- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Amžius: net ir nesusidėvėjusios, bet senos žieminės padangos dėl sukietėjusios gumos gerokai prasčiau sukimba su keliu.
-
Riba: minimalus leistinas protektoriaus gylis – 3 mm yra maždaug triskart mažesnis nei naujų žieminių padangų.
-
Rizika: laiku nepasikeitę padangų eismo dalyviai, nutikus avarijai, gali negauti draudimo kompensacijos.
-
Specifika: šiaurietiškoms oro sąlygoms pritaikytos padangos yra minkštesnės, geriau laikosi ant ledo, bet ant sausos kelio dangos jų savybės kiek prastesnės.
-
Kaina: jei automobilio vertė yra didelė, rekomenduojama rinktis premium lygio padangas, kurių gamyboje naudojamos geriausios medžiagos ir pažangiausios technologijos.
Nuo lapkričio 10-osios Lietuvoje draudžiama važinėti vasarinėmis padangomis, tačiau šiltas ruduo neskatina skubėti keisti ratus. Dalis vairuotojų žieminių padangų montavimo procedūrą atidėjo paskutinei dienai, o ir po termino pabaigos eilės prie servisų nemažėja. Prognozuojama, kad šis bumas tęsis dar ir kitą savaitę.
Rizikuoti neverta
Nepaisant į Lietuvą neskubančių šalnų, specialistai įsitikinę, kad laikytis Kelių eismo taisyklėse (KET) numatytų terminų yra būtina. Nors pirmuoju sniegu kol kas dar nekvepia, leduko galime sulaukti po bet kurios šaltesnės nakties.
Laiku nepasikeitę padangų eismo dalyviai rizikuoja ne tik patekti į avariją, bet ir gauti KET numatytą baudą ir netekti automobilio techninės apžiūros galiojimo. Be to, nutikus eismo įvykiui gali būti neišmokėta kompensacija.
„Draudimo taisyklėse nurodoma, kokiais atvejais eismo įvykio dalyvis nepretenduoja į žalos atlyginimą. Vienas tokių – jei automobilis neatitinka techninių reikalavimų. Būtent padangų netinkamumas eismui yra įvardijamas kaip techninių reikalavimų neatitikimas. Įvykus avarijai atliekama ekspertizė, kurios metu paaiškėja, ar netinkama transporto priemonės techninė būklė galėjo lemti eismo įvykį“, – pažymi BTA draudikai.
Specifika: šiaurietiškoms oro sąlygoms pritaikytos padangos yra minkštesnės, geriau laikosi ant ledo, bet ant sausos kelio dangos jų savybės kiek prastesnės. / E. Ovčarenkos nuotr.
„Vilnius Tech“ Transporto inžinerijos fakulteto doc. dr. Vidas Žuraulis pabrėžė, kad žieminės padangos geriau saugo nuo avarijų ne tik žiemą, bet ir žvarbų rudenį. Jo žodžiais, mūsų geografinė padėtis lemia įvairius meteorologinius veiksnius, kuriems reikia tinkamai pasiruošti iš anksto.
Tinka ir rudeniui
Mokslininko teigimu, kad vasarinės padangos efektyvumas reikšmingai sumažėtų, temperatūrai pakanka ne nusiristi žemiau nulio, o nusileisti iki 5–7 °C šilumos.
Laiku nepasikeitę padangų eismo dalyviai rizikuoja gauti KET numatytą baudą ir netekti automobilio techninės apžiūros galiojimo.
„Rudenį daugėja drėgmės ant kelio dangos, žemėja temperatūra ir vasarinės padangos tinkamai nebeatlieka savo funkcijos. Žieminės padangos mišinys yra atsparesnis žemesnei temperatūrai, padanga turi grubesnį raštą. Gilesnis protektoriaus raštas leidžia geriau sukibti su kelio danga, ant kurios yra kritulių. Tokia padanga padeda geriau išstumti purvą, vandenį ir sniegą. Grubesnis protektorius, kuriuo pasižymi žieminės padangos, gelbėja ir vėlyvojo rudens laikotarpiu, kai yra daug prikritusių šlapių lapų“, – aiškino V.Žuraulis.
Anot BTA Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovo Andriaus Gasparavičiaus, vairuotojai, kurie jaučiasi ramūs vien dėl to, kad padangos yra žieminės, smarkiai klysta. Minimalus, 3 mm siekiantis žieminių padangų projektoriaus gylis nesuteikia saugumo garantijos, ypač jei padangos yra senos. Dėl sukietėjusios gumos jos gerokai prasčiau sukimba su kelio danga nei naujos.
Riba: minimalus leistinas protektoriaus gylis – 3 mm yra maždaug triskart mažesnis nei naujų žieminių padangų. / Laimis Steponavičiaus nuotr.
Be to, svarbu padangas tinkamai eksploatuoti ir jomis rūpintis. Pavyzdžiui, esant dideliam temperatūrų skirtumui gali sumažėti padangų slėgis, todėl jį būtina tikrinti dažniau. Ypač senesnių automobilių savininkams ir tiems, kurie turi atskirus ratų komplektus su žieminėmis padangomis, jis pataria, prieš montuojant ratus, patikrinti padangų sandarumą ir slėgį.
Renkasi pagal poreikius
Serviso „Ratai visiems“ specialistas Saulius Vidrevičius pritaria, kad normaliai eksploatuojamos žieminės padangos gali tinkamai tarnauti iki penkių sezonų. Tiesa, yra kelios sąlygos.
„Rinkdamasis padangas vairuotojas turi įsivertinti, kaip jis tą šaltąjį sezoną važinėja. Nuosaikiai, iš anksto planuodamas kelionės trukmę, ar agresyviai greitėdamas, staigiai stabdydamas ir pan. Be vairavimo stiliaus, svarbu atsižvelgti ir į įveikiamus atstumus. Jei kasdien nuvažiuojate šimtus kilometrų arba tai darote netausodami padangų, jas gali tekti keisti vos po poros sezonų“, – teigė S.Vidrevičius.
Kainos servisuose yra nevienodos, tačiau, vertinant bendrai, vidutiniškai padangų keitimo paslauga pabrango apie 20–25 proc.
Ekspertas taip pat patarė automobilio apavą rinktis ir atsižvelgiant į trasas, kuriomis dažniausiai važiuojate. Vienokios padangos reikalingos, jei automobilis daugiausia rieda miesto gatvėmis ar pagrindiniais užmiesčių keliais, ir visai kitokios, jei gyvenate kur nors kaime ar dažnai keliaujate į gamtoje esančią sodybą.
S.Vidrevičius atkreipia dėmesį, kad žieminės padangos dažniausiai būna vidutinio minkštumo, europinės arba skirtos šiaurietiškoms oro sąlygoms. Ir nors pasirinkimas itin platus, nėra padangų, idealiai tinkančių visiems orams.
Jam pritarė ir docentas V.Žuraulis.
„Šiaurietiškoms oro sąlygoms pritaikytos padangos yra minkštesnės ir jos tinkamos mūsų geografinei zonai. Jų sukibimas ant snieguotos kelio dangos, ledo, esant šlapdribai, yra geresnis. Tačiau važiuojant gera ir sausesne kelio danga jų savybės yra prastesnės“, – lygino mokslininkas.
Kaina – dar ne viskas
Abu pašnekovai skeptiškai vertina universaliąsias padangas. Jos labiau skirtos naudoti šiltesnio klimato šalyse, kur žiemos yra švelnesnės nei Lietuvoje. Jas galima naudoti tada, kai žmogus yra užtikrintas, kad oro sąlygos kelionės metu bus palankios ir nepablogės. Taip pat, kad neteks išsukti iš pagrindinių, gerai pabarstytų ir nuvalytų kelių. Anot jų, jei automobilis žiemą naudojamas kasdien, įsigyti universalias padangas nė neturėtų būti svarstoma.
Kaina: jei automobilio vertė yra didelė, rekomenduojama rinktis premium lygio padangas, kurių gamyboje naudojamos geriausios medžiagos ir pažangiausios technologijos. / J. Kalinsko / BNS nuotr.
Klimatui šylant, mažėja ir dygliuotų padangų poreikis. Juolab kad jų važiavimo komfortas yra mažesnis. Tiesa, jos garantuoja kur kas geresnį sukibimą su apledėjusia kelio danga.
Žiemines padangas galima rinktis ne tik pagal tipą, bet ir pagal gamintoją. Iš pripažintų prekės ženklų Lietuvoje prieinami „Michelin“, Dunlop“, „Continental“, „Goodyear“ ir daugelis kitų pasaulinių lyderių. Tačiau ne visi pirkėjai turi noro ir galimybių investuoti į garsų vardą.
„Šiuo atveju reikėtų atsižvelgti ir į turimo automobilio vertę. Jei ji nemaža, geriau rinktis iš pripažintų šios srities lyderių. Jų produkcija kainuos nepigiai, bet į kainą bus įskaičiuotos geriausios gamybos medžiagos ir pažangiausios technologijos. Tinkamai parinktos pagal jūsų automobilio modelį ir važiavimo įpročius, tokios padangos jums užtikrins nepriekaištingą važiavimo kokybę ilgus metus“, – aiškino S.Vidrevičius.
Žinovas nenurašo ir ekonominės klasės padangų, kurios yra gerokai pigesnės nei garsiausių prekės ženklų produkcija.
„Kvalifikuoti padangų specialistai, sukaupę daug šios srities žinių ir sulaukiantys pirkėjų atsiliepimų, žino kur kas daugiau už paprastą vairuotoją. Tad geriausia prieš pirkinį pasitarti su patikimais pardavėjais, kurie gali parekomenduoti gana saugias ir nebrangias pasaulinių lyderių alternatyvas“, – patarė S.Vidrevičius.
Paslaugos brangsta
Lietuvos autoservisų asociacijos direktorius Gediminas Kriaučiūnas teigė, kad šiemet keičiant padangas tenka labiau atverti piniginę. Kainodarą, anot jo, privertė peržiūrėti išaugusios energijos kainos.
Rizika: laiku nepasikeitę padangų eismo dalyviai, nutikus avarijai, gali negauti draudimo kompensacijos. / Eitvydo Kinaičio nuotr.
„Kainos servisuose yra nevienodos, tačiau vidutiniškai ši paslauga pabrango apie 20–25 proc. Vis dėlto reikia pažymėti, kad servisai yra stabilesni nei elektros kainos, kurios per mėnesį keičiasi ne vieną kartą“, – pažymi pašnekovas.
Pasak S.Vidrevičiaus, servisų paslaugų įkainiams įtakos turi ir vietiniai veiksniai, tokie kaip lietuviškos darbo jėgos brangimas. Tuo tarpu padangų kainos pokyčius lemia globalūs iššūkiai. Dėl karo Ukrainoje kai kurioms tarptautinėms įmonėms teko perkelti padangų komponentų gamybą į saugesnius regionus. Prieš tai dėl keletą metų siautusios pandemijos buvo sutrikusi tiekimo grandinė, dėl to vėlgi augo produkcijos kaina.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Rinkos pulsas: metų rezultatai ir lūkesčiai1
Per 2024-uosius Lietuvoje įregistruoti 1 853 elektromobiliai, Lenkijoje – daugiau kaip 68 tūkst., Norvegijoje – 114,4 tūkst. ...
-
„Regitra“ išplėtė paslaugų spektrą1
Atsižvelgta į klientų poreikius: nuo šiol „Regitroje“ tarptautinį vairuotojo pažymėjimą bus galima užsisakyti skubos tvarka, o informaciją apie asmeninius duomenis gauti telefonu. ...
-
Policija atskleidė, ką planuoja10
Šį mėnesį Lietuvos policijos dėmesys bus sutelktas į vairuotojų blaivumą, pavojingą ir chuliganišką vairavimą, matomumą gerinančių saugos priemonių – atšvaitų – naudojimą tamsiuoju paros metu. ...
-
Kviečia pažinti istoriją, išbandyti kelininko profesiją
„Tikime, kad muziejus taps ne tik svarbiu edukaciniu centru, bet ir erdve, kurioje lankytojai galės tiesiogiai pažinti kelių sektoriaus evoliuciją ir inovacijas“ – teigė „Kelių priežiūros“ generalinis direktorius dr. Audri...
-
Žiemos išbandymai – ir kėbului, ir akumuliatoriui1
2025-ųjų pirmąją savaitę dosniai iškritęs sniegas priminė apie žiemiškus rūpesčius. Šaltasis sezonas yra sudėtingiausias laikotarpis vairuotojams. Sniego, drėgmės ir druskų poveikis tampa lakmuso popierėliu tiek automobilio ...
-
„Regitra“ praneša: automobilių savininkai turės mokėti daugiau3
Valstybės duomenų agentūrai paskelbus mokestinių metų vartotojų kainų indeksą, keičiasi automobilių registracijos mokesčio dydžiai. Pagal naująjį kainų indeksavimą, „Regitroje“ tarifai bus atnaujinti ir pradėti taikyti šia...
-
Automobilių niekam nereikia?14
Jau ne vienus metus Kaune nutempiami nebenaudojami automobiliai, tačiau savininkai retai kada atsiima savo turtą. Bešeimininkės transporto priemonės tiesiog utilizuojamos. ...
-
Kai kur neliko vieno informacinio kelio ženklo, tačiau vis tiek bus fiksuojami galimi pažeidimai
Lietuvos magistraliniuose keliuose nuo sausio 1-osios nebeliko apie stacionarius matuoklius vairuotojus informavusio kelio ženklo, rašo portalas „Made in Vilnius“. ...
-
„Air Baltic“: Vilniuje mes tampame vis stipresniu vežėju
Latvijos oro bendrovė „Air Baltic“ per artimiausius kelerius metus savo orlaivių parką ketina padidinti 15 naujų lėktuvų, dalis kurių bus bazuojama ir Vilniuje, sako jos generalinis direktorius Martinas Gaussas (Martinas Gausas), rašo...
-
„Regitra“ teiks naują paslaugą: tikimasi, kad ji išpopuliarės tarp vairuotojų1
Tarptautinį vairuotojo pažymėjimą nuo šiol galima užsisakyti skubos tvarka, trečiadienį paskelbė „Regitra“. ...