- Austėja Kuskienė, LRT Klasikos laida „Ryto allegro“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Yra įdomesnių kūrinių skaityti nei reklaminiai plakatai, todėl jų nereikėtų dairytis, LRT radijui sako reklamos tekstų kūrėja Stefanija Jokštytė. Jos nuomone, tikrai geros reklamos pačios pasieks žmones, todėl jie gali susikoncentruoti ties kita informacija.
„Gerai parašyti plakatai jus patys pasieks. Būtų smagu, kad žmonės iš tiesų nusišypsotų, jei jie pamato kažkokį įdomesnį plakatą ar vaizdo klipą, radijo reklamą. Šiais laikais galima tuo pasidalinti [socialiniuose tinkluose] ar kažkaip kitaip sureaguoti, kad mes jaustume, jog mus girdi ir mes einame teisinga linkme“, – priduria S. Jokštytė.
– Kas yra reklamų tekstų kūrėjai? Ar jūs kuriate tik tuos šūkius, kuriuos girdime televizijoje?
– Reklamos tekstų kūrėjo darbas prasideda nuo užduoties, kuri perteikiama žodžiais. Kartais tai būna tiesiog scenarijai, kartais – pavadinimai ar šūkiai. Reklamos agentūroje dirba kūrybinės komandos – vadinamasis artdirektorius, t. y. meno direktorius, ir vadinamasis kopyraiteris – tekstų žmogus. Vienas – tekstų žmogus – labiau atsakingas už koncepciją ir žodžius, o meno žmogus – už vaizdą. [...] Įvairiuose procesuose tenka dalyvauti nuo pirmos minutės. Kartais tenka dalyvautai ir fotosesijose. Tai nėra darbas vien tik apie žodį, bet, žinoma, labiausiai fokusuojuosi į tekstinę prasmę, į transliuojamą žinutę.
– Norite pasakyti, kad turite bendradarbiauti ir suderinti veiksmus, tačiau nuo viskas prasideda – nuo teksto?
– Visada viską darome kartu. Tai – bendras darbas. Viskas prasideda nuo idėjos. Tiek rašant šūkius, tiek rašant scenarijus ir galvojant užrašus plakatams, svarbiausia, mano nuomone, tai, ką tu nori pasakyti, transliuojama žinutė. Ją gali sukurti bet kuris žmogus. Vėliau sprendžiama, kaip tai suguls. Ar tai bus pateikiama tekstine forma, koks šūkis bus panaudotas. Žiūri ir ieškai priemonių, kaip geriausiai ištransliuoti savo norimą įžvalgą, šaukinį, norą atkreipti žmogaus dėmesį. Nuo pirmos minutės iki pabaigos visą laiką prižiūri kiekvieno projekto darbą ir jis nesibaigia ties šūkio sugalvojimu.
– Pakalbėkime šiek tiek apie kalbos taisyklingumą. Yra įvairių pavyzdžių, kai reklamose ne visada būna vartojama taisyklinga kalba. Tada Valstybinė kalbos komisija kreipiasi ir liepia perkurti reklaminį tekstą dėl kalbos taisyklingumo. Kiek jums tai svarbu?
– Man pasisekė, nes aš dirbu vienoje didžiausių Lietuvoje reklamos agentūrų. Mūsų agentūroje yra kalbos tekstų redaktorė.
– Turbūt tai nėra įprasta?
– Man atrodo, didesnėse agentūrose tai įprasta. Iš tikrųjų tai mane labai džiugina. Kurdama tekstus aš labai dažnai galvoju apie tai, ką noriu pasakyti, o ne kaip noriu tai padaryti. Mano galvoje dirba skirtingi pusrutuliai, kai galvoju apie gramatines klaidas ir kai galvoju apie prasmes. Labai džiaugiuosi, kad mes turime Rūtą – tekstų redaktorę, kuriai tenka tas baisus darbas viską peržiūrėti.
– Tačiau jai reikia ne tik peržiūrėti taisyklingumą, bet ir išsaugoti mintį?
– Taip, bet yra labai gerai, nes mes pasiskirstome – ji seka Valstybinės lietuvių kalbos komisijos išleidžiamus pataisymus ar nutarimus, o aš labiau domiuosi kalbos madomis, ieškau, kaip kalba jaunimas, bandau įtraukti į savo tekstus naują žargoną, kuris atsiranda, nes po truputį tai tampa mūsų kalba.
– Kalbos mados – kas tai yra? Kaip jūs domitės?
– Iš tikrųjų paprasčiausias būdas – kalbėti su žmonėmis. Kai tai darai, išgirsti visas žargonybes. Reikia eiti į miestą, girdėti ir vyresnius, ir jaunesnius žmones, bendrauti su skirtingais socialiniais sluoksniais. Žargonas atsiranda labai natūraliai, kartais sublizga trumpam, kartais išlieka ilgesniam laikui.
Priklausomai nuo tos užduoties, kurią gauname iš reklamos užsakovo, tikslinės auditorijos, tu naudoji arba nenaudoji žargono. Jei tikslinė auditorija yra jaunuoliai, paaugliai, žinoma, juos lengviau pasiekti paprastesniais žodžiais, nes jie net nelabai turi laiko įsigilinti. Dabar jie susirašinėja SMS žinutėmis, viskas trumpa. Jei turi pasiekti brandesnę auditoriją, gali tada ir tarptautinį žodį pavartoti.
– Teko girdėti, jog reklamose rekomenduojama dažniau vartoti žodį „jūs“, t. y., kreiptis į vartotoją, o ne „mes“ ir kalbėti apie produktą. Ar jūs tai patariate?
– Tai viena iš taisyklėlių. Man atrodo, kad yra daug didesnių ir svarbesnių taisyklių, bet ši, žinoma taip pat taikytina. Visą laiką savo studentams sakau, kad reklamą reikia įsivaizduoti kaip žmogų. Kokį žmogų norėtumėte sutikti – ar tokį, kuris per daug apie save kalba, per daug giriasi, ar tokį, kuris kalba apie kitus, nori išklausyti kito nuomonės, pateikia kažkokią mintį ir laukia kito atsako? Žinoma, kad reklamoje geriau kalbėti apie „jus“.
– Paminėjote, kad yra svarbesnių taisyklių. Kokios jos?
– Manau, kad sudėtingiausia reklamos taisyklė – nemeluoti. Visada norisi labiau pabrėžti dalykus, kurių nėra. Iš tikrųjų sugebėjimas surasti stiprybes vienoje ar kitoje reklaminėje kampanijoje, produkte, iš tikrųjų reikalingas mokėjimas rasti žodžius, įtikinančius pirkėją, kad tai – geras daiktas. Aš visą laiką patariu savo studentams, kad jie patys patikėtų ir tada savais žodžiais tai sugebėtų pateikti kitam.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Beckhamai švenčia 25-ąsias vestuvių metines: nepaseno nei meilė, nei vestuviniai drabužiai
Victoria ir Davidas Beckhamai liepos 4-ąją šventė 25-ąsias vestuvių metines. Socialiniame tinkle „Instagram“ garsi Jungtinės Karalystės dizainerė, verslininkė ir buvusi legendinės merginų grupės „Spice Girls“ narė pa...
-
Dėl T. Swift koncerto Vokietijos miestas laikinai keičia pavadinimą
Taylor Swift (Teilor Svift) gerbėjai netrukus sugužės į Vokietijos miestą, vadintą Gelzenkirchenu, kur JAV popmuzikos žvaigždė surengs tris savo gastrolių „Eras Tour“ koncertus. ...
-
Susituokė J. Jankevičius ir G. Mikalauskytė13
Šiandien komiko, laidų ir renginių vedėjo Justino Jankevičiaus ir jo mylimosios Gretos Mikalauskytės gyvenime – svarbi diena. ...
-
J. Lopez ir B. Afflecko artimi šaltiniai: jų santuoka iširo prieš kelis mėnesius
JAV dainininkė Jennifer Lopez ir Benas Affleckas iš visų jėgų stengėsi išlaikyti santuoką, tačiau, kaip skelbia portalas „PageSix“, jų santuoka yra iširusi jau kelis mėnesius. ...
-
Kova dėl A. Jagelavičiūtės palikimo: teismas panaikino buvusiam vyrui palankų sprendimą15
Drama dėl kiek daugiau nei prieš pusantrų metų mirusios nuomonės formuotojos, dizainerės Agnės Jagelavičiūtės palikimo tęsiasi – teismas panaikino buvusiam stilistės sutuoktiniui Mantui Volkui palankų sprendimą. Bus iš naujo sv...
-
„Korgių lenktynės“ grįžta į Vilnių: laukia nauja rungtis ir keturkojai iš kaimyninių šalių
Rugpjūčio 24 d. Vilniaus Vingio parkas prisipildys linksmo šurmulio: gausus būrys korgių, jų šeimininkai bei keturkojų gerbėjai susirinks į trečiąsias „Korgių lenktynes“. Žinia apie renginį jau spėjo pasklisti ir už Lie...
-
Paaiškėjo pora, laimėjusi romantiškiausią vasaros realybės šou „Ūkininkai ieško meilės“8
Meilė būtina visiems ir yra reikalinga bet kuriame amžiuje – būtent tą įrodė šilčiausias TV3 vasaros projektas „Ūkininkai ieško meilės“, kuris šio ketvirtadienio vakarą pasiekė finišą. Laimėtojais b...
-
Kilmingas vardas padeda atrasti savo šaknis1
Vienintelis Lietuvos karalius Mindaugas, pranokęs savo epochą politine strategija, mentalitetu, dvasine jėga, savo didžiais darbais suteikė ne tik galią Lietuvai, bet ir svarbą savo vardui. Švenčiant liepos 6-ąją, Valstybės šventę ir ...
-
B. Tiškevič: mane visada domino vidinis pasaulis1
Išbandžiusi ne vieną sritį – nuo aktorystės iki nuosavo verslo kūrimo, socialinių tinklų turinio kūrėja, rašytoja Beata Tiškevič nenustojo siekti pažinimo. Šiandien savo rankose ji laiko Vilniaus universiteto (VU) p...
-
Vairuodama prabangų BMW O. Pikul sukėlė avariją: reikalauja pokyčių kelyje78
Verslininkė, nuomonės formuotoja Oksana Pikul praėjusio penktadienio rytą pateko į eismo įvykį Vilniuje, Antakalnio mikrorajone, šalia savo namų. ...