- LNK inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Naftos kainos pasaulinėje rinkoje nusirito į jau seniai pamirštas žemumas ir tai jau matosi degalinių švieslentėse. Kodėl kai brangsta benzinas ir dyzelinas, tai iškart jaučiasi ir per prekių bei paslaugų brangimą, o kai degalų kainos mažėja, kitų prekių kainos arba nemažėja arba krenta vos vos? Apie tai LNK žurnalistas kalbėjosi su Vilniaus universiteto ekonomistu Algirdu Bartkumi.
– Tas amžinasis klausimas – kodėl tos degalų kainos krentančios niekada nemažina prekių ir paslaugų kainų?
– Na, suprantate, kitas dalykas yra tas, kad kai jos kyla, ne visada prekių kainos taip pat auga. Jos auga tada, kai kuro kainų kilimas viršija prognozes. Kai nustatomos kainos, verslas visada apskaičiuoja numatomą naftos ir naftos produktų kainą tam tikram laikotarpiui į priekį ir pagal tai nustato kainas. Dabar, kai nafta pinga, o atitinkamai ir kuras pinga, nėra jokios stiprios intencijos mažinti kainas, nes laikome tai, kad pigesnė energetika suteikia galimybę sumažinti kitus kaštus. Tokiu būdu išlaikome konkurencinį pranašumą, o vėliau galėsime geriau konkuruoti kainomis su kitais konkurentais. Tai tarsi pauzė, kurios mes troškome ir gavome.
– Kiek ilgai žemos kainos degalinėse laikysis ir kas jas gali padidinti?
– Na, suprantate, dabar, jei pažiūrėsime, turime sutapimą – prasideda rugsėjis, baigiasi atostogos, reiškia naftos produktai kažkiek yra linkę pigti. Jei žaliava išlieka tokiame pačiame lygyje, pasibaigus atostogų sezonui, mažmeninė kaina linkus smukti. Bet šiuo metu kuro kaina yra ganėtinai žema, ji yra nulemta pigios žaliavos. Žaliavos kaina taip pat stipriai nukrito.
– „Brent“ rūšies naftos kaina vakar rinkose nusirito iki 70 dolerių už barelį. Kas tai lėmė? Nes pasauly neramumų yra.
– Na, yra, bet jokių naujų įvykių nėra. Tie patys kariniai konfliktai tęsiasi. Tas pats neaiškumas dėl Kinijos ir Taivano. Jei pažiūrėsime, kas įvyko ir kas slepiasi už šių reikalų, tai prognozių klaidos. Buvo prognozuojama, kad Kinijos ekonomika pirks tam tikrą kiekį naftos, bet birželio, liepos mėnesiais kinai pirko šiek tiek mažiau naftos nei buvo tikėtasi. Tai rinkose susiformavo perteklinė pasiūla ir tai nulėmė kainos kritimą. Prognozavimo klaidos lėmė, kad nafta dabar pigi. Jei kinai toliau pirks mažiau naftos, nei prognozuota, ko gero, bus sumažinta gavyba, ir kainos atsistatys link 80 dolerių už barelį – priimtino tiek pirkėjui, tiek pardavėjui.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Ar tai signalas, kad pasaulio ekonomika lėtėja? Jei kinai perka mažiau naftos, kai kurios šalys taip pat stabdo savo pramonę. Mūsų verslininkai sako, kad laikomės gerai, bet pasaulis nevažiuoja taip gerai.
– Pasaulis galbūt nevažiuoja taip gerai, kaip buvo optimistinėse prognozėse, bet tai nėra katastrofiška. Kinijos ekonomikai buvo prognozuotas 5,1 proc. augimas, bet realiai buvo 4,7 proc. Tai nėra didelė paklaida. Klausimas, kodėl kinai sumažino apsirūpinimą naftos produktais kelis mėnesius, lieka atviras. Tai spekuliacija, galbūt jų vartojimas lėtėja. Jei kinai atstatys pirkimus, paklausa sugrįš ir gavybos nereikės koreguoti. Jei ne, OPEC, pagrindinis tiekėjas Kinijai, šiek tiek sumažins gavybą. Ir labiau sumažins negu buvo planavę. O tokiu atveju, sumažinus pasiūlą, kaina vėl atsistatys iki kokių 80 dolerių už barelį ir tai bus naudinga visiems.
– Kiek realu, kad ta kaina judės viena kryptimi – arba į tą COVID-19 laikų lygį, kai barelis kainavo tarp 20-30 dolerių, arba į Ukrainos karo pradžios lygį, kai kaina siekė 120-130 dolerių už barelį?
– Nei vienas. Pirmiausiai, kai buvo labai pigi nafta COVID-19 laikais, tai lėmė labai prastus energinių kompanijų finansinius rezultatus. Vėliau, kai prasidėjo energijos išteklių krizė, jos, savotiškai, bandė atsigauti ir susigrąžinti tai, ką prarado per COVID-19 laikotarpį. Tačiau visi išmoko pamoką, kad jeigu labai pabranginsime energinius išteklius, tai pakirsime ekonomikų konkurencingumą, kurios perka iš mūsų tuos išteklius. Todėl atsirado noras rasti priimtiną kainą, kuri padėtų subalansuoti tiek pardavėjų biudžetus, tiek pirkėjams leistų toliau augti.
– Ar dabar verta važiuoti ir užsipilti pilną baką, ar dar palaukti, nes kaina gali dar labiau kristi?
– Žiūrėkite, šiuo metu galiu pasakyti vieną dalyką: taip, kuras yra pigus, ir, ko gero, apskaičiavus, kiek už vidutinę algą galime nusipirkti kuro, rezultatai yra įspūdingi. Šio rugsėjo pradžios duomenimis, vienas lietuvis už vidutinę algą gali nusipirkti 996 litrus dyzelio. Palyginimui, 2019 metais rugsėjo pradžioje tai buvo tik 693 litrai dyzelio. Ko gero, atsižvelgiant į mūsų pajamas, kuras Lietuvoje niekada nebuvo toks pigus kaip dabar. Mes galime nusipirkti daugiau kuro nei bet kada anksčiau. Jeigu norime, galime paversti jį žele ir naudoti mitybos reikmėms.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šileika: e. tollingo sistema turės įtakos krovos Klaipėdos uoste apimtims
Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos vadovas Vaidotas Šileika sako, kad elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistema, vadinamasis e. tollingas pabrangins krovinių pervežimus automobiliais, todėl turės įtakos Klaipėdos jūrų uost...
-
Naujųjų naktį viešbučiai bus užpildyti, tačiau metų pradžia bus sunkesnė5
Naujųjų metų naktį Lietuvos viešbučiai bus beveik visiškai užimti, tačiau pirmoji sausio savaitė jiems bus sunki, sako šio verslo atstovai. ...
-
LEA – apie prieššventinės savaitės vidutinę elektros kainą biržoje1
Prieššventinės savaitės vidutinė elektros kaina biržoje sudarė 0,056 Eur/kWh ir buvo viena mažiausių 2024-aisiais, o per savaitę šalyje pagaminta net 88 proc. visos suvartotos elektros energijos. Kaip praneša Lietuvos energe...
-
Interneto parduotuvių atstovai: „Juodojo penktadienio“ savaitė ateityje aplenks kalėdinę
Prekybininkai pastebi, kad „Juodojo penktadienio“ išpardavimų savaitė ne vienerius metus iš eilės tampa bene didžiausiu apsipirkimo įvykiu Baltijos šalyse ir reikšmingai konkuruoja su kalėdinio laikotarpio pardavim...
-
LEA: degalai šiuo metu pigesni nei pernai
Šiemet švenčių dienomis degalai Lietuvos degalinėse 3–4 proc., arba 4–5 centais už litrą pigesni nei pernai tuo pačiu metu, praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Ekonomistai įvertino, kas 2025 m. brangs labiausiai
Statistikams gruodį fiksuojant 1,8 proc. išankstinę metinę bei 0,1 proc. mėnesio infliaciją, BNS kalbinti ekonomistai prognozuoja, jog vartotojų kainų indeksas kitais metais toliau augs. ...
-
Panevėžio savivaldybė: pabėgėliai iš Ukrainos ir kitąmet galės naudotis lengvatomis1
Penktadienį posėdžiavusi Panevėžio miesto savivaldybės taryba nusprendė pratęsti nuo 2022 m. pavasario Ukrainos karo pabėgėliams taikomas viešojo transporto lengvatas. ...
-
Čmilytė-Nielsen: Žemaitaitis kelia įtampą koalicijoje visai kitu tikslu46
Liberalų sąjūdžio pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen sako, kad socialdemokratų vedamos Vyriausybės programos vykdymas reikalaus ambicingų ir skausmingų planų, kaip surinkti daugiau lėšų į valstybės biudžetą. Politikė jau dabar įžv...
-
Uostamiesčio skolų kreivė: kaip klaipėdiečiai tvarko savo finansus?
Baigiantis kalendoriniams metams, paprastai siekiama nepalikti skolų naujiesiems. Tačiau tarp klaipėdiečių yra tokių, kurie šių nuostatų nepaiso. Vis dėlto antstoliai, vertinantys uostamiesčio skolininkų situaciją, konstatuoja, kad Klaipėdo...
-
Mažmeninė prekyba šiemet augo, o restoranų apyvarta smuko1
Mažmeninė prekyba per 11 šių metų mėnesių, palyginti su tuo pat laiku 2023 metais, augo 4,3 proc. ir siekė 17,6 mlrd. eurų. ...