Kokias problemas gali išspręsti biblioterapija

Taikant biblioterapiją, skaitant ir dalijantis mintimis, skatinamas bendrumo jausmas ir empatija – tai būdas, parodantis, kaip tvarkytis su išgyvenimais ir spręsti įvairius iššūkius. Taip LRT RADIJUI sako psichologė Veronika Mudėnaitė-Savickienė.

Anot jos, psichologai turi pritaikyti paslaugas besikeičiančiam pasauliui, tad ir biblioterapija keliasi į virtualią erdvę.

Gali sumažinti net agresiją

Biblioterapija – savotiška meditacija, kai skaitydami žmonės aiškiau suvokia išgyvenamas emocijas. Pasak specialistų, tai padeda pažinti kitus ir dvasiškai tobulėti. V. Mudėnaitė-Savickienė sako, kad biblioterapija taikoma įvairaus amžiaus žmonėms, bet literatūra ypač teigiamai veikia vaikus: „Vaikas ar paauglys, skaitydamas tekstą ir išgirdęs kitus grupės dalyvius, supranta, kad problema gali būti sprendžiama, kad jis gali ją įveikti, nėra vienas, su tuo susiduriantis. Tai mažina vienišumo jausmą ir skatina bendrumo jausmą, empatiją, viltį.“

Pašnekovė sako, kad knygos padeda atviriau kalbėtis įvairiomis, vaikui rūpimomis temomis, net jei tai – skaudūs išgyvenimai ar netektys. „Galima paminėti ir patyčias, ir tėvų skyrybas, net artimųjų ligas, netektis. Tos problemos pasireiškia įvairiose aplinkose – namų, mokyklos, draugų tarpe, santykyje su savimi. Autoriai, tyrinėjantys biblioterapiją, teigia, kad ji gali tapti būdu, parodančiu, kaip tvarkytis su tais išgyvenimais, kaip galima spręsti įvairius iššūkius“, – teigia psichologė.

Tyrimai taip pat rodo, kad skaitymas gali padėti sumažinti agresiją. Anot V. Mudėnaitės-Savickienės, galima kalbėti apie pyktį ir jo valdymą, stresą, įvairias baimes, jų įveikimą: „Netgi apie tai, kaip užmegzti draugystę ir ją palaikyti. Taikant biblioterapiją, galima kalbėti apie sunkumus, kylančius prisitaikant prie mokyklos aplinkos, pavyzdžiui, ją keičiant ar tik pradedant lankyti. Taip pat apie mokykloje kylančius konfliktus.“

Taikant biblioterapiją, pasiekta didesnė empatija

Psichologė sako, kad biblioterapijoje gali būti tyrinėjamos įvairios jautrios temos. „Esu radusi straipsnį, kuriame kalbama, kaip padėti vaikams, turintiems Alzhaimeriu sergančius senelius, kaip, taikant biblioterapiją, jie gali pažinti ir suprasti, ką jų seneliai išgyvena, kodėl taip vyksta, ko tikėtis toliau“, – tvirtina pašnekovė.

Pasak V. Mudėnaitės-Savickienės, buvo atliktas tyrimas su 8–16 metų berniukais: „Vienai grupei buvo taikomas konsultavimas, kitai – konsultavimas kartu su biblioterapija, trečiai – netaikoma jokia intervencija. Pirmose dviejose grupėse berniukų agresyvumas sumažėjo. Be to, grupėje, kurioje taikyta ir biblioterapija, pasiekta didesnė empatija.“

Skaitymas per biblioterapiją itin populiarus JAV ir kai kuriose Europos šalyse, pavyzdžiui, Suomijoje ar Didžiojoje Britanijoje. Literatūra parenkama pagal dalyviams svarbius klausimus ir jų amžių. Užsiėmimų metu tekstus balsu skaito arba užsiėmimo vadovai, arba dalyviai.

Taiko tiek klasikinę, tiek šiuolaikinę literatūrą

Kaip teigia V. Mudėnaitė-Savickienė, biblioterapijos procesas prasideda nuo aktualijos ar problemos identifikavimo. „Atrenkamos tam tikros temos, pavyzdžiui, tėvų skyrybos ar patyčios. Tuomet atrenkama literatūra, kuri atitiktų temą, siūlytų ne tik ją pažinti, susidurti su išgyvenimais, bet ir parodytų, kaip galima tvarkytis su situacija, išgyvenimais, kokie alternatyvūs to sunkumo ar iššūkio sprendimo būdai“, – pasakoja pašnekovė.

Psichologė sako, kad parinktas tekstas turėtų atitikti dalyvių amžių: „Svarbu, ar tai taikoma vaikui, ar paaugliui, ar suaugusiajam. Atrinkta literatūros ištrauka paprastai nėra ilga. Tai tam, kad vaikas galėtų įsitraukti, tam tikrą laiką sutelkti dėmesį. Kartais skaitoma pusės puslapio ištrauka, atspindinti temą ir kriterijus.“

Dažniausiai biblioterapijos užsiėmimuose dalyvauja mokyklinio amžiaus vaikai ir paaugliai. Pasak psichologės, jiems svarbiausi – kūrinio aktualumas ir suprantamumas. V. Mudėnaitė-Savickienė naudoja ir lietuvių, ir užsienio autorių kūrinius, tiek klasiką, tiek šiuolaikinę literatūrą.

„Knygos kiekvienai amžiaus grupei parenkamos taip, kad dalyviai galėtų suprasti ir įsitraukti į procesą. Yra vykdomi tyrimai, kad knygos atitiktų biblioterapinius kriterijus. Esu naudojusi istoriją apie Mažąjį princą, Oscaro Wilde`o pasakojimą apie laimingąjį princą, taip pat Mikę Pūkuotuką. Kiekvienai situacijai stengiuosi parinkti vis kitą tekstą. Atrandu ir liaudies pasakėčias, pavyzdžiui, apie tris brolius. Įtraukiami ir nauji autoriai, rašantys apie tai, kas atspindi šiuolaikines aktualijas “, – dalijasi patirtimi pašnekovė.

Persikelia į virtualią realybę

Biblioterapija – ne tik skaitymas. Ją papildo ir kūrybinis rašymas ar vaizdų tyrinėjimas. Kaip teigia psichologė, pagal biblioterapijos principus sėkmingai galima nagrinėti filmus ar animaciją: „Tai leidžia pagilinti temos nagrinėjamą, į ją labiau įsijausti, prieiti prie gilesnių, asmeninių įžvalgų apie santykius su savimi, aplinka ir pan. Taigi, biblioterapiniai principai gali būti taikomi ir žiūrint filmuką ar jo ištrauką.“

Nors mokslininkai ir psichologai dažniausiai skiria tik teigiamus biblioterapijos aspektus, kai kurie jų atkreipia dėmesį ir į terapijos trūkumus. Pavyzdžiui, jei vaiko motyvacija skaityti nepakankama. „Kaip ir bet kokia kita terapija, biblioterapija gali būti lydima pasipriešinimo. Tai yra normalu, nes nagrinėjamos temos ne visada yra lengvos, malonios. Natūralu, kad kyla pasipriešinimas, kalbant apie sunkias temas. Visų procesų neįmanoma suvaldyti“, – tvirtina V. Mudėnaitė-Savickienė.

Psichologai taip pat ieško būdų pasiekti jaunąją kartą, kuri daugiausia laiko praleidžia virtualioje erdvėje. Pasak pašnekovės, tiems, kurių nedomina tikros knygos, siūlomi virtualūs biblioterapijos užsiėmimai: „Pasaulis tikrai keičiasi ir psichologai turi pritaikyti savo paslaugas. Taip atsiranda virtualios paslaugos, konsultacijos per „Skype“. Biblioterapija perkeliama į virtualią erdvę, pasaulyje tai taikoma.“

V. Mudėnaitė-Savickienė tvirtina prisidedanti prie projekto, kai grupėje taikoma biblioterapija virtualioje erdvėje. „Yra sukurta tokia sužaidybinta erdvė, į kurią dalyviai įsitraukia, gali susikurti savo avatarus. Tai reiškia, kad jie ateina ne kaip realus asmuo, o su kokio nors literatūrinio herojaus tapatumu. Tai padeda įsitraukti. Šis projektas prieinamas Lietuvos bibliotekose. Vaikai iš įvairių miestų, kurių bibliotekos dalyvauja projekte, gali prisijungti prie biblioterapinės erdvės ir susitikti su psichologu“, – aiškina pašnekovė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Blogos nuotaikos vengti nebūtina?
    Blogos nuotaikos vengti nebūtina?

    Rudens sezonui perkopus į antrą pusę, daugelis pastebi pakitusią emocinę būseną. Specialistai mano, kad tokiu metų laiku depresyvios nuotaikos išvengti įmanoma, tačiau žmonės turi išmokti priimti esamą būseną. ...

  •  Kaip kalbėti su vaiku apie netektį ir mirtį?
    Kaip kalbėti su vaiku apie netektį ir mirtį?

    Suprantama, kad tėvai nori matyti tik linksmus ir laimingus savo vaikus ir kuo ilgiau apsaugoti juos nuo skaudžių temų ir įvykių. Tačiau augdamas vaikas neišvengiamai su jais susidurs ir patirs, kad tam tikros situacijos kinta ir reikia prie jų ...

    4
  • Savaitgalį – rodyklių sukimas: kokį poveikį daro sveikatai?
    Savaitgalį – rodyklių sukimas: kokį poveikį daro sveikatai?

    Šį savaitgalį, naktį iš šeštadienio į sekmadienį, laikrodžio rodyklės bus sukamos viena valanda atgal. Nors būta įvairių diskusijų apie tai, kad reikėtų nustoti kasmet sukti rodykles (dėl to šiemet parašy...

    24
  • Trapus kelias į laimę: vyrų ir moterų skirtumai
    Trapus kelias į laimę: vyrų ir moterų skirtumai

    Laimė yra tai, ko mes ieškome bet kokioje gyvenimo situacijoje, ir nesvarbu, ką darytume, – žygdarbius ar visiškas nesąmones, tikime, kad tai padarys mus laimingus. Tačiau dažnai net ir pasiekę savo išsvajotos karjeros auk&sca...

  • Apsimetėlio sindromas: kas tai ir kaip atpažinti?
    Apsimetėlio sindromas: kas tai ir kaip atpažinti?

    Kad ir kiek daug gyvenime pasiekėte, vis vien jaučiatės nevertas gaunamo dėmesio, įvertinimų ir pripažinimo? Jums vis atrodo, kad nieko ypatingo nenuveikėte? Gali būti, kad patiriate apsimetėlio sindromą. ...

    1
  • Bent trumpam pabūti gyvūnu – nauja tendencija tarp paauglių
    Bent trumpam pabūti gyvūnu – nauja tendencija tarp paauglių

    Socialiniame tinkle „TikTok“ tarp paauglių plinta nauja tendencija – užsidėję pūkuotą uodegą, gyvūno veidą imituojančią kaukę vaikai laksto keturiomis. Kai kuriems tai tik pramoga, tačiau daliai jaunuolių tai jau tampa kasdienyb...

    45
  • Šeima – tarsi universitetas, kuriame mokomės iš artimųjų
    Šeima – tarsi universitetas, kuriame mokomės iš artimųjų

    Konfliktai šeimoje, darbe, su partneriu ir vaikais. Nesusikalbėjimas, neįsiklausymas, liūdesys ir pyktis. Santykių kūrimo mokymų ir seminarų autorė, psichologė Ilona Abel sako, kad kai žmogus nebepakelia santykių svorio, yra išeitis. S...

    1
  • O dabar pakalbėkime apie… nieką
    O dabar pakalbėkime apie… nieką

    Kaip dažnai pagaunate save ar kitus sakant: „nieko nenoriu“, „niekas neįdomu“, „viskas gerai“ ir pan.? Ką iš tiesų sako mūsų vartojami žodžiai „niekas“ ir „viskas“? ...

  • Namų darbų ruoša kartu su vaiku – šaunu ar tabu?
    Namų darbų ruoša kartu su vaiku – šaunu ar tabu?

    Prasidėjus mokslo metams, tėvams gali kilti klausimas, kiek jiems būtina įsitraukti į vaiko mokslus: ar padėti ruošti namų darbus, tikrinti, kontroliuoti, priminti ir panašiai. Ši dilema dažnai šeimai tampa aktuali vaikui ti...

  • Stresas ar profesinis perdegimas? Skirtumas gali būti mirtinas
    Stresas ar profesinis perdegimas? Skirtumas gali būti mirtinas

    Ar kada esate patyrę būseną, kai atrodo, jog jau viskas, tiesiog visko per daug, daugiau nebegaliu? Ką tuomet galvojote? Kaip šią būseną apibūdintumėte? Ši tema pradeda straipsnių ciklą „Profesiniai konstruktai“, kuriame ...

    1
Daugiau straipsnių