- Domantė Slavinskaitė, LNK.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Teorijos egzaminą Lietuvoje kasmet laiko daugiau kaip 5 tūkst. užsieniečių. Dabar egzaminą jie gali laikyti lietuvių, anglų, rusų arba gimtąją kalba, už savo pinigus pasisamdę vertėją. Šiemet „Regitra“ išsiaiškino, kad dalis užsieniečių teorijos egzaminą išlaikė sukčiaudami. Jiems atsakymus pasakinėdavo jų vertėjai, todėl nuo sausio vertėjų į teorijos egzaminą atsivesti nebebus galima.
„Ne tik tiesiog pasakydavo, bet ir įterpdavo taip, kad ne iš pirmo žvilgsnio gali suprasti, kad tai yra ne tik atsakymo turinys, bet ir nuoroda, kuris atsakymas yra teisingas“, – šnekėjo „Regitros“ vyriausiasis specialistas Robertas Litvaitis.
Užsieniečiams „Regitros“ egzaminus laikyti padedantis vertėjas naują tvarką kritikuoja, sako, kad net ir tie, kurie supranta anglų kalbą, neretai egzamino neišlaiko, nes „Regitros“ vertimai neaiškūs.
„Vertimai yra padaryti labai prastai, ypač anglų kalba. Mano klientai, kuriems aš verčiu praktikos egzaminą, skundžiasi, kad ne iš pirmo karto gali išlaikyti“, – kalbėjo vertėjas Darius Navickas.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Vertėjas teigia, kad apie klaidas „Regitrą“ informavo.
„Aš pats apeiliavau tą vertimą, kad būtų padaryti kažkokie pokyčiai, bet jokio atsakymo dėl to nebuvo“, – teigė D. Navickas.
„Tokių nuogąstavimų reguliariai yra gaunama, bet laikome, kad jie yra nepagrįsti, nes verčia klausimus kvalifikuoti vertėjai“, – sakė „Regitros“ vyriausiasis specialistas.
Taip pat ir kalbinti užsieniečiai egzamino vertimu nesiskundžia.
„Mes Pakistane daug kur kalbame angliškai, todėl man tai ne problema, vertėjo man nereikia. Angliškai kalbuosi su draugais ir kolegomis“, – aiškino pašnekovas.
„Mano gimtoji kalba yra arabų, bet anglų kalbą išmokau prieš šešerius metus. Visi, kurie turi anglų kalbos pagrindus, egzaminą gali lengvai išlaikyti“, – pasakojo kitas pašnekovas.
„Negalvojau apie vertėją, nes moku anglų kalbą ir man buvo labai lengva“, – pabrėžė vyras.
Ne Europos Sąjungoje gautas vairuotojo pažymėjimas Lietuvoje galioja pusę metų, vėliau teises reikia perlaikyti Europos šalyje. Tačiau gauti europinį vairuotojo pažymėjimą galima ir greičiau, su studento statusu, tuomet ir pusmečio laukti nereikia. Tai reiškia, kad kaimyninėje šalyje sukčiautojai, išlaikę egzaminą su vertėjo pagalba, galės vairuoti ir Lietuvoje.
Galimai kažkokios schemos yra kuriamos, tačiau teisės aktų paskirtis yra atriboti nuo tokių galimybių.
„Galimai kažkokios schemos yra kuriamos, tačiau teisės aktų paskirtis yra atriboti nuo tokių galimybių“, – nurodė R. Litvaitis.
Lietuvoje sparčiai daugėja vairuotojais dirbančių trečiųjų šalių piliečių, jų įdarbinta daugiau kaip 70 tūkst. Į šį skaičių nepriskaičiuoti dirbantys pavežėjais. Anot „Bolt“ platformos, pavežėjų suskaičiuoti neįmanoma, bet priduria, kad turėtų būti apie 2 tūkst.
„Tai yra sektorius, kuris sparčiausiai augantis, jeigu lyginsime atvykstančių iš trečiųjų šalių piliečių skaičius. Per metus jame padaugėjo 35 proc. dirbančiųjų pagal darbo sutartis“, – tvirtino Užimtumo tarnybos atstovas Liudas Dapkus.
Dauguma šio sektoriaus darbuotojų – tolimųjų reisų vairuotojai.
„Kas antras tame sektoriuje dirbantis žmogus yra atvykęs iš Baltarusijos, antroje vietoje yra Ukraina, tačiau toliau darosi įdomu, nes pradeda ryškėti kitos kryptys, daugėja Centrinės Azijos šalys: Kazachstanas, Uzbekistanas, Kirgizija“, – nurodė L. Dapkus.
Šiemet daugėjo ir vairuotojų iš Afrikos.
„Užregistruoti 245 atvykę žmonės iš Zimbabvės, 60 žmonių iš Vietnamo, daugėja iš Indijos, jau yra apie pusantro tūkstančio iš Pakistano“, – kalbėjo L. Dapkus.
Dabar Lietuvoje tapti pavežėjais – užsieniečiams paprasta. Tačiau nuo kitų metų jų įsidarbinimo sąlygos bus apsunkintos.
„Įsigalioja nauji reikalavimai – ne tik europinis arba NATO šalyje išduotas vairuotojo pažymėjimas, bet asmuo privalo valstybei neturėti skolų, turi būti nepriekaištingos reputacijos“, – teigė Susisiekimo ministerijos vyriausioji specialistė Jurgita Keblienė.
Dalis „Regitroje“ kalbintų užsieniečių sakė, kad gavę lietuvišką vairuotojo pažymėjimą dabar dirbti vairuotojais neketina, bet tokios galimybės neatmeta.
„Noriu turėti dėl savęs, bet gal ateityje pravers ir darbui“, – šnekėjo pašnekovas.
„Gali būti, kad naudosiu ir verslui, dabar išlaikysiu B kategoriją, vėliau gal ir C, gal vieną dieną pažymėjimas pravers ir darbe“, – pasakojo vyras.
Rugsėjį sučiupti keturi sukčiauti padėję vertėjai, jų dėka nelegaliai išlaikyta per 30 egzaminų. Dalis užsieniečių jau buvo gavę vairuotojo pažymėjimus ir išvažiavę į gatves. Jų vairuotojų pažymėjimai anuliuoti. Tačiau tikslus skaičius, kiek užsieniečių vairuotojų pažymėjimus įgavo nelegaliai, nežinomas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Mopedus ir lengvąsias keturrates priemones vairuoti galės tik 16 metų sulaukę jaunuoliai
Seimas šią savaitę pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis mopedus ir lengvąsias keturrates priemones galės vairuoti tik 16 metų sulaukę jaunuoliai. ...
-
Gamintojai – tarp optimizmo ir rūpesčių
Transporto priemonių ir joms skirtų reikmenų gamintojų stovyklose – permainingos nuotaikos: vieni džiaugiasi ūgtelėjusiu pardavimu, kiti kremtasi dėl sumenkusio pelno ar ketina atleisti darbuotojus, uždaryti gamyklas. ...
-
Ralio dalyviai pagerbs legendas
Kitąmet sausį vyksiančio 47-ojo Dakaro ralio dalyviai lenktynes pradės pagerbdami šių varžybų legendas, šiemet iškeliavusias anapilin. ...
-
Šalčio išdaigos baisios tik nepasiruošusiems1
Šią savaitę pasirodė pirmieji pranešimai apie plikledį. Staiga užklupusi šalna gali tapti nemalonumų kelyje priežastimi. Prastos padangos ar netinkamai prižiūrima stabdžių sistema šią tikimybę padidina dar labiau. O kur...