- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tarptautinės bendrovės liko priblokštos Lietuvos valdžios elgesio dėl tilto per Nerį statybos, praneša LNK.
„Rail Balticos“ projekte prie Jonavos planuojama statyti pusantro kilometro tiltą per Nerį, tačiau didžioji tilto dalis – virš slėnio, šalia upės.
„Didžiausias tiltas visose Baltijos valstybėse. Tokio neturime. Turėsime pirmąjį tokį tiltą. Jo statyba yra gana sudėtinga, nes tiltas yra labai aukštas“, – sakė „Rail Baltica“ koordinavimo vadovas Arenijus Jackus.
Gruodį buvo aišku, kas tiltą statys. Konkursą laimėjo Ispanijos įmonė. Tačiau vos paskelbus nugalėtojus, Vyriausybė juos pašalino. Speciali komisija nustatė, kad ispanai kelia grėsmę Lietuvos saugumui. Ispanijos koncerne akcijų turi Kinijos valstybinė įmonė.
Ispanai nesutinka su teiginiu, kad jie – kinų valdoma įmonė. Esą koncernas – didžiulis, vadovauja ispanai. Kinai akcijų turi tik vienoje iš grupės įmonių – ir ne toje, kuri statytų tiltą. Ispanus nustebino, kaip jie buvo pašalinti.
„Tame susitikime Vyriausybėje kancleris mus informavo, kad yra komisijos rekomendacija, kurią dauguma Vyriausybės narių palaikys. Jautėme, kad sprendimas priimtas iš anksto“, – teigė „Grupo Puentes“ sutarčių direktorius Luis Garcia Vegazo.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Skelbta, kad Ispanijos įmonės akcijų nusipirkusiems kinams amerikiečiai taiko sankcijas. „Mes dabar dirbame JAV vyriausybei Teksase. Amerikiečiai nemano, kad keliame grėsmę jų saugumui“, – vardijo pašnekovas.
Ispanai sakė, kad net apie pašalinimą sužinojo iš spaudos. Vyriausybė nepranešė. Žada ginti reputaciją. Teikė skundą Lietuvos teismui, bet jis buvo atmestas. Tada jie teigė kreipęsi į Europos Komisiją. Į ginčą įsitraukė Ispanijos vyriausybė.
Ispanų ambasadorius sakė, kad Lietuvos sprendimas meta šešėlį visam ispanų statybos sektoriui. „Ispanijos vyriausybė stovi su šia kompanija. Tai – gerbiama įmonė. Bet kokia žala jos reputacijai yra žala visam Ispanijos infrastruktūros sektoriui, kuris labai konkurencingas ir globalus“, – kalbėjo Ispanijos ambasadorius Jose Maria Robles Fraga.
Uždraudus ispanus, sutartį planuota pasirašyti su antrą vietą užėmusiais italais. Tačiau Vyriausybės komisija jau vertina ir italų patikimumą. „„Rizzani de Eccher“ yra privati Italijos kompanija, visiškai priklausanti de Eccher šeimai. Įmonė jau dirba „Rail Balticos“ projekte Latvijoje. Kartu su partneriais vykdome naujos Rygos centrinės stoties projektą. Turime sutartis su tokiais objektais kaip JAV karinis jūrų laivynas, Europos investicinis bankas, NATO. Esame pratę taikyti griežčiausius saugos kodeksus“, – „Gruppo de Eccher“ plėtros vadovas Carlo Bobisut.
Spaudoje pasirodė informacija, kad Italijos įmonė dirba Rusijoje su „Gasprom“ užsakymais. „Atsižvelgiant į projektus Rusijoje ir kaimyninėse šalyse, įskaitant Ukrainą, „Rizzani de Eccher“ per antrinę įmonę „Codest“, kuri veikia nuo 1985-ųjų. Dirbame daugiausiai privatiems klientams ir niekada tiesiogiai nedirbame Rusijos valstybei“, – pridūrė jis.
Stebimasi, kodėl Lietuva kviečia įmones, leidžia dalyvauti konkursuose ir tik tada tikrina, ar įmonės atitinka Lietuvos reikalavimus. „Gerbiu susirūpinimą dėl saugumo, bet susirūpinimas dėl saugumo turi būti labai tikslus. Ir aš esu įsitikinęs, kad „Gruppo Puentes“ yra pasitengusi užtikrinti saugumą“, – kalbėjo Ispanijos ambasadorius.
Gerbiu susirūpinimą dėl saugumo, bet susirūpinimas dėl saugumo turi būti labai tikslus. Ir aš esu įsitikinęs, kad „Gruppo Puentes“ yra pasitengusi užtikrinti saugumą.
Kodėl įmonės tikrinamos tik pasibaigus konkursams, Vyriausybė rodo į Seimą. „Tokia buvo įstatymo leidėjo valia. Įstatyme yra numatyta, kad tikrinamas tos įmonės patikimumas, kuri laimėjo pirmą vietą“.
Konkursą skelbė „Lietuvos geležinkeliai“, priklausantys Susisiekimo ministerijai. Ar neįmanoma įmonių patikrinti iki konkurso, ministerija komentuoti atsisakė. Esą už procesus dėl šio įstatymo vykdymo atsakinga Ekonomikos ir inovacijų ministerija. Ši taip pat atsisakė komentuoti. Atsakė, kad tai ne jos sritis.
„Patikra pradėta, aš galiu tik spėti, nes neturiu visos informacijos, galbūt ir per vėlai“, – kalbėjo krašto apsaugos ministras Arvydas Anušauskas.
Pasak jo, kaip organizuojamas konkursas ir patikra, yra kiekvienos institucijos atsakomybė. Krašto apsaugos ministerija taip pat vykdo patikrą, bet ji vykdoma iki patenkant į konkursus. Jei būtų pašalinti ir antri likę italai, tiltą statytų lietuviai. Tačiau, kad ir kas būtų paskelbtas laimėtoju, ispanai žada iš naujo skųstis teismui. Jei būtų pašalinti, bylinėtis svarsto ir italai. O jau reikia pradėti statybas.
„Jei nepavyktų pasirašyti sutarties per maždaug artimiausią mėnesį, rizikos egzistuoja nemažos“, – sakė „Rail Baltica“ koordinavimo vadovas.
Be šio tilto nebus galima tęsti vėžės iki Latvijos. Per mėnesį nepasirašius sutarties gresia prarasti ir europinį finansavimą – apie 70 milijonų arba daugiau. Dešimtis milijonų tektų skirti iš Lietuvos biudžeto.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Atskleista, kiek per metus papilnėjo turtuolių piniginė: sąraše – ir V. Germanas10
Lietuvoje – šeši milijardieriai. Žurnalas „Top“ paskelbė 500 turtingiausių Lietuvos žmonių sąrašą. O šiųmečio reitingo netikėtumas – už finansinius nusikaltimus teistas ir dabar už grotų dėl &bd...
-
R. Pocius: dujų kainos kitą pusmetį turėtų išlikti stabilios
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) vadovas sako, kad dujų kainos kitų metų sausį–birželį turėtų išlikti stabilios, o priešingą tendenciją lemtų geopolitiniai veiksniai. ...
-
Lietuva neįgyvendina elektronikos atliekų tvarkymo tikslų: tai lemia ne tik sąmoningumo trūkumas?
Lietuvoje elektros ir elektronikos įrangos atliekų surenkama per mažai, sako elektronikos atliekų tvarkymo ekspertai ir pažymi, kad tokią situaciją iš esmės lemia dvi priežastys – gyventojų sąmoningumo trūkumas ir nelegali tokių atlie...
-
Verslo bendruomenė steigia komisiją prieš biurokratizmą4
Šalies verslui kalbant apie biurokratines kliūtis įvairiems projektams Lietuvos verslo konfederacijos (LVK) iniciatyva steigiama visuomeninė Efektyvios valstybės komisija. Jos iniciatoriai, be to, kviečia naują Vyriausybę steigti Dvišalę ...
-
Maisto produktų importui augant, pirkėjas renkasi lietuvišką kokybę2
Periodiškai atliekamos apklausos rodo, kad šalies pirkėjai pirmenybę teikia lietuviškiems populiariausiems maisto produktams ir vertina jų kokybę. Tačiau statistiniai duomenys byloja, kad daugelio panašių gaminių vis daugiau ...
-
Kandidantas į susisiekimo ministrus E. Sabutis: vienas svarbiausių darbų – kelių fondas3
Naujiems valdantiesiems žadant įkurti naują kelių fondą ir taip didinti investicijas į kelius, kandidatas į susisiekimo ministrus Eugenijus Sabutis sako, kad tai bus vienas svarbiausių jo darbų. ...
-
VERT: gruodį didėja ir vidutinė šilumos kaina
Vidutinė centralizuotos šilumos kaina Lietuvoje gruodį sieks 7,72 cento (be PVM) už kilovatvalandę (kWh) – 7,2 proc. daugiau nei lapkritį, skelbia Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT). ...
-
L. Savickas dėl deportuojamų vietnamiečių: reikės išsiaiškinti, kaip dirba Migracijos departamentas5
Kandidatas į ekonomikos ir inovacijų ministrus Lukas Savickas sako, kad svarbu turėti lanksčią migracijos politiką, kuri siektų išlaikyti verslą kuriančius užsieniečius Lietuvoje, o ne taikytų griežčiausias sankcijas remdamasi formalumais....
-
Prezidentas iš I. Ruginienės tikisi sprendimų dėl antros pensijų pakopos1
Prezidentas iš būsimos socialinės apsaugos ir darbo ministrės Ingos Ruginienės pirmiausia tikisi sprendimų dėl galimybės anksčau laiko pasitraukti iš antros pakopos pensijų sistemos, sako šalies vadovo patarėja. ...
-
VERT patvirtino kainas: kai kuriems vartotojams nuo sausio už dujas ir elektrą teks mokėti brangiau
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) ketvirtadienį patvirtino maždaug 4 proc. didesnius bendrovės „Ignitis“ visuomeninius elektros tarifus 2025 metų pirmajam pusmečiui. ...