Su „Formulės-1“ žvaigždėmis bendraujantis lietuvis tikisi tapti viena jų

Šį savaitgalį Bahreine startuojančiame "Formulės-1" lenktynių sezone lietuviškų akcentų nebus, tačiau Lietuvoje bus žiūrovų, kurie apie prestižines varžybas žino ne iš nuogirdų. Gustas Grinbergas yra ne tik lenktyniavęs daugelyje F1 trasų, bet ir bendrauja ne su vienu elitiniu lenktynininku, o kai kuriuos jų yra ir aplenkęs. Kol kas – tik virtualiai.

Nuo penktadienio Bahreino "Sakhir" trasoje riaumoja greičiausių pasaulio bolidų motorai. Pirmas dvi dienas čia vyksta įvadiniai važiavimai dėl starto pozicijų, o sekmadienį vakare prasidės pats desertas – pirmojo etapo varžybos – Bahreino "Grand Prix". Iš viso čempionate iki pat gruodžio vidurio planuojama surengti 23 etapus.

Po žiemos pertraukos F1 komandos grįžta gerokai pasikeitusios. Nors ekipos liko tos pačios kaip ir pernai, dvi jų pakeitė pavadinimus. "Renault" tapo "Alpine", o "Racing Point" nuo šiol vadinsis skambiau – "Aston Martin".

Lenktynininkų gretose permainų gerokai daugiau. Lenktynėse debiutuos legendinio Michaelio Schumacherio sūnus Mickas, rusas Nikita Mazepinas ir japonas Yuka Tsunoda, tačiau nebematysime Danilo Kvyato, Alexanderio Albono, Romaino Grosjeano ir Kevino Magnusseno.

17-metis vilnietis Gustas Grinbergas – vienas perspektyviausių Europos ir Azijos "Le Mans" serijų dalyvių. Jose jis skriejo ir daugeliu F1 trasų. Tačiau pastaraisiais mėnesiais pandemijai pakoregavus realių lenktynių tvarkaraščius, jaunuolis persikėlė į virtualiąsias varžybas. Lietuvis gavo vardinį kvietimą į "VCO Pro Sim Series" čempionatą, kuriame dalyvauja 44 geriausi pasaulio realūs ir 44 simuliatoriais lenktyniaujantys lenktynininkai. Praėjusį rudenį startavusio čempionato prizų fondą sudaro 50 tūkst. JAV dolerių. Būtent ten G.Grinbergas susigrūmė su vienu F1 šio sezono favoritų Maxu Verstappenu, Rubensu Barichellu, Romainu Grosjeanu ir daugeliu kitų pasaulinės klasės lenktynininkų ir ne vieną jų aplenkė.

"Visi jie – normalūs žmonės. Tikrai nuoširdžiai bendraujame, nėra jokio pasipūtimo, niekas nežiūri, kad tu jaunesnis ar iš kokios tu šalies", – pasakojo G.Grinbergas.

Prognozė: po bandymų Bahreino trasoje "Red Bull" bolidų akcijos smarkiai pakilo, o "Mercedes", atvirkščiai – smuko. Scanpix nuotr.

– Bahreino trasa, kurioje vyks pirmasis lenktynių etapas, pavadinta šalia besidriekiančios "Sakhir" dykumos garbei. Kuo ypatinga ši trasa? – paklausėme lietuvio.

– Kiek žinau, pirmasis etapas buvo planuotas Australijoje, bet dėl pandemijos organizatoriams teko koreguoti planus. Visas Bahreino etapas yra ypatingas tuo, kad lenktynės ten vyksta tamsiuoju paros metu. Tikriausiai tai daroma ir dėl mažesnio karščio, ir dėl šou. Tamsoje apšviestos skriejančios "formulės" atrodo itin įspūdingai.

– Ar aplink tvyranti prieblanda ir dirbtinis trasos apšvietimas etapą daro sudėtingesnį patiems lenktynininkams?

– Nemanau. Pirmiausia, Bahreino trasa yra kokybiškai apšviesta. Tarkime, "Endurance" ilgų distancijų lenktynėse, kur dalyvauju aš, trasa dieną ir naktį yra visiškai kitokia. Tamsa daug ką keičia, nes mes naudojame tik savo automobilių šviesas, trasa gerai neapšviesta. Todėl mes turime gerokai koreguoti stabdymo ir sukimo taškus. Bahreine tokios didelės korekcijos nereikalingos.

– O kaip dėl iš dykumos atpučiamo smėlio? Ar jis gali tapti nemaloniu faktoriumi dalyviams?

– Tai prideda kitokių elementų nei Europos etapuose. Mes esame lenktyniavę trasose greta dykumos Australijoje. Tai daro didelę įtaką ypač pirmiesiems važiavimams. Vėliau savaitgalio metu sukibimas gerėja, todėl reikia atidžiai stebėti trasos dangą, kiek smėlio nusivalė arba kiek kitą dieną jo atsirado vėl. Taip pat būtina įsivertinti padangas, jų dėvėjimąsi, būtina ir atitinkamai koreguoti mašinos nustatymus.

– Kuriose iš F1 trasų esate lenktyniavęs?

– LMP3 kategorijoje esu važiavęs Belgijos "Spa", Anglijos "Silverstone", Italijos "Monza", Barselonos, Malaizijos "Sepang" trasose. Labiausiai patiko "Spa". Labai įdomi trasa – aukštyn žemyn. Savo žavesio turi istorinė "Monza", kurioje galima važiuoti itin greitai. Kaip žiūrovas buvau nuvykęs į F1 Anglijoje ir Vokietijoje – Hockenheime.

– Amžinas klausimas: kas labiau lemia rezultatus F1 – lenktynininko meistriškumas ar technika?

– Vienareikšmiškai – technika, ypač F1. Kita vertus, matome, kad toje pat komandoje važiuojantys lenktynininkai pasiekia gerokai skirtingų rezultatų, tarkime Maxas Verstappenas iš "Red Bull" ar Lewisas Hamiltonas iš "Mercedes". Jų meistriškumas padeda pakilti aukščiau už komandos draugus. Bet, žinoma, jei vairuoji "Williams", kad ir koks geras būtum, čempionato nelaimėsi.

– Jeigu aiškintumėte populiariai: ar lenktynės, kuriose važiuojate jūs, yra labai toli nuo F1?

– Jei palygintume greičiausius automobilius gatvėje ir greičiausias lenktynes pasaulyje F1, tai mūsų klasė būtų kažkur per vidurį. Šiaip automobiliai konstruojami panašiais principais, tik tiek, kad mes turime stogą virš galvos, stiklą. Žinoma, mažiau galios, technologinių naujovių. "Formulė-1" daug daugiau valdo motoro kompiuteris, o mes tą darome labiau savo dešine koja (šypsosi). Kita vertus, LMP3 mes irgi turime tiesioginę telemetriją (įrangą, fiksuojančią techninius mašinos veiklos duomenis – aut. past.), grįžtančią į "boksus", turime ir kalną ten sėdinčių inžinierių, kaip ir F1.

Paskutiniame etape aplenkiau Maxą Verstappeną, Rubensą Barichello, Romainą Grosjeaną, o bendrai čempionate Maxas už mane šiek tiek greitesnis, bet kiti F1 lenktynininkai nuo manęs atsilieka.

– "Šiek tiek" skiriasi ir lenktynininkų atlyginimai bei komandų biudžetai… Nors pastaraisiais mėnesiais realios lenktynės ir nevyko, jūs su F1 lenktynininkais dalyvaujate tarptautiniame virtualiųjų lenktynių čempionate. Kuriuos jų pavyko aplenkti?

– Paskutiniame etape aplenkiau Maxą Verstappeną, Rubensą Barichello, Romainą Grosjeaną, o bendrai čempionate Maxas už mane šiek tiek greitesnis, bet kiti F1 lenktynininkai nuo manęs atsilieka. Su komandos draugu stabiliai užimame 6–8 vietas, o dalyvių yra labai daug.

– Virtualiosios lenktynės skamba kažkaip nerimtai. Tarsi vaikiškas žaidimas…

– Anaiptol! Šiais pandeminiais laikais jos neįtikėtinai išpopuliarėjo. Atsirado pinigų prizams, ypač auga sirgalių susidomėjimas e.sportu. F1 lenktynininkai į e.sportą nemažai investuoja patys, tad ir aš turėjau įšokti į šį traukinį. Labai tobulėja ir simuliatorių lygis, tad dabar virtualusis valdymas beveik idealiai atitinka veiksmus realiose lenktynėse. Tai nebėra tik pramoga ir žaidimas. Virtualusis valdymas reikalauja gana rimto pasirengimo ir meistriškumo lygio.

Alga: brangiausio (L.Hamiltonas su akiniais) ir pigiausio (Y.Tsunoda) lenktynininkų atlyginimai skiriasi daugiau nei 100 kartų. Scanpix nuotr.

– Su kuriais iš F1 lenktynininkų palaikote draugiškus santykius, pabendraujate neformaliai?

– Virtualiosiose lenktynėse turime bendrą chatą (virtualųjį pokalbių kambarį). Tiesa, ten apie lenktynes šnekame nedaug, kad nesusipyktume ir susitikę galėtume pažiūrėti vienas kitam į akis (juokiasi). Daugiau aptariame tai, kas apskritai vyksta e.sporto pasaulyje. Žinoma, yra ir asmeninių temų. Tiek Maxas, tiek kiti vaikinai bendrauja nuoširdžiai, be jokio pasipūtimo ar panašiai.

– Grįžkime prie F1 sezono. Kurios komandos ir lenktynininkai, jūsų nuomone, turi daugiausia šansų laimėti titulus?

– Nors po sėkmingų testų Bahreine daugelis pakeitė prognozes "Red Bull" komandos naudai, aš manau, kad "Mercedes" lieka favoritu. Jie išspręs tas technines problemėles, kurių iškilo per testus. Ne veltui jie triumfavo visuose čempionatuose nuo pat 2014-ųjų. Tikiuosi, kad kitos komandos bus daug arčiau lyderių nei ankstesniais metais, kai intrigos pritrūkdavo. Daugiau siurprizų galime laukti ir lenktynininkų įskaitoje, kur turėtų būti daugiau netikėtų etapo prizininkų. Septyniskart pasaulio čempionas Lewisas Hamiltonas lieka favoritu, bet ir favoritai daro klaidų. Jei Maxui pavyktų sukurti daugiau spaudimo, intriga gali išlikti iki paskutinių etapų.

– L.Hamiltonas pagal čempiono vardus pavijo legendinį vokietį Michaelį Schumacherį bei turi progą šiemet tapti tituluočiausiu F1 lenktynininku istorijoje. Kame Lewiso fenomenas: ar jis kažkoks lenktynių antžmogis?

– Ne antžmogis, bet ypač geras ir labai stabilus vairuotojas. Lewisą įtraukčiau į "Top 10" geriausių lenktynininkų F1 istorijoje. Žinoma, ta "Mercedes" galia už jo nugaros britui labai daug duoda. Jei jis sėdėtų prie "Haas" ar "Williams" vairo, tiek titulų nelaimėtų.

– Už kurį lenktynininką šiemet sirgsite jūs?

– Už Fernando Alonso. Žavi jo universalumas. 39-erių ispanas į F1 grįžta po poros metų pertraukos. Manau, kad buvęs pasaulio čempionas grįžta dar stipresnis, nes įgijo daug patirties skirtingose lenktynių disciplinose. Per tuos kelerius metus jis išbandė viską: nuo "Le Mans" 24 valandų lenktynių, iki "Indy500" ir Dakaro lenktynių. Manau, kad ispanas šiemet gali tapti savotišku F1 juoduoju arkliuku.

– Negaliu nepaklausti apie lietuvius: ar realu kada nors tikėtis F1 lenktynėse išvysti ir mūsų šalies lenktynininką?

– Šiuo metu atrodo, kad nerealu, kad ir kaip aš ar kiti perspektyvūs mūsų lenktynininkai to norėtume. Rasti tokio lygio finansavimą būtų kažkas fantastiško. Kita vertus, pavyzdžiui, estai, panašu, kad tokią galimybę turės jau greitu laiku. Pas juos užaugo keletas labai gabių vaikinų, kurie domina rimtas komandas. Tad gal savo šanso sulauksime ir mes, svarbu nenustoti progresuoti.


Komandų reitingas

1. "Mercedes"

2. "Red Bull"

3. "McLaren"

4. "Alpine"

5. "Ferrari"

6. "AlphaTauri"

7. "Aston Martin"

8. "Alfa Romeo"

9. "Williams"

10. "Haas"

Lenktynininkų atlyginimai

1. Lewisas Hamiltonas ("Mercedes") – 46 mln. eurų.

2. Fernando Alonso ("Alpine") – 17,15 mln. eurų.

3. Maxas Verstappenas ("Red Bull") – 16 mln. eurų.

4–5. Sebastianas Vettelis ("Aston Martin") – 14,22 mln. eurų.

4–5. Danielis Ricciardo ("McLaren") – 14,22 mln. eurų.

6–7. Valtteri Bottas ("Mercedes") – 9,2 mln. eurų.

6–7. Charlesas Leclercas ("Ferrari") – 9,2 mln. eurų.

8. Kimi Raikkonenas ("Alfa Romeo") – 6,29 mln. eurų.

9. Carlosas Sainzas jaunesnysis ("Ferrari") – 5,72 mln. eurų.

10. Estebanas Oconas ("Alpine") – 3,89 mln. eurų.

11. Sergio Perezas ("Red Bull") – 2,88 mln. eurų

12–14. Lance‘as Strollas ("Aston Martin") – 1,61 mln. eurų

12–14. Pierre‘as Gasly ("AlphaTauri") – 1,61 mln. eurų.

12–14. Lando Norrisas ("McLaren") – 1,61 mln. eurų.

15-16. Mickas Schumacheris ("Haas") – 840 tūkst. eurų.

15-16. Nikita Mazepinas ("Haas") – 840 tūkst. eurų.

17–18. George‘as Russellas ("Williams") – 805 tūkst. eurų.

17–18. Nicholas Latifi ("Williams") – 805 tūkst. eurų.

19. Antonio Giovinazzi ("Alfa Romeo") – 575 tūkst. eurų.

20. Yuki Tsunoda ("AlphaTauri") – 420 tūkst. eurų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių