiai išskirtos kelios pagrindinės ugdymo disciplinos ir prie jų prijungtos kūrybiškumą, kritinį mąstymą ir įvairią visuomeninę veiklą skatinančios ugdymo metodikos. P. Howe’o teigimu, tarptautinio bakalaureato programa buvo sudarinėjama paimant geriausius įvairių ugdymo programų akcentus ir adaptuojant juos pagal unikalią ugdymo filosofiją.

Svarbiausia – kritinio mąstymo ugdymas

Nuo 2014 metų tarptautinio bakalaureato programoje dirbanti ekspertė ir egzaminuotoja iš Egipto Ch. A.Kamal teigė, kad tarptautinio bakalaureato sistema laikui bėgant tapo etaloniniu pavyzdžiu tiek nacionalinėms, tiek ir kitoms tarptautinėms ugdymo programoms.

„Dauguma šiuo metu vyraujančių tarptautinių ugdymo sistemų išties pavyzdžiu laiko tarptautinio bakalaureato programą. Net ir nacionalinės programos daugelyje šalių vis labiau pildosi įvairiomis IB programos patikrintomis ugdymo praktikomis. Šio programos tikslas yra ne vien siekti aukštų akademinių rezultatų, bet formuoti įvairiapusę, kritiškai mąstančią ir plačiai pasaulį matančią asmenybę“, – teigė Ch. A. Kamal.

Kolegei pritarė ir P. Howe’as. Pasak eksperto, tarptautinė programa palieka nemažai laisvės pedagogams taikyti įvairias skirtingas mokymo metodikas tam, kad padėtų plačiau ir giliau įsisavinti mokomąją medžiagą.

„Tarptautinio bakalaureato programoje labai didelis dėmesys skiriamas gilesniam ir platesniam ugdomojo dalyko įsisavinimui. Pavyzdžiui, jei mokiniai mokosi apie Antrąjį ar Pirmąjį pasaulinį karą, šioje temoje yra akcentuojami ne tik faktai, kada ir kas vyko, bet taip pat giliai nagrinėjamos ir šių konfliktų priežastys, įvairūs iki tol vykę procesai, kurie galėjo nulemti tokią istorinę įvykių eigą. Mokiniai yra kviečiami plačiai diskutuoti, atvirai išsakyti savo asmeninę nuomonę apie įvairius šiais istoriniais laikotarpiais vykusius procesus. O svarbiausia, kad jie yra vertinami ne vien pagal tai, ar jie teisingai įvardijo datą ar faktą, bet pagal tai, kaip jie geba pagrįsti savo poziciją. Net jei išsakyta pozicija yra prieštaringa konkrečiai pamokoje išdėstytai nuomonei“, – teigė P. Howe’as.

Švietimo srityje dirbu jau daugelį metų ir drąsiai galiu teigti, kad labiau subalansuotos ir visapusiškai asmenybę ugdančios programos man dar neteko matyti.

Platesnės galimybės studijuojant prestižiniuose pasaulio universitetuose

Pasak tarptautinio bakalaureato programos ekspertų, mokymosi pagal IB programą naudas mokiniai labiausiai pajaučia pradėję mokytis aukštojoje mokykloje.

„Iš esmės ši programa moko mokinius mokytis. Patiems atrasti ir kritiškai įvertinti gaunamą informaciją. Tai labai artima aukštųjų mokyklų sistemoms. Todėl mokiniai, baigę mokyklą pagal tarptautinio bakalaureato programą, labiausiai jos privalumus pajaučia vos pradėję mokslus universitete. Jie pastebi, kad mokytis ir prisitaikyti prie aukštosios mokyklos sistemos jiems yra žymiai lengviau nei tiems, kurie mokykloje mokėsi pagal kitas ugdymo programas“, – teigė P. Howe’as.

Pasak ugdymo ekspertės Ch. A. Kamal, kai kuriuose pasaulio universitetuose tarptautinio bakalaureato programos absolventams net yra suteikta galimybė studijas baigti anksčiau nei įprasta.

„Pavyzdžiui, kai kuriuose JAV universitetuose tarptautinio bakalaureato programos mokiniams yra suteikta galimybė studijas baigti ne per ketverius, o per trejus metus. Tai tik parodo labai pozityvų aukštųjų mokyklų požiūrį į šios programos mokymo lygį“, – pastebėjimais dalijosi Ch. A. Kamal.

Organizatorių nuotr.

Nepaisant skirtingų požiūrių – kasmet vis labiau plečiasi

Pasak ugdymo eksperto iš Kanados P. Howe’o, tarptautinio bakalaureato programa vis labiau plečiasi visame pasaulyje, nepaisant to, kad kai kurios šalys ir ne vienodai vertina šios programos privalumus.

Trijų vaikų tėvas P. Howe’as teigė, kad visi jo vaikai yra baigę mokslus pagal tarptautinio bakalaureato programą.

„Švietimo srityje dirbu jau daugelį metų ir drąsiai galiu teigti, kad labiau subalansuotos ir visapusiškai asmenybę ugdančios programos man dar neteko matyti. Pagal IB programą mokėsi visi trys mano vaikai, todėl ir kaip tėvas galiu pasakyti, kad ši programa tikrai atliepė visus mano vaikų ugdymosi poreikius“, – sakė P. Howe’as.

Ugdymo įstaigoms – griežti reikalavimai

Klaipėdos licėjaus direktorės dr. R. Kontautienės teigimu, jų ugdymo įstaiga šiuo metu tarptautinio bakalaureato programą įgyvendina visose ugdymo pakopose (nuo 1 iki 12 kl.). Pasak mokyklos vadovės, norint vykdyti šią programą, ugdymo įstaiga turi atitikti įvairius reikalavimus.

„Kiekviena IB programą įgyvendinanti mokykla kas penkerius metus yra vertinama užsienio ekspertų. Vertinimo metu stebima, kaip programa įgyvendinama mokykloje, kokios pedagogų kompetencijos įgyvendinant programą, kaip mokyklos filosofija atliepia IB filosofiją ir kiti programos įgyvendinimui svarbūs veiksniai.

Per dvi dienas ekspertai susitinka su mokytojų, pagalbos vaikui specialistų bei vadovų komandomis, bendrauja su mokiniais, jų tėvais. Stebi pamokas, vertina mokymo(si) aplinką. Vėliau tuo pagrindu priimamas sprendimas dėl galimybės mokyklai toliau tęsti IB programos įgyvendinimą. Penkerių metų principo laikomasi ir sistemingai atnaujinant dalykų mokymo programas. Tai nuoseklus procesas, kai mokytojams sistemingai, kas penkerius metus, organizuojami mokymai užsienio šalyse pagal ruošiamas atnaujintas programas, keičiamos mokymo priemonės. Visa tai atsispindi ir egzaminų užduočių sudaryme“, – kalbėjo dr. R. Kontautienė.

Pasak dr. R. Kontautienės, Klaipėdos licėjus jau yra išleidęs tris tarptautinio bakalaureato programos abiturientų laidas, kurių egzaminų rezultatai yra aukštesni už bendrą pasaulinį IB mokyklų vidurkį. Mokyklos vadovės teigimu, šiuo metu nemažai tarptautinio bakalaureato programos praktikų licėjus taiko ir dirbant pagal nacionalinę ugdymo programą.

Palankūs tarptautinių ekspertų vertinimai

Atlikę tarptautinio bakalaureato programos įgyvendinimo vertinimą Klaipėdos licėjuje ekspertai itin palankiai įvertino licėjaus pedagogus ir edukacinę aplinką.

„Novatoriški licėjaus mokytojai, priėmę iššūkį dėstyti IB mokymo programą anglų kalba, šiuo drąsiu žingsniu puikiai visai bendruomenei atskleidė IB programos vertybes. Pokalbių metu darbuotojai ir mokiniai išreiškė visišką pasitikėjimą mokyklos vadovybe, kuri, jų nuomone, visada reaguoja į jų poreikius ir pasiūlymus.

Klaipėdos licėjuje sukurta teigiamos energijos kupina unikali kultūra ir mokymosi aplinka, pilna vilties ir optimizmo bei labai stipraus bendruomeniškumo ir savitarpio palaikymo jausmo. Mokiniai jaučia, kad jų mokytojai juos pažįsta ir yra įsipareigoję maksimaliai padėti jiems realizuoti savo potencialą. Programos įgyvendinimas mokykloje glaudžiai atitinka IB programos standartus ir praktiką“, – rašoma tarptautinių ekspertų išvadose.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių