- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Europos Komisija (EK), atlikusi poveikio vertinimą dėl Mobilumo paketo, patvirtino Lietuvos vežėjų ne kartą išsakytus argumentus, kad įpareigojimas periodiškai grąžinti sunkvežimius į įsisteigimo šalį privers šimtus tūkstančių vairuotojų važiuoti tuščiomis puspriekabėmis namo, taip sukeliant papildomą anglies dvideginio ir teršalų išmetimą, o tai prieštarauja Europos žaliajam susitarimui.
Praėjusį penktadienį EK paskelbė transporto bendruomenės ilgai laukto poveikio vertinimo rezultatus dėl Mobilumo pakete įtvirtinto reikalavimo kas 8 savaites grąžinti vilkikus į įmonės įsisteigimo šalį, kurio įsigaliojimas numatytas po vienerių metų.
EK išvadose teigiama, kad remiantis labiausiai tikėtinu scenarijumi, vien dėl vilkiko grąžinimo reikalavimo tuščių transporto priemonių kelionių skaičius ES keliuose kasmet padidėtų iki 1,9 mln., arba 2 proc. visų tarptautinio transporto operacijų. Atitinkamai nuvažiuotų kilometrų skaičius išaugtų 2,5 mlrd., arba 4,8 proc. viso tarptautinio transporto kilometražo. Bendras poveikis aplinkai galėtų siekti 2,9 mln. papildomų CO2 emisijų kasmet.
Papildomas anglies dvideginio kiekis yra panašus, kurį per metus išskiria transportas Estijoje. Be to, apskaičiuota, kad papildomai būtų pagaminama per 700 tonų azoto oksidų bei 250 tonų kietųjų dalelių.
Pasak Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinio sekretoriaus Povilo Drižo, EK iš esmės patvirtino tai, ką Lietuvos vežėjai ilgus metus stengėsi įrodyti ES politikams. „TTLA atlikta situacijos analizė liudijo, kad dėl vilkiko grąžinimo reikalavimo papildomai į atmosfera pateks apie 3,2 mln. tonų anglies dvideginio. Su mūsų skaičiavimais ne kartą supažindinti sprendimų priėmėjai visose ES institucijose“, – sako P. Drižas.
Jis atkreipia dėmesį, kad šis atvejis, kuomet poveikio vertinimas vykdomas netrukus po teisės akto patvirtinimo, yra išskirtinis ES teisėkūroje, todėl laukiama tolimesnių sprendimų dėl vilkiko grąžinimo reikalavimo peržiūrėjimo.
Remiantis gautų tyrimų duomenimis, EK ketina inicijuoti diskusijas su valstybėmis narėmis, Europos Parlamentu ir visomis suinteresuotomis šalimis dėl galimų tolimesnių sprendimų. Tokiu būdu siekiama įvertinti galimus tolesnius veiksmus, atsižvelgiant į poreikį siekti Europos žaliojo susitarimo tikslų, užtikrinant tinkamą bendrosios rinkos veikimą, o taip gerinant socialinius standartus dėl vairuotojų gerovės.
„Poveikio vertinimas parodė, kad reikalavimas yra žalingas aplinkai, tačiau tai nereiškia, kad vilkiko grąžinimo nuostata tuoj pat atšaukiama, naikinama ar panašiai. Poveikio vertinimo rezultatas yra pagrindas tolimesniems teisiniams žingsniams. Todėl, nepaisant Lietuvai palankaus rezultato, turime ir toliau bendromis pastangomis su Lietuvos Vyriausybe, atsakingomis ministerijoms, taip pat mūsų atstovais ES institucijose siekti galutinio šio reikalavimo pakeitimo“, – sako P. Drižas.
Vilkiko grąžinimo į įmonės įsisteigimo šalį reikalavimą, kartu su kitomis neproporcingomis Mobilumo paketo nuostatomis Lietuva yra apskundusi ES Teisingumo Teismui. Panašius skundus yra pateikusios ir dalis kitų Vidurio ir Rytų Europos regiono valstybių.
2019 m. pabaigoje ES Tarybai ir Europos Parlamentui pasiekus preliminarų susitarimą dėl Mobilumo paketo trilogo derybų metu, EK pareiškė apgailestavimą dėl galimai ES bendrajai rinkai ir Europos žaliam kursui prieštaraujančių reikalavimų dėl vilkiko grąžinimo ir kombinuoto transporto operacijų. Atsižvelgiant į tai, EK įsipareigojo atlikti šių reikalavimų poveikio vertinimą dėl jų atitikties ES bendrajai rinkai ir aplinkosaugai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Obuolių augintojai: derlius – geriausias per penkerius metus2
Šiais metais obuolių derlius – geriausias per pastaruosius penkerius metus, sako obuolių augintojai. Negana to, Lenkijos sodininkams metai nebuvo tokie geri, todėl lietuviški obuoliai galės būti parduodami kaimyninėje šalyje. ...
-
A. Armonaitė įvardijo, kokius klausimus reikia išspręsti dėl „Rheinmetall“5
Vyriausybės atstovams anksčiau skelbus apie planus jau spalį pradėti statyti 180 mln. eurų vertės Vokietijos gynybos pramonės koncerno „Rheinmetall“ artilerijos amunicijos gamyklą, šiuos ketinimus gali tekti koreguoti. ...
-
Skrydžius Vilniuje atkurti tikisi artimiausiomis savaitėmis
Europos oro navigacijos paslaugų tiekėjui (NOTAM) paskelbus, kad dėl sugedusio radaro Vilniuje atšaukiami balionų ir bepiločių skrydžiai, šio aviacijos koordinavimo tinklo atstovė „Oro navigacija“ teigia, kad sostinės skryd...
-
Įvertino vasaros sezoną Palangoje: poilsiautojų daugiau, bet jie taupesni14
Pasibaigus vasaros sezonui Palangos verslininkai džiaugiasi išaugusiu poilsiautojų srautu, bet pastebi, jog svečiai tapo taupesni ir nelinkę daug išleisti papildomiems malonumams. Tarp priežasčių didesniam atvykstančiųjų srautui įvardi...
-
Baigtas elektros sistemos bandymas Kaliningrade, Baltijos šalių tinklai veikia stabiliai4
Šeštadienį vykęs Kaliningrado srities elektros sistemos izoliuoto darbo bandymas baigtas, pranešė Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorė „Litgrid“. ...
-
D. Maikštėnas: „Ignitis grupė“ neatmeta dalyvavimo antrajame jūros vėjo parko aukcione2
Valstybės kontroliuojama energetikos grupė „Ignitis grupė“ vis dar neatmeta galimybės dalyvauti antrojo 700 megavatų (MW) jūros vėjo parko konkurse Lietuvoje, sako jos vadovas Darius Maikštėnas. ...
-
„Litgrid“ akcininkai pritarė „Harmony Link“ tiesimui sausuma1
Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorės „Litgrid“ akcininkai apsisprendė dėl jungties tarp Lietuvos ir Lenkijos „Harmony Link“ statybos ne jūra, o sausuma. ...
-
„Tele2“ pradeda išankstinę prekybą „iPhone 16“ išmaniaisiais: paaiškėjo, kiek jie kainuos Lietuvoje6
Mobiliojo ryšio operatorius „Tele2“ pradėjo išankstinę prekybą „iPhone 16“ telefonais. „Apple“ iš karto pristatė keturis naujus modelius: „iPhone 16“, „iPhone 16 Plus“, &bdquo...
-
Beta.lt klientai tarnybas užvertė skundais: ar žmonėms pavyks gauti paslaugas?3
Jau beveik 2 tūkst. žmonių kreipėsi į Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT) dėl portale beta.lt pirktų kuponų. Portalas jau neveikia, prasidėjo bankroto procedūra, o įvairūs paslaugų teikėjai nesutinka priimti kuponų. Ar pavy...
-
Vyriausybė pritarė paskolų refinansavimo projektui: ką tai reiškia?3
Už būsto paskolas gyventojai mokės mažiau. Europos Centrinis Bankas (ECB) dar kartą ryžosi sumažinti visas 3 palūkanų normas 25 baziniais punktais. ...