Pagrindinės spektaklio herojės – mikrodalelės

„Mikroskopinis pasaulis yra chaotiškas, bet labai įdomus“, – tikina menininkai Valtteris Alanenas ir Aatis Hanikka. Kūrėjai iš Suomijos rugpjūčio 6–7 d. Kaune pristatys išskirtinį pasirodymą, žiūrovus nukelsiantį į laboratoriją.

Mažiausia pasaulyje lėlė

Spektaklis „Nano Steps – Into the Lab“ (liet. Nanožingsniai – į laboratoriją) yra tarptautinio scenos menų festivalio „ConTempo“ dalis. Išvysti plika akimi nematomų mikrodalelių gyvenimą pakvies šiuolaikinio lėlių teatro trupė iš Suomijos „Trial & Theatre“.

Šį kolektyvą sudaro su garso menu ir objektų teatru dirbantis kūrėjas V. Alanenas, lėlių teatro menininkas A. Hanikka, performanso meistrė En Ping Yu, dramaturgė Iiris Syrjä ir apšvietimo dizaineris Jere Suontausta. Pasirodymo metu žiūrovai atsidurs fizikos eksperimentų įkarščiu pulsuojančiame laboratorijos rūsyje, kuriame atsivers mikroskopinis pasaulis. Kiekvienas pasirodymas – atviras klausimas, nes viskas turi įtakos eksperimento rezultatams: mikroskopinės dalelės, mokslinė įranga ir pati auditorija.

Kolektyvas „Trial & Theatre“ susikūrė, kai A. Hanikkai kilo idėja, kaip atrodytų mažiausia pasaulyje lėlė. Menininkas čiupo telefoną, paskambino Prahoje tuo metu studijavusiam V. Alanenui ir pasiūlė kurti lėlių teatrą, paremtą mikrodalelėmis. Kūrėjas Čekijoje kaip tik turėjo draugą fiziką, su kuriuo pasikonsultavo, ir paaiškėjo, kad tai iš tikrųjų įmanoma.

„Iš pradžių mums reikėjo išsiaiškinti, kaip galėtume mikroskopiniu lygmeniu manipuliuoti įvairių medžiagų dalelėmis. Apsilankėme Kornelio universitete Niujorke, Čekijos mokslų akademijos Fizikos institute ir Suomijos Aalto ir Helsinkio universitetų laboratorijose. Čia pamatėme, kokius metodus taiko mokslininkai: nanorobotus, magnetus, garso bangas, elektros laukus, ir ėmėme svarstyti, kaip dalį jų galėtume pritaikyti savo kūryboje. Taip gimė projektas „Nano steps“ (liet. Nanožingsniai)“, – pasakoja V. Alanenas.

Menininkai sako galvoję apie juos labiausiai sužavėjusius metodus, kuriuos būtų galėję patys panaudoti scenoje. „Nė vienas mūsų nesame mokslininkas, tad mikrodalelių judinimo būdai, visų pirma, turėjo būti tokie, kokius galėtume įgyvendinti. Laimei, mokslininkai mus daug ko išmokė, suteikė nemažai žinių“, – sako jis.

Pasak „Trial & Theatre“ kolektyvo įkūrėjo A. Hanikkos, mąstydami apie mažiausią pasaulyje lėlę, iš pradžių menininkai norėjo sukurti tam tikrą mikroskopinę figūrėlę. Tačiau, apsilankę universitetų laboratorijose ir pamatę, kaip gali judėti mikrodalelės, kūrėjai suprato, kad jos yra būtent tai, ko reikia. „Buvome sužavėti mikrodalelių judėjimu, tokio nesame matę niekur kitur. Mano nuomone, lėlių teatro pagrindinė esmė ir yra judesys. Tad nusprendėme kurti pasirodymą, primenantį tai, ką išvydome mokslininkų laboratorijose“, – sako menininkas.

Pasitelkė garsą

Kadangi V. Alanenas yra garso menininkas, savo pasirodymuose, kaip vieną iš metodų, „Trial& Theatre“ nusprendė naudoti akustinę mikrodalelių manipuliaciją. Per ją dalelės judinamos garso bangomis. Pasak pašnekovo, įprastame lėlių teatro spektaklyje lėlininkai virvelėmis judina marionetes. Šiuo atveju lėlėmis tampa mikrodalelės, o virvelėmis – garso bangos.

„Šį metodą matėme Kornelio ir Aalto universitetų laboratorijose, kuriose mokslininkai, pasitelkę garsą, judino ant specialių plokštelių esančias mikrodaleles. Tokį būdą savo kūryboje pritaikėme ir mes. Per pasirodymus nukreipiame garso bangas į kietos medžiagos lėkšteles su mikrodalelėmis. Paveiktos garso tam tikros lėkštės dalys ima judėti stipriau, o kitos – silpniau. Mikrodalelės, kurios yra mažesnės už mūsų naudojamo garso bangų ilgį, pradeda judėti tolyn nuo smarkiau vibruojančių lėkštės dalių. Reguliuodami garso bangos dažnį ar fazę, galime pakeisti skirtingų lėkštėlės dalių vibracijų smarkumą, o kartu – ir mikrodalelių judėjimą. Kuo įmantriau kontroliuojame garsą, tuo tiksliau galime judinti daleles ant lėkštės, – paaiškino V. Alanenas. – Mums, kaip kūrėjams, smagiausia, kad šį garsą dažniausiai patys galime girdėti, nors kartais naudojame ir ultragarsą. Garsas, kurį pasitelkiame judinti dalelėms, spektaklyje tarnauja ir kaip muzika, o šis dvigubas jo vaidmuo mus labai žavi.“

A. Hanikka pastebėjo, kad akustinės bangos spektakliui taip pat suteikia dramaturgijos ir žmogiškojo kontakto. „Mokslininkai laboratorijose naudoja garso bangų generatorių, kuris skleidžia labai techninius garsus. Tačiau savo pasirodyme mes mikrodaleles galime judinti pasitelkdami mūsų pačių sukurtą garsą ir muziką, taip užmegzdami artimesnį, žmogiškąjį, ryšį su dalelėmis“, – šypsosi jis.

Pašnekovai juokiasi, kad nebuvo lengva įvaldyti metodus, leidžiančius judinti mikrodaleles. Būta daug bandymų ir klaidų. „Po konsultacijų su mokslininkais įsigijome reikalingus įrankius ir bandėme atkartoti tai, ką matėme laboratorijose. Nebuvo lengva, būta dienų, kai išpilti prakaito svarstėme, kodėl mums nepavyksta. Vis dėlto galiausiai pavyko susikalbėti su mikrodalelėmis“, – atskleidė A. Hanikka.

Eksperimentų laboratorija

Pernai vasarą Helsinkio miesto teatre įvyko pirmojo projekto spektaklio „Nanožingsniai – dalelių spektaklis“ (angl. „Nano Steps – a Particle Performance“) premjera. Šiemet „Trial & Theatre“ komanda pristatė naują serijos spektaklį „Nano Steps – Into the Lab“, kuris žiūrovams leidžia iš dar arčiau stebėti mikrodalelių gyvenimą. Balandį startavęs Prahos Alfred ve Dvoře teatre, pasirodymas rugpjūtį vyks Kaune.

Pasak A. Hanikkos, spektaklio metu žiūrovai kartu su menininkais ir jų naudojama moksline įranga pateks į laboratoriją. Auditorija pati išrinks daleles, kurios bus naudojamos pasirodyme, o tada V. Alanenas ir E. P. Yu publikai ves specialų turą po poetišką mikrodalelių pasaulį. Prie menininkų naudojamo mikroskopo prijungta tiesioginio vaizdo kamera leis realiu laiku didžiuliame ekrane stebėti, kas vyksta mikrodalelių kasdienybėje. „Trial & Theatre“ įkūrėjo teigimu, spektaklyje paliekama daug vietos pačių žiūrovų interpretacijoms ir mintimis, tad kiekvienas čia atras skirtingų mikrodalelių pasakojamų istorijų.

V. Alanenas atskleidė, kad spektaklyje žiūrovai galės ne tik stebėti vaizdą per ekraną, bet ir prieiti arčiau ir savo akimis pažvelgti į ant lėkštelės esančias mikrodaleles arba pasinaudoti mikroskopu. Tuo šis „Trial & Theatre“ pasirodymas yra kur kas intymesnis nei pirmasis kolektyvo spektaklis, kuris leido mikrodaleles stebėti tik per ekraną.

„Šis pasirodymas yra mūsų meniškas žvilgsnis į turus po mokslininkų laboratorijas, kuriuos patys su džiaugsmu patyrėme lankydamiesi universitetuose. Šįkart ne mokslininkai, o mes pasirinkome reikiamus įrankius ir atlikome iš dalies mokslinį, iš dalies meninį tyrimą, kurio vaisius pristatome žiūrovams. Sakyčiau, kad sukūrėme tikrą išprotėjusių lėlininkų laboratoriją“, – juokiasi menininkas.

Nenuspėjamos dalelės

Pasak V. Alaneno, mikroskopinis pasaulis yra gana chaotiškas, tad spektaklio kūrėjai niekada nežino, kaip tiksliai vystysis pasirodymas ir kaip elgsis pagrindinės jo herojės – mikrodalelės.

„Šiame lauke esame dar tik pradedantieji, todėl negebame su dalelėmis daryti tokių dalykų kaip mokslininkai. Pavyzdžiui, Aalto universitete jie gali naudodami garso bangas, iš dalelių sudėlioti tam tikrą žodį, – pasakojo jis. – Spektaklyje mūsų ryšys su mikrodalelėmis yra labiau abipusis. Nors pasirodyme aš esu tarsi lėlininkas, kartu turiu čia ir dabar reaguoti į mikrodaleles ir tai, kaip jos norės elgtis šiandien. Šis netikėtumo faktorius per pasirodymą man suteikia dar daugiau malonaus jaudulio.“

Pasibaigus pasirodymui, kūrybinė komanda neišsiskirsto ir pasilieka pabendrauti su žiūrovais, atsakyti į jų klausimus. Pašnekovai atskleidė, kad auditorija visada turi labai daug įvairių klausimų, tačiau dažniausiai klausia vieno: kaip visa tai veikia? Menininkams smagu, kad dalis žiūrovų taip pat pasidalija savo spektaklio interpretacijomis ir per jį kilusiomis mintimis. Įdomiausia, kad žiūrovai papasakoja tokių interpretacijų, kokios spektaklio kūrėjams nė nešovė į galvą.

„Smagu, kad per mūsų pasirodymą viskas vyksta realiu laiku tiesiai priešais auditoriją. Mes nenaudojame filmuotos medžiagos, tad tai, ką daro mikrodalelės, yra kuo tikriausia realybė. Kiekviena chaotiška mikroskopinio pasaulio akimirka, kurią stebi žiūrovai, yra tikra“, – patikino A. Hanikka.


Kas? Festivalis „ConTempo“, spektaklis „Nano Steps – Into the Lab“.

Kur? Lapių laisvalaikio salėje (A. Merkio g. 1, Lapės, Kauno r.).

Kada? Rugpjūčio 6 d. 19 val., 21 val.

Kur? „Ąžuolyno“ bibliotekos Meno ir muzikos skyriuje (K. Donelaičio g. 8, Kaune).

Kada? Rugpjūčio 7 d. 17.30 val.



NAUJAUSI KOMENTARAI

kai meeeenininkai

kai meeeenininkai portretas
neberanda ko parodyti žmonėse, pereinama prie daiktų. Laukiame naujų herojų - keptuvių, stalų, akėčių ir vežėčių.

tai

tai portretas
tegul parodo marmalus kuriais mus nuodijo ir toliau ruosiasi naikint tie kuriems velnias pazadejo zeme ka ir stebime pries PP.......
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

  • Nuotraukos sujungė tris šalis
    Nuotraukos sujungė tris šalis

    Vytauto Didžiojo karo muziejuje – Bastilijos aikštė, Rambuteau gatvės, Beaumarchais bulvaras ir Ukrainos karo pabėgėlių mitingai, kurių epicentre atsidūrė prancūzas Philippe Lecourtier. ...

    2
  • Repeticija, trunkanti pusę gyvenimo
    Repeticija, trunkanti pusę gyvenimo

    „Žiūrovai dažnai nepagalvoja arba nežino, kad tam, kad šoktum scenoje, ruošiesi daugiau nei pusę savo gyvenimo“, – pasakoja šokėjas Mantas Ūsas. Savo profesiniame kelyje dirbęs su dešimtimis Lietuvos ir u...

  • Taškas, kuris išėjo pasivaikščioti, atklydo į galeriją
    Taškas, kuris išėjo pasivaikščioti, atklydo į galeriją

    Tai istorija ne apie tašką, kuris stebuklingai susirado batus ir išėjo pasivaikščioti, – apie tašką drobėje, kuris verčia mus akimis keliauti per darbus, ieškoti naujo požiūrio (arba galvoti, kaip prikelti sen...

    2
  • Apie Motinos ir Kūrėjos archetipus tapyboje
    Apie Motinos ir Kūrėjos archetipus tapyboje

    „Girstučio“ kultūros centre vyksta tapytojos Akvilės Linkevičienės paroda „Mėgaukis tyla / Enjoy the silence“. Vieta ne pati patogiausia lankyti, bet buvau pakviestas asmeniškai, tad gavau progą pabendrauti su autore, pama...

  • Slapti teatro grimuotojų apžavai
    Slapti teatro grimuotojų apžavai

    Įėjusi į Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) grimo kambarį pasijuntu tarsi patekusi į visiškai kitą pasaulį, kuriame vyksta ne iki galo suprasta, bet neabejotinai stebuklinga magija. Grimo kambarys – paskutinis aktoriaus sustojimas prie...

  • Fotografijos ir medijų festivalyje – tai, kas rūpi šiandien
    Fotografijos ir medijų festivalyje – tai, kas rūpi šiandien

    „Matydama kaip gausiai lankoma M. Žilinsko dailės galerija, iš naujo pradedu tikėti, kad fotografija ir medijos yra labai svarbios mūsų šalyje“, – sako antrą kartą vykstančio Tarptautinio fotografijos ir medijų meno fes...

  • Kaune – seniausio Estijos menininkų kolektyvo paroda
    Kaune – seniausio Estijos menininkų kolektyvo paroda

    Galerija „Meno parkas“ kartu su Vilniaus dailės akademijos (VDA) Kauno fakulteto galerija kviečia į seniausiai Estijoje veikiančios menininkų grupės „Kursi koolkond“ parodą. „Ši paroda – tarsi mažas stebuklas&...

  • K. Minogue grįžta į Lietuvą: kitą vasarą laukia nepamirštamas koncertas Kaune
    K. Minogue grįžta į Lietuvą: kitą vasarą laukia nepamirštamas koncertas Kaune

    Pasaulinio garso muzikos ikona, Kylie Minogue, sugrįžta į Lietuvą ir jau kitų metų birželio 20 d. surengs išskirtinį šou Kauno „Žalgirio“ arenoje. Šis koncertas yra dalis jos naujojo koncertinio turo „Tension&ldq...

    2
  • „Nepatogus kinas“: realybę keičiančios istorijos ir įkvepiantys susitikimai
    „Nepatogus kinas“: realybę keičiančios istorijos ir įkvepiantys susitikimai

    Ar mūsų mylimuosius po mirties pakeis dirbtinis intelektas? Kada ateities karius pakeis niekuomet nepavargstantys ir nedvejojantys robotai? Ar socialinių tinklų nualintos mūsų smegenys dar geba ką nors išjausti? Su daugybę klausimų jau 18-ąj...

    1
  • Pelėdų kalne – minčių apie literatūrą kelionė
    Pelėdų kalne – minčių apie literatūrą kelionė

    Kokia yra šiuolaikinės lietuvių literatūros tapatybė? Nuo ko priklauso jos raida ir galimos perspektyvos? Kaip žodį „menas“ veikia naujausios technologijos? Ar kas nors imasi kraštutinio vaidmens, kuris padėtų išsaugoti...

    2
Daugiau straipsnių