- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vilkikų vairuotojų krizė Europoje neslūgsta – masiškai trūkstamą kvalifikuotą darbo jėgą bandoma pritraukti iš užsienio. Lenkijos parlamentas priėmė įstatymą, siekiant palengvinti užsieniečių įdarbinimą, o vokiečiai pripažino, kad logistikos sektorius be darbo migrantų nebeišsiverčia, teigia sektoriaus ekspertai.
Pasak Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso vadovo (TTLA) Povilo Drižo, šiuo metu Europoje trūksta apie 400 tūkst. vilkikų vairuotojų. Vairuotojų stygių patiria ne tik Lietuvos, bet ir Lenkijos, Vokietijos, Prancūzijos ir kitų valstybių vežėjai.
„Šalių vyriausybės profesionalių vairuotojų krizę sprendžia įvairiai: subsidijuoja jaunuolių profesinį parengimą, stengiasi daugiau įdarbinti moterų, investuoja į saugias vilkikų stovėjimo aikšteles“, – sako P. Drižas. Tačiau vien šios priemonės problemos nesprendžia. Juolab kad ir Vakarų Europos vežėjai pripažįsta: susilyginus darbo jėgos kaštams, laikai, kai buvo galima prisivilioti vairuotojus iš ES pakraščio valstybių, jau praeityje“.
Europoje vis garsiau girdimi raginimai plačiau atverti darbo rinką kvalifikuotai darbo jėgai iš trečiųjų šalių. Šiam žingsniui pirmoji ryžosi Lenkija, kurioje sunkvežimių vairuotojų trūksta daugiausia – jų poreikis siekia apie 124 tūkst. Lenkija pernai priėmė įstatymą, palengvinantį užsieniečių įdarbinimą.
Nauja tvarka įsigalios jau šių metų sausio 29 d., kuri palengvins užsieniečių įdarbinimo procedūras ypač strategiškai svarbiuose Lenkijos ekonomikai sektoriuose. Tiesa, jie dar nepaskelbti, bet transporto įmonės tikisi atsidurti šiame sąraše, todėl aktyviai ruošiasi pasinaudoti atsiversiančiomis galimybėmis.
Tuo tarpu ekspertų grupė iš Kelno ekonominių tyrimų instituto paskelbė, kad darbuotojai migrantai šiuo metu gelbsti didžiausią Europos ekonomiką Vokietiją nuo logistikos sunkumų, kurie pernai prislėgė Jungtinę Karalystę. Instituto duomenimis, įdarbintų užsieniečių, dirbančių krovininių vilkikų vairuotojais, dalis Vokietijoje pasiekė 24 proc.
Nepaisant to, šiuo metu šalyje trūksta apie 80 tūkst. profesionalių vairuotojų. Vokietijoje šis trūkumas auga sparčiu tempu, kadangi kasmet į pensiją išeina apie 30 tūkst. vilkikų vairuotojų, kai prie vairo juos pakeičia perpus mažiau naujų vairuotojų. Vokietijos federalinė krovinių vežimo, logistikos ir atliekų šalinimo asociacija savo Vyriausybę paragino mažinti biurokratines kliūtis, susijusias su reikiamos kategorijos vairuotojo pažymėjimų išdavimu, įrengti daugiau saugesnių vilkikų stovėjimo vietų, kad vairuotojams būtų lengviau pailsėti ne kabinoje.
Prancūzija, susidurianti su maždaug 40 tūkst. sunkvežimių vairuotojų trūkumu, yra paskelbusi 600 mln. eurų paramos paketą, kuriuo siekiama apmokyti bedarbius, kad šie užimtų laisvas logistikos darbo vietas, įskaitant sunkvežimių vairuotojus.
P. Drižo vertinimu, sprendžiant darbo rinkos iššūkius Lietuvai vertėtų pasinaudoti ES šalių praktika ir ieškoti kompleksinių priemonių. Anot jo, verslas pasigenda ilgalaikės valstybinės migracijos politikos darbo rinkos atžvilgiu, kuri remtųsi demografinės situacijos vertinimu. „Pastarieji keleri metai aiškiai liudija, kad užtikrinus reikiamus imigracijos srautus, tai galėtų kompensuoti darbingo amžiaus gyventojų skaičiaus sumažėjimą“, - sako TTLA vadovas. Todėl būtina sudaryti supaprastintas sąlygas užsieniečiams atvykti į šalį ir įsidarbinti tose srityse, kuriose specialistų trūkumas itin didelis“.
Tolimųjų reisų vairuotojai Lietuvoje yra įtraukti į trūkstamų profesijų sąrašą. Tai reiškia, kad siūlomų laisvų darbo vietų vilkikų vairuotojams yra kur kas daugiau, nei gebančių ar norinčių dirbti šį darbą.
„Esant dideliam darbuotojų trūkumui vidaus rinkoje yra vienintelė išeitis – samdyti specialistus užsienyje. Tačiau tai padaryti nėra paprasta: kliudo užsieniečių įdarbinimo biurokratiniai barjerai, migracinių procedūrų labirintas, neišspręsti neaiškumai dėl naujų vairuotojų rengimo tvarkos“, – sako P. Drižas. Pasak jo, TTLA atsakingoms institucijoms yra pateikęs pasiūlymus dėl vilkikų vairuotojų įliejimo į darbo rinką, įskaitant ir užsieniečių įdarbinimo tvarkos supaprastinimą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Litgrid“: suremontavus Suomijos branduolines elektrines elektra pigo 4 proc.3
Pasibaigus branduolinių elektrinių remontui Suomijoje, vidutinė didmeninė elektros kaina Lietuvoje praėjusią savaitę mažėjo 4 proc. iki 86,6 euro už megavatvalandę (MWh). ...
-
Lietuvai siūloma pasitraukti iš energetikos chartijos sutarties1
Energetikos ministerija siūlo Lietuvai pasitraukti iš beveik prieš tris dešimtmečius pasirašytos Energetikos chartijos sutarties. ...
-
VERT: vidutinė šilumos kaina gruodį didėja 7 proc.1
Vidutinė centralizuotos šilumos kaina Lietuvoje gruodį sieks 7,72 cento (be PVM) už kilovatvalandę (kWh) – 7,2 proc. daugiau nei lapkritį, skelbia Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT). ...
-
Europine geležinkelio vėže pirmąkart atgabentas krovinys iš Austrijos
Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupės krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ pirmą kartą europine vėže atgabeno krovinį iš Austrijos – į Šeštokus netoli Lenkijos sienos pervežtos ...
-
Atlyginimų atotrūkis tarp sostinės ir kitų regionų trečiąjį ketvirtį kiek mažėjo1
Atlyginimų atotrūkis tarp Sostinės ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regionų trečiąjį šių metų ketvirtį siekė 394,7 euro ir per ketvirtį sumažėjo 18,9 euro, pirmadienį pranešė Valstybės duomenų agentūra. ...
-
Pradėta platinti trečioji gynybos obligacijų emisija
Pirmadienį pradėta platinti trečioji gynybos obligacijų emisija, pranešė Finansų ministerija. ...
-
Kodėl pabrango sviestas ir pieno produktai?17
Parduotuvėse rekordiškai pabrango sviestas, auga ir kitų pieno produktų kainos. Prognozuojama, kad pieno produktai po Naujųjų gali ir toliau brangti. Apie tai, kiek teks mokėti už sviestą ir kaip tai brangins kitus gaminius, kuriuose naudojamas ...
-
Biurokratijos pelkėje stringa milijardiniai projektai: atskleistos gilios sistemos problemos6
„Teltonikos“ istorija išryškino biurokratijos pelkę Lietuvoje. Šalyje dirba daugiau valdininkų, nei įprasta išsivysčiusiose valstybėse. Negana to, verslas skundžiasi, kad tie patys valdininkai kuria įvairius riboj...
-
J. Rojaka: sprendimai dėl PVM lengvatos restoranams nebus greiti1
Šių metų pradžioje panaikinus pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatą maitinimo verslui ir nemažai restoranų užsidarant, Seimo ekonomikos komiteto narė Jekaterina Rojaka sako, kad galimas PVM mažinimas ar kiti sprendimai galėtų būti pr...
-
Vilnius lietuvių nebetraukia: kokias alternatyvas renkasi?3
Kaimyninėse Latvijoje ir Estijoje respondentai, planuojantys pirkti būstą per artimiausius trejus metus, dažniausiai renkasi sostinę arba jos apylinkes. Tuo tarpu Lietuvoje situacija kitokia – Vilnių kaip trokštamo būsto vietą renkasi ma...