- Parengta pagal pranešimą spaudai
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vis daugiau miestų siekia mažinti taršą ir skatinti alternatyvų judumą, kad sukurtų harmoningą ir ekologišką aplinką. Ar galime įsivaizduoti miestus, kuriuose kasdieniai poreikiai patenkinti be ilgo kelio į centrą, naudojant tik pėsčiųjų ir dviračių takus?
Tvarūs sprendimai
„Tikėtina, kad Lietuvos didmiesčiuose atsiras daugiau žaliųjų sprendimų, tokių kaip lietaus sodai, žalieji stogai, pėsčiųjų ir dviračių takai, kurie subtiliai prisidės prie miesto mikroklimato ir oro kokybės gerinimo“, – prognozuoja Kauno technologijos universiteto Statybos ir architektūros fakulteto (KTU SAF) docentė dr. Indrė Gražulevičiūtė-Vileniškė, kalbėdama apie Lietuvos miestų ateitį per artimiausius 10–20 metų.
Pasak jos, išmaniosios vandens ir energijos taupymo sistemos taps neatskiriama miesto infrastruktūros dalimi, harmoningai įsiliedamos į urbanistinį vaizdą. Viešosios erdvės taps patrauklesnės ir funkcionalesnės, skatindamos gyventojus daugiau laiko praleisti lauke ir stiprinti ryšį su gamta.
„Šie tvarūs sprendimai leis miestams vystytis ekologiškai, išlaikant harmoniją tarp modernių poreikių ir paveldo“, – priduria KTU SAF lektorė Laura Jankauskaitė-Jurevičienė.
Kyla iššūkių
I. Gražulevičiūtė-Vileniškė pristato 15 minučių miesto koncepciją, kurios tikslas – sukurti žmogui patogią ir lengvai pasiekiamą urbanistinę aplinką. Ši idėja grindžiama principu, kad visos kasdienės paslaugos būtų pasiekiamos per 15 minučių pėsčiomis ar dviračiu.
„Ši urbanistinė struktūra skatina vietos ekonomikos augimą, mažina priklausomybę nuo automobilių, prisideda prie geresnės oro kokybės ir klimato kaitos švelninimo. Ji taip pat stiprina bendruomeniškumą ir socialinę sanglaudą, skatindama aktyvų gyventojų dalyvavimą vietos gyvenime. Be to, toks planavimas gerina gyvenimo kokybę, užtikrindamas lengvą prieigą prie žaliosios infrastruktūros, kuri yra itin svarbi tiek fizinei, tiek psichologinei sveikatai“, – teigia ji.
Vis dėlto 15 minučių miesto koncepcijos įgyvendinimas kelia tam tikrų iššūkių. Vienas pagrindinių – finansinių išteklių trūkumas. Norint, kad miestas iš tikrųjų taptų patogus ir patrauklus pėstiesiems, būtinos didelės investicijos į infrastruktūros ir paslaugų pertvarką.
„Didėjantis užstatymo tankumas gali neigiamai paveikti gyventojų privatumą, sumažinti viešųjų erdvių, žaliųjų plotų, paskatinti triukšmo ir oro taršos augimą. Be to, tokie pokyčiai gali keisti rajono ar net viso miesto vizualinį identitetą. Kitas svarbus iššūkis – socialinė ir ekonominė segregacija: kylant nekilnojamojo turto kainoms patraukliausiose vietose, mažesnes pajamas gaunantys gyventojai gali būti priversti keltis į periferinius rajonus“, – pastebi KTU mokslininkė.
Nepaisant šių iššūkių, 15 minučių miesto koncepcija turi potencialą tapti svarbia Lietuvos miestų tvarios raidos kryptimi.
„Svarbu paminėti, kad 15 minučių miesto koncepcija, kurią šiandien daugelis miestų laiko tvarumo siekiamybe, yra susijusi su amerikiečių miestų planuotojo Clarence’o Perry 1920–1930 m. pasiūlytu kaimynystės vieneto modeliu. C. Perry skatino kurti miesto rajonus, kuriuose gyventojai galėtų pėsčiomis pasiekti visas kasdienes paslaugas, taip stiprinant bendruomenės struktūrą“, – pasakoja I. Gražulevičiūtė-Vileniškė.
Pasak jos, šiandien, kaip ir C. Perry laikais, siekiama, kad miestai būtų orientuoti į vietinių paslaugų prieinamumą, socialinę sanglaudą ir aktyvų gyvenimo būdą. Tačiau svarbu pabrėžti, kad, nepaisant policentrinės miesto struktūros, kuri užtikrina įvairias kasdienio aptarnavimo ir laisvalaikio galimybes, išlieka poreikis aukštos kokybės didesnių centrų, kuriuose gyventojai gautų išskirtinių kultūrinių, švietimo ir kitų paslaugų ir patirčių.
Prireikė dviejų kartų
Pasak L. Jankauskaitės-Jurevičienės, daugelis miestų jau žengia reikšmingus žingsnius tvarumo link. „Pavyzdžiui, Amsterdame (Nyderlanduose) išvystyta pažangi pėsčiųjų, dviračių ir viešojo transporto infrastruktūra, o Norvegijos sostinė Oslas siekia tapti miestu be išmetamųjų dujų iki 2030 m.“, – dalijasi ji.
KTU mokslininkė pasakoja, kad Paryžius (Prancūzija) ir Pontevedra (Ispanija) plečia pėsčiųjų zonas ir riboja automobilių eismą miesto centruose. Pontevedra, kaip alternatyvą automobilių stovėjimo aikštelėms mieste, įrengė požeminių aikštelių už centro ribų, siūlydama apie 1 700 nemokamų stovėjimo vietų. Vokietijos mieste Heidelberge automobilių stovėjimo aikštelės įrengiamos po pastatais ir toks projektavimas reglamentuojamas teisiniais dokumentais, o aplinka prie pastatų skiriama viešosioms erdvėms įrengti.
„Įdomus pavyzdys – Cheonggyecheon upės atkūrimas Seule (Pietų Korėjoje). Vietoj beveik 6 km ilgio greitkelio buvo atgaivinta upė, sukurta žalioji viešoji zona pėstiesiems, kuri padeda mažinti karščio salas, taršą ir triukšmą miesto centre“, – sako ji.
Kaip draugiškas miestas pėstiesiems ir dviratininkams labiausiai žinoma Kopenhaga (Danija). Šis miestas savo garsiuoju Strøget pėsčiųjų gatvės projektu nuo 1962 m. siekia mažinti automobilių transportą. Projektas prasidėjo nuo vienos gatvės, tačiau ilgainiui išsiplėtė iki viso miesto.
„Nepaisant to, danų architektas Janas Gehlas sakė, kad, norint pakeisti miestą, pirmiausia reikėjo pakeisti žmonių mąstymą. Tam prireikė dviejų kartų – maždaug 50 metų“, – dalijasi L. Jankauskaitė-Jurevičienė.
Todėl vienas svarbiausių iššūkių, siekiant tvaraus miesto, yra visuomenės, įskaitant valdžios ir verslo atstovus, švietimas ir įpročių keitimas. Pavyzdžiui, įpročių keitimą galima pradėti nuo Kauno Žemųjų Šančių esamos Nemuno pakrantės išsaugojimo, pritaikymo žmonėms ir gyvūnams, o ne siekio šią teritoriją urbanizuoti, tiesiant automobilių eismo gatvę su jų stovėjimo vietomis.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Po teismo sprendimo premjeras nekeičia nuostatos dėl partnerystės, bet mato klausimą Seime
Teismui lapkritį antrą moterį pripažinus vaiko mama, tai nekeičia Vyriausybės programinės nuostatos dėl partnerystės įstatymo, sako premjeras Gintautas Paluckas. ...
-
Paluckas: kitąmet bus imamasi teisinių pakeitimų Regionų ministerijai įsteigti
Kitais metais ketinama imtis teisės aktų pakeitimų, reikalingų Regionų ministerijai steigti, LRT televizijos laidoje „Dienos tema“ ketvirtadienį sakė premjeras Gintautas Paluckas. ...
-
Kai kuriuose Lietuvos rajonuose sninga, labiausiai – Rokiškyje
Jau beveik gruodžio vidurys, tačiau Lietuvoje sniego reikia gerai paieškoti. Vis dėlto, jo rasti galima. Apie pasirodžiusį sniegą žmonės praneša feisbuko grupėje „Orų entuzastai“. ...
-
Rukloje pasikeitė atgrasymo misiją Lietuvoje vykdančios Vokietijos brigados
Rukloje ketvirtadienį pasikeitė atgrasymo misiją Lietuvoje vykdančios Vokietijos kariuomenės brigados. ...
-
Kasčiūnas: Lietuva gali tapti traukos objektu sirams, nenorintiems grįžti į tėvynę10
Daugeliui Europos šalių stabdant sirų pabėgėlių prieglobsčio prašymus ir kalbant apie jau gyvenančių išsiuntimą iš šalies, Lietuva kol kas nieko daryti nesirengia. Migracijos tarnyba aiškina, kad sirams Lietuv...
-
Senovės baltų religinei bendrijai „Romuva“ suteiktas valstybės pripažinimas8
Seimas ketvirtadienį suteikė valstybės pripažinimą senovės baltų religinei bendrijai „Romuva“. ...
-
„Kalėdos keliauja į apkasus“: Kaunas kviečia susivienyti gerumui
Artėjant didžiosioms metų šventėms, viešoji įstaiga „Iki pergalės“ drauge su Kauno savivaldybe kviečia susivienyti gerumui – siųsti kalėdines dovanas Chersono, Pakrovsko, Torecko ir Sumų apskrityse kovojantiems ukraini...
-
Vilniaus arkikatedroje atveriama Valavičių koplyčia
Vilniuje ketvirtadienį bus atverta ir pašventinta Vilniaus šv. vyskupo Stanislovo ir šv. Vladislovo arkikatedros bazilikos Valavičių koplyčia. ...
-
Nausėda įstatyme siūlo numatyti, kad gerų sąlygų neįgaliesiems nebuvimas – diskriminacija
Prezidentas Gitanas Nausėda siūlo įstatymu apibrėžti, kad tinkamai pritaikytų sąlygų neužtikrinimas yra laikomas diskriminacija negalios pagrindu. ...
-
Šiemet pirmą kartą fiksuojamas sumažėjęs ozono sluoksnis: ar verta nerimauti?
„Virš Šiaurės Europos sumažėjo ozono sluoksnis“, – pranešė Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba. ...