- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pastarosiomis dienomis viešojoje erdvėje pasirodė ne vienas kelių policijos pranešimas apie avarijas sukėlusius jaunuolius. Kas verčia jaunimą prie vairo elgtis neatsakingai?
Pavojingas jaunimo požiūris
Per kelių eismo nelaimes ES kasmet žūsta tiek žmonių, kiek galėtų tilpti į 250 vidutinio dydžio keleivinių lėktuvų. Kiekvienai mirtinai avarijai statistiškai tenka keturi eismo įvykiai, per kuriuos nukentėję asmenys patiria dešimt sunkių sužalojimų ir 40 lengvų. Paskaičiuota, kad dėl eismo įvykių susidaranti žala visuomenei siekia apie 130 mlrd. eurų. Iki 2020 m. ES siekia keliuose žūstančiųjų skaičių sumažinti perpus. Lietuva taip pat prisideda įgyvendinant šią programą. Pirmasis šių metų pusmetis nuteikia optimistiškai, nes keliuose, lyginant su praėjusiais metais, žuvo beveik 16 proc. mažiau žmonių. Praėjusiais metais per šešis mėnesius žuvusiųjų buvo 102, o šiemet – 86.
Didžiausią nerimą eismo saugumo specialistams kelia jaunų vairuotojų sukeliami eismo įvykiai. Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, vairuotojai, neseniai baigę vairavimo mokyklas, daro gana daug tyčinių Kelių eismo taisyklių pažeidimų. Užsienio mokslininkų atlikti tyrimai parodė, kad paauglių nuo dvylikos iki šešiolikos metų požiūris į rizikingą vairavimą jau yra susiformavęs. Jie teigė, kad tokie KET pažeidimai kaip greičio viršijimas nėra moraliai neteisingas, taip pat jie neapgailestautų, jeigu viršytų greičio ribojimus. Panašūs rezultatai – ir tiriant jaunuolių nuo 17 iki 24 metų nuostatas.
ES mirčių statistika rodo, kad automobilių avarijose žūsta vis daugiau jaunų vairuotojų. Ypač daug 18–24 metų amžiaus jaunuolių avarijose žūsta vasarą. Kas penktas žuvusysis šiltuoju sezonu yra jaunas žmogus. Pagrindine avarijų priežastimi nurodomas rizikingas vairuotojų elgesys.
Nuostatos keičiasi sunkiai
Vytauto Didžiojo universiteto mokslininkės Renata Arlauskienė ir Auksė Endriulaitienė tvirtina, kad jau mokymosi proceso metu dauguma būsimųjų vairuotojų turi susiformavusį požiūrį, tačiau jis nėra pastovus, todėl pateikiama nauja informacija ir praktinis vairavimas yra svarbūs būsimų vairuotojų nuostatoms dėl eismo saugumo susiformuoti. Vis dėlto užsienio mokslininkai, tyrinėjantys jaunų vairuotojų elgesį kelyje, atkreipia dėmesį, kad rizikingai vairuoti linkę jauni vairuotojai dar pavojingesni tampa pirmaisiais metais, nes jų realūs ar numanomi vairavimo įgūdžiai pirmaisiais vairavimo metais po truputį gerėja. Daugiau drąsos rizikuoti linkusiems vairuotojams prideda ir neigiamų veiksnių nebuvimas – pavyzdžiui, jie nebūna nubaudžiami už KET pažeidimus.
Neseniai bendrovės "Ford" užsakymu Prancūzijoje, Vokietijoje, Italijoje, Ispanijoje ir Jungtinėje Karalystėje atlikta apklausa atskleidė, kad net 57 proc. jaunų vairuotojų nesilaiko greičio apribojimų, kas antras vairuotojas siunčia teksto žinutes, kas trečias priima skambučius ir trumpąsias žinutes, kas šeštas nesegi saugos diržų, kas aštuntas, sėsdamas prie vairo, vartoja alkoholinius gėrimus, o kas dešimtas žiūri filmus ar televizijos laidas.
R.Arlauskienės ir A.Endriulaitienės teigimu, tam, kad taip nevyktų, labai svarbu jau tarp besimokančių vairuoti asmenų formuoti suvokimą, ką reiškia saugiai vairuoti. Mokslininkės atkreipia dėmesį, kad mokymosi procesas vairavimo mokyklose gali lemti būsimų vairuotojų nuostatų kitimą, tačiau iki galo neaišku kaip.
Linkę labiau rizikuoti
Be to, kad mokant vairuoti labai svarbu išugdyti tinkamas elgesio kelyje nuostatas, mokslininkai ragina nepamiršti ir emocijų. Ypatingą reikšmę čia turi vairavimo baimė. Ši baimė, atidžiau tyrinėjama tik pastarąjį dešimtmetį, susijusi su tikru ar įsivaizduojamu pavojumi kelyje patirti avarijas, susidurti su netikėtomis vairavimo situacijomis ir kritišku kitų eismo dalyvių vertinimu.
JAV mokslininkė July Hatfield tyrinėjusi jaunų, 16–25 metų, vairuotojų baimes, nustatė, kad jaunesni vairuotojai mažiau bijo vairuoti ir palankiau žvelgia į rizikingą vairavimą nei vyresni kaip 35 metų asmenys. Jaunimo psichologiją tyrinėjantys mokslininkai sako, kad jauni vairuotojai nelabai bijo mirties, todėl ne jos, o galimo skausmo baimė turėtų būti veiksmingesnė mėginant sumažinti jų ketinimus rizikingai vairuoti. Tokių minčių šalininkų teigimu, norint paskatinti jaunus vairuotojus pasirinkti saugesnį vairavimą reikėtų padidinti jų baimę pasitelkus socialines reklamas, kuriose būtų vaizduojami galimi neigiami avarijos padariniai, kai važiuojama dideliu greičiu.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Praėjusią savaitę NATO naikintuvai vieną kartą kilo lydėti Rusijos orlaivių2
Pastarąją savaitę NATO oro policijos funkcijas Baltijos šalyse vykdantys naikintuvai vieną kartą kilo atpažinti ir lydėti tarptautinę oro erdvę pažeidusių Rusijos orlaivių, pirmadienį pranešė Krašto apsaugos ministerija (KAM)...
-
Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijai vadovaus pulkininkas R. Dumbliauskas4
Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijoje pirmadienį įvyko mokyklos viršininko pasikeitimo ceremonija. Vadovavimą Lietuvos karo akademijai perėmė pulkininkas Ričardas Dumbliauskas, šiose pareigose pakeitęs brigados generolą Alman...
-
Vilniaus rajono mokyklų vadovai su I. Gaižiūnu aptarė ketvirtokams privalomą patikrinimą1
Vilniaus rajono mokyklų vadovai pirmadienį su švietimo, mokslo ir sporto viceministru Ignu Gaižiūnu aptarė nuo šių metų privalomą lietuvių kalbos nacionalinį mokinių pasiekimų patikrinimą ketvirtokams. ...
-
V. Vitkauskas: nesama duomenų apie sprogimą lėktuvo viduje, jis nesileido avariniu būdu (interviu)2
Nacionalinio krizių valdymo centro vadovas Vilmantas Vitkauskas sako, kad pareigūnai neturi duomenų, jog Vilniuje pirmadienio rytą nukritusiame DHL krovininiame lėktuve gaisras būtų kilęs dar iki smūgio į žemę ar kad orlaivio pilotai būtų buvę s...
-
Kalėdoms besiruošianti Šilutė įrengs ledo čiuožyklą1
Gražiausioms metų šventėms, kaip ir kiti miestai, besiruošianti Šilutė šiemet gyventojus nustebins ne tik ne tik kalėdinėmis puošmenomis. Šilutės Hugo Šojaus dvare intensyviai vyksta darbai. Čia įrengin...
-
Paryžiuje atidengtas Lietuvos partizanų vado J. Lukšos atminimo ženklas1
Paryžiuje savaitgalį atidengtas Lietuvos partizanų vado Juozo Lukšos-Daumanto atminimo ženklas, pranešė Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras. ...
-
Policijos generalinio komisaro pavaduotojais paskirti R. Žekonis ir O. Plesko
Policijos generalinio komisaro pavaduotojais nuo pirmadienio paskirti Renaldas Žekonis ir Oksana Plesko, pranešė Policijos departamentas. ...
-
Rusijoje iškelta byla žinomam Ukrainos rėmėjui Š. Jasiukevičiui, kaltina terorizmu
Rusijos tyrimų komitetas pirmadienį paskelbė, kad pradėjo baudžiamąją bylą dėl Lietuvos piliečio Šarūno Jasiukevičiaus, kurį įtaria terorizmu Rusijos Kursko srityje, kur yra įsiveržusios Ukrainos pajėgos. ...
-
Ekspertė: nukritusio lėktuvo apgadinto namo gyventojai galės reikalauti kompensacijų1
Po Vilniuje įvykusios aviakatastrofos, aviacijos teisės ekspertė bei advokatų bendrijos „AVERUS“ vadovaujančioji partnerė Laura Čereškaitė-Kinčiuvienė teigia, kad nuo jos nukentėję asmenys galės reikalauti kompensacijos. Anot jo...
-
Sostinėje – dar vienas pokytis: gyventojai tokio sprendimo nesupranta
Dar vienas infrastruktūros pokytis Vilniuje – sostinėje nebeliks spalvotų konteinerių. Sprendimas priimtas dėl estetikos, siekiant išlaikyti vientisą architektūrinį dizaino vaizdą, kad spalvoti konteineriai neužgožtų pastatų. Vieni pr...