Naujos kritimo tendencijos Rytinėje Baltijoje

Nors Lietuvos uostai – Klaipėda ir Būtingės naftos terminalas – kol kas išlaiko geresnę krovą nei pernai, nėra jokios garantijos, kad ji tokia ir išliks.

Tirpdo metų pradžios sėkmę

Į Rytinės Baltijos jūros regioną slenka visą ES erdvę apimantis ekonomikos lėtėjimas. Iš Europos, iš dalies ir dėl joje vykstančių neramumų, įskaitant ir karą Ukrainoje, į JAV ir Kiniją išteka kapitalas.

Nauji ekonomikos lėtėjimo reiškiniai jau jaučiami ir Lietuvoje. Dalis logistikos įmonių pertvarko savo veiklą, trumpina darbo laiką. Ryškiai mažesnius krovinių kiekius jau pajuto ir vežėjų įmonės. Pasirodė pranešimų apie mažesnių įmonių bankrotų proceso pradžią.

Pagal Klaipėdos uosto krovos rezultatus, kokio nors ekonomikos lėtėjimo, atrodo, negalėtų įtarti. Per pirmuosius keturis mėnesius Klaipėdos uostas krovė vienu procentu daugiau krovinių nei pernai. Iš viso 11,17 mln. tonų.

Kritimo tendencija pastebima, kai palyginama, jog po dviejų mėnesių krova siekė 5,75 mln. tonų arba 8 proc. daugiau nei pernai. Tuo tarpu per kitus du mėnesius – kovą ir balandį – krova buvo 5,42 mln. tonų. Tai ištirpdė atsiplėšimą nuo praėjusių metų, nuo 8 iki 1 procento. Nebūtų nieko nuostabaus, jei dar po dviejų mėnesių Klaipėdos uostas jau „sėdėtų minuse“.

Panaši tendencija ir su Būtingės naftos terminalu. Per pirmuosius du mėnesius turėjęs 15 proc. augimą, dar po dviejų mėnesių jį sumažino iki 6 proc.

Tai reiškia, kad tiek Klaipėdos uostui, tiek Būtingės naftos terminalui pastarieji du mėnesiai buvo daug sunkesni.

Priklausomybė nuo Rusijos krovinių

Šiuo metu tendencija tokia, kad Klaipėdos uostas ir Būtingės naftos terminalas dar išlaiko teigiamą krovą, o visi trys Latvijos jūrų uostai jau dirba blogiau nei pernai.

Rygos kritimas sudarė 10 proc., Ventspilio – net 26 proc. Nuo metų pradžios dar turėjęs teigiamą krovą į minusą jau nusirito ir Liepojos uostas (–1 proc.). Rygos uostas per keturis mėnesius krovė 6,15 mln. tonų, Ventspilio 2,99 mln. tonų, Liepojos – 2,54 mln. tonų.

Rusijos uostuose šiemet fiksuojama rekordinė trąšų krova, kuri siejama ir su buvusiais Klaipėdos uosto kroviniais.

Iš viso Lietuvos uostai (Klaipėda ir Būtingė) krovė 14,18 tonų, o trys Latvijos uostai (Ryga, Ventspilis ir Liepoja) – 11,67 mln. tonų.

Yra ir dar viena įdomi tendencija. Liepojos uostas jau visiškai priartėjo prie Ventspilio ir pagal krovą pretenduoja tapti antruoju Latvijos uostu po Rygos.

Šiuo metu Lietuvos verslininkai Liepojos uoste stato naują žuvų apdorojimo gamyklą, o tai dar padidins jo krovą ir realią galimybę aplenkti Ventspilio uostą. Kas būtų patikėjęs, kad buvęs didžiausias tarp Rytinės Baltijos šalių Ventspilio uostas nusiris iki tokių žemumų.

Panašiai atsitiko ir su Estijos jungtiniu Talino uostu. Jis per mėnesį krauna vidutiniškai 1,1–1,2 mln. tonų krovinių. Kažkada ir šis uostas buvo lyderiu tarp rytinės Baltijos uostų. Jo krova per mėnesį siekdavo 5–6 mln. tonų. Tai buvo tas laikas, kai Rusija dar neturėjo nei Ust Lugos, nei Primorsko uostų Leningrado srityje.

Tiek Talino, tiek Latvijos Ventspilio, iš dalies ir Rygos uostas buvo pernelyg smarkiai priklausomi nuo Rusijos krovinių.

Talino uosto situacija dabar netgi šiek tiek geresnė nei Latvijos uostų. Jis dar turi didžiulį keleivių jūrų keltais srautą, daugiausia į Suomijos Helsinkio uostą. Šiemet keleivių srautas yra maždaug 5 proc. didesnis nei pernai. Per mėnesį Talino uostas priima maždaug po pusę milijono keleivių. Galime palyginti, kad Klaipėdos uoste per šių metų 4 mėnesius buvo tik 56 tūkst. 872 keleiviai.

Mineralinių trąšų fenomenas

Šiemet neigiamos krovos tendencijos yra ir Rusijos uostuose. Rusijoje ryškiai sumažėjo naftos produktų eksportas. Baltijos uostų terminaluose krauta 9,3 proc. mažiau naftos produktų.

Kai kurie prieš Putino režimą nusiteikę Rusijos analitikai teigė, kad įtakos galėjo turėti tai, kad ukrainiečiai bepiločiais skraidymo aparatais kurį laiką nuolat atakavo Rusijos naftos perdirbimo gamyklas.

Tai esą smarkiai atsiliepę ne tik Rusijos naftos produktų eksportui, bet ir jos vidaus rinkos aprūpinimui, ypač benzinu. Yra duomenų, kad benziną Rusija gaunanti iš Baltarusijos Mozyrio ir Novopolocko naftos gamyklų. Anksčiau šios gamyklos naftos produktus eksportuodavo, taip pat ir per Klaipėdos uostą. Dabar, kai Baltarusijos produkcijos eksportas per Lietuvą uždarytas, mūsų šalies valdžios iniciatyva, baltarusiai priversti naftos produktus, galbūt ir pigiau, parduoti Rusijai.

Apskritai Rusijos uostų krova šiemet yra sumažėjusi 3,1 procentų. Labiausiai krito anglių ir kokso, metalų, rūdų krova. Tačiau net iki 32,3 proc. išaugo mineralinių trąšų krova. Tai vėlgi siejama su Baltarusija. Panašu, kad per Rusijos uostus intensyviau pradėjo keliauti „Belaruskalij“ trąšos, daugiausia į Kiniją.

Tuo pat metu trąšos yra vienas tų krovinių, kurio kritimas Klaipėdos uoste per pastaruosius metus yra didžiausias. „Belaruskalij“ netektys Klaipėdos uoste nuo 2022 m. vasario geriausiai matėsi, lyginant 2021, 2022 ir 2023 m. krovą. 2021 m. bendra Klaipėdos uosto krova siekė 45,62 mln. tonų, 2022 m., kai jau neliko baltarusiškų trąšų, smuko iki 36,12 mln. tonų, o 2023 m. net iki 32,7 mln. tonų.

Turime Klaipėdos uosto verslo pažadą, kad 2024 m. krovos mažėjimas sustos, bus netgi augimas. Bet ta persvara, palyginti su blogiausiais Klaipėdos uostui pastarąjį dešimtmetį 2023 m., yra labai trapi.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Čiaupas --> Ne ten ieškote kaltų

Čiaupas --> Ne ten ieškote kaltų portretas
Rašai apie išsigimusius žydus, o pats, tamsta, esi išsigimęs lietuvis? Gal išsigimęs rusas? Ar kokia ten rašytojo tautybė? Eik, pasiskiepyk, mažu atvėsi prakaituoti pykčiu.

Romas

Romas portretas
Nepergyvenkit, tuoj direkcija sau naują pastatą pasistatys ir pasiimsim visus Baltijos uostų krovinius.

-> ne ten

-> ne ten portretas
A Uspaskich?
VISI KOMENTARAI 9

Galerijos

  • Klaipėdos licėjus statys naują darželį su vaiko sveikatos centru
    Klaipėdos licėjus statys naują darželį su vaiko sveikatos centru

    VšĮ „Klaipėdos licėjus“ dar šiemet pradės naujojo darželio pastato statybas, kuriame veiks ir modernus vaiko sveikatos centras. Pasak licėjaus atstovų, naujojo sveikatos centro paslaugos bus plačiai prieinamos ne tik licėjaus...

  • Uostamiesčio mokyklose rusų kalbą renkasi mažiau moksleivių
    Uostamiesčio mokyklose rusų kalbą renkasi mažiau moksleivių

    Uostamiesčio mokyklose vis mažiau moksleivių kaip antrą užsienio kalbą renkasi rusų. Dėl to populiarėja kitos – vokiečių ir prancūzų kalbos. Taip pat pastebima, kad dalis rusų kalbos specialistų persikvalifikuoja. ...

    2
  • Priedangos – ir uostamiesčio požeminėse perėjose
    Priedangos – ir uostamiesčio požeminėse perėjose

    Dalis uostamiesčio požeminių perėjų tapo priedangomis. Jose pavojaus atveju galėtų pasislėpti daugiau nei 400 miestiečių. Visiškai saugu šiose perėjose nebūtų, tačiau manoma, kad jos apsaugotų nuo tiesioginio kontakto su sprogmenim...

  • Klaipėdoje paminklo A. Brazauskui nereikėtų?
    Klaipėdoje paminklo A. Brazauskui nereikėtų?

    Šiandien, minint jau keturioliktąsias buvusio šalies prezidento Algirdo Brazausko mirties metines, aštrėja priešprieša tarp paminklu jį įamžinti siekiančių šalininkų ir tų, kurie Desovietizacijos komisijos pra...

    38
  • Raganų eglę žudo kenkėjai
    Raganų eglę žudo kenkėjai

    Turistų dažnai lankoma Raganų eglė, auganti Rambyno regioniniame parke, neatsigina kenkėjų. Specialistai ėmėsi gydymo, kad būtų prailgintas eglės gyvavimas. ...

    5
  • Plungės teismą nutarta prijungti prie Klaipėdos apylinkės teismo
    Plungės teismą nutarta prijungti prie Klaipėdos apylinkės teismo

    Seimas antradienį pritarė Plungės apylinkės teismo reorganizavimui prijungimo būdu, šio teismo teises ir pareigas perduodant Klaipėdos apylinkės teismui. ...

  • Uostamiesčio požeminei perėjai – remontas
    Uostamiesčio požeminei perėjai – remontas

    Baltijos ir Taikos pr. žiedinėje sankryžoje esančios požeminės perėjos nuovažos – pavojingos dviratininkams, neįgaliesiems ir šeimoms, vežančioms savo atžalas vežimėliuose. Esą jomis neįmanoma važiuoti. Dėl to klaipėdiečiai arb...

    2
  • Klaipėdos savivaldybės administracijoje specialistų trūksta nuolat
    Klaipėdos savivaldybės administracijoje specialistų trūksta nuolat

    Šiuo metu Klaipėdos savivaldybės administracijoje yra per 30 laisvų etatų. Dalis jų yra naujų, valstybei delegavus miestui naujas funkcijas, dalis jų atsilaisvina darbuotojams gavus kitą darbo pasiūlymą arba sulaukus pensinio amžiaus. ...

    16
  • Dėl gyvūnų kapinių Klaipėdoje – svarstymai
    Dėl gyvūnų kapinių Klaipėdoje – svarstymai

    Klaipėdoje svarstoma įrengti nedideles augintinių kapines. Apie tai imta galvoti dėl to, kad daugelis savo keturkojus laidoja neleistinose vietose. Kur galėtų būti tokių kapinių vieta, dar nenuspręsta. Viliamasi, kad tikslesnė informacija paai&scaro...

    6
  • Kada ir kaip atgims Atgimimo aikštė?
    Kada ir kaip atgims Atgimimo aikštė?

    Jau šį rudenį Atgimimo aikštėje turėtų prasidėti pirmojo rekonstrukcijos etapo darbai – archeologiniai kasinėjimai. Jeigu jų metu neatsiras kokių nors trukdžių, pamažu startuos ir šios aikštės, ir požeminės auto...

    31
Daugiau straipsnių