Edukologas G. Cibulskas: mokytojo profesija – neįtikėtinai galinga

  • Teksto dydis:

Šiandien dažnai vartojamas žodis „lyderis” turi įvairiausių atspalvių. Štai komandos lyderis krepšinio aikštelėje dažniausiai įsivaizduojamas ne tik kaip daugiausiai taškų renkantis žaidėjas, bet ir emocinis ramstis, vedantis komandą į priekį sunkiausiu metu.

Verslo organizacijoje šis žodis dažniausiai taikomas vadovams, užtikrinantiems produktyvų darbą ir generuojantiems didžiulius pelnus. Specialistų teigimu, lyderio vaidmens turėtų imtis ir pedagogai mokyklose, nes būtent jie gali padėti vaikams būti sėkmingiems gyvenime.

Apie šiuolaikinį mokytoją ir jam reikalingas lyderio savybes „Samsung Mokykla ateičiai” kalbasi su edukologu, Doc. Dr. Gintautu Cibulsku.

– Ar kiekvienas  dirbantis  ugdymo įstaigoje būti lyderiu?

– Esu įsitikinęs, kad kiekvienas pedagogas ar mokyklos personalo darbuotojas gali tapti lyderiu. Svarbu pabrėžti, kad lyderis yra nebūtinai tas, kuris užima vadovaujančias pozicijas. Čia kalbama apie lyderį asmeniniame lygmenyje. Lyderystė, visų pirma, yra menas daryti įtaką. Pedagogai lyderiai yra tie, kurie sugeba mokinius įkvėpti, ir, visų svarbiausia, parodyti prasmę net ir menkiausiose detalėse.

– Ar tai yra paprasta?

– Mokytojo profesija yra neįtikėtinai galinga – net ir patį nuobodžiausią dalyką jis gali paversti įdomiu. Todėl esminė pedagogo pareiga – įkvėpti ir sudominti, o vėliau jau viskas priklauso nuo paties jaunuolio. Jaunimas mokyklose dažnai nemato mokymosi prasmės, jų protai pamokų metu paprasčiausiai užsiblokuoja, todėl mokytojas turi padėti tą prasmę atrasti.

Tai padaryti nėra lengva, todėl, visų pirma, pedagogams reikia užduoti svarbų klausimą sau: koks yra mano tikslas ir kodėl aš esu čia? Ar todėl, kad jaučiu elementariausią pareigą ir tai yra mano darbas, ar todėl, kad jaučiu atsakomybę bei noriu, jog mano mokiniai gyvenime būtų sėkmingi? Tie, kurie siekia išugdyti motyvuotą ir ambicingą jaunimą, tikiu, ieškos ir atras efektyviausius būdus, siekiant įgyvendinti savo profesinę viziją ir išugdyti kiek įmanoma daugiau ateities lyderių.

– Ar mokytojo vaidmuo nėra sumenkęs šiuolaikinių technologijų kontekste?

– Informacinės technologijos yra nuostabus dalykas, kuris ženkliai palengvina ugdymo procesą, padaro jį įdomiu, padeda moksleivius įtraukti ir sudominti - jos suteikia fantastiškų galimybių. Dabar nereikia nuobodžiai „pyškinti“ elementarios mokomosios medžiagos įprastu būdu prie lentos. Įvaldęs naujausias technologijas, pedagogas gali organizuoti įdomų ugdymo procesą, sugalvoti įtraukiančias užduotis, kurių metu patys mokiniai ieškotų informacijos, o mokytojui beliktų tik ją apibendrinti. Mokinys pats gali viską sėkmingai susirasti „Google“, „Youtube“ ar kitose platformose.

Giliu mano įsitikinimu, individualių užduočių formulavimas pamokų metu yra labai reikšmingas efektyvaus ugdymo proceso veiksnys. Džiugu matyti, kad Lietuvoje vis daugiau mokytojų šiuolaikines inovacijas naudoja pamokų metu.

– Kokios yra svarbiausios šiuolaikinio pedagogo savybės?

– Svarbiausia mokytojo savybė – būti geru savo srities specialistu. Vis dėlto, to neužtenka. Šiandien, kaip ir minėjau, labai svarbu turėti viziją, kuriai reikia suteikti prasmę, o tą prasmę perduoti savo mokiniams. Taip pat, šiandieniniame ir greitai besisukančiame pasaulyje reikia būtų šiuolaikišku.

Mokytojai pirmosioms naujųjų mokslo metų pamokoms turėtų teikti išskirtinį dėmesį. Pavyzdžiui aš, pirmųjų paskaitų metu kalbuosi su studentais, bandau išsiaiškinti jų gyvenimo vizijas, ko jie siekia. Geriau pažinus savo auditoriją, mokytojai ar dėstytojai gali lengviau padėti išpildyti jaunuolių profesines svajones, padėti jiems suformuoti bei išryškinti tikslus ir  jų siekti. Tokie mokytojai tampa autoritetu savo mokiniams - jie noriai lanko pamokas, semiasi ne tik mokslinės, bet ir gyvenimiškos patirties.

– Kalbate apie sėkmingą moksleivių ateitį. Ar mokymosi rezultatai šiuo klausimu yra reikšmingi?

– Geri pažymiai yra viena iš siekiamybių, tačiau mokyklose tai neturėtų būti svarbiausias dalykas. Juk jūs eidami pas kirpėją ar gydytoją neklausėte, kokius pažymius jis gaudavo mokykloje. Jums rūpi tai, kad tam tikra paslauga būtų atlikta kokybiškai. Todėl mokytojai turėtų labiau koncentruotis į mokinių sėkmę ateityje, o ne į pažymį dienyne. Sėkminga vaikų ateitis priklauso nuo vertybinio stuburo ir gebėjimo socializuotis – šiems dalykams ir turėtų būti skiriamas didžiausias dėmesys.

Aš su savo studentais, ypač pirmakursiais, bendrauju daug. Dažnai klausiu, apie jų įsimintiniausią ir geriausią mokytoją. Žinote, dauguma jų, mylimiausią savo mokytoją įvardija tą, kuris skatino siekti tam tikrų tikslų, nukreipė tinkama gyvenimo kryptimi, parekomendavo tam tikras studijas. Tai įrodymas, kad vien  geresnio pažymio reikalavimas, nepakankama priemonė.

Apie programą „Samsung Mokykla ateičiai“

Skaitmeninių mokymų programa „Samsung Mokykla ateičiai“ siekiama tobulinti mokytojų skaitmeninio raštingumo kompetenciją, mokyti pokyčių valdymo, lyderystės ir kurti mokyklose motyvuojančią, kūrybiškumą skatinančią mokymosi aplinką. Per dvejus metus mokymų pedagogams programą jau baigė 160 mokytojų iš visos Lietuvos. Mokymų metu pedagogų komandos rengia skaitmeninių pokyčių savo mokykloje projektus, kuriuose pateikia viziją, kaip spręsti mokyklos bendruomenei aktualią problemą, tobulinti mokymo procesą ir tokiu būdų pagerinti mokinių mokymosi rezultatus. Mokyklai, parengusiai reikšmingiausią poveikį turintį ir tvariausią projektą, skiriamas 10 000 eurų vertės prizas „Samsung“ technologijoms įsigyti. Šį prizą į savo mokyklas jau yra parvežę Rokiškio Juozo Tūbelio progimnazijos ir Kvėdarnos Kazimiero Jauniaus gimnazijos pedagogai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių