- LNK inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Statistika rodo, kad kasmet lėktuvų pilotai su stipria turbulencija susiduria 5 500 kartų. Taip pat pastebima, kad dėl klimato kaitos šie reiškiniai tampa vis agresyvesni. Meteorologai prognozuoja, kad iki 2050 m. turbulencijų, susidarančių esant geroms oro sąlygoms, skaičius padvigubės. LNK apie šį reiškinį papasakojo „Avia Soliutions Group“ aviacinės saugos vadovė Ugnė Maciejauskaitė.
– Ar turbulencija pavojinga?
– Turbulencija yra normalus reiškinys, bet tokios jos pasekmės, kokias matėme iš paskutinių dviejų įvykių, yra itin retos.
– Ar dažnai lėktuvai pakliūva į turbulencijos zoną? Ar pilotai gali numatyti tas zonas?
– Taip, pakliūva, į jas gali pakliūti ir kiekvieno skrydžio metu. Tai yra vėjo blaškos. Tačiau jos nėra sudėtingos, pilotai dažniausiai tai mato radaruose, esančiuose pilotų kabinoje. Skrydžio metu lenkiant debesį, galima užkabinti kokią mažą dalį debesies ir nežinosi, kokio stiprumo gali būti vėjo blaška.
– Tai galima ją numatyti, bet neaišku, kokio stiprumo ji bus ir kokios bus pasekmės, ar ne?
– Yra galimybė ir nenumatyti turbulencijos. Yra tokia siauro vėjo srovė, lietuviškai ji vadinasi sraujymė. Ji dažniausiai yra tikėtina. Iš piloto kabinos jų nesimato, bet žemėlapiuose, kuriuos pilotai tikrina prieš skrydį, jos matomos. Pilotai mato, kokiose zonose, kokiose šalyse tų sraujymių yra daugiau. Taigi galima numatyti, kad bus turbulencija. Tačiau yra trečioji kategorija, kurios negalima numatyti, nes ji gali susidaryti nuo virš tavęs praskridusio lėktuvo. Jei virš tavo lėktuvo paskrenda didelis lėktuvas, didesnis už tavo, jis sukuria tam tikrų vėjo bangų, kurios yra nenumatomos. Dažniausiai mūsų skrydžio valdymo žmonės reguliuoja lėktuvus, kad jie skirtų vienas nuo kito tinkamu atstumu ir išvengtų kito lėktuvo sukeltų vėjo blaškos efektų.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Kur jų dažniau pasitaiko?
– Sunku pasakyti, kur dažniau. Tačiau, tarkime, virš Indijos vandenyno, visoje Azijos dalyje tai yra labai dažnas reiškinys. Pažiūrėjus į žemėlapį, toje vietoje matyti didelė debesų, kurie savo viduje gali turėti galingų audrų, tikimybė. Taip pat ir sraujymių tikimybė ten yra didesnė. Tačiau jų yra ir skrendant iš Vilniaus į Varšuvą.
– Tai tokio stiprumo turbulencijos, kurios įvyko per pastarąsias dvi savaites, yra reti reiškiniai?
– Itin reti reiškiniai. Prieš mūsų pokalbį patikrinau pasaulinę statistiką, per dešimt metų tokių nelaimingų įvykių, kurie nutiko dėl turbulencijos, buvo apie 180. Nežuvo nė vienas, tiesiog buvo tam tikrų mažų sužeidimų. Taigi jų vyksta, bet jų nėra drastiškai daug.
– Tiesa ar mitas, kad turbulencija yra pavojingesnė didesniems lėktuvams?
– Mitas, nes didesnis lėktuvas yra stabilesnis, jis stabiliau perneša vėjo blaškas, kurių pasitaiko skrydžio metu.
– Per paskutinį tokį įvykį nukentėjo ir įgulos narių, ir keleivių. Ką turėtų žinoti keleiviai, jei lėktuvas patenka į turbulencijos zoną?
Didesnis lėktuvas yra stabilesnis, jis stabiliau perneša vėjo blaškas, kurių pasitaiko skrydžio metu.
– Svarbu yra prisisegti saugos diržus. Šiaip rekomenduojama visada būti prisisegus diržu, net jei kapitonas ir išjungia saugos diržų ženklą skrydžio metu. Geriau būti juo prisisegus visą kelionės laiką, nors tai ir nepatogu, nes, kaip ir kalbėjome, turbulencijos gali būti netikėtos ir jų stiprumą kartais sunku nuspėti.
– Kas gali nutikti keleiviams, kurie nėra prisisegę diržu?
– Matome, kad gali būti įvairių susižalojimų, nusibrozdinimų, gali būti sutrenkta galva. Tačiau priklauso ir nuo to, kiek esi laimingas, kitaip tariant, lucky. Gali būti, kad tau nieko nebus, o gali būti ir sužeidimų, priklausomai nuo to, ar tu esi vienas, ar šalia kažkas yra, ar kažką laikai, ar imi kokį daiktą, kur esi, jei eini kabina, gali užkliūti, pargriūti. Tos traumos būna smūginės.
– Bendra rekomendacija keliaujantiems ar besiruošiantiems keliauti...
– Visada būti prisisegus diržu ir, be abejo, klausyti įgulos nurodymų, tiek palydovų, tiek skrydžio pilotų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilčinskas: „įdarbinti“ indėliai duotų grąžą
Prezidentūrai siūlant dalį šalies komerciniuose bankuose laikomų indėlių „įdarbinti“ per nacionalinį plėtros banką ILTE ir taip labiau skatinti šalies ekonomiką bei gynybai ateityje skirti 5–6 proc. bendrojo vidaus pr...
-
Sinchronizacija įvyko: paskaičiavo, kiek kiekvienas turėsime mokėti už balansavimo kaštus
Baltijos šalims sinchronizavus elektros tinklus su Vakarų Europa bei pradėjus savarankiškai rūpintis sistemos balansavimu, jo kaštai siekia apie 0,2 cento už kilovatvalandę, sako Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pir...
-
Prezidentūra apie mokesčių pakeitimus: tai pavyzdys, kaip daryti nereikėtų
Prezidento vyriausiasis patarėjas Frederikas Jansonas sako, kad Vyriausybė turėtų įvardyti visus siūlomus mokesčių sistemos pakeitimus vienu metu, o ne kalbėti apie iniciatyvas po vieną. ...
-
Sabaliauskas: investuotojams – daug iššūkių
Lietuvos gynybos ir saugumo pramonės asociacijos (LGSPA) direktorius Vaidas Sabaliauskas sako, kad investicijomis Lietuvoje domisi ypač daug Ukrainos gynybos pramonės įmonių. ...
-
Rūdninkų miestelio statybos: kuo mažiau laiko, tuo labiau brangsta?
Statybų rinkos dalyviai sako, kad Krašto apsaugos ministerijos (KAM) sprendimas išskaidyti daugiau nei 1 mlrd. eurų vertės Rūdninkų karinio miestelio statybos antrąjį etapą bei pakviesti daugiau įmonių yra pagrįstas, bet, skirtingai ne...
-
Apie pakilusią elektros kainą: turime unikalią situaciją
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pirmininkas Renatas Pocius sako, jog antradienį aukštesnės elektros kainos biržoje „Nord Pool“ Baltijos šalyse formuojasi dėl mažos atsinaujinančių energijos išteklių ...
-
Budrys po sėkmingos sinchronizacijos: Rusija nebegalės prieš mus naudoti energijos kaip ginklo
Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) valstybės sekretoriui Markui Rubio sveikinant Baltijos šalis sėkmingai įgyvendintos sinchronizacijos proga, užsienio reikalų ministras Kęstutis Budrys tikina – Rusija niekada nebegalės panaudoti energijos...
-
Skvernelis: mokesčių ir antrosios pakopos keitimo projektai koalicijai bus pateikti artimiausiu metu
Seimo pirmininkas Saulius Skvernelis sako koalicinėje taryboje išgirdęs patvirtinimą, jog siūlymai mokesčių bei antrosios pensijų pakopos sistemos pokyčiams valdantiesiems bus pristatyti artimiausiomis savaitėmis. ...
-
Pataria ūkininkams nebūti orakulais: štai, ką siūlo
Ūkininkai galės apsidrausti nuo lietaus, o draudimui gauti valstybės kompensaciją. Vis dėlto lietus turės būti ne bet koks, o ilgai besitęsiantis, skandinantis ūkius ir pridarantis žalos. Nors toks draudimas jau yra, juo naudojasi retas, nes tai &nda...
-
Testas išlaikytas: viskas vyko net sklandžiau nei tikėtasi
Sekmadienį Lietuvai ir kitoms Baltijos valstybėms prisijungus prie kontinentinės Europos elektros tinklų, procesą koordinavusios elektros perdavimo sistemos operatorės „Litgrid“ generalinis direktorius Rokas Masiulis sako, kad procesas vyko s...