Neužsiveda automobilis: gaiviname akumuliatorių ir variklį

Žiemiški šalčiai ir snygis vis dar neleidžia atsipalaiduoti Lietuvos vairuotojams. Atvirkščiai, žiemos pokštai vis pamėtėja naujų iššūkių, kertančių per pažeidžiamiausius automobilio agregatus, o mašinų savininkus verčia prisiminti gerokai primirštas žinias ir įgūdžius.

Nesugadinkite starterio

Ankstyvą žiemos rytą skubantis vairuotojas atkakliai bando užvesti savo automobilio variklį, bet nesėkmingai. Toks vaizdas dažno miesto kiemuose sausį ir vasarį tapo įprastas. Neužsiveda variklis, išsikrovė akumuliatorius, ką daryti?

Mūsų dienraštis pakalbino keletą automobilių remonto meistrų, priminusių svarbiausias automobilio gaivinimo taisykles ir atkreipusių dėmesį į vairuotojų daromas klaidas.

Jų nuomone, jei automobilio variklis per šalčius neužsiveda, pirmiausia reikia įvertinti keletą pagrindinių dalykų, tarp jų – akumuliatoriaus būklę, žvakių susidėvėjimą, starterio būklę ir t.t. Beje, kalbant apie starterį, viena pirmųjų klaidų, kurią daro nepatyrę vairuotojai, – stengiasi variklį užvesti kuo greičiau. Todėl, vos įjungus degimą, atkakliai bandoma išsukti starterį. Jei po kelių tokių ilgų procedūrų variklis neužsiveda, labai padidėja tikimybė, kad starteris susidėvės. Be to, ilgai sukant starteriu, nesudeginti degalai gali patekti į katalizatorių ir sugadinti išmetamųjų dujų sistemą. Todėl bandymas užvesti variklį neturėtų trukti ilgai – tik vos keletą sekundžių. Intervalas tarp mėginimų užvesti turėtų siekti bent 30 sek.

Prieš užvedant variklį rekomenduojama kelis kartus įjungti ir išjungti degimą. Taip pakaitinamos žvakės. Šią procedūrą pakartojus du tris kartus, automobilis užsives lengviau.

Apsukas didinkite pamažu

Esant itin dideliems šalčiams arba netinkamam variklio aušinimo skysčiui, šis gali užšalti. Užšalusio variklio jokiu būdu negalima bandyti užvesti. Tokiais atvejais neveikia vandens siurblys, o tai gresia, kad  variklis suges.

Aušinimo skystis visuomet susideda iš vandens ir aušinimo priedų, tad jį teoriškai galima skiesti vandeniu, tačiau tai daryti reikia atsargiai: įpylus per daug vandens, apsaugos nuo užšalimo veiksmingumas gali priartėti prie kritinės ribos. Itin greitai užšąla aušinimo skysčio išsiplėtimo bakelis. Be to, įpylus vandens gali imti kalkėti ir rūdyti sistema. Beje, prieš šalčius rekomenduojama servise pasitikrinti aušinimo skysčio tankį.

Mažai kas žino, kad tas pats lėto apsukų keitimo režimas galioja ne tik pradėjus važiuoti, bet ir baigus. Jei dyzeliu varomas automobilis važiavo agresyviai, didelėmis apsukomis, sustojus nerekomenduojama iškart išjungti variklio.

Pasitaiko atvejų, kai užšąla dyzeliu varomų variklių degalai. Tiesa, išmonė padiktuoja originalių sprendimų. "YouTube" platybėse nemažai peržiūrų surinko vaizdo įrašas, kuriame vairuotojai gaivina smarkiai užšalusį dyzeliu varomą variklį. Vaizdelyje matyti, kaip, įjungus degimą, veikiant degalų siurbliui, tiesiai ant degalų filtro pilamas karštas vanduo. Procedūrą pakartojus kelis kartus, automobilio variklis užsiveda.

Tiesa, tokios išmonės yra pavojingos ir gali baigtis rimtais gedimais. Kaip ir dideli variklio sūkiai, esant šaltam varikliui. Jei mėgstate spausti akceleratorių, vos užvedę variklį, būkite pasirengę nuostoliams. Pasak mūsų dienraščio kalbinto serviso "Renvoja" meistro Jono Petruškevičiaus, tokiu atveju sutirštėjęs tepalas per trumpą laiką nespėja įšilti bei sutepti guolių ir kitų paviršių, o tai lemia, kad prapučiami sandarumo riebokšliai, susukamas tepalo filtras ir t.t. Tai kenkia ir variklio turbinai, greičiau dėvisi ir kitos detalės.

"Mažai kas žino, kad tas pats lėto apsukų keitimo režimas galioja ne tik pradėjus važiuoti, bet ir baigus. Jei dyzeliu varomas automobilis važiavo agresyviai, didelėmis apsukomis, sustojus nerekomenduojama iškart išjungti variklio. Sveikiau agregatams yra leisti jam keletą minučių padirbėti mažomis apsukomis ir tik tada išjungti degimą. Taip palaipsniui atvėsta variklio turbina", – aiškino J.Petruškevičius.

Beje, nepamirškime, kad jei neužsiveda automobilio su automatine greičių dėže variklis, jo tempti negalima. Nebent norite brangios atrakcijos – dėl perdegusio "roboto" pakeisti greičių dėžę.

Gudrybių – ne viena

Per šalčius viena pažeidžiamiausių automobilio sudėtinių dalių tampa akumuliatorius, todėl svarbu juo tinkamai pasirūpinti. Jei abejojate akumuliatoriaus būkle, galite ją pasitikrinti servise. Vos už kelis eurus, atlikus akumuliatoriaus krovimo testą, bus patikrintas generatoriaus veikimas. Įtampa ant akumuliatoriaus gnybtų turi svyruoti tarp 13,8 V ir 14,5 V.

Žiemą eksploatuojant akumuliatorių svarbu atsiminti keletą paprastų dalykų, pavyzdžiui, kad švarūs akumuliatoriaus poliai sumažina pasipriešinimą srovės tekėjimui į gnybtus. Jei akumuliatorius gana nusilpęs, važiuodami trumpus atstumus išjunkite nereikalingus galios naudotojus, pvz., šildomas sėdynes, tuomet pakankamai elektros srovės liks akumuliatoriui įkrauti.

Išsikrovus akumuliatoriui, kaip vienas paprasčiausių ir greičiausių sprendimų, kartais minimas toks būdas: karštą vandens pūslę uždėti po variklio dangčiu ant akumuliatoriaus ir palaukti keletą minučių, kol šiltas vanduo jį sušildys iki reikiamos temperatūros. Savo ruožtu, įšilęs akumuliatorius turės kur kas daugiau galios užvesti variklį. Mūsų kalbinti meistrai teigia, kad racionaliau yra išimti įšalusį akumuliatorių ir jį nunešti į šiltą patalpą. Tačiau jei, pavyzdžiui, skubate į darbą ir neturite laiko jį išmontuoti ir atšildyti patalpose, yra greitesnis būdas.

Klaidos kainuoja pinigus

Greitai akumuliatoriaus reanimacijai bene labiausiai tinka įkrovimas laidais nuo kito automobilio. Tiesa, atlikdami šią, atrodytų, elementarią procedūrą žmonės daro nemažai šiurkščių klaidų. Pirmiausia svarbu tinkamai prijungti laidus prie akumuliatorių gnybtų. Teigiamas polius ("pliusas") jungiamas su "pliusu", neigiamas ("minusas") – su neigiamu. Kai kurie specialistai mano, kad neigiamą polių geriau jungti prie įkraunamo automobilio įžeminimo taško, bet kokio metalinio paviršiaus, pavyzdžiui, varžto, pritvirtinto prie variklio bloko ar važiuoklės.

Kad ir kaip būtų, vien jau šis, atrodytų, elementarus veiksmas neretai atliekamas netinkamai. Dėl išsiblaškymo sumaišę polius galite sulaukti rimtų padarinių.

Įdomu, kad neseniai viename didžiausių šalies naujienų portalų buvo pateiktos išsamios instrukcijos, kaip tokiu būdu įkrauti akumuliatorių, kuriose teigiama, kad mašinos, kuri gaivina kitą automobilį išsikrovusiu akumuliatoriumi, variklis gali būti įjungtas. Pasak J.Petruškevičiaus, iš tiesų tai labai pavojinga, todėl variklis privalo būti išjungtas. Jei donorės variklis tuo metu veiks, gali perdegti jos generatorius. Tai nutinka dėl to, kad generatorius susidurs su kelis kartus didesne, nei įprastinė, apkrova. Taip pat gaivinant nuo užvesto automobilio gali būti pakenkta elektros sistemos dalims ir t.t. Šie pažeidimai gali būti įvairaus sudėtingumo – pradedant elementariais saugikliais, baigiant sudėtingomis kompiuterinėmis sistemomis. Meistro žodžiais, neseniai į servisą buvo tralu atgabentas automobilis, kurį kraunant buvo smarkiai pažeista elektros sistema.

Pavojų netrūksta

Vis dėlto kur kas patikimiau ir efektyviau akumuliatorių reanimuoti išėmus iš transporto priemonės ir prijungus prie įkroviklio.

"Įkraudami akumuliatorių uždarose patalpose, užtikrinkite gerą vėdinimą. Kraunant rūgštinius akumuliatorius, iš jų išsiskiria sprogios vandenilio dujos. Ypatingais atvejais didelė vandenilio koncentracija gali sukelti sprogimą, sunkių sužalojimų ir žalą", – perspėjo akumuliatorių specialistas Paulius Vitkauskas.

Įkraudami akumuliatorių uždarose patalpose, užtikrinkite gerą vėdinimą. Kraunant rūgštinius akumuliatorius, iš jų išsiskiria sprogios vandenilio dujos.

Pasak "Inter Cars Lietuva" atstovo, reikėtų atkreipti dėmesį ir į esamus akumuliatoriaus defektus. Iš pažeisto akumuliatoriaus gali ištekėti rūgštis. Fizinis kontaktas su akumuliatoriaus rūgštimi gali sukelti rimtų nudegimų. Jei taip nutiktų, nudegusią vietą reikia kruopščiai nuplauti švariu vandeniu ir nedelsiant kreiptis į gydytoją.

Lietuvos autoservisus jungiančios platformos Motointegrator.com atstovo Mindaugo Šerėjaus teigimu, naudojant rūgštinius akumuliatorius, kuriems reikalinga priežiūra, rekomenduojama apsilankyti autoservise. Jokiomis aplinkybėmis neturėtumėte patys tikrinti rūgšties ir vandens lygio.

"Nesvarbu, kokia išsikrovimo priežastis, pavyzdžiui, akumuliatorius ilgą laiką nenaudotas, patartina retkarčiais patikrinti akumuliatorių autoservise. Tai vienintelis būdas užtikrinti, kad automobilio variklis nuolat tinkamai užsives", – sakė M.Šerėjus.

Taisyklingo įkrovimo etapai

Prieš išimant akumuliatorių iš automobilio, pirmiausia reikia atjungti jo neigiamą gnybtą. Tai apsaugos nuo trumpojo jungimo tarp teigiamo gnybto ir automobilio konstrukcijų. Paskui atjunkite teigiamą gnybtą.

"Norint įkrauti akumuliatorių, jį išėmus iš automobilio, keliant ir nešant jis turi būti laikomas horizontaliai, taip, kaip buvo sumontuotas automobilyje. Svarbu paminėti ir tai, kad įkroviklis turi būti prijungtas prie akumuliatoriaus prieš jungiant jį prie elektros tinklo", – aiškino P.Vitkauskas.

Norėdami prijungti įkroviklį prie akumuliatoriaus, pirmiausia pritvirtinkite raudoną laidą prie teigiamo akumuliatoriaus gnybto. Paskui prijunkite prie neigiamo gnybto. Tolesni veiksmai priklauso nuo akumuliatoriaus tipo.

Pasak specialisto, pasibaigus įkrovimui, prieš atjungiant laidus nuo akumuliatoriaus, pirmiausia iš tinklo išjungiamas įkroviklis. Montuojant akumuliatorių į transporto priemonę, pirmiausia jungiamas teigiamas gnybtas, po to – neigiamas.

Įkroviklių tipai skiriasi

Daugelis aukštos kokybės įkroviklių tinka įvairių tipų akumuliatoriams, jie automatiškai išsijungia, kai įkrovimas pasibaigia. Išmanieji įkrovikliai pamažu išsijungia didėjant įkrovos lygiui automatiškai ribodami srovę.

"Taip galima užtikrinti gerą įkrovimo lygį net ilgą laiką nenaudojus akumuliatoriaus ir esant žemai lauko temperatūrai. Tinkamas ir reguliarus akumuliatorių įkroviklių naudojimas padidina akumuliatoriaus patikimumą ir pailgina eksploatacijos laiką", – sakė "Inter Cars Lietuva" akumuliatorių specialistas.

Nors, naudojant aukštos kokybės įkroviklį, perkrovimo pavojaus nėra, akumuliatorius neturėtų būti prijungtas prie jo ilgiau nei 24 valandas, kitu atveju turi būti naudojamas prietaisas su specialia įkrovimo palaikymo funkcija. Visiškai įkraunama paprastai per naktį.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Mind

Mind portretas
Reikia duot į akį opedatoriui kuris pardavė afigiena žieminį kūrą

AŠ portretas
kaip iš naujesnio auto išimti akumą ?

šoferis

šoferis portretas
Reikia apmyžt ir padegt
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

Daugiau straipsnių