- LNK inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Statistika rodo, kad kasmet lėktuvų pilotai su stipria turbulencija susiduria 5 500 kartų. Taip pat pastebima, kad dėl klimato kaitos šie reiškiniai tampa vis agresyvesni. Meteorologai prognozuoja, kad iki 2050 m. turbulencijų, susidarančių esant geroms oro sąlygoms, skaičius padvigubės. LNK apie šį reiškinį papasakojo „Avia Soliutions Group“ aviacinės saugos vadovė Ugnė Maciejauskaitė.
– Ar turbulencija pavojinga?
– Turbulencija yra normalus reiškinys, bet tokios jos pasekmės, kokias matėme iš paskutinių dviejų įvykių, yra itin retos.
– Ar dažnai lėktuvai pakliūva į turbulencijos zoną? Ar pilotai gali numatyti tas zonas?
– Taip, pakliūva, į jas gali pakliūti ir kiekvieno skrydžio metu. Tai yra vėjo blaškos. Tačiau jos nėra sudėtingos, pilotai dažniausiai tai mato radaruose, esančiuose pilotų kabinoje. Skrydžio metu lenkiant debesį, galima užkabinti kokią mažą dalį debesies ir nežinosi, kokio stiprumo gali būti vėjo blaška.
– Tai galima ją numatyti, bet neaišku, kokio stiprumo ji bus ir kokios bus pasekmės, ar ne?
– Yra galimybė ir nenumatyti turbulencijos. Yra tokia siauro vėjo srovė, lietuviškai ji vadinasi sraujymė. Ji dažniausiai yra tikėtina. Iš piloto kabinos jų nesimato, bet žemėlapiuose, kuriuos pilotai tikrina prieš skrydį, jos matomos. Pilotai mato, kokiose zonose, kokiose šalyse tų sraujymių yra daugiau. Taigi galima numatyti, kad bus turbulencija. Tačiau yra trečioji kategorija, kurios negalima numatyti, nes ji gali susidaryti nuo virš tavęs praskridusio lėktuvo. Jei virš tavo lėktuvo paskrenda didelis lėktuvas, didesnis už tavo, jis sukuria tam tikrų vėjo bangų, kurios yra nenumatomos. Dažniausiai mūsų skrydžio valdymo žmonės reguliuoja lėktuvus, kad jie skirtų vienas nuo kito tinkamu atstumu ir išvengtų kito lėktuvo sukeltų vėjo blaškos efektų.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Kur jų dažniau pasitaiko?
– Sunku pasakyti, kur dažniau. Tačiau, tarkime, virš Indijos vandenyno, visoje Azijos dalyje tai yra labai dažnas reiškinys. Pažiūrėjus į žemėlapį, toje vietoje matyti didelė debesų, kurie savo viduje gali turėti galingų audrų, tikimybė. Taip pat ir sraujymių tikimybė ten yra didesnė. Tačiau jų yra ir skrendant iš Vilniaus į Varšuvą.
– Tai tokio stiprumo turbulencijos, kurios įvyko per pastarąsias dvi savaites, yra reti reiškiniai?
– Itin reti reiškiniai. Prieš mūsų pokalbį patikrinau pasaulinę statistiką, per dešimt metų tokių nelaimingų įvykių, kurie nutiko dėl turbulencijos, buvo apie 180. Nežuvo nė vienas, tiesiog buvo tam tikrų mažų sužeidimų. Taigi jų vyksta, bet jų nėra drastiškai daug.
– Tiesa ar mitas, kad turbulencija yra pavojingesnė didesniems lėktuvams?
– Mitas, nes didesnis lėktuvas yra stabilesnis, jis stabiliau perneša vėjo blaškas, kurių pasitaiko skrydžio metu.
– Per paskutinį tokį įvykį nukentėjo ir įgulos narių, ir keleivių. Ką turėtų žinoti keleiviai, jei lėktuvas patenka į turbulencijos zoną?
Didesnis lėktuvas yra stabilesnis, jis stabiliau perneša vėjo blaškas, kurių pasitaiko skrydžio metu.
– Svarbu yra prisisegti saugos diržus. Šiaip rekomenduojama visada būti prisisegus diržu, net jei kapitonas ir išjungia saugos diržų ženklą skrydžio metu. Geriau būti juo prisisegus visą kelionės laiką, nors tai ir nepatogu, nes, kaip ir kalbėjome, turbulencijos gali būti netikėtos ir jų stiprumą kartais sunku nuspėti.
– Kas gali nutikti keleiviams, kurie nėra prisisegę diržu?
– Matome, kad gali būti įvairių susižalojimų, nusibrozdinimų, gali būti sutrenkta galva. Tačiau priklauso ir nuo to, kiek esi laimingas, kitaip tariant, lucky. Gali būti, kad tau nieko nebus, o gali būti ir sužeidimų, priklausomai nuo to, ar tu esi vienas, ar šalia kažkas yra, ar kažką laikai, ar imi kokį daiktą, kur esi, jei eini kabina, gali užkliūti, pargriūti. Tos traumos būna smūginės.
– Bendra rekomendacija keliaujantiems ar besiruošiantiems keliauti...
– Visada būti prisisegus diržu ir, be abejo, klausyti įgulos nurodymų, tiek palydovų, tiek skrydžio pilotų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Atskleista, kiek per metus papilnėjo turtuolių piniginė: sąraše – ir V. Germanas4
Lietuvoje – šeši milijardieriai. Žurnalas „Top“ paskelbė 500 turtingiausių Lietuvos žmonių sąrašą. O šiųmečio reitingo netikėtumas – už finansinius nusikaltimus teistas ir dabar už grotų dėl &bd...
-
R. Pocius: dujų kainos kitą pusmetį turėtų išlikti stabilios
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) vadovas sako, kad dujų kainos kitų metų sausį–birželį turėtų išlikti stabilios, o priešingą tendenciją lemtų geopolitiniai veiksniai. ...
-
Lietuva neįgyvendina elektronikos atliekų tvarkymo tikslų: tai lemia ne tik sąmoningumo trūkumas?
Lietuvoje elektros ir elektronikos įrangos atliekų surenkama per mažai, sako elektronikos atliekų tvarkymo ekspertai ir pažymi, kad tokią situaciją iš esmės lemia dvi priežastys – gyventojų sąmoningumo trūkumas ir nelegali tokių atlie...
-
Verslo bendruomenė steigia komisiją prieš biurokratizmą2
Šalies verslui kalbant apie biurokratines kliūtis įvairiems projektams Lietuvos verslo konfederacijos (LVK) iniciatyva steigiama visuomeninė Efektyvios valstybės komisija. Jos iniciatoriai, be to, kviečia naują Vyriausybę steigti Dvišalę ...
-
Maisto produktų importui augant, pirkėjas renkasi lietuvišką kokybę1
Periodiškai atliekamos apklausos rodo, kad šalies pirkėjai pirmenybę teikia lietuviškiems populiariausiems maisto produktams ir vertina jų kokybę. Tačiau statistiniai duomenys byloja, kad daugelio panašių gaminių vis daugiau ...
-
Kandidantas į susisiekimo ministrus E. Sabutis: vienas svarbiausių darbų – kelių fondas3
Naujiems valdantiesiems žadant įkurti naują kelių fondą ir taip didinti investicijas į kelius, kandidatas į susisiekimo ministrus Eugenijus Sabutis sako, kad tai bus vienas svarbiausių jo darbų. ...
-
VERT: gruodį didėja ir vidutinė šilumos kaina
Vidutinė centralizuotos šilumos kaina Lietuvoje gruodį sieks 7,72 cento (be PVM) už kilovatvalandę (kWh) – 7,2 proc. daugiau nei lapkritį, skelbia Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT). ...
-
L. Savickas dėl deportuojamų vietnamiečių: reikės išsiaiškinti, kaip dirba Migracijos departamentas3
Kandidatas į ekonomikos ir inovacijų ministrus Lukas Savickas sako, kad svarbu turėti lanksčią migracijos politiką, kuri siektų išlaikyti verslą kuriančius užsieniečius Lietuvoje, o ne taikytų griežčiausias sankcijas remdamasi formalumais....
-
Prezidentas iš I. Ruginienės tikisi sprendimų dėl antros pensijų pakopos1
Prezidentas iš būsimos socialinės apsaugos ir darbo ministrės Ingos Ruginienės pirmiausia tikisi sprendimų dėl galimybės anksčau laiko pasitraukti iš antros pakopos pensijų sistemos, sako šalies vadovo patarėja. ...
-
VERT patvirtino kainas: kai kuriems vartotojams nuo sausio už dujas ir elektrą teks mokėti brangiau
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) ketvirtadienį patvirtino maždaug 4 proc. didesnius bendrovės „Ignitis“ visuomeninius elektros tarifus 2025 metų pirmajam pusmečiui. ...