- Vida Olechnovičienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pagal senuosius lietuviškus papročius Kalėdų šventės ženklas – didžioji kaladė, žemaičių dar vadinama blukiu, o aukštaičių – ugnies mituliu. Tikėta, kad jam galima perduoti ir palikti visas savo kaltes, nuodėmes ir pykčius. Tai galima padaryti, trinktelint per blukį lazda ar kokiu kitu daiktu, galvojant apie tai, kas neišsipildė, kas mus trikdo ir pykdo.
Sudeginus blukį, bus sudegintos ir jame slypinčios blogybės ir nepritekliai, bus išlaisvinta gausa ir šviesa. Kalėdų blukis kupinas įkalintų galių, jį sudeginę išvaduosime gėrį, išlaisvinsime mums priklausančią Dieviškąją kūrybos ugnį. Vienas žmogus to blukio nė iš vietos negalėdavo pajudinti, toks masyvus jis būdavęs. Jo vilkimas suburdavo bendruomenę linksmam ritualui.
Kaimo gyventojai užnerdavo virves ant storos medinės kaladės arba kelmo ir vilkdavo ją per visą kaimą, užsukdami į kiekvieną kiemą. Kaimo gale iškilmingai sukurdavo laužą ir sudegindavo. Buvo tikima, kad piktajai dvasiai gana pasižiūrėti į žmogaus akis ir jį paveiks tas žvilgsnis, todėl velkantieji – blukvilkiai – prisidengdavo kaukėmis, kad nelabąsias nubaidytų.
Tampydavo jaunimas, vaikinai. Persirengdavo čigonais, mitiniais gyvūnais, nepažįstamais žmonėmis. Blukvilkiai visą laiką dainuodavę, šokdavę, per blukį šokinėdavę, netgi visokių pokštų aplankytų sodybų šeimininkams prikrėsdavę. Sveikindavo ir linkėdavo. Kiemo šeimininkai atsidėkodami vaišindavo.
Literatūroje galima rasti ir tokių paaiškinimų, kad, jei į kiemą atvelkama kaladė, tai ateinančiais metais linai, javai gerai derės, kopūstų galvos, burokai bus kaip kaladė, o kad ją išvilktų, reikia pavaišinti.
Paprotys buvo žinomas visoje kaimyninėje Latvijoje. Latviai ir patį Kūčių vakarą vadina blukio vakaru. Lietuvoje daugiau liudijimų apie jį išlikę iš šiaurinių – artimesnių Latvijai – regionų. XIX a. pabaigoje jo paplitimo arealas, anot kraštotyrininko Igno Jablonskio, buvęs tarp Daukšių, Grūšlaukės, Lenkimų, Mosėdžio, kuriame užaugo ir visi trys pagrindinių šaltinių apie blukio vilkimo papročius Lietuvoje autoriai: Simonas Daukantas, Motiejus Valančius, Jurgis Pabrėža. Žeimelio apylinkes, esančias Latvijos pasienyje, aprašęs Jonas Šliavas taip pat mini čia buvus tokį paprotį.
Nuolatinės datos nebuvo: Latvijoje blukis vilktas tarp Šv.Martyno (gruodžio 11 d.) ir Kalėdų, o Šiaurės Lietuvoje – tarp Kalėdų ir Pelenų dienos (vėliausiai kovo 9 d.). Simonas Daukantas rašė: "Po kalėdinių vaišių ir ateities pagal žvaigždes spėjimo", Motiejus Valančius – "antros Kalėdų dienos vakare", Jurgis Pabrėža – "pirmą Kalėdų dieną", Jonas Šliavas – "tempiamas per kaimą Kūčių vakarą, o paskui kryžkelėje sudegindavo". Vyrai čia kaladę prisimindavo ir atšventus Užgavėnes, Pelenų dieną. Seniau Pelenų dieną Lietuvoje trinką valkiodavo gana dažnai.
Kai kuriuose šalies regionuose blukio vilkimo paprotys buvo gyvas iki Pirmojo pasaulinio karo. XX a. Žemaitijoje, o kai kur ir Aukštaitijoje toks paprotys virto pretekstu pasivaišinti ir įgijo "silkių vežiojimo" pavadinimą.
Istoriko Aivaro Lileikos teigimu, senovinė lietuvių Blukvilkio tradicija lėmė ir lietuvišką Kalėdų pavadinimą, kuris susijęs su žodžiu kaladė. Algirdas Julius Greimas teigia tai buvus bendruomeninio solidarumo švente, įkvepiančia gerus kaimynų santykius.
Jonas Vaiškūnas, analizuodamas blukio simbolinę prasmę ir aktualumą dabarties žmogui, teigia: "Šiuolaikinis žmogus sakytų: juk saulė vis tiek sugrįš, ritualas neturi prasmės. Senovės žmogus mąstė šiek tiek kitaip. Pasaulis, žinoma, gali sugrįžti ir be apeigos, tačiau apeigos reikia pačiam žmogui tam, kad pamatytų, kaip tai įvyks. Atlikdamas apeigą žmogus siekė sustiprinti savo dvasinę ir fizinę imuninę sistemą, norėjo ugdyti pasitikėjimą, kad jis gali kažką nugalėti. Neatlikus apeigos, saulė konkrečiam žmogui gali ir nesugrįžti. Saulė užgęsta su visu pasauliu, kai mes mirštame. Blukio deginimo apeiga yra ne fizinių kūnų ritualas (kad jiems būtų gerai), bet savo paties apsivalymas. Lietuvių mitologija be galo graži, tik reikia žvelgti per metaforinę prizmę. Šiuo ritualu svarbu ne išvaryti žiemą, bet išvaryti mirtį iš savęs, kad tęstųsi gyvenimas. Šis ritualas labai kryptingas, jo paskirtis – padėti žmogui išgyventi užkoduojant arba užkalbant jo žmogiškąją valią ir galią."
Seną blukvilkio deginimo tradiciją kviečia palaikyti Lietuvos liaudies buities muziejus Rumšiškėse. Gruodžio 27 d., trečiąją Kalėdų – Ledų – dieną, kai nevalia didelių darbų dirbti, o tinkamiausia – svečiuotis, čia vyks blukvilkio deginimo šventė. Pradžia – 12 val.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje nuvilnijo kalėdinių giesmių festivalis
Prieš Naujuosius metus uostamiestyje tęsiasi šventinių renginių maratonas. ...
-
Į gyvenimą žiūrėti kaip į dovaną
Kiekvieno menininko kelias yra unikalus, o kelionės pradžia dažnai tampa pagrindu, ant kurio statoma visa kūryba. Monikos Jagusinskytės kuriamas meninis pasaulis - tai subtili sintezė tarp tekstilės, kūno ir vaizdo, pasakojimas apie moterišką p...
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
Marija Prymačenko (1909–1997) – viena ryškiausių Ukrainos liaudies meno atstovių, kurios kūryba šiandien tapo ne tik ukrainietiškos kultūros simboliu, bet ir tautos atsparumo ženklu. Jos gyvenimo ir kūrybos istorija &nda...
-
Ant mirties slenksčio balansavęs Valentinas Masalskis: atsitiktinumų gyvenime nėra11
Panevėžyje žinomas Lietuvos aktorius ir režisierius Valentinas Masalskis, statydamas spektaklį Juozo Miltinio dramos teatre, netikėtai atsidūrė realaus ligonio vaidmenyje. Menininkas sutiko viešai pasidalinti istorija apie užslėptą sveikatos ...
-
Amerikoje gyvenanti menininkė: svajonėse ir sapnuose regiu save gimtinėje15
Dažnai tikime, kad Naujieji metai gali atnešti stebuklą, o štai JAV gyvenanti menininkė Jolanta Talaikienė sako, kad stebuklai esame mes patys. „Kiekvienas gimstame po savo žvaigžde, kiekvienas gimęs jau apdovanotas. Tačiau kaip tas...
-
Dialogas tarp magiškojo realizmo ir realizmo magijos
„Kas moka pasakoti, tas turi viską.“ Tarasas Prochaska ...
-
Parodoje – ekspresyvūs sielos atspindžiai11
Atvaizdo atvaizdas, arba kaip sugriauti nusistovėjusį portreto žanrą... Paroda, kuri nepaliks abejingų: vieni nesupras ar net piktinsis ekspozicija, kiti atras tai, kas nematoma ir atpažins sielos portretus. Vis dėlto, vieno sakinio per maža Galaunių ...
-
Gatvės menas – laikina puošmena ar nesuprastas paveldas?1
Kauną būtų galima pavadinti tikru gatvės meno miestu. Pastatų sienas ir kitas viešąsias erdves čia puošia ne viena įspūdinga neofreska, dažną praeivį priverčianti bent trumpam stabtelėti. Piešinių tiek daug, kad netgi siūlo...
-
99 proc. erdvės, 1 proc. šokio lygu 100 proc. tikroviškumo
Neseniai susimąsčiau: kur ir kaip baigiasi mūsų galaktika? Kas slypi už jos ribų? Ar už visatos ribų tęsiasi tiesiog beribė tuštuma, kurioje net aidas nuskęstų nepasiekiamoje tyloje? Apie tokius dalykus galvojau dar vaikystėje – dar...
-
Valstybės kontrolierius: sudėtinga užtikrinti UNESCO vertybių priežiūrą
Atlikus auditą paaiškėjo, kad Lietuvoje nesilaikoma kai kurių tarptautinių reikalavimų, siekiant apsaugoti UNESCO vertybes. Valstybės kontrolieriaus teigimu, komunikacijos trūkumas, neatliekamas poveikio paveldui vertinimas bei tikslių duomen...