- Parengta pagal pranešimą spaudai
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dar 2015 m. Jungtinių Tautų Organizacija (JTO) priėmė gaires, kuriose nurodyti pagrindiniai žingsniai, padėsiantys kovoti su klimato kaita iki 2030 m. Kauno technologijos universiteto (KTU) doktorantė įsitikinusi, kad, norint pasiekti užsibrėžtus kovos su klimato kaita tikslus, būtina su tvarumu supažindinti vaikus jau pradinėse klasėse.
Kompleksiškumo paralyžius
KTU Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto (SHMMF) edukologijos doktorantė Greta Matusevičiūtė sako, kad, kalbant apie kompleksines pasaulio problemas, neretai mokytojus apima kompleksiškumo paralyžius – dėl per didelio kiekio informacijos ir pačios problemos sudėtingumo mokytojams tampa sunku perteikti jų svarbą mokyklinio amžiaus vaikams.
„Kompleksiškumo paralyžius – žmogiška reakcija į sudėtingus pasaulio iššūkius ir temas, kai susidurdami su problema, kurią sunku iki galo suprasti, tampame lyg suparalyžiuoti, jaučiamės negalintys nieko pakeisti. COVID-19 infekcijos sukelta pandemija ir karas Ukrainoje mus moko, kad turime gebėti greitai prisitaikyti ir išlaikyti kūrybiškumą, ieškodami būdų, kaip susidoroti su sudėtingomis temomis“, – akcentuoja G. Matusevičiūtė.
Sprendimo būdas
Stengdamiesi įveikti kompleksiškumo paralyžių ir atkreipti didesnį vaikų dėmesį į tvarumo temas, mokytojai taip pat gali pasitelkti kūrybiškumą, pavyzdžiui vaidinimus, atliekamus pamokose, ar tapybą, kuri supažindintų vaikus su gamtoje vykstančiais procesais. Svarbiausia, pasak doktorantės, vaikams sudaryti sąlygas pamatyti, apmąstyti ir reflektuoti savo įpročius ir jų įtaką klimato krizės kontekste jiems priimtinu būdu.
„Menas pamokose gali sujungti net kelias disciplinas, pavyzdžiui, matematiką ir gamtos mokslus, lietuvių kalbą ir dailę. Meniniai mokymo būdai leidžia apmąstyti savo elgesį. Jei kalbame apie konkrečią meno sritį, pavyzdžiui, teatrą, jis leidžia išbandyti aplinkosaugos būdus ir ieškoti kitokių pasirinkimų nei vaikas įpratęs“, – teigia KTU doktorantė.
Menas pamokose gali sujungti net kelias disciplinas, pavyzdžiui, matematiką ir gamtos mokslus, lietuvių kalbą ir dailę.
Kuriant forumo teatro etiudus pamokose su vaikais tampa lengviau nagrinėti sudėtingas temas. G. Matusevičiūtė priduria, kad taip moksleiviai gali pabūti kito žmogaus batuose ir susidurti su iššūkiais iš skirtingų perspektyvų, įsijausdami į kito žmogaus vaidmenį.
„Svarbu prisiminti, kad teatras pamokose – ne klasės meninis pasirodymas. Jis turėtų skatinti socialinę atsakomybę ir norą veikti. Šių metodų panaudojimas leidžia vaikams parepetuoti savo veiksmus, kuriuos vėliau galės pritaikyti realiame gyvenime“, – tikina G. Matusevičiūtė, kuri savo disertacijoje nagrinėja teatro įtraukimo į pamokų veiklą naudą.
Efektyvūs pavyzdžiai
Meno pritaikymo pamokose pavyzdžių galima rasti ir užsienio mokyklose. G. Matusevičiūtė pasakoja, kad viename tyrime, atliktame Švedijos priešmokyklinėse klasėse, mokiniai buvo aktyviai įtraukti į vaidinimą, kuriame jie kviesti susitapatinti su bitėmis ir nugyventi dieną avilyje.
„Vaidinimo metu mokiniai susipažino su bite motinėle, gynėsi nuo žmonių purškiamų pesticidų ir buvo kviečiami pasirūpinti nuo pesticidų susirgusiomis bitėmis. Galiausiai pjesės pabaigoje mokiniams buvo išdalyti maišeliai su gėlių sėklomis, kurias jie galėjo pasodinti prie savo namų, kad taip geriau pasirūpintų bitėmis savo aplinkoje“, – kalba G. Matusevičiūtė.
Šio tyrimo išvados atskleidė, kad teatras kaip pedagogikos priemonė yra galingas, padeda tyrinėti ir skatinti naujas žinias sudėtingais klausimais, pavyzdžiui, rūšių nykimo ir tvarumo. G. Matusevičiūtė dirba mokykloje su pradinių klasių mokiniais, todėl ją itin domina tvarumo klausimų integracija. Be to, ji nori prisidėti prie tyrinėjimų siekiant atskleisti, kaip galima kuo geriau paruošti jaunąją kartą ateičiai, kuri klimato krizės kontekste gali atrodyti itin sudėtinga.
„Sąmoningai einant šiuo keliu mano gyvenime atsirado ir doktorantūros studijos, sudominusios mane dar studijuojant magistrantūroje. Supratau, kad norėčiau toliau gilinti ir analizuoti savo pasirinktą temą“, – atvirauja ji.
G. Matusevičiūtė įsitikinusi, kad pasirinkimas studijuoti doktorantūroje turi būti rimtai apgalvotas, nes šis studijų procesas reikalauja daug pastangų ir atsidavimo. Žinoma, nors iššūkių doktorantūros studijos ir nestokoja, pati kelionė savo atradimais tikrai džiugina.
„Šis procesas – vienas įdomiausių nuotykių. Mokymosi patirtis visiškai skiriasi nuo anksčiau buvusių, jos metu būna ir nevilties momentų, tačiau gaunamas atradimo džiaugsmas – neįkainojamas“, – sako G. Matusevičiūtė.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Atskleidė, kodėl M. K. Čiurlionio vardo Vilniaus oro uoste dar nematyti
Nuo sausio Vilniaus oro uostui laikinai suteikus kompozitoriaus ir dailininko Mikalojaus Konstantino Čiurlionio vardą, kol kas jame nematyti jokių tai pažyminčių ženklų, meninius sprendinius Vyriausybė žada pateikti vėliau. ...
-
Pasienyje su Baltarusija tryliktą parą paeiliui – ramu
Lietuvos pasienyje su Baltarusija tryliktą parą iš eilės neapgręžtas nė vienas neteisėtas migrantas, sekmadienį pranešė Valstybės sienos apsaugos tarnyba. ...
-
Kelionių organizatoriai: tikrai yra kelialapių juokingomis kainomis
Lietuvoje ir Europoje pastaraisiais metais žiemą trūkstant sniego, lietuviai šaltojo sezono atostogas vis dažniau praleidžia slidinėdami Skandinavijos šalyse, tačiau aktyviai keliauja ir po šiltuosius kraštus, sako turizmo ve...
-
Baltarusiai Vilniuje surengs protesto akciją „Lukašenką – į smulkintuvą“
Paaiškėjus, kad tiek Lietuvoje, tiek kitose valstybėse gyvenantys baltarusiai neturės galimybės balsuoti sekmadienį vyksiančiuose prezidento rinkimuose, užsienio šalyse planuojami protesto renginiai. Kaip pranešė Baltarusijos opozi...
-
Neringos savivaldybė prašys UNESCO lėšų krantinių rekonstrukcijai: tam reikėtų 40 mln. eurų
Sausio pradžioje dėl pasenusių ir nepakankamai aukštų krantinių Kuršių marios užliejo Nidą, Pervalką ir Juodkrantę. Todėl reaguodama į tai Neringos savivaldybė planuoja dėl krantinių rekonstrukcijai reikalingų lėšų kreipt...
-
Vilnius mini 702-ąjį gimtadienį: sostinėje vyko tradicinė vėliavų pakėlimo ceremonija
Šeštadienį Vilniui minint 702-ąjį gimtadienį Rotušės aikštėje vidurdienį vyko miesto vėliavų pakėlimo ceremonija. ...
-
Į Romą iš Vilniaus turėję vykti keleiviai dėl techninių kliūčių išskraidinti kitu reisu
Iš Vilniaus į Romą šeštadienio rytą kilęs „Ryanair“ lėktuvas dėl techninių priežasčių vėl turėjo leistis sostinėje, keleiviai popiet išskraidinti kitu orlaiviu. ...
-
Teisėsaugai sprendžiant, ar pradėti tyrimą dėl „Teltonikos“ istorijos, Paukštys apsilankė STT
Teisėsaugai sprendžiant, ar pradėti ikiteisminį tyrimą dėl politikų ir verslininkų galimai nusikalstamų veikų, įgyvendinant „Teltonikos“ projektą, šią savaitę Specialiųjų tyrimų tarnyboje (STT) apsilankė minėtos įmonės ...
-
Pasienyje su Baltarusija dvyliktą parą paeiliui nefiksuota neteisėtų migrantų
Lietuvos pasienyje su Baltarusija dvyliktą parą iš eilės neapgręžtas nė vienas neteisėtas migrantas, šeštadienį pranešė Valstybės sienos apsaugos tarnyba. ...
-
KAM skaido Rūdninkų karinio miestelio antrąjį etapą, kviečia daugiau įmonių
Naujoji Krašto apsaugos ministerijos (KAM) vadovybė nusprendė į tris dalis išskaidyti Rūdninkų karinio miestelio statybos antrąjį etapą ir pakvietė daugiau įmonių dalyvauti pavasarį prasidėsiančiose atrankose. ...