Po „auksinio“ remonto – kam miestui jachta?

Klaipėdos miestui priklausančios jachtos "Lietuva" remontas virto "auksiniu". Iš biudžeto tam buvo skirta trečdalis milijono eurų. Anot auditorių, rangovui buvo sumokėta net už tai, ko jis nepadarė, o savivaldybė neturėjo specialistų, kurie pajėgtų kontroliuoti, ar lėšos laivui atnaujinti naudojamos tinkamai. Po tokių investicijų kyla klausimas – kam apskritai miestui reikalinga jachta?

Eurų staiga pritrūko

Kai prieš trejetą metų Klaipėdos savivaldybė savo žinion perėmė legendinę jachtą "Lietuva", buvo nuspręsta jos kapitaliniam remontui skirti itin solidžią sumą.

2018 m. lapkričio pabaigoje su supaprastinto atviro konkurso nugalėtoju bendrove "Laivo sandėlis" miestas sudarė jachtos "Lietuva" kapitalinio remonto paslaugų sutartį už 250 tūkst. eurų.

Tačiau netrukus paaiškėjo, kad ir to nepakanka, nes prireikė papildomų kapitalinio remonto paslaugų už dar maždaug 40 tūkst. eurų.

Vykdant mažos vertės pirkimo procedūras apklausos būdu, laimėtoju pripažintas tas pats tiekėjas, kuris iki šiol vykdo jachtos kapitalinio remonto darbus.

Šių metų vasarį savivaldybė paskelbė, kad gerokai vėluojant baigiamas pasaulį apiplaukusios jachtos "Lietuva" kapitalinis remontas.

"Planuojama, kad viena aplink pasaulį apiplaukusių jachtų reprezentuoti Klaipėdą, o kartu ir Lietuvą, galės jau balandžio mėnesio pabaigoje", – tuomet buvo rašoma savivaldybės pranešime, nors pagal sutartį laivas turėjo būti suremontuotas per pusę metų, iki praėjusių metų birželio, turint teisę dar mėnesį pratęsti terminą.

Jachtos remontas, pasak savivaldybės, užtruko dėl to, kad teko ilgai džiovinti vandens prisisunkusį korpusą, todėl remontui skirta papildomai pinigų atlikti darbams, kurių nebuvo įmanoma numatyti iš anksto.

Sudomino savivaldybės kontrolę

Ar remontuojant jachtą trečdalis milijono eurų buvo panaudota deramai, susidomėjo savivaldybės Kontrolieriaus ir audito tarnyba.

Po išsamaus tyrimo nustatyta, kad savivaldybės administracija vis dėlto netinkamai užtikrino paslaugų sutarties vykdymo kontrolę.

Maža to, paaiškėjo, jog "savivaldybės darbuotojai neturėjo specialių žinių, kad galėtų tinkamai kontroliuoti specifinio pobūdžio paslaugų sutarties vykdymą".

Kontrolieriai išsiaiškino, kad, likus mėnesiui iki pagrindinės sutarties galiojimo pabaigos, 2019 m. gegužės 22 d., sudaryta dar viena sutartis už 10,8 tūkst. eurų ir iš privačios bendrovės įsigytos jachtos kapitalinio remonto paslaugų techninio inspektavimo bei tikrinimo paslaugos.

Šiuo požiūriu dar labai žagrė kyšo iš mūsų visų kišenės.

Audito autoriai pastebėjo, kad, sudarydama ir vykdydama šią sutartį, savivaldybė pirmiausia pažeidė Viešųjų pirkimų įstatymo ir sutarties nuostatas, nes jachtos kapitalinio remonto ir jachtos papildomų kapitalinio remonto paslaugų savybės techninėse specifikacijose apibūdintos nepakankamai aiškiai ir išsamiai.

Teigiama, kad būtent tai galėjo lemti, jog pradėjus remontą atsirado poreikis pirkti papildomų, sutartyje nenumatytų darbų.

Todėl ir taip labai brangus laivo remontas, pradžioje siekęs ketvirtį milijono, dar pabrango.

Kilo ne vienas klausimas

Auditoriams klausimų sukėlė ir jachtos džiovinimo darbų apmokėjimas.

"Šiuo atveju už jachtos džiovinimą buvo sumokėta iš anksto (avansu), nors toks atsiskaitymo būdas nebuvo numatytas paslaugų sutarties sąlygose", – pabrėžiama audito ataskaitoje.

Savivaldybės administracija, sudarydama ir vykdydama jachtos "Lietuva" kapitalinio remonto paslaugų sutartį, esą nesivadovavo Viešųjų pirkimų įstatymu ir pakeitė esmines sutarties sąlygas – sutarties terminą pratęsė 2,5 karto ilgesniam laikotarpiui, nei buvo numatyta sutartyje, todėl miestas prarado progą pasinaudoti galimybe atgauti 15 tūkst. eurų delspinigių už pradelstą 301 dieną.

Planai: ligi šiol pagal panaudos sutartį jachtą "Lietuva" valdžiusio sporto klubo "Ostmarina" vadovas O.Kudzevičius (antras kairėje) ketina ir vėl dalyvauti koncesininko parinkimo konkurse. / Vytauto Liaudanskio nuotr.

"Faktiškai rangovui apmokėta apie 21 proc. daugiau, nei buvo atlikta darbų, taip savivaldybės administracija prisiėmė riziką patirti nuostolių, jeigu rangovas nevykdytų sutarties sąlygų ir neatliktų visų darbų, numatytų darbų atlikimo kalendoriniame grafike", – rašoma audito ataskaitoje.

Ne visos pastabos pagrįstos?

Klaipėdos savivaldybės Turto skyriaus vedėjas Edvardas Simokaitis, kuravęs šį projektą, tikina, kad remonto darbai vis dar eina į pabaigą.

Esą tam buvo objektyvių priežasčių – ir karantinas, ir pačios jachtos būklė buvo labai bloga.

"Mūsų tikslas buvo suremontuoti laivą, nes jo būklė tikrai buvo tragiška. O kalbant apie kontrolierių pastabas, tai su vienomis sutinkame, su kitomis – ne", – tikino E.Simokaitis.

Sporto klubo vadovas ir ilgametis jachtos "Lietuva" kapitonas Osvaldas Kudzevičius mano, kad kartą per 40 metų (tiek gyvuoja jachta "Lietuva") į ją investuoti 300 tūkst. eurų nėra labai didelė suma.

"Savo laivus remontuoja jų savininkai irgi už panašius pinigus. Žinoma, valdiški užsakymai  nežinia kodėl kainuoja šiek tiek brangiau. "Lietuva" dabar jau beveik suremontuota ir bus saugus laivas, kad galima būtų juo toliau buriuoti. Remontas tikrai savalaikis, nes jachta buvo labai nesaugi, po plastiku metalas išpuvęs", – tikino O.Kudzevičius.

Pasak Turto skyriaus vedėjo, dar iki remonto savivaldybė kreipėsi į Vyriausybę dėl finansinio prisidėjimo prie laivo remonto, o ir Lietuvos jūrų muziejui siūlė perimti jachtą, bet jis atsisakė.

"Niekam nebuvo įdomu, tai miestas prisiėmė šitą naštą, kad "Lietuva" nebūtų sunaikinta", – teigė E.Simokaitis.

"Klaipėdos prestižo reikalas"

E.Simokaičio teigimu, miesto savivaldybė pati jachtos neeksploatuos, nes neturi nei tam patyrusių žmonių, nei kapitono, kuris galėtų valdyti tokį laivą.

"Kas toliau? Kai laivas bus sutvarkytas, ieškosime, su kuo sudaryti panaudos sutartį. Prieš tai tokia sutartis buvo sudaryta su sporto klubu "Ostmarina", kuris ir edukacinę veiklą vykdė, ir varžybose dalyvavo, ir miestą reprezentavo. Tikimės, kad taip bus ir toliau. Bus skelbiamas konkursas panaudai", – kalbėjo E.Simokaitis.

Osvaldas Kudzevičius / Redakcijos archyvo nuotr.

Ar miestui didelė prabanga turėti jachtą?

Pasak E.Simokaičio, Klaipėda – jūrinis miestas, turime buriavimo mokyklą, tad jachta esą atitinka miesto dvasią, tik reikia apsispręsti, ką su ja toliau daryti.

O.Kudzevičius patvirtino, kad ir vėl ketina dalyvauti jachtos panaudos konkurse.

"Kam miestui jachta? Kam tada miestui reikalingi fontanai? Kam mes saugome senamiestį? Aišku, šiuo požiūriu iš mūsų visų kišenės dar labai  žagrė kyšo. Todėl gal ir sunku suvokti, kodėl uostamiestis privalo turėti savo laivą", – teigė O.Kudzevičius.


Jachtos istorija

Jachta "Lietuva" pastatyta 1976 m. Lenkijoje, Gdanske.

Ji priklauso Klaipėdos savivaldybei, bet panaudos sutartimi ją valdė sporto klubas "Ostmarina".

Ši jachta yra viena iš trijų, kurios 1989 m. perplaukė Atlanto vandenyną.

Tai – pirmoji lietuvių jachta, apiplaukusi pasaulį.

"Lietuva" yra daugkartinė Lietuvos kreiserinių jachtų bei užsienio regatų dalyvė ir prizininkė.

Jachta nuo 2005 m. dalyvavo tarptautinėje regatoje "The Tall Ships Races".

Joje kasmet mokėsi buriuoti dešimtys jaunuolių, ji taip pat naudojama ir reprezentaciniais tikslais – dalyvaujant tarptautinėse regatose garsinamas Klaipėdos miesto vardas.

2016 m. paminėta laivo 40 metų sukaktis. Tuo metu "Lietuva" jau buvo nuplaukusi 300 tūkst. jūrmylių, aplankiusi daugiau kaip 100 pasaulio uostų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Seselis

Seselis portretas
Technine darbu prieziura 10,8 tukst. Eur... Uz ka? Inspektorius Laurynas net nera kvalifikuotas tikrinti tokio tipo jachtas, kadangi visa jo kvalifikacija apsiriboja skyluciu ir idubimu korpuse parodymu...

Anonimas

Anonimas portretas
300 tūkst jachtai? Čia net vidaus neįrengsi už tiek, ką jau apie išorę kalbėt

Klp

Klp portretas
Jeigu savivaldybėje būtų atliktas nepriklausomas auditas, tai pusė miesto valdžios reikėtų su antrankiais išvežti.
VISI KOMENTARAI 25

Galerijos

  • Saugokite automobilius: uostamiestyje lūžinėja greičio mažinimo kalneliai
    Saugokite automobilius: uostamiestyje lūžinėja greičio mažinimo kalneliai

    Uostamiestyje vis dažniau pastebima išlūžusių segmentinių greičio mažinimo kalnelių. Per sausio mėnesį vadinamieji gulintys policininkai jau užfiksuoti mažiausiai penkiose vietose. ...

  • Negalią turintiems klaipėdiečiams – daugiau galimybių lankytis kultūros renginiuose
    Negalią turintiems klaipėdiečiams – daugiau galimybių lankytis kultūros renginiuose

    Klaipėdos savivaldybė siekia sukurti patrauklesnes sąlygas negalią turintiems gyventojams lankytis miesto kultūros įstaigose. Tarybai pritarus, tokie asmenys visų savivaldybės kultūros įstaigų renginiuose galės lankytis nemokamai. Tokią pačią le...

  • Jono kalnelyje – nesibaigiantys remontai
    Jono kalnelyje – nesibaigiantys remontai

    Jono kalnelyje nesibaigia remonto darbai. Neseniai pastebėtas sulūžęs turėklas. Klaipėdiečiai ne kartą pranešė ir apie sulaužytus suoliukus, apgadintus nutrupėjusius laiptus, suskilusias ir nukritusias plokštes, išbyrėjusius ak...

  • Planuose – F2 vandens formulių čempionatas
    Planuose – F2 vandens formulių čempionatas

    Vasarą, liepos 18–19 d., Klaipėdoje vėl planuojamas F2 vandens formulių pasaulio čempionatas, pamažu tampantis naująja tradicija. Į uostamiestį atvyks svečiai iš įvairių užsienio šalių, o pergalės sieks Lietuvai atstovaujanti...

  • Klaipėdos bibliotekoje – norvegų kalbos klubas
    Klaipėdos bibliotekoje – norvegų kalbos klubas

    Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešojoje bibliotekoje startuos norvegų kalbos klubas. Užsiėmimuose klaipėdiečiai susipažins su norvegų kultūra, išmoks pagrindines frazes, tobulins šnekamosios kalbos įgūdžius bei suži...

  • Sakurų parke teks keisti šviestuvą
    Sakurų parke teks keisti šviestuvą

    Uostamiesčio Sakurų parko lankytojai kartais praneša apie parko teritorijoje užfiksuotas problemas. Pastaruoju metu pastebėtas sudaužytas šviestuvas, o netoliese – atviras šulinys. Parke niokoti inventorių galėjo ir piktavalia...

  • Paluckas sureagavo į Neringos mero siūlymą statyti tiltą į Kuršių neriją
    Paluckas sureagavo į Neringos mero siūlymą statyti tiltą į Kuršių neriją

    Neringos merui iš naujo keliant idėją pastatyti tiltą į Kuršių neriją, premjeras Gintautas Paluckas tikina šiai idėjai nepritariantis. Anot jo, tai nebūtų racionalus sprendimas. ...

  • Klaipėdoje – ažiotažas dėl eglutės
    Klaipėdoje – ažiotažas dėl eglutės

    Klaipėdiečiai trečiadienį puolė dalintis vaizdo įrašu, kuriame užfiksuoti du vyrai, verčiantys viešoje vietoje eglutę. Žmonės piktinosi, kad vidury dienos kažkas vagia žaliaskarę, tačiau paaiškėjo, kad kalėdinę eglutę i&...

  • Klaipėdos savivaldybė parlamentarams suteiks patalpas
    Klaipėdos savivaldybė parlamentarams suteiks patalpas

    Trims Seimo nariams – „valstietei“ Ligitai Girskienei, konservatoriui Audriui Petrošiui ir „aušrietei“ Daivai Petkevičienei, išrinktiems vienmandatėse uostamiesčio apygardose, savivaldybė planuoja suteikti...

  • Rebusas – dėl pinigų
    Rebusas – dėl pinigų

    Uostamiestyje nuo kovo uždaromas Informacijos centras migrantams. Centro atstovai aiškina, kad finansavimas stringa, o gaunamų lėšų neužtenka net algoms. Klaipėdos savivaldybės vadovai akcentuoja, kad lėšas skiria ne algoms, o tink...

Daugiau straipsnių